
Naujausios
Lietuva – pažadėtoji žemė
Donatas Morkūnas
Kovo 11-osios Nepriklausomybės Akto signataras
Mes – unikali tauta! Mes – galim! Mes padarom tai, ko norim. Kitas reikalas – ko norim...
Aukštasis laisvės pilotažas
Kažin, ar dabartiniame pasaulyje dar yra tautų – be mūsų, latvių ir estų – kurioms teko atlikti tokį sudėtingą visaapimantį virsmą.
Civilizuotas pasaulis ne veltui mūsų kelią vadina sėkmės istorija ir rodo mus kaip pavyzdį.
Mums reikėjo atlikti trigubą transformaciją. Ir viską – tuo pačiu metu! Dauguma tautų kiekvieną iš šių transformacijų atlikdavo atskirai ir jos užtrukdavo dešimtmečius.
Mes pakeitėme ekonominę sanklodą.
Pakeitėme valdžios sistemą.
Ir visa tai darėme dar tik kurdami nepriklausomą valstybę ir kovodami už jos nepriklausomybę!
Kaip tai yra sudėtinga, rodo kitų tautų bandymai padaryti tą patį. Praėjusio amžiaus pabaigoje beveik 100 pasaulio tautų pabandė eiti demokratijos keliu, bet pavyko – daugiau ar mažiau – tik 20-čiai.
Pažiūrėkime į kitas šalis, kurios anuomet kartu su mumis buvo Sovietų Sąjungoje. Ukraina, Moldova, Baltarusija, trys Užkaukazės valstybės... Mes jiems – siekis ir viltis, kad tai yra įmanoma.
Viena iš Vidurinės Azijos šalių, pabandžiusi pasukti demokratijos keliu, vaizdžiai pademonstravo, kaip tai yra sudėtinga. Per pirmąją demokratinę revoliuciją, pavadintą „tulpių revoliucijos“ vardu, jie nuvertė dar sovietinių laikų korumpuotą autoritarą ir išsirinko prezidentu savo revoliucijos lyderį. Per keletą metų jis pats tapo ...autoritaru. (“Drakonas mirė, tegyvuoja drakonas”). Tauta vėl sukilo, nuvertė jau naująjį autoritarą. Supratusi, kad didelė valdžia žmogų skatina virsti slibinu, tauta pakeitė šalies konstituciją – iš prezidentinės į parlamentinę respubliką. Išsirinko naują valdžią – parlamentą ir... daugiau nei metus gyveno be valdžios, nes parlamentas niekaip nesugebėjo suformuoti valdančiosios daugumos. Ir šiandien iki demokratijos toje šalyje dar labai toli.
O mūsų pačių patirtis pirmaisiais laisvės metais po Vasario 16-osios? Partijų ginčai, nuolatinė vyriausybių kaita lėmė, kad praėjus vos penkeriems metams po Steigiamojo Seimo parlamentinė demokratija baigėsi kariniu perversmu ir autoritariniu režimu.
O šiandien? Kiek priekaištų ir pretenzijų reiškiame dabartinėms partijoms, parlamentui ir kitoms valdžios šakoms?
Bet mes išlaikėme demokratijos egzaminą! Ir einame į priekį, tobulėjimo keliu. Mūsų, kitokių, nebūtų priėmę į Europos Sąjungą, nebūtume tapę NATO nare. Negalėtume net pagalvoti apie turtingiausių ir efektyviausių pasaulio šalių klubą – Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizaciją, į kurią netrukus įstosime.
Žmonės, mylintys Lietuvą, sako: “Lietuvoje kaip Rojuje gražu”. Gaila tik, kad žemė ir Rojus skiriasi ne grožiu, o gėriu.
Net minėtos tarptautinės organizacijos baksnoja mums pirštu į ... vieną iš didžiausių Europos Sąjungoje skurdą, socialinį neteisingumą ir atskirtį.
