
Naujausios
„Stebuklas“ kelionę po pasaulį pradėjo Toronte
Lietuvės režisierės, buvusios šiaulietės Eglės Vertelytės tragikomedija „Stebuklas“, pasakojanti apie socializmo ir kapitalizmo kaktomušą lietuviškoje kiaulių fermoje, pirmuosius savo žiūrovus surado Tarptautiniame Toronto kino festivalyje.
Toronto festivalis – didžiausia metų kino šventė ne tik Kanadoje, bet Šiaurės Amerikoje, o sėkmė amerikiečių filmams suteikia vilčių "Oskarų" dalybose. Į šį festivalį, pagal prestižą nusileidžiančiam tik Kanams, lietuviška juosta pateko po 17 metų.
Pasaulinė premjera
Toronte įvyko pasaulinė „Stebuklo“ premjera, buvo parodyti 5 seansai, du filmo pristatymai, kuriuose dalyvavo E. Vertelytė ir pagrindiniai aktoriai Eglė Mikulionytė ir Vyto Ruginis.
Filmas sulaukė žiniasklaidos ir kino kritikos dėmesio. Lietuviška juosta buvo rodoma „Atradimų“ programoje, kurioje galėjo dalyvauti pirmas ar antras režisierių sukurti filmai.
Anksčiau Toronto kino festivalyje rodyti tokie garsūs ir prestižinius kino apdovanojimus susižėrę filmai kaip „Vaizduotės žaidimas“ (angl. „The Imitation Game“), „Lūšnynų milijonierius“ (angl. „Slumdog Millionaire“), „12 vergovės metų“ (angl. „12 Years a Slave“), „Karaliaus kalba“ (angl. „The King’s Speech“), „Kalifornijos svajos“ (angl. „La La Land“) ir kiti.
„Paprastumas žavi širdį ir sielą“
„Gera žinoti, kad debiutinis filmas, kuriuo pasakojamos lokalios istorijos, kurios mums patiems atrodo tokios paprastos ir suprantamos, gali pralaužti ilgai stovėjusias sienas ir patekti į prestižinį kino festivalį. Viliuosi, kad mūsų mažos asmeninės tragedijos istorinių lūžių fone bus atrastos festivalio lankytojų“, – prieš išvykdama į Torontą sakė režisierė.
Festivalio programos sudarytojas Dimitris Eipidesas debiutuojančią Eglę Vertelytę vadina nauju ryškiu talentu.
„Tai kino stebuklas, kurio paprastumas žavi širdį ir sielą“, – filmą apibūdina D. Eipidesas, jo stilių lygindamas su žymaus suomių režisieriaus Akio Kaurismäkio kūryba, o pagrindinį vaidmenį atliekančios Eglės Mikulionytės pasirodymą – su A. Kaurismäkio mūza Kati Outinen.
Programos sudarytojas įžvelgia humoristinį panašumą tarp Bernardo vaidmenį atliekančio Amerikos lietuvio Vyto Ruginio ir JAV prezidento Donaldo Trumpo.
Ryškius vaidmenis filme sukūrė Andrius Bialobževskis ir Lenkijos kino legenda Daniel Olbrychski.
E.Vertelytė neslepia, kad A.Kaurismakis yra vienas jos mėgstamiausių režisierių, tačiau, kurdama „Stebuklą“ apie šio meistro filmus negalvojo o E. Mikulionytės panašumas į Kati Outen yra visiškai atsitiktinis; Eglė yra ir labai talentinga aktorė, pasižyminti subtiliu absurdo pajautimu. Lietuvė aktorė neliko nepastebėta nei Toronto publikos, nei kino specialistų, o ir žmonės po kelių filmų seansų ėmė ją atpažinti tiesiog gatvėje.
Subtilu, ironiška, tragikomiška
„Stebuklas“ buvo vertinamas Kanados, festivalio ir Holivudo žiniasklaidoje.
„Stebuklas“ – subtili, ironiška, tragikomiška, beveik satyriška staigaus perėjimo nuo komunizmo į siaučiantį kapitalizmą ir netradicinio troškimo, kuriuos patyrė buvusios Sovietų respublikos ankstyvuosiuose devyniasdešimtuosiuose, visko, kas vakarietiška, kritika,"– akcentavo kino kritikas Vassilis Economou (Cineuropa). – „Stebuklo“ istorija sukuria filmo hiper-realų vizualų stilių, kuris suteikia filmui tarsi sapno pojūtį.“
„Stebuklas“ papildo taiklių Rytų Europos satyrų gretas... ironiškas humoras, stiprus pagrindinis moters personažas, intriguojantys siužeto vingiai,“ – pabrėžiama Michael McNeely ("Dork Shelf") apžvalgoje.
