Ne SGD laivas sumažino dujų kainas

Ne SGD laivas sumažino dujų kainas

Ne SGD lai­vas su­ma­ži­no du­jų kai­nas

Kor­ne­li­ja My­ko­lai­ty­tė, El­ta

Sus­kys­tin­tų­jų gam­ti­nių du­jų (SGD) ter­mi­na­las ne­bū­ti­nai su­ma­ži­no du­jų kai­nas, nes pa­ts ter­mi­na­las at­si­ra­do glo­ba­lia­me kai­nos kri­ti­mo kon­teks­te, sa­ko kon­cer­no „Ache­mos grupė” ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Li­nas Sa­ba­liaus­kas.

Sus­kys­tin­tų­jų gam­ti­nių du­jų ter­mi­na­lo (SGD) lai­vas – sau­gyk­la „In­de­pen­den­ce“.

Egi­di­jaus Jan­kaus­ko nuo­tr.

„Klau­si­mas, ar ši­tas lai­vas nu­mu­šė kai­nas Ang­li­jo­je ir Vo­kie­ti­jo­je. Tik­riau­siai ne, pra­si­dė­ju­si ska­lū­nų re­vo­liu­ci­ja 2009 me­tais tu­rė­jo sa­vo įta­ką. Vie­na­reikš­miš­kai pa­sa­ky­ti, ar kai­nas su­ma­ži­no SGD lai­vas, ne­ga­li­ma. Lai­vo at­si­ra­di­mas di­ver­si­fi­ka­vo šaltinius”, – pir­ma­die­nį dis­ku­si­jo­je Sei­me sa­kė L. Sa­ba­liaus­kas.

Jis pa­žy­mė­jo, kad SGD ter­mi­na­las pa­dė­jo siek­ti iš­veng­ti pri­klau­so­my­bės nuo vie­nin­te­lio tie­kė­jo, nors du­jų kai­nos, pa­sak L. Sa­ba­liaus­ko, iš­li­ko aukš­tos.

„Ne ter­mi­na­las, o rin­ka re­gu­liuo­ja kainas”, – kal­bė­jo jis Sei­me vy­ku­sio­je dis­ku­si­jo­je.

Kal­bė­da­mas apie SGD ter­mi­na­lo įsi­gi­ji­mą, L. Sa­ba­liaus­kas jį ly­gi­no su ra­tu, ku­ris, anot jo, da­bar yra neaiš­ku koks.

„Mums siū­lo įsi­gy­ti ra­tą, kai pra­de­da­me gal­vo­ti, ko­kia bus ener­ge­ti­kos sis­te­ma. Klau­si­mas, gal vis­gi tai dvi­ra­čio ar ap­žval­gos, ar ka­rie­tos, o gal gel­bė­ji­mo­si ra­tas. Ko­kio­je sis­te­mo­je mes veik­si­me ir ką tas lai­vas už­tik­rins sis­te­mo­je?”, – klau­sė L. Sa­ba­liaus­kas.

Jis taip pat pri­dū­rė, kad net jei įmo­nė ban­dy­tų su­val­dy­ti vi­sus sa­vo kaš­tus ir ne­dirb­ti, ter­mi­na­lo mo­kes­tį vis tiek rei­kė­tų su­si­mo­kė­ti.

Kaip po dis­ku­si­jos at­siųs­ta­me „Ache­mos gru­pės“ pra­ne­ši­me sa­ko L. Sa­ba­liaus­kas, įmo­nės ga­my­bos su­stab­dy­mas tu­rė­tų nei­gia­mų pa­da­ri­nių ne tik Jo­na­vos re­gio­nui, bet ir vi­sai Lie­tu­vai.

„Esa­me vers­lo įmo­nė ir mums gy­vy­biš­kai svar­bu bū­ti kon­ku­ren­cin­gais, kad ga­lė­tu­mė­me už­tik­rin­ti įsi­pa­rei­go­ji­mus dar­buo­to­jams ir par­tne­riams. Ta­čiau aki­vaiz­du, kad nuo­sto­lin­ga veik­la mums to ne­lei­džia pa­da­ry­ti. Be to, pa­ra­dok­sa­lu, ta­čiau at­lie­kant įvai­rias stu­di­jas, su­si­ju­sias su SGD ter­mi­na­lu, net ne­si­krei­pia­ma į „Ache­mą“ dėl jos ga­li­my­bių ir veik­los pla­nų“, – pra­ne­ši­me ci­tuo­ja­mas kon­cer­no ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius.

L. Sa­ba­liaus­kas taip pat sa­ko, kad įmo­nė kon­ku­ruo­ja su ga­min­to­jais iš JAV ir Af­ri­kos, ku­rie ža­lia­vą gau­na daug pi­giau, to­dėl „Ache­mai“ sun­kiau iš­lik­ti kon­ku­ren­cin­gai.

