Susvetimėjimas neaplenkia ir kaimo

Susvetimėjimas neaplenkia ir kaimo

Sus­ve­ti­mė­ji­mas neap­len­kia ir kai­mo

Kai­mas da­bar ki­toks. Ma­žiau vai­kų kle­ge­sio, ma­žiau gy­vo bend­ra­vi­mo, ma­žiau kai­my­niš­kų pa­si­sė­dė­ji­mų. At­ve­jai, kad kai­my­nas kai­my­nui iš to­lo šauk­tų „la­bas ry­tas“, per­si­mes­tų žo­de­liu apie svei­ka­tą ar die­nos orus, da­bar kur kas re­tes­ni. Kai­mo gy­ven­to­jai, ly­giai taip pat kaip mies­to, vis dau­giau bend­rau­ja vir­tua­lio­je erd­vė­je ir vi­sas nau­jie­nas su­ži­no iš „Fa­ce­book“. Tai­gi kam klaus­ti, jei jau vis­kas ži­no­ma?

„Sus­ve­ti­mė­ji­mo sind­ro­mas kai­mo neap­len­kė“, – sa­ko vie­nos se­niau­sių Rad­vi­liš­kio ra­jo­no Aukš­tel­kų kai­mo bend­ruo­me­nės ini­cia­to­riai Vi­ta­li­ja Pliat­kie­nė ir Sta­nis­lo­vas Ga­vė­nas.

Edi­ta KARK­LE­LIE­NĖ

edita@skrastas.lt

Trum­pas bruz­de­sys

Apie 700 gy­ven­to­jų tu­rin­čia­me Aukš­tel­kų kai­me vi­du­ry die­nos tuš­to­ka. Tik kur ne kur – pa­vie­niai žmo­nės. Kaž­ku­ris su­ka link par­duo­tu­vės, kaž­ku­ris sa­vo so­dy­bo­je šluo­ja pa­sku­ti­nius už­si­li­ku­sius ru­dens la­pus, ties kai­mo ak­me­niu bū­riuo­ja­si ke­li vie­šų­jų dar­bų dar­bi­nin­kai.

Tik prie Aukš­tel­kų mo­kyk­los, prieš ke­le­rius me­tus ta­pu­sios Rad­vi­liš­kio V. Ku­dir­kos pro­gim­na­zi­jos sky­riu­mi, kiek jud­riau. Pert­rau­ka.

Kai­mo bend­ruo­me­nės pir­mi­nin­kė ir vie­tos bib­lio­te­kos vyr. bib­lio­te­ki­nin­kė, bu­vu­si fi­zi­kos mo­ky­to­ja V. Pliat­kie­nė sa­ko, kad, pa­si­bai­gus pa­mo­koms, ku­rį lai­ką gy­ven­vie­tė­je bus dar ty­liau. Dauguma mo­ki­nu­kų – at­vyks­tan­tys iš ap­lin­ki­nių kai­mų, o dau­gu­ma vie­tos vai­kų mo­ko­si už ke­lių ki­lo­met­rų esan­čia­me Rad­vi­liš­ky­je.

Kai­mas, pir­mi­nin­kės žo­džiais, at­gy­ja va­ka­rop, kai po dar­bų, ku­rie Rad­vi­liš­ky­je ar Šiau­liuo­se, su­grįž­ta aukš­tel­kiš­kiai. Bet valanda–kita ir gy­ven­vie­tė­je už­si­da­ri­nės kie­mų var­tai – nuo bė­gi­mo pa­var­gę žmo­nės už­si­da­rys na­muo­se.

