
Naujausios
Gamtos darželyje nėra blogo oro
Šiaulietė Ieva Dapšauskė, gamtos darželio įkūrėja, sako, kad šiandien vaikams labai trūksta laisvės – tėvai vaikus išleidžia į žaidimų aikštelę su daugybe draudimų: nešokinėk, nešūkauk, nelipk, neišsipurvink, nebėgiok! „Kaip man, vaikui, reikėtų tai išverti ir po to būti geram?“ – stebisi Ieva. Gamtos darželyje vaikai taškosi balose, parkritę ant ledo tyrinėja įšalusius spyglius ir lapus. „Gamtos darželį su kolege kūrėme pirmiausia savo vaikams“, – sako Ieva, trijų vaikų mama.
Loreta KLICNER
loreta@skrastas.lt
Lipti į tą balą, ar ne?
Su Ieva Dapšauske susitinkame prie Talkšos ežero. Vėjuota, sinoptikai prognozavo lietų, tačiau nei jai, nei jos šeimai nėra blogo oro.
Prie ežero pasikalbėti apie gamtos darželio įkūrimą Šiauliuose susirenka būrelis mamų su vaikais. Mažyliai pokalbio vietą greitai perkelia į žaidimų aikštelę. Šalia jos – balos ir krypuojančios antys.
Ieva pasakoja apie tai, kodėl prieš ketverius metus su kolege Vilniuje įsteigė gamtos darželį „Po smilgom“, kuo toks darželis skiriasi nuo tradicinio. Prie Ievos vis pribėga vyriausiasis sūnus parodyti, kokį žalią kamuolį sulipdė iš griovyje rastų dumblių. „Ar galėsiu parsivežti namo?“ – pasitikslina penkerių su puse metų berniukas. O beveik trejų metų dukra stoviniuoja prie balos – lipti ar ne? Ieva dukrai pasiūlė „pagalvoti“, nes bus šlapios kojos, kadangi nepasiruošta – batai ne guminiai.
„Bus šlapia, šalta. Tu pagalvok.“ Mergaitė, rodos, įvertina mamos žodžius, bet vis tiek nusprendžia pati. Įlipa ir į balą, ir į griovį, o vėliau atėjusi paprašo sausų batų. „Tu pati nusprendei, sausų batų nėra“, – sako Ieva.
Būti laisvam ir prisiimti atsakomybę – vienas iš ugdymo elementų gamtos darželyje. Tiesa, ten guminiai batai, nešlampantis kombinezonas ar lietaus kostiumas yra privalomi.
Lauko pedagogika – per potyrius ir pažinimą
„Mes turime sąvoką „gėlių darželis“, jeigu į tą gėlių darželį įleistume vaikus, tai ir būtų vaikų gamtos darželis“, – šypsosi Ieva. Kurdama gamtos darželį ji rėmėsi skandinavų praktika. „Ten vaikų darželiai tapę savitais mažais vaikų kaimeliais, kuriuose veiksmas vyksta lauke bet kokiu oru“, – palygina Ieva.
– O Lietuvoje darželio vaikų negalima vesti į lauką, jeigu yra 12 laipsnių šalčio?
– Aš apie tokią higienos normą sužinojau iš valstybinio darželio, bet mums 12 laipsnių šalčio yra beveik tobulas oras, jeigu nėra vėjo, – sako Ieva. – Lietuvoje pagal higienos normas valgyti lauke draudžiama, nes nėra „lengvai dezinfekuojamų paviršių“, be to, vaikas turi gauti pilną porciją iš karto, o ne pats įsidėti. Žinau vaikų, kurie, įdėjus bulvių košę ir burokėlius kartu, nevalgys, nes košę „išteps“ burokėliai. Jeigu dėsi atskirai – tikrintojai skirs baudą.
Gamtos darželių Lietuvoje yra daugiau negu 10, bet jie teisiškai neturi tokio statuso. Seimui yra pateiktas įstatymo projektas, tikimės, kad gamtos darželių veikla bus reglamentuota.
– Kuo vaikų ugdymas lauke yra naudingas?
