Kiekviena nelaimė kelyje turi priežastį

Kiekviena nelaimė kelyje turi priežastį

Kiek­vie­na ne­lai­mė ke­ly­je tu­ri prie­žas­tį

2017 me­tų Lie­tu­vos eis­mo įvy­kių sta­tis­ti­kos duo­me­ni­mis, pės­tie­ji – ant­ra pa­gal žu­vu­sių žmo­nių skai­čių eis­mo da­ly­vių ka­te­go­ri­ja. Praė­ju­siais me­tais kas tre­čias eis­mo įvy­kis nutiko, už­va­žia­vus ant pės­čio­jo, o kas ant­ras už­va­žia­vi­mas bai­gė­si pės­čio­jo žū­ti­mi.

Šiau­lių ap­skri­ties po­li­ci­jos ap­tar­nau­ja­mo­je te­ri­to­ri­jo­je eis­mo įvy­kiuo­se per­nai žu­vo pen­ki pės­tie­ji, per šių me­tų sau­sį – net du. Ne­lai­mės – dėl pės­čių­jų ir vai­ruo­to­jų klai­dų.

Pės­čių­jų klai­dos

Sau­sio mė­ne­sį Šiau­lių ap­skri­ties po­li­ci­ja, siek­da­ma ma­žin­ti eis­mo įvy­kių, ku­riuo­se su­žei­džia­mi ar žūs­ta pės­tie­ji, skai­čių, už­kar­dy­ti Ke­lių eis­mo tai­syk­lių pa­žei­di­mus, tu­rin­čius įta­kos pės­čių­jų sau­gu­mui, sa­vo ap­tar­nau­ja­mos te­ri­to­ri­jos ke­liuo­se vyk­dė po­li­ci­nes prie­mo­nes „Kiek­vie­nas yra pės­čia­sis“.

Jos bu­vo nu­kreip­tos į pės­čių­jų, dvi­ra­ti­nin­kų, va­de­lio­to­jų kont­ro­lę tam­siuo­ju pa­ros me­tu. Pa­rei­gū­nai ste­bė­jo, kaip jie dė­vi at­švai­tus bei švie­są at­spin­din­čius ele­men­tus, ar gat­vę pe­rei­na leis­ti­no­se vie­to­se, ar pa­klūs­ta eis­mo re­gu­lia­vi­mo sig­na­lams bei ke­lio ženk­lų rei­ka­la­vi­mams. Per mė­ne­sį Šiau­lių ap­skri­ties po­li­ci­jos pa­rei­gū­nai nu­sta­tė 80 Ke­lių eis­mo tai­syk­les pa­žei­du­sių dvi­ra­ti­nin­kų, 803 Ke­lių eis­mo tai­syk­lėms ne­pak­lūs­tan­čių pės­čių­jų, ku­rių 37 tam­siu pa­ros me­tu ig­no­ra­vo at­švai­tus ir jų ne­se­gė­jo.

Iš­ryš­kė­jo sep­ty­nios pa­grin­di­nės pės­čių­jų da­ro­mos klai­dos, ga­lin­čios tu­rė­ti lem­tin­gos įta­kos jų svei­ka­tai bei gy­vy­bei:

* tam­siuo­ju pa­ros me­tu ar­ba esant blo­gam ma­to­mu­mui ne­si­ne­ša švie­čian­čio ži­bin­to, ne­vil­ki ryš­kias­pal­vės lie­me­nės su švie­są at­spin­din­čiais ele­men­tais, ne­se­gi at­švai­tų;

* ei­na per ke­lią, de­gant drau­džia­mam švie­so­fo­ro sig­na­lui;

* į pės­čių­jų pe­rė­ją įžen­gia neį­si­ti­ki­nę, kad ei­ti sau­gu ir kad vi­sos trans­por­to prie­mo­nės su­sto­jo jų pra­leis­ti;

* neį­ver­ti­na at­stu­mo iki ar­tė­jan­čios trans­por­to prie­mo­nės, ei­da­mi per ke­lią del­sia ar­ba sto­vi­niuo­ja, bė­ga per va­žiuo­ja­mą­ją da­lį, nau­do­ja­si mo­bi­liai­siais te­le­fo­nais, ra­šo ži­nu­tes;

* ker­ta va­žiuo­ja­mą­ją da­lį, per­lip­da­mi per ke­lio ati­tva­rus,

* ei­na au­to­ma­gist­ra­lė­mis, greit­ke­liais ar­ba va­žiuo­ja­mą­ja da­li­mi bei jos pa­kraš­čiu vie­to­se, kur yra įreng­ti ša­li­gat­viai ar­ba pės­čių­jų ta­kai;

* išei­na iš už sto­vin­čios trans­por­to prie­mo­nės ar ki­tos kliū­ties, neį­si­ti­ki­nę sau­gu­mu ir va­žiuo­jan­čių trans­por­to prie­mo­nių ne­bu­vi­mu.