Iš­vyks­tan­tys ir at­vyks­tan­tys

Teig­ti, kad Aukš­tel­kai – prie­mies­ti­nis Rad­vi­liš­kio mies­to kai­mas – spar­čiai tuš­tė­ja, pa­sak V. Pliat­kie­nės, bū­tų ne vi­sai tei­sin­ga. Ne­pai­sant to, kad ne­ma­ža da­lis gy­ven­to­jų, kaip ir vi­so­je Lie­tu­vo­je, skal­ses­nės duo­nos ieš­ko­ti iš­vy­ko į už­sie­nį, vis dėl­to pa­sta­rai­siais me­tais čia ap­si­sto­ja vis dau­giau jau­nų šei­mų. To­dėl Aukš­tel­kuo­se, skir­tin­gai nei kai ku­riuo­se ki­tuo­se ša­lies kai­muo­se, tuš­čių ap­leis­tų na­mų be­veik nė­ra.

Paš­ne­ko­vės ma­ny­mu, at­vy­kė­liai gy­ven­vie­tę grei­čiau­siai lai­ko geog­ra­fiš­kai pa­trauk­lia vie­to­ve, iš ku­rios mies­tai ran­ka pa­sie­kia­mi.

Vyks­tant gy­ven­to­jų emig­ra­ci­jai ir imig­ra­ci­jai, anot V. Pliat­kie­nės, kei­čia­si ir kai­mo vei­das: žmo­nės pra­ran­da praei­ty­je vie­ną su ki­tu glau­džiai jun­gu­sius sai­tus, o už­megz­ti nau­jus tech­no­lo­gi­jų am­žiu­je nė­ra pa­pras­ta.

„Vis dėl­to jau­ni­mas – di­de­lis švy­tu­rys kai­mui. Jei at­vy­ko čia gy­ven­ti, jei ku­ria­si, yra vil­ties, kad Lie­tu­vos kai­mams, kaip da­bar po­pu­lia­ru sa­ky­ti, iš­nyk­ti ne­lem­ta“, – vi­lia­si kai­mo bend­ruo­me­nės „Aukš­to­ji Al­ka“ va­do­vė.

Ji ir pa­ti ne vie­ti­nė. Prieš tris de­šimt­me­čius gy­ven­ti į Rad­vi­liš­kio ra­jo­ną at­vy­ko iš Pak­ruo­jo ra­jo­no. Aukš­tel­kuo­se, ko­ne kiek­vie­no ko­lū­kie­čio dar­že, ta­da ma­siš­kai bu­vo au­gi­na­mi ko­pūs­tai, juos su­pir­ki­nė­jo vie­tos ko­lū­kis. Ko ne kas­met „val­diš­kai“ užau­gin­tų ko­pūs­tų krau­ti į tal­pyk­las bu­vo kvie­čia­mi vi­si, kas tik ga­li: bend­ras in­te­re­sas žmo­nes vie­ni­jo ir ska­ti­no tar­pu­sa­vy­je bend­rau­ti.

„O da­bar... Pa­si­vaikš­čio­ki­te va­ka­re po kai­mą, nė gy­vos dva­sios ne­ra­si­te: net vai­kai – prie kom­piu­te­rių, prie plan­še­čių, prie te­le­fo­nų“, – žmo­nių su­sve­ti­mė­ji­mo prie­žas­tį, vie­ną iš dau­ge­lio, įvar­di­jo V. Pliat­kie­nė.

Na­mi­niai paukš­čiai – iš pa­veiks­liu­kų

Sta­nis­lo­vas Ga­vė­nas, vie­nas iš Aukš­tel­kų kai­mo bend­ruo­me­nės „Aukš­to­ji Al­ka“ įkū­rė­jų, kai­mą taip pat pri­si­me­na ki­to­kį. Jud­ru bū­da­vę, kai čia pat, vie­to­je, vyk­da­vo ga­my­ba – vei­kė ko­lū­kis, že­mės ūkio bend­ro­vė – bend­ros dar­bo­vie­tės fer­mo­se, lau­kuo­se, san­dė­liuo­se žmo­nes jung­da­vo, dau­gu­ma vie­to­je ir gy­ve­no, ir dir­bo.

„Kaž­kas iš kai­mie­čių tu­rė­da­vo ark­liu­ką, dar­žus vie­ni ki­tiems apar­da­vo, ir pa­bend­rau­da­vo tuo pa­čiu. O kas šiais lai­kais že­mę be­dir­ba, jau ne­kal­bant, kad ark­lį lai­ky­tų?

