„Stebuklas“ kelionę po pasaulį pradėjo Toronte

„Stebuklas“ kelionę po pasaulį pradėjo Toronte

„Ste­buk­las“ ke­lio­nę po pa­sau­lį pra­dė­jo To­ron­te

Lie­tu­vės re­ži­sie­rės, bu­vu­sios šiau­lie­tės Eg­lės Ver­te­ly­tės tra­gi­ko­me­di­ja „Ste­buk­las“, pa­sa­ko­jan­ti apie so­cia­liz­mo ir ka­pi­ta­liz­mo kak­to­mu­šą lie­tu­viš­ko­je kiau­lių fer­mo­je, pir­muo­sius sa­vo žiū­ro­vus su­ra­do Tarp­tau­ti­nia­me To­ron­to ki­no fes­ti­va­ly­je.

To­ron­to fes­ti­va­lis – di­džiau­sia me­tų ki­no šven­tė ne tik Ka­na­do­je, bet Šiau­rės Ame­ri­ko­je, o sėk­mė ame­ri­kie­čių fil­mams su­tei­kia vil­čių "Os­ka­rų" da­ly­bo­se. Į šį fes­ti­va­lį, pa­gal pres­ti­žą nu­si­lei­džian­čiam tik Ka­nams, lie­tu­viš­ka juos­ta pa­te­ko po 17 me­tų.

Pa­sau­li­nė prem­je­ra

To­ron­te įvy­ko pa­sau­li­nė „Ste­buk­lo“ prem­je­ra, bu­vo pa­ro­dy­ti 5 sean­sai, du fil­mo pri­sta­ty­mai, ku­riuose da­ly­va­vo E. Ver­te­ly­tė ir pa­grin­di­niai ak­to­riai Eg­lė Mi­ku­lio­ny­tė ir Vy­to Ru­gi­nis.

Fil­mas su­lau­kė ži­niask­lai­dos ir ki­no kri­ti­kos dė­me­sio. Lie­tu­viš­ka juos­ta bu­vo ro­do­ma „At­ra­di­mų“ pro­gra­mo­je, ku­rio­je ga­lė­jo da­ly­vau­ti pir­mas ar ant­ras re­ži­sie­rių su­kur­ti fil­mai.

Anks­čiau To­ron­to ki­no fes­ti­va­ly­je ro­dy­ti to­kie gar­sūs ir pres­ti­ži­nius ki­no ap­do­va­no­ji­mus su­si­žė­rę fil­mai kaip „Vaiz­duo­tės žai­di­mas“ (angl. „The Imi­ta­tion Ga­me“), „Lūš­ny­nų mi­li­jo­nie­rius“ (angl. „Slum­dog Mil­lio­nai­re“), „12 ver­go­vės me­tų“ (angl. „12 Years a Sla­ve“), „Ka­ra­liaus kal­ba“ (angl. „The King’s Speech“), „Ka­li­for­ni­jos sva­jos“ (angl. „La La Land“) ir ki­ti.

„Pap­ras­tu­mas ža­vi šir­dį ir sie­lą“

„Ge­ra ži­no­ti, kad de­biu­ti­nis fil­mas, ku­riuo pa­sa­ko­ja­mos lo­ka­lios is­to­ri­jos, ku­rios mums pa­tiems at­ro­do to­kios pa­pras­tos ir su­pran­ta­mos, ga­li pra­lauž­ti il­gai sto­vė­ju­sias sie­nas ir pa­tek­ti į pres­ti­ži­nį ki­no fes­ti­va­lį. Vi­liuo­si, kad mū­sų ma­žos as­me­ni­nės tra­ge­di­jos is­to­ri­nių lū­žių fo­ne bus at­ras­tos fes­ti­va­lio lan­ky­to­jų“, – prieš iš­vyk­da­ma į To­ron­tą sa­kė re­ži­sie­rė.

Fes­ti­va­lio pro­gra­mos su­da­ry­to­jas Di­mit­ris Ei­pi­de­sas de­biu­tuo­jan­čią Eg­lę Ver­te­ly­tę va­di­na nau­ju ryš­kiu ta­len­tu.

„Tai ki­no ste­buk­las, ku­rio pa­pras­tu­mas ža­vi šir­dį ir sie­lą“, – fil­mą api­bū­di­na D. Ei­pi­de­sas, jo sti­lių ly­gin­da­mas su žy­maus suo­mių re­ži­sie­riaus Akio Kau­rismä­kio kū­ry­ba, o pa­grin­di­nį vaid­me­nį at­lie­kan­čios Eg­lės Mi­ku­lio­ny­tės pa­si­ro­dy­mą – su A. Kau­rismä­kio mū­za Ka­ti Ou­ti­nen.

