
Naujausios
Smagu išgirsti kitaip prakalbusį
Kelmiškis eilėraščių knygų „Lietaus moteris“, „Dialogai“ ir „Veidu į vakarą“ autorius, literatų klubo „Vieversys“ vadovas Viktoras Gulbinas, netrumpą gyvenimo atkarpą dirbęs kūno kultūros mokytoju, daugiau kaip du dešimtmečius turėjęs verslą dabar visą savo laiką gali paskirti kūrybai.
Vien interneto erdvėje sklando apie 400 jo eilėraščių. Savo jausmus ir mintis kelmiškis poetas yra išguldęs maždaug 700 savo kūrinių. Yra parašęs ir porą apsakymų. Tačiau padarė išvadą, kad proza – ne jam. Mintį mėgsta išsakyti trumpiau ir lakoniškiau, taupydamas žodį.
Viktoras yra pelnęs Reginos Biržinytės premiją, laimėjęs ne vieną anoniminio eilėraščio konkursą. Jo kūryba paskelbta apie dvidešimtyje almanachų, publikuota „Nemune“, „Literatūroje ir mene“, „Naujojoje Romuvoje“ ir kituose leidiniuose.
Jis – nuolatinis literatūrinių festivalių, poetinio "Druskininkų rudens", poetinės "Panevėžio žiemos", Tauragės, Rietavo, Klaipėdos literatų poetinių skaitymų dalyvis, puikus patarėjas ir ekspertas kelmiškiams kūrėjams.
Tik kartais apgailestauja, kad poetai labai suvienodėję. Smagu išgirsti kitaip prakalbusį.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Laiškai obelyje
Viktoras Gulbinas kuria nuo mažų dienų. Nuo tada, kai, būdamas penkerių, išmoko skaityti ir rašyti. Vyresnės seserys parsinešdavo laikraščių ir žurnalų. Mažas berniukas skaitydavo juose spausdintus eilėraščius. Eilėraščiai traukdavo muzikalumu, nes būdavo labai gražiai surimuoti, turėjo skambų ritmą.
Viktoras išgalvojo savą herojų katiną. Rašydavo jam eiliuotus laiškus. Parašęs įkeldavo į obelį. Tikėdavo, jog laiškas nuskris ten, kur reikia. Nes kitą dieną jo jau neberasdavo. Matyt, išpūsdavo vėjas.
Mažojo romantiko siela augo kartu su juo. Mokykloje rašė eiles, nes tuomet tai daryti buvo madinga.
Susilaikė tik studijuodamas. Bet vis tiek kartais neiškęsdavo per paskaitas ko nors neparašęs konspektų paraštėse. O po kelių mėnesių, sugrįžęs prie paraščių, jose atpažindavo eilėraštį. Niekam jų nerodė, gal baiminosi, kad atrodys nevyriška. Tik ėmė rašyti į atskirą sąsiuvinį.
Tačiau baigęs institutą pradėjo savo kūrybą publikuoti. Spausdino to meto periodiniai ir literatūriniai leidiniai. Bet knygos nesiryžo išleisti. „Ir taip daug tų knygų buvo ant svieto. Kam jas dar gausinti?“ – ironizuoja. Be to, neturėjęs deklaratyvių, socializmo epochai tinkančių eilėraščių.
– Esate romantikas. Tačiau ketvirtį amžiaus turėjote savo verslą. Kaip sekėsi? Ar likdavo laiko kūrybai?
– Pradžioje, kai dar tik kūriau verslą, penkerius metus neturėjau laiko rašyti. Teko daug mokytis ir daug ko išmokti. Be to, gyvenimas buvo labai judrus. Bildi ir bildi keliais. Vis ant ratų. Nepavykdavo sugauti tos valandėlės, kai ramiai atsisėdęs gali išsilieti popieriuje.
Beje, pradžioje teko visko patirti – ir reketo, ir nesėkmių. Bet iš esmės verslas sekėsi. Turėjau parduotuvių Kelmėje, Kražiuose, Tytuvėnuose. Kai verslas įsisuko, apie 50 procentų savo laiko galėjau skirti rašymui. Tik pastaraisiais metais dėl padidėjusios konkurencijos ir noro pailsėti verslo atsisakiau. Dabar pagrindinis užsiėmimas – kūryba.
Kaip gimsta eilėraštis?
– Eilėraštis – tarsi kūdikis. Nuo ko prasideda jo gimimas?
– Nuo žodžio. Atskiros frazės. Pamatyto įdomaus žmogaus. Iš pamatyto filmo, perskaitytos knygos.
Kartais jis gimsta per vieną prisėdimą. Kartais pradedi ir lauki kelerius metus. Neateina ta eilutė, kurios trūksta. Laikausi nuostatos neskubėti publikuoti naujo eilėraščio. Bent savaitę jį reikia palaikyti stalčiuje.
Tik sukūręs kartais pagalvoji: „Kokį gražų vaiką turiu!“. Paskui pasirodo, kad tas vaikas – snargliuotas. Jį reikia nuprausti. Ir tik tuomet leisti į pasaulį.