– Šį sausį, kuris buvo labai permainingas, atlikome sveikatos stebėjimus. Viename mūsų darželyje iš 20 vaikų sirgo tik 5 procentai, o kitur grupėse būdavo likę po 4–5 vaikus.
Svarbu ir vaikų psichinė sveikata. Jeigu uždaroje grupėje, kurioje yra 20 ar dar daugiau vaikų, vienam prireikia tylaus kampo, ar jį ras, ar bus veiklos užsiimti tik jam? Gamtoje tai gali daryti. Aišku, yra taisyklės.
Nuėjus į mišką, pirmiausia apsitariama, kur yra žaidimo ribos, bet kiekvienas gali rasti kelmelį, medį, šaką sau ir būti su savimi. Tas laikas yra labai vertingas.
Pirmas vaikų septynmetis – tobulas patyrimų pasaulis. Pavyzdžiui, vienas iš autizmo bruožų yra baimė išsitepti. Pradėjau stebėti, kas darosi su vaikais, kurie ateina į darželį. Būna, išsitepa rankas ir, jas pamatę, pradeda rėkti: „Purvina! Ką man daryti?“ Mama traukia servetėlę nuvalyti. Bet jeigu leisi jam pažiūrėti į tas rankas ir pasakysi: tu gali nusivalyti į žolę... Kokia žolė? Juk tam yra drėgnos servetėlės! Kai vaikas rankas nusivalo į žolę, tai tampa raktu į gamtos pažinimą.
Jeigu paslysta ant ledo, o po juo – pušų spygliai ir lapai, tada nutinka „vau!“ momentas, vaikas gali pusę valandos gulėti ir tyrinėti 10 kvadratinių centimetrų plotą. Neskubėkime stabdyti tyrinėjimų!
Mums močiutė kaime išvirdavo „šaltanosių“ – virtinukų su mėlynėmis, įdėdavo grietinės. Kai tu pragnybi „šaltanosį“, viskas išsilieja į grietinę, atsiveria pasaulis, kuriame kažkas maišosi. Bet už nugaros išgirsti: greitai valgyk, atšals! Ir tas gražus burbulas sprogsta.
– Tėvams nelengva pasiduoti vaiko pažinimo džiaugsmui?
– Reikėtų tėvams save stebėti, ar nesugadiname akimirkų, kurios yra svarbios, įtraukiančios. Galima pasakyti: „Pienių pilnas laukas“, bet ne – tai vienintelė pienė, kurią tau vaikas atnešė.
– Vaikų ugdymas gamtoje vyksta per jos pažinimą?
– Ugdymas gamtos darželyje vyksta per pažinimą, per potyrius. Vaikas gali imti, liesti, susipažinti su skirtingomis tekstūromis, be ribojimų ir baimės išsitepti. Mes leidžiame naudotis įvairias įrankiais, aišku, su priežiūra. O kaip kitaip? Kada vaikas gali paimti į rankas peilį, kada saugu? Kai sukanka penkeri, ar jau gali pjauti tortą? O gal negali, nes neturi įgūdžių?
Darželyje yra laužo taisyklės, turime saugos virvę, kurios negalima peržengti: kai tau treji metai, tu gali stebėti laužą iš tolo, kai tu vyresnis, gali atnešti šakų į krūvą, bet turi žinoti, kokių šakų reikia. Kai tau penkeri, gal galėsi įmesti šaką į laužą.
Renkasi sąmoningi tėvai
– Kaip pavyksta laužyti tėvų stereotipus dėl blogo oro, dėl vaikų saugumo gamtoje, baimės, kad jie susirgs?
– Pirma mintis buvo nedirbti su tėvais tuo klausimu, nes jeigu tėvai atveda vaiką į tavo darželį ir pasitiki, tai turbūt jie yra pasirengę leistis į nuotykį. Bet kai kas nustemba, kodėl vaikų kombinezonai purvini. Pas mus vaikai nečiuožia nuo kalno tik tada, kai yra sniego, jie nuolat čiuožia. Tada prasideda diskusijos su tėvais, o gal galime kažko neleisti? Bet kas yra brangiau – ar kombinezonas, ar tai, kaip vaikas jaučiasi, kai čiuožia nuo to kalno, kokias emocijas jis išgyvena.