„Anks­čiau net jo­kių ofi­cia­lių bend­ruo­me­nių ne­rei­kė­da­vo kur­ti. Kai mū­sų gy­ve­ni­mo bū­das, struk­tū­ra, tem­pas pa­si­kei­tė, kai vis­kas iš­by­rė­jo, at­si­sky­rė „čia ma­no cha­ta, čia ta­vo“, žmo­nės ne­be­su­si­tin­ka, į akis vie­nas ki­tam ne­be­pa­si­žiū­ri“, – sa­ko S. Ga­vė­nas.

Ar daug rei­kia vie­tos ūki­nin­kams dar­bi­nin­kų, kai įsi­gy­ja­ma mo­der­ni dau­gia­funk­ci­nė tech­ni­ka, ku­ria ne­bū­da­mas spe­cia­lis­tu, o tik pa­pras­tu trak­to­ri­nin­ku ne­mo­kė­si dirb­ti? O spe­cia­lis­tų, mo­kan­čių dirb­ti šiuo­lai­kiš­kais įren­gi­niais, kai­me tik ma­žu­ma.

Il­ga­me­tė pe­da­go­gė V. Pliat­kie­nė po­nui Sta­nis­lo­vui pri­ta­ria: kai­me kai­miš­kai gy­ven­ti ne­be­no­ri­ma. Jos žo­džiais, į Aukš­tel­kus iš ap­lin­ki­nių kai­mų at­va­žiuo­jan­tys pra­di­nu­kai net na­mi­nių paukš­čių ne­be­pa­žįs­ta: mo­ky­to­ja ka­la­ku­tą ar žą­sį jiems pri­sta­tan­ti tik iš pa­veiks­liu­kų.

Pa­si­gen­da ak­ty­vu­mo

Tiks­las, ku­ris pa­ska­ti­no S. Ga­vė­ną ir ki­tus Aukš­tel­kų pa­trio­tus 2001 me­tais įkur­ti Aukš­tel­kų kai­mo bend­ruo­me­nę, kaip tik ir bu­vo – pa­ska­tin­ti žmo­nes bend­rau­ti, pa­ra­gin­ti juos kar­tu rū­pin­tis gy­ven­vie­tės aplinka, kar­tu spor­tuo­ti, kar­tu reng­ti kai­mo tvar­ky­mo tal­kas, kar­tu or­ga­ni­zuo­ti kul­tū­ri­nį gy­ve­ni­mą.

S. Ga­vė­nas, il­ga­me­tis Aukš­tel­kų ko­lū­kio zoo­tech­ni­kas, pa­gal pa­ties su­gal­vo­tą pla­ną Aukš­tel­kų bend­ruo­me­nės na­rys­tei pa­si­ra­šiu­sius ak­ty­vis­tus ta­da pa­sky­rė at­sa­kin­gais už konk­re­čias sfe­ras: kul­tū­ri­nio gy­ve­ni­mo, ap­lin­kos tvar­ky­mo, fi­nan­sų.

Bu­vu­sio­je kai­mo ka­ti­li­nė­je įren­gus bend­ruo­me­nės na­mus, kur vyks­ta Aukš­tel­kų gy­ven­to­jų va­ka­ro­nės, ren­gia­mos šven­tės, kur, už­klu­pus ne­lai­mei, ga­li­ma pa­šar­vo­ti mi­ru­sį­jį, taip pat bu­vo pa­skir­tas at­sa­kin­gas žmo­gus. Da­bar vi­si kai­mie­čiai ži­no, kur kreip­tis esant rei­ka­lui.

Ta­čiau net ir čia, at­ro­dy­tų sėk­min­gai be­si­ru­tu­lio­jan­tis Aukš­tel­kų kai­mo bend­ruo­me­nės „Aukš­to­ji Al­ka“ gy­ve­ni­mas su­lau­kia to pa­ties kai­mo gy­ven­to­jų strė­lių. Pa­sak S. Ga­vė­no, to­li gra­žu ne vi­si gy­ven­to­jai lin­kę įsi­jung­ti ne­tgi į kai­mo ap­lin­kos tvar­ky­mo tal­kas.

