Dokumentinių filmų festivalis „Nepatogus kinas“ Šiauliuose

Dokumentinių filmų festivalis „Nepatogus kinas“ Šiauliuose

Do­ku­men­ti­nių fil­mų fes­ti­va­lis „Ne­pa­to­gus ki­nas“ Šiau­liuo­se

„Ne­pa­to­gus ki­nas"­ – žmo­gaus tei­sių do­ku­men­ti­nių fil­mų fes­ti­va­lis Lie­tu­vo­je vyks­tan­tis jau vie­nuo­li­ka me­tų iš ei­lės. Tarp­tau­ti­nio fes­ti­va­lio pro­gra­mo­je ro­do­mi fil­mai, sie­kian­tys su­jau­din­ti, su­si­mąs­ty­ti, kal­bė­tis; in­ten­sy­viai ve­da­mos dis­ku­si­jos po sean­sų. Taip pat pro­gra­mo­je – sean­sai moks­lei­viams ska­ti­nan­tys kal­bė­ti ne­pa­to­gio­mis te­mo­mis jau mo­kyk­lo­je. Šis fes­ti­va­lis – uni­ka­li ir rei­ka­lin­ga pa­tir­tis kiek­vie­nam.

Šiau­liuo­se fes­ti­va­lis vyks spa­lio 25-29 die­no­mis. Mies­to gy­ven­to­jams ir sve­čiams skir­to­je pro­gra­mo­je šiais me­tais ypač daug dė­me­sio ski­ria­ma ly­gia­tei­siš­ku­mo pro­ble­moms, nag­ri­nė­ja­mos at­skir­ties ir bend­ruo­me­nės te­mos. Bend­ruo­me­nės kri­tiš­ku­mas ir ak­tua­lu­mas fil­muo­se at­sklei­džia­mas dau­gia­ly­pe pra­sme. Tai – ir trans­ly­čių bei queer žmo­nių bend­ruo­me­nė Bra­zi­li­jo­je su­si­bu­rian­ti į vie­ną di­džiu­lį drag queen ir per­si­ren­gė­lių va­ka­rė­lį, ku­ris tam­pa pro­tes­tu prieš he­te­ro­nor­ma­ty­vu­mą, dvi­ly­pę pa­sau­lio sam­pra­tą ir ly­ti­nę disk­ri­mi­na­ci­ją (dok. f. „Ma­no kū­nas yra po­li­tiš­kas"), ir gru­pe­lė įžval­gių paaug­lių tu­rin­čių As­per­ge­rio sind­ro­mą be­si­kal­ban­čių apie tai, kaip vi­suo­me­nė jiems at­ro­do neį­ga­li (dok. f. „Nor­ma­lus au­tis­ti­nis fil­mas"), ir vi­du­ti­nio am­žiaus mo­ki­nių be­si­mo­kan­čių Dau­no sind­ro­mą tu­rin­tiems as­me­nims skir­to­je mo­kyk­lo­je ra­tas, kur jie ko­vo­ja dėl kla­sės pre­zi­den­to var­do (dok. f. „Suau­gė­liai").

Ne ma­žiau dė­me­sio fes­ti­va­ly­je ten­ka ir opioms po­li­ti­nėms pro­ble­moms. Re­ži­sie­rės Ma­rios Kour­kou­tos ir ra­šy­to­jos Ni­ki Gian­na­ri fil­me „Šmėk­los klai­džio­ja po Eu­ro­pą“ gi­li­na­ma­si į pa­bė­gė­lių sto­vyk­los Ido­me­ni kas­die­ny­bę ir ko­lek­ty­vi­nį ne­ri­mą. Zia­do Kalt­houm fil­me „Ce­men­to sko­nis“ taip pat kal­ba­ma apie pa­bė­gė­lių kas­die­ny­bę, šį­kart tai – Si­ri­jos dar­bi­nin­kų dir­ban­čių Li­ba­ne siel­var­tas ir vil­tys. Atp­lėš­ti nuo gim­to­sios ša­lies, Li­ba­ne jie ne­tu­ri be­veik jo­kių tei­sių, tik dar­bą sta­ty­bo­se ir ga­li­my­bę ste­bė­ti įvy­kius Si­ri­jo­je per te­le­vi­zo­rių. Ki­ta­me pa­sau­lio kraš­te gy­ve­nan­tys Kry­mo to­to­riai po siau­bin­gų Mai­da­no įvy­kių taip pat iš­gy­ve­na ne­ri­mą ir šird­gė­lą – fil­me „Ka­da nu­rims šis vė­jas?“ to­to­rių šei­mos da­li­na­si pa­tir­ti­mi ir bai­me, jog so­vie­ti­nio lai­ko per­se­kio­ji­mas grįž­ta.