Gamtos darželius renkasi labai sąmoningi tėvai. Jeigu bijai, kad vaikas daug sirgs, bus murzinas, jeigu reikės nuolat gyventi nežinomybėje, ar vaikui viskas gerai, nesirink tokio darželio. Aišku, kad niekas nepasirūpins vaiku taip gerai, kaip tėtis ir mama. Bet pasitikėjimas turi būti.
– Kokios didžiausios tėvų baimės?
– Turbūt dėl erkių. Mes tikrai jų neišrinksime, nes jos gamtoje gyvena. Naudojame repelentus, tėvai gali skirti savo priemonių, gali skiepyti vaikus – sprendimų yra labai daug.
– Kaip aprėpti visus vaikus, kai jie pabyra lauke?
– Gamtos darželyje yra daugiau specialistų – penkiems vaikams tenka vienas. Kitas dalykas – labai aiškios taisyklės: gali eiti tiek, kiek aš matau tave, o tu mane. Tai galioja saugioje vietoje, aikštelėje, bet nuėjus į naują vietą, naudojame virvę su vėliavėlėmis, pasižymime ir nustatome ribas iki kur galima eiti. Susitariame ir susitarimų laikomės.
Su meile gamtai ir vaikui
– Vienas iš reikalavimų, kuriuos keliate ieškodami auklėtojų – „dievinti pasivaikščiojimus gamtoje bet kokiu oru“. Koks turi būti gamtos darželio auklėtojas?
– Jis turi nuolat mokytis ir mokėti stebėtis vaikų nuostaba, išlikti vaikų draugu, bet būti autoritetu. Nuo gamtos nepavargstama, o jeigu pavargai – keisk veiklos pobūdį: lipdei molį, eik pinti vytelių, nupiešk kreidelėmis.
Siekiamybė, kad tai būtų žmogus, kuris nuolat seka gamtą. Ar matei, kad šitame krūme apsigyveno paukštelis? Nemačiau, nežiūriu į tas gyvatvores, nes man reikia vaikus sužiūrėti. O tu matei, kad tas mėlynas gėlytes kažkas ištrypė? Ne, tikrai nemačiau, nes neturėjau tam laiko ir noro.
Todėl ir ieškome turinčių polėkį.
Gamtos darželyje ypač reikia vyriškos energijos. Gal nuskambės kaip seksizmas, bet ir nusistačius taisykles vaikas pro auklėtoją moterį gali prabėgti, o auklėtojo vyro žodis turi visai kitą svorį. Ypač gamtoje. Gal kad vyrai – medžiotojai, užkariautojai, nugalėtojai?
Vyriška energija labai svarbi, ypač dabar, kai žvelgiu į šiuolaikinių tėvų padėtį.
– Kokią tėvų padėtį jūs matote?
– Namie nėra tėčių. Jie yra vyrai, darbininkai, žmonės, gyvenantys kompiuteryje ar televizoriuje, o kur santykis su vaiku? Jeigu tu nuolat judi – tveri tvorą, dažai namą, sodini medį – tavo vaikui tai puikiausia bendrystė. Per darbą mes ugdomės.
– Bet kompiuterių karta galvoja ne apie ūkio darbus – pasaulis pasikeitęs...
– Vertinant vaikų kūrybiškumą, matyti didžiulės spragos. Vaiko pasaulis kabo kažkur ore, vaikas tarsi išėjęs iš savęs: bėga, lekia, gyvena filmukų gyvenimą. Vaikui reikia rasti veiklos „įsižeminti": labai gerai padeda molis, piešimas anglimi leidžia išpiešti susikaupusį filmukų krūvį.