Žinoma, Rojų kūrė tobuli veikėjai, o Lietuvos Respubliką? Mes. Kokie mes? O svarbiausia, ar vis dar kuriame ją – savo respubliką? Jūs žinote, ką reiškia šis žodis: “viešą reikalą” – bendrąjį gėrį – visų labui ir visiems dalyvaujant! Klausiu: kiek gi mes, kiekvienas, skiriame laiko respublikai, bendriesiems reikalams? Manau, kad sutiksite – nedaug. Tai kaip ji, mūsų Respublika, gali veikti efektyviai? Kaip ji gali veikti mūsų visų naudai? O ne vien galingųjų interesams tenkinti.
Kai 18 a. pabaigoje, priėmus JAV Konstituciją, Bendžamino Franklino paklausė: „Ką jūs čia sutvėrėte?“, jis atsakė – „Respubliką, jeigu jūs sugebėsite ją išlaikyti“.
Trys tautos laisvės pavidalai
Graži ta Kovo 11-oji. Mes tapome visaverčiai, tapome laisvi patys lemti ir kurti savo gyvenimą, tokį, kokio norime – pažadėtąją žemę – sau ir savo tautai. Laisvė yra tauri ir kitkuo – ji atskleidžia, kokie mes iš tiesų esame, o ne kokie sau atrodome. Ji, kilusi iš Dievo, aukštai iškelia priedermių – verčių – kartelę. Kol dar tik svajojome apie laisvę ir kovojome dėl jos, galvojome, kad ją įgiję, gyvensime puikiai, kad laisvė viską suteiks. Iškovota laisvė mums parodė, kad gyvensime taip, kaip... sugebame!
Ką atskleidžia ši kitų tautų ir mūsų pačių laisvės patirtis?
Tautos laisvė turi tris pavidalus, susideda iš trijų laisvių. Jeigu kurios nors nėra – tauta nebus laisva. Tai:
Laisva valstybė.
Laisva visuomenė. Tai jau laisvoje valstybėje atskirų grupių – autoritarų, mafijų, atskirų sluoksnių ar biurokratų – neužvaldyta visuomenė. Visuomenė, kurioje visi sluoksniai turi galimybę reikšti savo interesus, ir jų interesai yra girdimi, jų paisoma.
Laisvas žmogus: laisvas savo dvasioje, norintis ir gebantis būti laisvas, kurti Respubliką! Įdomi ta žmogaus laisvė – ji nėra laisvė nuo atsakomybės, nėra teisė nieko nedaryti (o taip norėtųsi), ji nėra „teisė daryti, tik tai, ką noriu“. Laisvė – tai teisė pačiam nuspręsti, ką ir kaip reikia daryti. Pačiam nuspręsti, kaip aš ir mes gyvensime.
„Kada, jei ne dabar? Kur, jeigu ne čia? Kas, jeigu ne mes?“ – kreipėsi į amerikiečius prezidentas Džonas Kenedis. „Valdžia neišspręs problemų – ji pati yra problema“ – po keliasdešimties metų jam atitarė Ronaldas Reiganas.
Garsiojo Prancūzijos prezidento Šarlio de Golio žodžiai tautai dar aiškesni: „Politika – per daug rimtas dalykas, kad ją galima būtų patikėti politikams“!
O štai kosų tautos patarlė: „Daug mažų žmonių daugelyje mažų kaimelių, darančių daug mažų darbų, gali pakeisti šio pasaulio veidą“.
Nesant antrojo ir trečiojo tautos laisvės pavidalų, tektų pakartoti Vaižganto žodžius, ištartus anuomet: „Laisva Lietuva, bet nelaisvi lietuviai“.
Laisvas gali būti tik mylintis žmogus
Kaip atsitinka, kad nelaisvės sąlygų frazė „Tas saldus žodis laisvė“ laisvėje pavirsta „Ta sunkia laisvės našta“? Ir ko reikia, kad galima būtų pereiti prie būsenos – „Ta saldi laisvės našta“? Tikiuosi, kad pakankamai greitai mums pavyks pasiekti ir ketvirtąją laisvės jausenos ir raiškos fazę, kai šypsodamiesi tarsime „Laisvė – tai mano gyvenimas“, „Laisvė – tai aš“. Aš sugebu būti laisvas, galiu kurti, tobulėti ir būti laimingas.