Prog­ra­mos su­da­ry­to­jas įžvel­gia hu­mo­ris­ti­nį pa­na­šu­mą tarp Ber­nar­do vaid­me­nį at­lie­kan­čio Ame­ri­kos lie­tu­vio Vy­to Ru­gi­nio ir JAV pre­zi­den­to Do­nal­do Trum­po.

Ryš­kius vaid­me­nis fil­me su­kū­rė And­rius Bia­lob­ževs­kis ir Len­ki­jos ki­no le­gen­da Da­niel Olb­rychs­ki.

E.Ver­te­ly­tė ne­sle­pia, kad A.Kau­ris­ma­kis yra vie­nas jos mėgs­ta­miau­sių re­ži­sie­rių, ta­čiau, kur­da­ma „Ste­buk­lą“ apie šio meist­ro fil­mus ne­gal­vo­jo o E. Mi­ku­lio­ny­tės pa­na­šu­mas į Ka­ti Ou­ten yra vi­siš­kai at­si­tik­ti­nis; Eg­lė yra ir la­bai ta­len­tin­ga ak­to­rė, pa­si­žy­min­ti su­bti­liu ab­sur­do pa­jau­ti­mu. Lie­tu­vė ak­to­rė ne­li­ko ne­pas­te­bė­ta nei To­ron­to pub­li­kos, nei ki­no spe­cia­lis­tų, o ir žmo­nės po ke­lių fil­mų sean­sų ėmė ją at­pa­žin­ti tie­siog gat­vė­je.

Sub­ti­lu, iro­niš­ka, tra­gi­ko­miš­ka

„Ste­buk­las“ bu­vo ver­ti­na­mas Ka­na­dos, fes­ti­va­lio ir Ho­li­vu­do ži­niask­lai­do­je.

„Ste­buk­las“ – su­bti­li, iro­niš­ka, tra­gi­ko­miš­ka, be­veik sa­ty­riš­ka stai­gaus pe­rė­ji­mo nuo ko­mu­niz­mo į siau­čian­tį ka­pi­ta­liz­mą ir ne­tra­di­ci­nio troš­ki­mo, ku­riuos pa­ty­rė bu­vu­sios So­vie­tų res­pub­li­kos anks­ty­vuo­siuo­se de­vy­nias­de­šim­tuo­siuo­se, vis­ko, kas va­ka­rie­tiš­ka, kri­ti­ka,"– ak­cen­ta­vo ki­no kri­ti­kas Vas­si­lis Eco­no­mou (Ci­neu­ro­pa). – „Ste­buk­lo“ is­to­ri­ja su­ku­ria fil­mo hi­per-rea­lų vi­zua­lų sti­lių, ku­ris su­tei­kia fil­mui tar­si sap­no po­jū­tį.“

„Ste­buk­las“ pa­pil­do taik­lių Ry­tų Eu­ro­pos sa­ty­rų gre­tas... iro­niš­kas hu­mo­ras, stip­rus pa­grin­di­nis mo­ters per­so­na­žas, int­ri­guo­jan­tys siu­že­to vin­giai,“ – pa­brė­ži­ama Mi­chael McNee­ly ("Dork Shelf") ap­žval­go­je.

Apie kiau­lę – kaip apie sis­te­mą

Ir fes­ti­va­lio me­tu, ir su­grį­žus į Lie­tu­vą E.Ver­te­ly­tės bu­vo klau­sia­ma, ko­dėl pa­si­rin­ko de­vy­nias­de­šim­tuo­sius me­tus, ko­dėl kiau­lių fer­mą?

„Lie­tu­vių vir­tu­vė­je nuo se­nų am­žių pa­tie­ka­lai iš kiau­lie­nos bu­vo vie­ni tra­di­ci­nių val­gių. So­viet­me­čiu kiau­lių fer­mos taip pat vai­di­no di­de­lį vaid­me­nį vi­so­je ko­lek­ty­vi­nių ūkių sis­te­mo­je. No­rė­jau kur­ti sa­ty­rą, to­dėl ieš­ko­jau ko nors, kas ga­lė­tų bū­ti kaip ryš­kus sis­te­mos sim­bo­lis, pa­brėž­tų jos ab­sur­diš­ku­mą. Apie kiau­lę mąs­čiau kaip apie sis­te­mą, ku­rią žmo­nės au­gi­na ir pa­skui sa­vo ran­ko­mis pa­lai­do­ja. Si­tua­ci­ja fil­me – po­li­ti­nė, so­cia­li­nė. Man įdo­mu ir tai, kaip žmo­nės rea­guo­ja į sis­te­mų kai­tą. Daž­nu at­ve­ju šių pa­si­kei­ti­mų jie ra­miai ir lai­min­gai ne­su­lau­kia, nes griū­va gy­ve­ni­mas, rei­kia iš nau­jo prie vis­ko pri­si­tai­ky­ti. Man bu­vo įdo­mus žmo­gaus li­ki­mas sis­te­mų san­dū­ro­je, jo ge­bė­ji­mas pri­si­tai­ky­ti prie po­ky­čių“, – in­ter­viu „Lie­tu­vos ži­nioms“ sa­kė re­ži­sie­rė.