Sakyčiau, kad 99 procentai vaikų yra paveikti medijų. Atėjęs į gamtos darželį keturmetis pirmą mėnesį visiškai nuobodžiauja, jis verkia, kad nėra ką veikti, kad čia – visiška nuobodybė. Antrą mėnesį jis verkia mažiau, bet jam vis tiek būna labai nuobodu: „Jūs net „Lego“ neturit!“
Smagu, kad tėvai tuos du mėnesius ištveria, nes trečią mėnesį atsiveria vaiko klodai. Dvimečiams, trimečiams lengviau įsilieti į grupės gyvenimą.
– Sakote, kad vaikai, išėję iš gamtos į mokyklą prie planšečių, bus kūrybiškesni?
– Žinoma! Tiems vaikams labai lengva priimti nestandartinį sprendimą.
Pernai mūsų darželį baigė penki ikimokyklinukai. Vieno vaiko mama pasakojo: per pirmąją pamoką mokytoja vaikų paklausė, kokie obuoliai yra skaniausi? Vienam skaniausi raudoni, kitam – geltoni, o vaikas iš mūsų darželio sako: „Man skaniausi – prinokę.“ Ir mus tai įkvepia.
– Lauko darželyje vienoje grupėje būna skirtingo amžiaus vaikų. Ar tai neapsunkina ugdymo proceso?
– Dažniausiai ugdymo procesas yra diferencijuojamas. Turime savo ugdymo programą. O darbo planą diktuoja gamta: jeigu suplanavai ledinukų savaitę, bet nešąla, turi būti planas B. Suplanavai virti pienių medų, o pievoje ką tik dirbo šienautojai, turi vėl ieškoti kito plano.
Kai pradėjome dirbti, mano vyriausiajam sūnui buvo dveji su puse. Trejų metų visi mokėjo raides, nors niekas specialiai to nemokė. Pasirodo, jie pirmiausia išmoksta savo vardo raidę, po to – draugo. Jeigu 10 vaikų, jie jau žino 10 raidžių. Prasidėjo žaidimas – atraskime raides medžiuose. Pradėjome ieškoti šakų-raidžių. Jeigu randi „Ž“, priklauso medalis.
Taip raštingumas kyla iš žaidimo. Lygiai tas pats su matematika ar kitais mokslais. Kai vaikai klausia, kas yra šešėlis, kodėl jis dabar toks, o po pietų miego bus kitoks, turi paaiškinti apie Saulės sistemą.
Yra temų, kurioms auklėtojos ruošiasi, bet vaikų nuolatinis stebėjimasis gamtoje, yra betarpiškas.
– Sakėte, kad į pirmą klasę ateina vaikų, kurie negali išlaikyti rašiklio, jie to net nemoka. Kodėl taip nutinka?
– Vaikai, kurie auga su auklėmis, yra labai apsaugoti nuo visko. Bet gal geriau tegul vaikas įsipjauna, kai jam penkeri, o ne kai trisdešimt. Rizikos vertinimas ir atsakomybės prisiėmimas yra labai svarbu.
– Ko vaikams, jūsų nuomone, labiausiai trūksta?
– Trūksta laisvo žaidimo. Pas mus neruošia žaidimų mokytojų, nors jų reikia. Edukologijos universitetas jau rengia žaidimų laboratoriją ir moko vaikus žaisti. Paradoksas – mokyti vaikus žaisti!
Vaikams trūksta visiškos laisvės aiškiuose rėmuose. Kaip gali būti geras po daugybės neigimų – nestumk, nenugriūk, nelipk, neimk! Laisvė, kai gali daryti netrukdomas. Tada viskas būna kitaip.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Ieva Dapšauskė sako, kad gamtos darželis – tarsi nuotykis, į kurį leidžiasi ne tik vaikai, bet ir jų tėvai.
Nors Ieva Dapšauskė studijavo ekonomiką ir vadybą, paaugus pirmajam sūnui, nutarė įkurti gamtos darželį šalia Pavilnių regioninio parko, į kurį vaikai keliauja kasdien.
Asmeninė nuotr.
Gamtos darželyje vaikams būtini nešlampantys kombinezonai, guminiai ir lietaus drabužiai – vaikų laisvės šie dalykai neturi riboti.