Šiais me­tais „Ne­pa­to­gus ki­nas“ į Šiau­lius at­ve­ža du fil­mus, fik­suo­jan­čius kli­ma­to kai­tą. Vie­nas iš jų – uni­ka­li me­di­ta­ci­nė ke­lio­nė „Su­te­mų cho­ras. Pa­rem­ta Da­vi­de Mo­nac­chi iš­ny­ki­mo frag­men­tais“ – juos­ta pa­rem­ta ekoa­kus­ti­kos kom­po­zi­to­riaus Da­vi­do Mo­nac­chi Ek­va­do­re įra­šy­tu ne­pert­rau­kia­mu gar­so ta­ke­liu, ku­ria­me už­fik­suo­ta bio­lo­gi­nė miš­ko įvai­ro­vė. Tai duok­lė atei­ties kar­toms, ga­li­my­bė iš­girs­ti gam­tą to­kią, ko­kia ji yra da­bar – uni­ka­li, įvai­ri, dau­gia­ly­pė. Fil­mas ak­cen­tuo­ja to­kios ga­li­my­bės lai­ki­nu­mą rea­ly­bė­je – tar­ša, kli­ma­to kai­ta, ekst­re­ma­li saus­ra – tai veiks­niai, spar­čiai nio­ko­jan­tys bio­lo­gi­nį iš­skir­ti­nu­mą, grei­tai ne­be­lei­sian­tys pa­tir­ti gam­tos ga­lios taip ryš­kiai ir ste­bi­nan­čiai. „Ki­va­li­na“ – fil­mas taip pat fik­suo­jan­tis gam­tą ir jos kai­tą, šį­kart tai glau­daus gam­tos ir bend­ruo­me­nės san­ty­kio pa­vyz­dys ir svar­ba. Fil­me ste­bi­ma ne­di­de­lė es­ki­mų inui­tų bend­ruo­me­nė Alias­kos kai­me Ki­va­li­no­je – vie­na pa­sku­ti­nių Ark­ties kul­tū­rų gy­ve­nan­ti ar­ti iš­ny­ki­mo ri­bos. Spar­čiai tirps­tan­tys le­dy­nai ir Be­rin­go jū­ros grės­mė – tai rea­lios ir kva­pą gniau­žian­čios žmo­gaus pa­da­ri­nių gam­tai pa­sek­mės.

Be jau mi­nė­tų te­mų „Ne­pa­to­gus ki­nas“ Šiau­lių pro­gra­mo­je taip pat siū­lo pa­žvelg­ti į šei­mos ver­ty­bes, in­di­vi­dą ir jo is­to­ri­ją, at­krei­pia dė­me­sį į kul­tū­ras ir bend­ruo­me­nes, ku­rias esa­me lin­kę lai­ky­ti pa­kraš­čiuo­se, žiū­rė­ti kaip į eg­zo­ti­ką.

Be­ne svar­biau­sias fes­ti­va­lio tiks­las ne pa­mo­ky­ti ar su­draus­min­ti, o su­ju­din­ti, pa­ska­tin­ti ieš­ko­ti sa­vo tie­sos, bet taip pat įsi­klau­sy­ti ir į ki­tų tie­są. Do­ku­men­ti­kos žan­ro rea­lu­mas nors ir kal­ba apie tik­ro­vę, ta­čiau ne­sie­kia vien in­for­muo­ti. Taip ir „Ne­pa­to­gaus ki­no“ pro­gra­ma ne­sie­kia tie­siog pa­teik­ti in­for­ma­ci­ją, kiek­vie­nas fil­mas – in­di­vi­dua­li žiū­ro­vo ir kū­rė­jų ke­lio­nė, at­sklei­džian­ti silp­ny­bes, su­bjek­ty­vu­mą ir ne­nu­ga­li­mą no­rą pa­žin­ti.

„Ne­pa­to­gaus ki­no“ sean­sai Šiau­liuo­se bus ro­do­mi spa­lio 25-29 die­no­mis, ki­no teat­re Fo­rum Ci­ne­mas Šiau­liai bei Chai­mo Fren­ke­lio vi­lo­je. Įė­ji­mas į vi­sus fes­ti­va­lio fil­mus – nuo 1 cen­to. Dau­giau in­for­ma­ci­jos – www.ne­pa­to­gus­ki­nas.lt

„Ki­va­li­na“.

„Ma­no kū­nas yra po­li­tiš­kas“.

„Su­te­mų cho­ras. Pa­rem­ta Da­vi­de Mo­nac­chi iš­ny­ki­mo frag­men­tais“.