Šią te­mą re­ži­sie­rė plė­to­jo ir in­ter­viu „Ci­neu­ro­pa“ ir „Ame­ri­kos bal­sui“.

„Ku­rian­tis nau­jai, de­mok­ra­ti­nei sis­te­mai vi­suo­me­nė­je bu­vo daug skaus­mo, tai ne­bu­vo ries­tai­niais grįs­tas ke­lias“, – ak­cen­tuo­ta in­ter­viu „Ci­neu­ro­pa“.

„Mi­nu­tė­lę pa­mirš­kim po­li­ti­ką ir pa­kal­bė­kim apie pa­pras­tų žmo­nių as­me­ni­nes dra­mas. Ko­dėl jie el­gia­si taip, o ne ki­taip? Aš nie­ko ne­smer­kiu, aš no­riu juos vi­sus su­pras­ti“, – į „Ame­ri­kos bal­so“ ru­sų re­dak­ci­jos žur­na­lis­to klau­si­mą at­sa­kė E.Ver­te­ly­tė.

Pa­sak jos, fil­mas ne­siun­čia jo­kios po­li­ti­nės ži­nu­tės, o tai, kad „Ste­buk­lo“ he­ro­jus ar an­ti­he­ro­jus, at­vy­kęs gel­bė­ti Bied­nių fer­mos, yra ame­ri­kie­tis – is­to­ri­nė rea­ly­bė, nes di­džio­ji lie­tu­viš­kos dias­pa­ros da­lis bu­vo Ame­ri­ko­je.

Šiau­lie­tiš­ki ak­cen­tai

„Ste­buk­las“ pa­sa­ko­ja apie Lie­tu­vos kai­me vei­kian­čios kiau­lių fer­mos ve­dė­ją Ire­ną, ku­ri žlu­gus So­vie­tų Są­jun­gai ir pla­ni­nei eko­no­mi­kai, pri­vers­ta pri­si­tai­ky­ti prie nau­jos ka­pi­ta­lis­ti­nės rea­ly­bės. XX am­žiaus de­vin­to de­šimt­me­čio Lie­tu­vos ak­tua­li­jas at­spin­din­čia­me fil­me ne­ti­kė­tai at­si­ran­da Ame­ri­kos lie­tu­vis Ber­nar­das, ku­ris ža­da iš­gel­bė­ti fer­mą nuo bank­ro­to. Ta­čiau kaip šven­to­ji dva­sia į Lie­tu­vos kai­mą nu­žen­gęs atė­jū­nas pa­ki­ša kiau­lę ir fer­mai, ir Ire­nai.

Fil­me yra ir šiau­lie­tiš­kų ak­cen­tų. Spe­cia­liai fil­mui su­kur­tą „Ave Ma­ri­ja“ at­li­ko Šiau­lių ber­niu­kų cho­ras „Da­gi­lė­lis“, o an­ge­lo – vai­ko vaid­me­nį at­li­ko Mo­tie­jus Ta­ma­šaus­kas.

Po pa­sau­lį

Fil­mo pro­diu­se­ris Lu­kas Tri­mo­nis in­for­ma­vo, kad spa­lio pra­džio­je „Ste­buk­las“ bus ro­do­mas Reik­ja­vi­ko (Is­lan­di­ja) ki­no fes­ti­va­ly­je, kur vyks fil­mo Eu­ro­pos prem­je­ra, Liuk­sem­bur­go ir Va­le­do­li­do (Is­pa­ni­ja) tarp­tau­ti­niuo­se fes­ti­va­liuo­se. Fil­mas bus ro­do­mas kon­kur­si­nė­se pro­gra­mo­se.

Tuo fil­mo ke­lio­nė ne­si­bai­gia. Jau ži­no­ma, kad „Ste­buk­las“ at­rink­tas į ke­le­tą fes­ti­va­lių, tarp ku­rių yra ir auš­čiau­sios A kla­sės, Eu­ro­po­je ir ki­tuo­se že­my­nuo­se. Var­dy­ti jų vi­sų L.Tri­mo­nis, lai­ky­da­ma­sis fes­ti­va­lių vie­ši­ni­mo tai­syk­lių, dar ne­ga­li.

Lie­tu­vo­je „Ste­buk­lo“ na­cio­na­li­nė prem­je­ra įvyks „Sca­no­ra­mos“ ki­no fo­ru­me, o ki­nuo­se pa­si­ro­dys gruo­džio 8 dieną.

„Šiau­lių kraš­to“ in­f.

Ma­to Ast­raus­ko nuo­tr.

Eglė Vertelytė (iš kairės), Vyto Ruginis ir Eglė Mikulionytė Tarptautiniame Toronto kino festivalyje.

Kadras iš filmo "Stebuklas".