„Nors pa­gal ga­my­bos tech­no­lo­gi­ją esa­me tarp ge­riau­sių Eu­ro­pos trą­šų ga­min­to­jų, tam­pa­me ne­kon­ku­ren­cin­gi dėl ne­pa­ke­lia­mų mo­kes­čių stra­te­gi­niams ener­ge­ti­niams pro­jek­tams, Vy­riau­sy­bės po­li­ti­kos dėl VIAP nuo­sa­vai pa­si­ga­min­tai elekt­rai. „Ache­ma“ ne­pra­šo ir nie­ka­da ne­pra­šė vals­ty­bės pa­gal­bos, ko­kios su­lau­kia į Lie­tu­vą atei­nan­tys už­sie­nio in­ves­tuo­to­jai. Vie­nin­te­lis pra­šy­mas – įmo­nės neapk­rau­ti ne­pa­ke­lia­mais inf­rast­ruk­tū­ros mo­kes­čiais ir leis­ti lik­ti kon­ku­ren­cin­gai glo­ba­lio­je rin­ko­je“, – ci­tuo­ja­mas L. Sa­ba­liaus­kas.

Pra­ne­ši­me skai­čiuo­ja­ma, kad nuo 2013 iki 2018 me­tų bend­ro­vė „Ache­ma“ su­mo­kės apie 101 mln. eu­rų, o iki 2024 me­tų – 239 mln. eu­rų SGD ter­mi­na­lo mo­kes­čio. Pa­sak kon­cer­no, vien per 2018 me­tus toks mo­kes­tis tu­rė­tų siek­ti dau­giau nei 20 mln. eu­rų. Nuo 2008 me­tų AB „Ache­ma“ jau yra su­mo­kė­ju­si ir 22,4 mln. eu­rų VIAP mo­kes­čio nuo­sa­vai pa­si­ga­min­tai elekt­rai.

EL­TA pri­me­na, kad anks­čiau L. Sa­ba­liaus­kas yra sa­kęs, kad kon­cer­no skai­čia­vi­mai dėl SGD ter­mi­na­lo iš­lai­ky­mo kaš­tų yra ki­to­kie nei Ener­ge­ti­kos mi­nis­te­ri­jos.

„Mū­sų skai­čia­vi­mais, pa­gal Ener­ge­ti­kos mi­nis­te­ri­jos pa­teik­tą mo­de­lį mo­kes­čio su­ma­žė­ji­mas bus tik 25 pro­c. nuo 87,3 mln. eu­rų iki 67 mln. eu­rų, o ne vie­šai skel­bia­mi 40 pro­c.“, – anks­čiau tei­gė L. Sa­ba­liaus­kas.

Pag­rin­di­nė „Ache­mos grupės” ak­ci­nin­kė Ly­da Lu­bie­nė yra sa­kiu­si, kad „Achema” yra si­tua­ci­jo­je, kai ją pi­giau par­duo­ti nei iš­lai­ky­ti. Ji taip pat sa­kė, kad įmo­nė su­si­dū­rė su gam­ti­nių kai­nų šok­te­lė­ji­mu ir šal­ta žie­ma, to­dėl vi­si re­zer­vai šil­dy­mui ir ki­tiems po­rei­kiams bu­vo iš­nau­do­ti. Po su­si­ti­ki­mo su ener­ge­ti­kos mi­nist­ru bir­že­lį ji sa­kė, kad „Ache­ma“ ne­ga­li pri­siim­ti pri­vers­ti­nių įsi­pa­rei­go­ji­mų, su­si­ju­sių su SGD ter­mi­na­lo iš­lai­ky­mu. Jos tei­gi­mu, 2018 me­tais pla­nuo­ti pui­kūs re­zul­ta­tai, bet po pir­mo ket­vir­čio juos rei­kia pa­ko­re­guo­ti, nes jie yra mi­nu­si­niai.

Tuo me­tu ener­ge­ti­kos mi­nist­ras Žy­gi­man­tas Vai­čiū­nas yra sa­kęs, kad bend­ro­vei ten­kan­ti SGD ter­mi­na­lo iš­lai­ky­mo da­lis nuo­lat ma­žė­ja, ta­čiau atei­ty­je ji ga­lė­tų ma­žė­ti dar 40 pro­c.