Vai­ruo­to­jų klai­dos

Sie­kiant eis­mo sau­gu­mo, pa­rei­gū­nai ak­cen­tuo­ja abi­pu­sę vai­ruo­to­jų ir pės­čių­jų at­sa­ko­my­bę – vai­ruo­to­jai tu­ri lai­ky­tis jiems pri­va­lo­mų rei­ka­la­vi­mų pės­čių­jų at­žvil­giu, o pės­tie­ji tu­ri vyk­dy­ti jiems nu­sta­ty­tas pa­rei­gas.

To­dėl sau­sio mė­ne­sio pre­ven­ci­nių prie­mo­nių me­tu Šiau­lių ap­skri­ties po­li­ci­jos pa­rei­gū­nai daug dė­me­sio sky­rė ir vai­ruo­to­jų pa­rei­gų pės­tie­siems vyk­dy­mo kont­ro­lei. Bu­vo su­stip­rin­tas pa­tru­lia­vi­mas prie pės­čių­jų pe­rė­jų, ypač to­se vie­to­se, ku­rio­se in­ten­sy­vus pės­čių­jų eis­mas. Pa­rei­gū­nai pa­tik­ri­no be­veik 3 000 vai­ruo­to­jų ir nu­sta­tė, kad 35 jų bu­vo ap­svai­gę nuo al­ko­ho­lio, dar 17 jų bu­vo var­to­ję al­ko­ho­lio, ta­čiau ne­vir­ši­ję leis­ti­nos nor­mos, vie­nas – ap­svai­gęs nuo nar­ko­ti­nių, psi­chot­ro­pi­nių ar ki­tų psi­chi­ką vei­kian­čių me­džia­gų, 113 nau­do­jo­si mo­bi­liuo­ju te­le­fo­nu be lais­vų ran­kų įran­gos.

Rei­dų me­tu iš­ryš­kė­jo sep­ty­nios pa­grin­di­nės vai­ruo­to­jų da­ro­mos klai­dos, ga­lin­čios tu­rė­ti lem­tin­gos įta­kos pės­čių­jų svei­ka­tai bei gy­vy­bei:

* ne­su­lė­ti­na grei­čio, ne­sus­to­ja ir ne­pra­lei­džia per pės­čių­jų pe­rė­ją ei­nan­čių pės­čių­jų;

* su­sto­jus ta pa­čia kryp­ti­mi gre­ti­ma eis­mo juos­ta va­žiuo­jan­čiai trans­por­to prie­mo­nei, ne­su­lė­ti­na grei­čio ir ne­sus­to­ja prieš pės­čių­jų pe­rė­ją;

* san­kry­žo­se su­kda­mas į kai­rę ar de­ši­nę, va­žiuo­da­mas pa­pil­do­mos švie­so­fo­ro ro­dyk­lės kryp­ti­mi, įva­žiuo­da­mas į ke­lią iš te­ri­to­ri­jos, ne­pra­lei­džia ke­lią ker­tan­čių pės­čių­jų;

* va­žiuo­da­mas at­bu­las, ne­duo­da ke­lio pės­čia­jam;

* ne­sii­ma pa­pil­do­mų at­sar­gu­mo prie­mo­nių tam­siuo­ju pa­ros me­tu bei esant blo­gam ma­to­mu­mui;

* vir­ši­ja sau­gų va­žia­vi­mo grei­tį;

* nau­do­ja­si mo­bi­liuo­ju te­le­fo­nu, kal­ba, ra­šo ži­nu­tes, už­sii­ma su vai­ra­vi­mu ne­su­si­ju­sia veik­la.

„Šiau­lių kraš­to“ inf.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Pės­tie­ji ir vai­ruo­to­jai tu­rė­tų bū­ti ati­des­ni, nes nea­ti­du­mas – vie­na iš pa­grin­di­nių ne­lai­mių ke­liuo­se prie­žas­čių.