Žmogaus ir piliečio laisvė, kasdienis respublikos įkūnijimas – tai darbas, pastangos, atsakomybė, tavo laikas, tavo energija, net ir tavo pinigai, skiriami bendrajam reikalui, tai – našta. Juokais sakau, kad šiais laikais yra trys didžiosios kvailystės: Laisvė, Humanizmas ir Meilė. Jos – vieni nuostoliai, rūpesčiai, vargas, nemalonumai, ilgalaikiai įsipareigojimai, prisiderinimai, savęs apribojimai...
Ar ne lengviau gyventi tik sau ir rūpintis tik savimi?
Didelė dalis šiandieninių Lietuvos problemų yra tokios egoistiškos laisvės rezultatas.
Jau Aristotelis teigė, kad žmogus – „politinė būtybė“, jis iš tikrųjų yra žmogus, kai dalyvauja kuriant bendrąjį gyvenimą.
Kas gali palengvinti laisvės darbą, padaryti, kad laisvės našta būtų saldi? Kada darbas ir vargai dėl kitų nustoja būti našta? Tada, kai tu myli – tą ar tai, dėl ko stengiesi, kada brangini, kada tai yra vertybė.
Ar auginti savą vaiką yra našta? O jeigu myli Tėvynę – ar našta yra jai tarnauti, dirbti jai, ją tobulinti?
Štai ir atsakymas: laisvas gali būti tik mylintis žmogus, nes jis džiaugdamasis atlieka savo pareigas. Tik meilė laisvės naštą paverčia saldžia, nes pareigos dingsta, „kai viską darai iš meilės“, ir net teisės dingsta, „nes tave supa meilė“. (Žanas Polis Sartras)
Vertybės ir vertybėlės
Tad nuo ko priklauso gyvenimo laisvėje sėkmė? Nuo vertybių – amžinųjų, krikščioniškųjų ar bendražmogiškųjų – kaip kam labiau patinka. Neturėsime didžiųjų vertybių savo širdyje, nebus ir meilės. Nebus meilės, neveiks ir laisvė.
Neramu, kai šiandien didžiosios vertybės netenka vertės, jas išstumia vertybėlės, tinkamos tik vartoti. Vartotojiškos, todėl labai patogios ir malonios.
Amžinųjų bendražmogiškųjų vertybių svarbą tautos laisvės kelyje nuo pat 1990 m. bandė išaiškinti Justinas Marcinkevičius, galima sakyti, skleidė „Meilės politologiją“. Meilės žmogui, tautai, tėvynei, gamtai, gėriui, grožiui...
Šiandien vienas iš prekybos centrų tvirtina, kad „mes mylime maistą“, o solidi radijo stotis aiškinasi, „kaip, ateinant pavasariui, pasirinkti partnerį“. Taigi, maistą – įsimylime, žmogų – pasirenkame, ir ne meilei, o „pavasarinei partnerystei“. Kaži – kam? Gal reikės paklausti savo katino – jis labai protingas, ypač pavasarį, turėtų man paaiškinti...
Kita citata: „Žmonės pasidarė jautrūs“. Manote – žmonėms? Ne, kainoms! „Lietuviai tapo jautrūs kainoms“. Čia vis šių dienų perliukai.
Martinas Liuteris Kingas nusistebėjo: „Mes išmokome skraidyti kaip paukščiai, plaukti kaip žuvys, bet nemokame tokio paprasto dalyko – gyventi kaip broliai“. Amžinųjų vertybių dydį taikliai nusakė ir Albertas Šveiceris: „Žmonės priėmė 30 milijonų įstatymų – tam, kad įgyvendintų 10 Dievo įsakymų“.
