
Naujausios
AMŽINYBĖ IR KASDIENYBĖ
Vytautas Bikulčius,
profesorius
Leidykla „Alma littera” neseniai išleido dvi knygas, kuriose narpliojami amžinybės ir kasdienybės niuansai, įrodantys, jog retsykiais kasdienybėje slypi amžinybės atšvaitai, o amžinybės platybėse įsiterpia ir kasdienybės pluoštelis. Vieną iš šių knygų „Amžinybė manes nejaudina” parašė lietuvių rašytojas Sigitas Parulskis, o kita knyga – Elenos Ferrantės „Apie tuos, kurie pabėga, ir tuos, kurie lieka” mus nukelia į Italiją...
Senstančio vyro fantazijos
Sigito Parulskio knyga neįgudusį skaitytoją gali šiek tiek šokiruoti. Mat rašytojas atveria tikrovę netikėtu kampu, kuris dažniausiai ir išmuša iš vėžių nuolankų skaitytoją, nes šis nebežino, ar jam tikėti rašytoju ar kliautis savo patirtimi.
Be abejo, didžiausią įspūdį daro I dalis „Stingstančio laiko kasyklos”, nes tai yra vientisas tekstas ir niekur anksčiau neskelbtas, kai tuo tarpu II dalies „Tarp kūno ir sienos” tekstai matyti “Lietuvos ryto” puslapiuose ar portale, o trečią dalį „Suskaldyta Europos kaukolė” sudaro Vakarų Europos leidiniuose ar Š. Saukos albume skelbti tekstai.
Sigito Parulskio kūryboje vis labiau įsitvirtina senstančio vyro įvaizdis. Dar 2009 m. jis išleido poezijos knygą “Pagyvenusio vyro pagundos”, kur pagunda vis aiškiau išduodavo vyro amžiaus pokyčius. O dabartinės knygos pirmoje dalyje tie pokyčiai tampa dar ryškesni. Neatsitiktinai rašytojas vis dažniau sugrįžta prie lemtingų savo vaikystės akimirkų, kurios primena apie stingstantį laiką jo pradedančiose kalkėti gyslose, nes tik taip praeitis ima tapti savotišku išganymu. O kai kurie pokyčiai jau ima darytis ir lemtingi.
Ne be reikalo autorius užsimena, kad tenka keltis penktą rytą šlapintis (senstančiam vyrui ima šlubuoti antroji širdis – prostata). Nieko nepadarysi, kaip pripažįsta rašytojas, „...kūnas silpnas, o mirtis stipri”. Ir, vis dėlto, jis išlieka stoiškas – „amžinybė manęs nejaudina”.
Fiksuodamas savo praeinančio gyvenimo epizodus, jis demonstruoja savo ramybę, nes tie išgyvenimai ir įvykiai, kad ir kokie neįtikėtini (prisipažinkite, kam teko apvemti batus policininkui), priklauso jam vienam. O pasakodamas tik apie jam nutikusias akimirkas ir situacijas, jis gali būti ramus – amžinybė jam garantuota.
Dabar tampa aišku, kodėl jis drastiškai gali pareikšti, kad amžinybė jo nejaudina. Bet tuo pačiu autorius parodo, kad amžinybė susideda iš gyvenimo skeveldrų, kurias savitai sugeba įprasminti žmogus. Būtent savitumas ir yra amžinybės prasmė.
Be savitumo – tu esi niekas...Ir tuomet tau niekas negalės garantuoti „marmurinio laiko kasyklų“. Išties malonu, kapstytis tose stingstančio laiko kasyklose, skverbtis pro autoriaus fantazijas, kurios retsykiais tampa tikroviškesnės už tikrovišką įvykį...
Antros ir trečios dalių tekstuose autorius kreipia dėmesį į mūsų sąmonėje įsitvirtinusius stereotipus, į kasdienybės grimasas, apie skirtingų kartų nuotaikas ir iliuzijas, apie dabarties iššūkius, apie lietuvio baimes... Svarbiausia, kad knyga skatina skaitytoją leistis į diskusiją. O pasiginčyti su Sigitu Parulskiu verta...
Kitaip tariant, senstančio vyro fantazijos irgi turi vertę. Ne be reikalo liaudies išmintis byloja, „senas jautis vagos negadina“. O dėl vagos gylio jau spręs pats skaitytojas...
Saga tęsiasi...
Mūsų skaitytojai jau pamėgo italų rašytojos Elenos Ferrantės „Neapolietišką sagą”, kurios du pirmuosius tomus – „Nuostabioji draugė” ir „Naujoji pavardė” galėjo perskaityti užpraeitais ir praėjusiais metais.
Dabar į jų rankas patenka trečiasis tomas „Apie tuos, kurie pabėga, ir tuos, kurie lieka”. Šiame tome vėl sutinkame dvi drauges Eleną ir Lilą, kurios eina per gyvenimą, įsitraukusios į tam tikrą konkurenciją, kuri lydi jas nuo pirmųjų žingsnių.
Nors Lila ir aplenkė savo bičiulę, ištekėjusi vos šešiolikos metų, tačiau gyvenimas parodė, kad ne viskas taip paprasta. Jau susilaukusi kūdikio, ji buvo priversta palikti savo vyrą, ir pati viena pelnytis duoną.
Elena, kaip žinome, rinkosi kitą gyvenimo kryptį – mokslus. Baigusi juos Pizos universitete, ji išleidžia romaną, kuris netikėtai sulaukia didžiulio pasisekimo. Tai jai atveria naujas perspektyvas.
Galiausiai ir ji išteka, susilaukia dukros Adelės, ir išsyk pamato, koks yra motinos gyvenimas. Ji nebespėja susivokti tarp kūdikio, vyro ir anytos. Ilgainiui jos gyvenime atsiranda net ir meilužių. Ir kaip noras užmiršti viską – gimsta antroji duktė Elsa...
Konkurencija su Lila tęsiasi. Kur ji nuves? Nepaprastai tikroviškas pasakojimas, iki smulkmenų atskleidžiantis žmonių santykius, jų sudėtingus gyvenimus Neapolio miesto fone...