– Esate reiklus sau?
– Esu įsitikinęs, kad eilėraštis negali būti tik žodžių kratinys ir dar su kalbos klaidom. Jis turi nešti minties ir emocijos krūvį. Ne tik eilutėse, bet ir tarp eilučių.
Kai dailininkas palieja ant žemės dažus ir pristato tai kaip per 15 minučių sukurtą savo šedevrą, nelaikau to menu.
Man patinka Marcelijus Martinaitis, Justinas Marcinkevičius, Salomėja Nėris. Nesigėdiju to pripažinti. Nors kai kurie šiandieniniai poetai gėdijasi. Jie nežino, kas yra Sigitas Geda arba Antanas A. Jonynas. Man šie talentai – kūrėjų pavyzdžiai. O ir jaunajai kartai vertėtų juos skaityti. Bent jau tam, kad nesikartotų, nekopijuotų to, kas jau seniausiai parašyta.
Juolab kad jaunoji poetų karta – labai supanašėjusi. Ypač blogi dainų tekstai: „Ar žinai, mano meile, su tavim faina, faina“. Norėtųsi daugiau profesionalumo. Kai išgirstu kitaip, originaliau prakalbusį poetą – labai smagu.
Meilė ir moteris
– Jūsų kūryboje labai svarbi moteris. Kaip meilės ir kaip stebėjimo objektas. Net pirmosios Jūsų knygos pavadinimas „Lietaus moteris“. „Dialogai“ – taip pat pokalbis eilėraščiais su moterimi – Olandijoje gyvenančia lietuve. Moters įvaizdis – dažnas ir naujausioje knygoje „Veidu į vakarą“.
– Moteris – gražiausias Dievo kūrinys. Ji įkvepia ne tik poetus, bet ir skulptorius, kompozitorius, dailininkus. Nebūtina ją įsimylėti. Tiesiog realybėje pamatai įdomų žmogų, keistą tipažą kino filme. Ir gimsta eilėraštis neminint tos moters vardo, pakeičiant plaukų spalvą. Ypač jeigu rašai ironiškai.
– Laiškų jau nebekeliate į obelį. Bet ne vienas Jūsų eilėraštis kaip ir pasaulis sutvertas iš gamtos detalių.
– Gimiau ir augau kaime, Lioliuose. Gamta man darė ir daro didelę įtaką. Nors žiemą gyvenu Kelmėje, pavasarį, nušvitus saulei, iš karto persikeliu į savo sodybą Tytuvėnuose.
Kuriantis žmogus vertas pagarbos
– Vadovaujate Kelmės literatų klubui „Vieversys“. Ar stiprios kelmiškių literatų pajėgos?
– Man atrodo, jog kiekvienas kuriantis žmogus vertas pagarbos. Vien todėl, kad jis kuria, o ne griauna. „Vieversio“ klube daug gabių žmonių. Gaila, ne visi jie turi galimybių aktyviau dalyvauti klubo veikloje, reklamuotis. Pavyzdžiui, Kazimieras Alekna – koks gabuolis, neabejotinas talentas, bet gyvena atokiame Vidsodžio kaime, prastas susisiekimas.
Kaimo žmonėms labai patinka Stasio Ramanausko kūryba, bet jis savo aktyvumą mažina dėl sveikatos.
Bronislovas Klimašauskas – eiliavimo virtuozas. Puikiai įvaldęs eiliavimo techniką. Galėtų rašyti daugiau. Bet, matyt, stabdo pernelyg didelis reiklumas sau.
Aktyviau ėmė reikštis Dalia Griškevičienė, šaukėniškis Stasys Jokubauskas.
Smagu, kad randasi naujų originalių balsų. „Medeinės“ konkurse šiemet prizines vietas laimėjo klubo narės Irma Diminskienė ir Rasa Kiltinavičiūtė. Laimėjo, nes yra originalios.
– Koks Jūsų požiūris į šiųmetinės R. Biržinytės premijos skyrimo peripetijas?
– Gaila, kad premija tarsi privatizuota, skirta ne už literatūrą, o už partinę ataskaitą.
Išėjus knygai „Veidu į vakarą“ daugelis literatų sveikino, prognozavo, kad gausiu R. Biržinytės premiją. Bet, kai nuėjau į knygos „Mano kadencija“ pristatymą, ten ir nuvilnijo gandas, jog būtent ši knyga gaus R. Biržinytės premiją.
Taigi, komisijos sprendimas man nebuvo netikėtas. Juk aš visiškai nepartinis ir niekada toks nebuvau.
Autorės nuotr.
„Gyvas bendravimas su poetais ir rašytojais labai pakrauna. Pokalbiai – labai įdomūs“, – sako kelmiškis poetas, trijų knygų autorius, nuolatinis poezijos festivalių, skaitymų ir kitų literatūrinių renginių dalyvis Viktoras Gulbinas.
Viktoras GULBINAS
Vytauto ŠIMKŪNO nuotr.
