
Naujausios
Kiek reikia mokytojo padėjėjų?
Turėti mokytojų padėjėjų etatų šalies mokyklose leidžiama nuo 2005-ųjų.
Akmenės rajone tokių etatų – vienetai, nors realiai reikia daugiau. Švietimo, kultūros ir sporto skyrius tai nelaiko problema – esą, tai tik kiekvienos ugdymo įstaigos vidaus reikalas.
Vytautas RUŠKYS
vytautas@skrastas.lt
Reikalingi daugiau kaip 100 vaikų
Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, visose Lietuvos mokyklose 2005-aisiais turėjo pradėti dirbti mokytojų padėjėjai. Kad padėtų specialiųjų poreikių mokiniams dalyvauti ugdymo ir popamokinėje veikloje.
Tuomet naujiems etatams finansuoti papildomai skirta beveik 5 milijonai litų, padidinus specialiųjų poreikių mokinio krepšelį 10 procentų. Suskaičiuota, kad tų lėšų mokyklų steigėjoms šalies savivaldybėms pakanka įsteigti apie 500 mokytojų padėjėjų etatų bendrojo lavinimo mokyklose.
Akmenės rajono savivaldybės pedagoginė psichologinė tarnyba 2017 metais nustatė vidutinius ir didelius specialiuosius ugdymosi poreikius 108 mokiniams, todėl jiems reikalinga mokytojų padėjėjų pagalba.
„Realiai tokių vaikų yra daugiau, nes vertinama kas dveji treji metai, tad iš ankstesnio laikotarpio susidaro papildomi skaičiai – realiai apie 10 procentų visų mokinių“, – sakė tarnybos darbuotoja Andželika Adolevskienė.
Jos teigimu, teisės aktai numato, kad mokytojo padėjėjo etatas gali būti steigiamas ir vienam vaikui. Tačiau realiai po tiek mažai niekas neturi, mokytojo padėjėjas dirba ir su gerokai daugiau vaikų.
„Mūsų tarnyba pažymoje tik nurodo, kad mokiniui reikalinga mokytojo padėjėjo pagalba, o mokyklų administracija nusprendžia, kiek vaikų priskirti vienam darbuotojui“, – sakė A. Adolevskienė.
Kodėl svarbu nustatyti vaikų specialiuosius poreikius? Ar todėl, kad ugdymo įstaiga galėtų įsteigti daugiau etatų?
Pasak A. Adolevskienės, svarbiausias yra ugdymo klausimas, užtat dėl vaikų specialiųjų poreikių nustatymo dažnai kreipiasi tėvai.
Pavyzdžiui, kai pamato, kad jų atžalai nesiseka mokytis, prastai įsisavina mokymo programą. Specialistai pagal nustatytus sutrikimus teikia rekomendacijas – ar ugdyti individualiai, ar pritaikyti bendrasias programas.
„Pačių mokyklų reikalas“
Savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyrius neturi statistikos, kiek rajone įdarbinta mokytojų padėjėjų.
„Tai pačių mokyklų reikalas, – sakė skyriaus vedėjas Vytautas Juozapavičius. – Savivaldybės Tarybos sprendimu nustatomas kiekvienoje mokykloje ar darželyje didžiausias leistinų pareigų skaičius, o pati mokykla nusprendžia, kokius etatus turėti, ar ir dvidešimt padėjėjų. Mes praktiškai nesikišame.“
Panašu, kad mokyklose ugdymo procesas paliktas savieigai, jo nekontroliuoja rajono švietimo skyrius?
„Mes kontroliuojame, o už ugdymo kokybę atsako pačios mokyklos“, – sakė V. Juozapavičius
Gimnazijoje didėja poreikis
Ventos gimnazijoje nuo mokslo metų pradžios dirbo vienas mokytojas padėjėjas, turintis po pusę etato teikti pagalbą septintokui ir trečiokui.
Prieš keletą mėnesių iš pedagoginės psichologinės tarnybos gautos pažymos, kad tokios pat pagalbos reikia pirmokui ir antrokui. Jie trukdo dirbti klasėje kitiems mokiniams, nes dažnai būna agresyvūs klasės draugų atžvilgiu, elgesys neprognozuojamas. Išeitis – nuolatinė ir individuali priežiūra.
Tam reikalinga papildomai 1,5 mokytojo padėjėjo etato. Iš savivaldybės gimnazija vis girdėjo raginimą išsiversti pagal patvirtintą didžiausią leistiną pareigybių skaičių.
Todėl ryžosi 0,4 etato sumažinti buhalterio pareigų.
„Daugiau nėra ką atleisti, gal nebevalyti mokyklos – tuomet atliktų koks valytojos etatas“, – ironizavo Ventos gimnazijos direktorius Voldemaras Kuodys.
Vis dėlto Savivaldybės taryba priėmė sprendimą, kad Ventos gimnazijoje galėtų dirbti antras mokytojo padėjėjas.
Ikimokyklinio ugdymo įstaigoje skaičius – dviženklis
Naujosios Akmenės lopšelį-darželį „Buratinas“ lanko keliolika vidutinių ar didelių specialiųjų ugdymosi poreikių lygių ugdytiniai. Vienam jų, turinčiam judėjimo ir padėties negalią, auklėtojo padėjėjo pagalba reikalinga nuolat. Tačiau iki šių metų vis nebuvo skirta etato.
Įstaigos direktorės Irenos Girdvainienės tvirtinimu, dėl kitų darželinukų bandoma išsiversti. Kadangi dirba logopedas. Vėl atkurtas buvęs panaikintas specialiojo pedagogo etatas. Šie specialistai, pritaikius ugdymo programas, individualiai dirba su vaikais, kuriems nustatyti specialieji ugdymosi poreikiai.
„Kai tokių vaikų bendroje grupėje yra, tuomet auklėtojoms sunkiau dirbti, bet už tai joms mokamas 5 procentais didesnis atlyginimas“, – sakė I. Girdvainienė.
Profsąjungos jaučiasi bejėgės ginti interesus
Pasak Lietuvos mokytojų, švietimo ir mokslo profesinės sąjungos pirmininko Ramūno Znuto, mokytojo padėjėjų etatams trūksta finansavimo.
„Geros idėjos neįmanoma realizuoti, nes mokinio krepšelis padidintas nepakankamai“, – sakė R. Znutas.
Jo teigimu, profesinė sąjunga apginti savo narių interesų neturi pakankamai resursų. Pedagogų per mažai susibūrę į profsąjungą.
„Mažne dešimtmetį kovojame atkurti prieškrizinio laikotarpio pedagogų atlyginimus – nepavyksta, tai kažin, ar tikslinga atidaryti „naują frontą“, – svarstė R. Znutas.
Patys pedagogai pripažįsta, kad rajono mokyklose neišvengiama konfliktų tarp auklėtinių, kai per mažai įdarbinta mokytojo padėjėjų.
Autoriaus nuotr.
Akmenės Savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyrius, jo vedėjo Vytauto Juozapavičiaus teigimu, mokykloms ir darželiai nenurodinėja, kiek įdarbinti mokytojų padėjėjų.
Lietuvos mokytojų, švietimo ir mokslo profesinės sąjungos pirmininkas Ramūnas Znutas sako, kad vienas ar du mokytojo padėjai didelėje mokykloje – per mažai.