
Naujausios
Ministrė pristatė galimą švietimo modelį
Penktadienį Pakruojo rajone lankiusis Švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė su pakruojiškiais pedagogais diskutavo apie rudenį turintį pradėti veikti naują švietimo modelį. Konkretesnius atsakymus į pakruojiečių klausimus ministrė ir kartu su ja susitikimuose dalyvavęs Seimo narys Arūnas Gumuliauskas žadėjo ateityje. Naujasis modelis kol kas tik projektas.
Janina ŠAPARNIENĖ
janina@skrastas.lt
Apie jungtines mokyklas
Balsių pagrindinės mokyklos direktorę Jadvygą Šliurpienę domino ketinamos kurti naujo tipo – jungtinės mokyklos. Būsimajame švietimo modelyje jungti siūloma mažai moksleivių turinčias ugdymo įstaigas.
Ministrė atsakė pavyzdžiu (ne iš Pakruojo rajono) apie toje pačioje gatvėje veikiančią gimnaziją ir profesinę mokyklą, kurių dalis darbo (bendrasis ugdymas) dubliuojasi, o pedagogai dirba ir vienoje, ir kitoje. Sujungus tokias įstaigas, besimokantieji galėtų rinktis tiek gimnazijos lygmenį, tiek įgyti profesiją.
Panaši situacija – ir Žeimelyje, kur netoli viena kitos įsikūrusios gimnazija bei žemės ūkio mokykla. Pastarojoje galima įgyti ne tik profesiją, bet ir bendrąjį išsilavinimą.
J. Petrauskienė pabrėžė – ar jungti mokyklas, kurti filialus ar skyrius, turės spręsti vietos savivaldybės, atsižvelgdamos į demografinę situaciją.
Apie mokinių krepšelius
Diskusijoje minėta ir dar viena moksleivių mažėjimo priežastis – aštri mokyklų konkurencija dėl vaikų, atnešančių pinigų krepšelį. Dalis pakruojiečių moksleivių pasirenka Joniškio ir Panevėžio rajonų mokyklas.
„Nuo 2001-ųjų Lietuvoje vaikų sumažėjo keturiasdešimčia procentų, ir šį sumažėjimą jaučia visos ugdymo įstaigos – nuo darželių iki aukštųjų mokyklų. Tarp savivaldybių sienų nėra, vyksta moksleivių medžioklė: kaip gauti vaikų, kurie atneš pinigų? Apie priėmimą į aukštąsias mokyklas net juokaujama: bus „susiurbtas“ kiekvienas, einantis pro jas kilometro atstumu... Situaciją, kuomet vienas vaikas išbalansuoja komplektą, turėtų pakeisti ateityje įvestas nebe moksleivio, o klasės krepšelis. Šis modelis jau bandomas penkiose savivaldybėse“, – informavo ministrė.
J. Petrauskienė minėjo dar vieną siūlomą naujovę: mokykloms, kuriose dirba stiprūs pedagogų kolektyvai, į kurias ateina motyvuoti moksleiviai, suteikti galimybę savarankiškai tvarkyti įstaigos biudžetą.
Taip pat atsižvelgti į kitas realijas – mokyklas, kuriose mokosi daug socialinėje atskirtyje esančių vaikų, vertinti ne pagal reitingus, pasiekimus, bet pagal tokių moksleivių padarytą pažangą.
Apie pedagogų statusą ir atlyginimus
Nuo rugsėjo turi atsirasti etatinis mokytojų darbo apmokėjimo modelis.
„Vienas etatas – 36 darbo valandos. Mokytojams nebus uždrausta dirbti ir pusantro etato. Pagal naująją tvarką bus mokama ir už pasiruošimą pamokoms, popamokinę veiklą, darbų taisymą, konsultacijas, darbą su tėvais, bendruomene. Lietuvių kalbos, matematikos mokytojai daugiausiai laiko skiria būtent pamokoms ir pasiruošimui. O muzikos, dailės mokantys pedagogai pamokų turi nedaug, tačiau organizuoja renginius mokykloje, vadovauja būreliams – ir už tai bus mokama“, – informavo J. Petrauskienė.
Linkuvos gimnazijos direktoriui Vaclovui Stapušaičiui buvo aktualus mokyklų vadovų išeitinių kompensacijų klausimas.
Ministrė teigė, kad pedagogų išeitinėms kompensacijoms skirto optimizmo fondo taisyklės šiuo metu peržiūrimos. Įtraukti į jį ir išeitines kompensacijas vadovams siūlyta jau anksčiau. Patį fondą ketinama didinti, nes gausėja išeinančių į pensiją mokytojų. Skaičiuojama, kad Pakruojo rajone 60 procentų pedagogų – penkiasdešimtmečiai bei vyresni.
Iš Suaugusiųjų bei jaunimo švietimo centro atstovių J. Petrauskienė sulaukė ir kritikos. Akcentuota, kad centro darbuotojai, nors taip pat šviečiantys, mokantys visuomenę, turintys analogišką pedagogams išsilavinimą, atostogauti tegali dvigubai trumpiau, nei dirbantys suaugusiųjų mokyklose. Dėl to šių centrų asociacija buvo nusiuntusi raštą ministerijai.
„Atostogų trukmę nustato įstaigos pavadinimas. Tai – diskriminacija“, – įvertino centro metodininkė Rima Leimontienė.
Ministrė J. Petrauskienė teigė Švietimo centrų asociacijos rašto dar neskaičiusi. Ir pritarė, kad R. Leimontienė – teisi.
„Tačiau tokio statuso, kaip švietimo pagalbos įstaigos, kitose šalyse nėra. Pedagogais visame pasaulyje laikomi tik tiesiogiai mokantys moksleivius bei studentus darbuotojai“, – sakė ministrė.
Tiek J. Petrauskienė, tiek A. Gumuliauskas ragino mokyklų bendruomenes diskutuoti apie naująjį švietimo modelį, teikti pasiūlymus. Kol kas modelis – tik projektas, kuris gali keistis.
Autorės nuotr.
Rugsėjį turintį įsigalioti naują švietimo sistemos modelį pristatė ministrė Jurgita Petrauskienė ir Seimo narys Arūnas Gumuliauskas.
Pakruojo Suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centro metodininkė Rima Leimontienė nevienodas atostogas dirbantiems tokį pat darbą vadino diskriminacija.
Susitikimuose su pedagogų bendruomene (iš dešinės) Arūną Gumuliauską ir Jurgitą Petrauskienę lydėjo Pakruojo meras Saulius Gegieckas ir administracijos direktorė Erika Kižienė.
Naujovė pakruojiškiams kėlė nemažai klausimų.