PRIEKAIŠTAS
- – - pasroviui-
rudens valtele
be inkaro
be – - -
tiek čia manęs
ir tėra -
prašalaitis – bet
visa pasiveja:
raukšlėti motinos metai
vaikystės ištvinusios baimės
brolio rūdijantis dviratis
dar prieš Pirmąjį Branduolinį
tėvo veidas įšalęs į dangų
ir priekaištaujantis šnabždesys
viduje:
- – - be irklo prieš srovę – niekaip
ATPILDAS
1.
Dieve
Tavo atodūsis
virš mano
paklydimo -
lyg ne(iš)verčiamas eilėraštis
kurį privalu išgirsti
IN ORIGINALE
2.
- – - – - juk tai aš
Tavo sūnus
Viešpatie
nejaugi neatpažįsti?
- O tu sutvertasis
su meile
ar visada – - -?
NUOSPRENDIS
- – - be gailesčio
gruodis
skandina kūdroje
rudenį
tartum
šunytį
jam po kaklu
parišęs
lapkričio
akmenį – - -
NEŽINAU
Taip toli – nematau nė pradžios
kaip atėjome čia – neprisimenu.
Gal ugnis, gal vanduo mus
pagimdė, gal vėjas?
Vien klaida po klaidos: bet parkritęs –
keliesi: perspektyvoje švyti –
nežinau – ar tas pats, ar jau kitas
gyvenimas.
METRAŠTININKAI
- – - ar matei tą,
kurs užrašė
tavo gimimo
datą?
- – - jis jau
neberašo – - -
ar pažįsti tą,
užrašysiantį
tavo mirties metus?
- – - dar
tik mokosi
rašto
NUSIVYLĘS
pasimiriau
jau gerą pusšimtį metų
guliu
ir vis laukiu
tačiau jokio tunelio
jokios šviesos
ir niekas nekviečia
į skaistyklą į rojų
ar pragarą
tiktai pakutena
padus
koks kirmėliukas
o gal vabalėlis
ir
tik tamsa:
be alaus
be krepšinio
be futbolo
be serialų
o juk sakei
kad mirtis bus gražesnė
už mūsų sumautą
gyvenimą
SEKMADIENIS
moterys
pilnos
svajonių
bučinių
atitraukia
užuolaidas
ir nusišypso
sekmadieniui
nė neįtardamos
kad išeiginėse
jų suknelėse
snaudžia įžūlus
kasdienybės
žaltys
DŪŽTANT LIETUI
tu – iš kito pasaulio
iš to kur nėra
sentimentų
kur skambėdamas dūžta lietus
į tamsėjantį
plentą
kur tušti aviliai
ir sodai – bevaisiai
o gėlės – netikros
kur meluojantys veidrodžiai
atvaizdą tavo parodo
pro rožinį stiklą – - -
ar suprasi dabar
kad atgal
tau sugrįžti nelemta
kai žiūri į vaikelį
vaivorykštėn
tiesiantį ranką
ar pajusi tą – savo
ir mažo žmogelio
didelį norą gyventi?
- – - ne -
ži -
nai – - -
- – - tik skubėdamas
dūžta lietus
į pavargusį plentą
KAI NIEKO JAU
- – - gal kada nors –
kai nieko nemylėsi –
pajutęs nebūties
dvelkimą vėsų
sustosi nebylus
rudens pavėsy –
tada, kai nieko jau
nebemylėsi;
tada kai nieko
nebebus jau gaila
atrodys viskas
tik naivu ir kvaila:
ruduo – pavėsis – laikas –
metai – meilė
gyvenimas – nors buvo
nuostabus! –
tada kai nieko
gaila nebebus –
rudens
pavėsyje
ilgai
savęs
gailėsi
(NE) PASKENDUOLĖ
ant liepto
iš jos rankų
išsprūdo
muilo šmotelis
ir tiesiai
į kūdrą
o ji verkia
o verkia
tarytum save
paskendusią
apraudotų
VEIDU Į VAKARĄ
Kas mus nutolina nuo ryto,
kai virš minčių pasilenkia tamsa,
kai į bemiegę naktį įsibridę
žėrinčiu jonvabaliais nerimu alsuojam?
Kas nudreskia dar nepražydusius
žodžius nuo lūpų, užpila ugniakurą
šiekštėta neviltim ir, vengdamas
mūs klausiančių akių
aplenkęs dieną,
vėl nusiveda prie vakaro?
ATSISVEIKINANT
– Ne dabar! – pasakei, –
tavo sapnas manęs nepalieka;
pro gilėjančią įpjovą laiko
negaliu
įžiūrėt
ateities.
– Nebegrįžk! – pasakei,
ir su dviguba neiginio įtaiga
nesuprantamą kryptį parodei
į aštuonias
pasaulio
puses.
– Kada nors, – pasakei, –
išsiderinus lapkričio pilnačiai,
tavo vardas įsliuogs į dienoraštį
vieniša,
bet sprangia
eilute – - -