Pažadėtąją žemę galima tik sukurti
Mes laisvi jau 28-erius metus. Kaip visos tautos galime kurti savo „Pažadėtąją žemę“. Bet kažkodėl norisi klausti: kur lietuviams šiandien yra pažadėtoji žemė? Kodėl nustojame jos ieškoti Lietuvoje? Ar žinome, kokia turėtų būti pažadėtoji žemė Lietuva, t.y. ar turime jos viziją?
Siekis patekti į pažadėtąją žemę Dievo valia, Mozei vedžiojant išrinktąją tautą 40 metų po dykumą, ir siekis patekti į pažadėtąją žemę šiandien – dviejų valandų lėktuvo skrydžiu. Kodėl toks skirtumas? Ar viskas tik dėl to, kad anuomet dar nebuvo lėktuvų?
Kodėl reikėjo klaidžioti ir kentėti 40 metų? Ko jie ieškojo? Ir ką surado? Jie sukūrė meilės valdomą, bendruomenišką, civilizuotą visuomenę – pažadėtąją žemę. Kur? Savyje! Žmonių sieloje: vertybėse ir bendruomenės gyvenimo taisyklėse. Pažadėtoji žemė egzistuoja ne erdvėje, ji negali būti ieškoma ir surandama. Pažadėtoji žemė egzistuoja žmonių sielose, ir ji gali būti tik sukuriama – kuriant ir tobulinant visuomenę, drauge ir save!
Išėję iš vergijos Egipte, jie mokėsi gyventi savarankiškai, mokėsi laisvės! Varė iš savęs vergą. Mokėsi atsakyti už savo veiksmus, matyti ir branginti kitus žmones, mokėsi sutarti, nustoti ėsti vieni kitus – kartu kurti bendrą gyvenimą. Tautos gyvenimą. Mokėsi būti žmonėmis, tai reiškia – mylėti kitus. Europoje sakoma – sekti Kristumi.
O ką galima surasti dviejų valandų skrydžiu? Svetimą žemę, kurioje daugiau pinigų. Tu patenki į kitų žmonių sukurtą pažadėtąją žemę, bet pats nesi jos kūręs, ir nesi, kartu sukūręs savęs. Tu, gavęs laisvę kurti Pažadėtąją žemę savo tėvynėje, pats tos laisvės atsisakai, neatlieki šventos pareigos tobulinti tautą ir tėvynę, pabėgi nuo laisvės pareigų. Pabėgi pas didesnius pinigus, kur geriau, lengviau, garantuočiau. Pas Mamoną. Nesvarbu kur: į užsienį išvykdamas, ar Lietuvoje pasilikdamas – mylėti Mamoną, t.y. tik pinigus, tarnauti jai galima visur.
Ar netapsime ir šiuo atžvilgiu unikalia tauta, iškovojusia valstybės laisvę tam, kad iš jos pabėgtų?
Bet išrinktosios tautos istorija mums suteikia ir didelę viltį. Jie turėjo išminčių – lyderį Mozę, per jį juos vedė pats Dievas. Ir jų klaidžiojimas, brendimas vis tiek užtruko 40 metų! Mes gi klaidžiojame dar tik 28 metus – ir be Mozės, ne vedami Dievo, o patys jo ieškodami. Bandydami suprasti, kur jis šiandien yra, bandydami ne tik tikėti, bet ir sekti Kristumi. Stengdamiesi suprasti A. Maceinos ištartį: velnias taip pat tikėjo į Dievą (žinojo, kad jis yra), bet mylėjo tik save.
Gyvenimas yra protingas
Neabejoju: viskas bus gerai – ir mums, ir Tėvynei. Kodėl? Todėl, kad Istorija, Gyvenimas yra protingesni už mus. Bus taip, kaip ir turi būti: kas protinga istoriškai, kas realu. Anksčiau ar vėliau taip ir bus. Mums, žmonėms, tereikia galvoti, ko mes norime, kas yra mums vertinga, ir siekti to, kuo tikime ir ko viliamės. Nieko istorijoje neatsitinka, ko patys žmonės neužsinori. Ir pasieksim: tikrą, aktyvią mūsų pačių laisvę, daugiau humanizmo, teisingesnį, turtingesnį, gražesnį gyvenimą.