„Klai­pė­dos nafta”: iš­pir­kus SGD ter­mi­na­lą, iš­lai­ky­mo kaš­tai ga­lė­tų ma­žė­ti per­pus

Naf­tos ir su­skys­tin­tų­jų gam­ti­nių du­jų (SGD) ope­ra­to­rė „Klai­pė­dos naf­ta“ yra su­si­rū­pi­nu­si dėl iš­lai­ky­mo kaš­tų, ku­rie šiuo me­tu di­džiau­siai du­jų var­to­to­jai „Ache­mos gru­pei“ sie­kia 44 mln. eu­rų per me­tus, su­ma­ži­ni­mo, sa­ko „Klai­pė­dos naf­tos“ ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Min­dau­gas Ju­sius.

„Ma­to­me ga­li­my­bių ma­žin­ti šiuos kaš­tus, bet tai su­si­ję su il­ga­lai­kiais spren­di­mais – jei Lie­tu­vai ter­mi­nas nau­din­gas po 2024 me­tų, tai ma­to­me ga­li­my­bių iš­lai­ky­mo kaš­tus ma­žin­ti maž­daug perpus”, – dis­ku­si­jo­je Sei­me pir­ma­die­nį sa­kė M. Ju­sius.

Jis taip pat pa­žy­mė­jo, kad, „re­mian­tis dau­gy­be prie­mo­nių, ter­mi­na­las kur­tų ver­tę ir ateityje”, o du­jų kai­nos ma­žė­ji­mas, anot M. Ju­siaus, yra vie­na pa­grin­di­nių ver­čių.

Jo tei­gi­mu, ver­ti­nant iš nau­dos per­spek­ty­vos, iš­pir­ki­mas ir nuo­mos pra­tę­si­mas ro­do tei­gia­mą eko­no­mi­nį efek­ty­vu­mą. M. Ju­siaus pa­tei­kia­mais duo­me­ni­mis, su­kū­rus vie­ną kai­nų zo­ną su bend­ra įlei­di­mo ir iš­lei­di­mo sis­te­ma, ku­ri apim­tų vi­sas tris Bal­ti­jos ša­lis, gau­ta nau­da Lie­tu­vai siek­tų 407 mln. eu­rų ver­tės.

Tuo at­ve­ju, jei ter­mi­na­las bū­tų iš­pirk­tas, o vie­na kai­nų zo­na su­kur­ta ne­bū­tų, Lie­tu­va gau­tų 94 mln. eu­rų ver­tės.

Su­kū­rus bend­rą kai­nų zo­ną su Bal­ti­jos ša­li­mis ir Suo­mi­ja, gau­ta nau­da siek­tų 91 mln. eu­rų.

EL­TA pri­me­na, kad ir anks­čiau M. Ju­sius yra sa­kęs, kad, ne­prik­lau­so­mų eks­per­tų ver­ti­ni­mu, SGD ter­mi­na­lo įsi­gi­ji­mas bū­tų nau­din­ges­nis nei nuo­ma.

„Įsi­gi­ji­mas yra ge­riau, nes nuo­ma yra bran­ges­nė, to­dėl iš­pir­ki­mas at­ro­do pa­trauk­liau, ant­ras da­ly­kas, tu­rint jung­tį su Len­ki­ja šis lai­vas ga­lė­tų veik­ti ir kaip kro­vi­ni­nis to­kiais lai­ko­tar­piais, kai du­jų kai­nos yra aukš­tos. Jis taip pat ga­lė­tų bū­ti išnuomotas”, – anuo­met tei­gė M. Ju­sius.

Skai­čiuo­ja­ma, kad SGD lai­vo-sau­gyk­los įsi­gi­ji­mo są­nau­dos ga­li siek­ti 121-160 mln. eu­rų. Nuo­mos są­nau­dos sie­kia 25-35 mln. eu­rų per me­tus at­si­žvel­giant į tai, ku­riam lai­ko­tar­piui bū­tų pra­tęs­ta nuo­ma.

Jei­gu Lie­tu­va ne­pirk­tų lai­vo, ki­tas eko­no­miš­kai nau­din­gas va­rian­tas jį to­liau bū­tų nuo­mo­ti 20-čiai me­tų, o nuo­mo­ti trum­pes­nį lai­ko­tar­pį po 2024 m., 10 me­tų, bū­tų ženk­liai men­kiau eko­no­miš­kai nau­din­ga.

Ener­ge­ti­kos mi­nist­ras Žy­gi­man­tas Vai­čiū­nas yra sa­kęs, kad ana­li­zė pa­leng­vins dis­ku­si­jas prii­mant to­les­nius spren­di­mus.

Ga­lu­ti­nius spren­di­mus dėl il­ga­lai­kio SGD tie­ki­mo už­tik­ri­ni­mo priims Vy­riau­sy­bė. Vy­riau­sy­bės pro­gra­mos prie­mo­nių įgy­ven­di­ni­mo pla­ne nu­ma­ty­ta, kad tai tu­ri bū­ti pa­da­ry­ta iki šių me­tų pa­bai­gos.