„Da­lis tuo lai­ku mie­liau žiū­ri pro lan­gą“, – ap­mau­do ne­sle­pia vie­nas iš bend­ruo­me­nės įkū­rė­jų.

Tas pa­ts ir su kul­tū­ri­niais ren­gi­niais – da­lis vie­tos gy­ven­to­jų atei­na, pa­si­dai­ro ir išei­na, o pa­skui ne­ven­gia pa­kri­ti­kuo­ti.

Pa­na­šiai, anot S. Ga­vė­no, bu­vo ir su vie­tos poil­sio zo­na kai­mo pa­šo­nė­je. Bend­ruo­me­nės ak­ty­vo pa­stan­go­mis, kai­mo par­kas bu­vo at­nau­jin­tas, pa­sta­ty­ti tre­ni­ruok­liai, suo­le­liai, įreng­tas plia­žas, iš­va­ly­ta kai­mo tven­ki­nio pa­kran­tė.

„Dau­ge­lis gy­ven­to­jų į tą rei­ka­lą krei­vai žiū­rė­jo. Sa­kė, ne­spė­sit įreng­ti, kai vis­kas bus iš­lau­žy­ta, su­nio­ko­ta, su­ga­din­ta“, – sa­ko pa­šne­ko­vas.

Jam sma­gu, kad skep­ti­kų pro­gno­zės bu­vo ne­tei­sin­gos: po par­ko at­nau­ji­ni­mo praė­jus ir ke­liems me­tams, vis­kas li­ko vie­to­se, o kai­mo jau­ni­mas ir pa­ts ėmė­si ini­cia­ty­vos sau­go­ti par­ką nuo pik­ta­da­rių.

V. Pliat­kie­nei no­rė­tų­si, kad ini­cia­ty­vų ir idė­jų, kaip iš­ju­din­ti kai­mo bend­ruo­me­nės žmo­nes, kad jie suar­tė­tų, kad kie­mas im­tų bend­rau­ti su kie­mu, kad su­si­telk­tų, su­lauk­ti „iš apa­čios“.

„At­vi­rai sa­kant, pa­si­gen­da­me kai­mo žmo­nių ak­ty­vu­mo“, – sa­ko aukš­tel­kiš­kė.

Ir čia pat ji pri­si­pa­žįs­ta, kad sa­vo­jo kai­mo į jo­kį mies­tą ne­keis­tų.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

 

Kai­mo bend­ruo­me­nės va­rik­lis – pir­mi­nin­kė Vir­gi­ni­ja Pliat­kie­nė ir vie­nas iš įkū­rė­jų Sta­nis­lo­vas Ga­vė­nas sa­ko jau­čian­tys žmo­nių su­sve­ti­mė­ji­mą, esą to­li gra­žu ne­bė­ra taip, kad kai­mas gy­ven­tų bend­rys­tės rit­mu.

Aukš­tel­kų bend­ruo­me­nės „Aukš­to­ji Al­ka“ pir­mi­nin­kė Vir­gi­ni­ja Pliat­kie­nė vie­na iš žmo­nių ne­no­ro bend­rau­ti vie­nas su ki­tu prie­žas­ti­mi įvar­di­jo vir­tua­lų bend­ra­vi­mą.

Aukš­tel­kiš­kis Sta­nis­lo­vas Ga­vė­nas prie re­no­vuo­tų bend­ruo­me­nės na­mų. Vy­rui no­rė­tų­si, kad kai­mo gy­ven­to­jai čia bur­tų­si kuo daž­niau.

Aukš­tel­kai – kai­mas Rad­vi­liš­kio ra­jo­ne, sep­ty­ni ki­lo­met­rai nuo Rad­vi­liš­kio. Dar­bo die­no­mis gy­ven­vie­tė iš­tuš­tė­ja.