Apie kiaulę – kaip apie sistemą
Ir festivalio metu, ir sugrįžus į Lietuvą E.Vertelytės buvo klausiama, kodėl pasirinko devyniasdešimtuosius metus, kodėl kiaulių fermą?
„Lietuvių virtuvėje nuo senų amžių patiekalai iš kiaulienos buvo vieni tradicinių valgių. Sovietmečiu kiaulių fermos taip pat vaidino didelį vaidmenį visoje kolektyvinių ūkių sistemoje. Norėjau kurti satyrą, todėl ieškojau ko nors, kas galėtų būti kaip ryškus sistemos simbolis, pabrėžtų jos absurdiškumą. Apie kiaulę mąsčiau kaip apie sistemą, kurią žmonės augina ir paskui savo rankomis palaidoja. Situacija filme – politinė, socialinė. Man įdomu ir tai, kaip žmonės reaguoja į sistemų kaitą. Dažnu atveju šių pasikeitimų jie ramiai ir laimingai nesulaukia, nes griūva gyvenimas, reikia iš naujo prie visko prisitaikyti. Man buvo įdomus žmogaus likimas sistemų sandūroje, jo gebėjimas prisitaikyti prie pokyčių“, – interviu „Lietuvos žinioms“ sakė režisierė.
Šią temą režisierė plėtojo ir interviu „Cineuropa“ ir „Amerikos balsui“.
„Kuriantis naujai, demokratinei sistemai visuomenėje buvo daug skausmo, tai nebuvo riestainiais grįstas kelias“, – akcentuota interviu „Cineuropa“.
„Minutėlę pamirškim politiką ir pakalbėkim apie paprastų žmonių asmenines dramas. Kodėl jie elgiasi taip, o ne kitaip? Aš nieko nesmerkiu, aš noriu juos visus suprasti“, – į „Amerikos balso“ rusų redakcijos žurnalisto klausimą atsakė E.Vertelytė.
Pasak jos, filmas nesiunčia jokios politinės žinutės, o tai, kad „Stebuklo“ herojus ar antiherojus, atvykęs gelbėti Biednių fermos, yra amerikietis – istorinė realybė, nes didžioji lietuviškos diasparos dalis buvo Amerikoje.
Šiaulietiški akcentai
„Stebuklas“ pasakoja apie Lietuvos kaime veikiančios kiaulių fermos vedėją Ireną, kuri žlugus Sovietų Sąjungai ir planinei ekonomikai, priversta prisitaikyti prie naujos kapitalistinės realybės. XX amžiaus devinto dešimtmečio Lietuvos aktualijas atspindinčiame filme netikėtai atsiranda Amerikos lietuvis Bernardas, kuris žada išgelbėti fermą nuo bankroto. Tačiau kaip šventoji dvasia į Lietuvos kaimą nužengęs atėjūnas pakiša kiaulę ir fermai, ir Irenai.
Filme yra ir šiaulietiškų akcentų. Specialiai filmui sukurtą „Ave Marija“ atliko Šiaulių berniukų choras „Dagilėlis“, o angelo – vaiko vaidmenį atliko Motiejus Tamašauskas.
Po pasaulį
Filmo prodiuseris Lukas Trimonis informavo, kad spalio pradžioje „Stebuklas“ bus rodomas Reikjaviko (Islandija) kino festivalyje, kur vyks filmo Europos premjera, Liuksemburgo ir Valedolido (Ispanija) tarptautiniuose festivaliuose. Filmas bus rodomas konkursinėse programose.
Tuo filmo kelionė nesibaigia. Jau žinoma, kad „Stebuklas“ atrinktas į keletą festivalių, tarp kurių yra ir auščiausios A klasės, Europoje ir kituose žemynuose. Vardyti jų visų L.Trimonis, laikydamasis festivalių viešinimo taisyklių, dar negali.
Lietuvoje „Stebuklo“ nacionalinė premjera įvyks „Scanoramos“ kino forume, o kinuose pasirodys gruodžio 8 dieną.
„Šiaulių krašto“ inf.
Mato Astrausko nuotr.
Eglė Vertelytė (iš kairės), Vyto Ruginis ir Eglė Mikulionytė Tarptautiniame Toronto kino festivalyje.
Kadras iš filmo "Stebuklas".