Mokytojo drama – nėra ko mokyti

Mokytojo drama – nėra ko mokyti

Mo­ky­to­jo dra­ma – nė­ra ko mo­ky­ti

Kel­mės ra­jo­no Vai­gu­vos Vla­do Šim­kaus pa­grin­di­nės mo­kyk­los vo­kie­čių kal­bos mo­ky­to­ja, tarp­tau­ti­nių pro­jek­tų „Co­me­nius“ ir Eras­mus +“ va­do­vė Ja­nė Ri­mei­kie­nė, 44 me­tus ati­dir­bu­si vie­no­je mo­kyk­lo­je, šį rug­sė­jį jau ne­pravers kla­sės du­rų. Išei­na už­tar­nau­to poil­sio. Tik ap­gai­les­tau­ja, kad nė­ra kam pa­lik­ti da­ly­vau­jant pro­jek­tuo­se su­kaup­tos me­džia­gos ir kam per­duo­ti pa­tir­ties.

Mo­ky­to­jo dra­ma šian­dien ne per ma­ži at­ly­gi­ni­mai, o tai, kad nė­ra ko mo­ky­ti.

Re­gi­na MUS­NEC­KIE­NĖ

reginamus@skrastas.lt

Iš Laz­di­jų ki­lu­si Ja­nė Ri­mei­kie­nė, bai­gu­si vo­kie­čių kal­bos fi­lo­lo­gi­ją tuo­me­ti­nia­me Vil­niaus pe­da­go­gi­nia­me ins­ti­tu­te, nuo 1973 – ių­jų bu­vo pa­skir­ta dirb­ti į Kel­mės ra­jo­no Vai­gu­vos vi­du­ri­nę mo­kyk­lą. Ir vi­sus 44 me­tus čia dir­bo.

„Esu sės­li, bet mėgs­tu ke­liau­ti“, – sa­ko mo­ky­to­ja taip tar­si paaiš­kin­da­ma sa­vo dar­bą su „Co­me­nius“ ir Eras­mus +“ pro­jek­tais.

Ke­lia­vo ne tik ji su ko­le­gė­mis. Ne vie­nas kai­mo vai­kas iš so­cia­liai rem­ti­nos šei­mos pro­jek­tų dė­ka pir­mą kar­tą va­žia­vo trau­ki­niu, skri­do lėk­tu­vu, pa­bu­vo­jo Vo­kie­ti­jo­je ir Ita­li­jo­je.

Kaip jau­čia­si mo­ky­to­ja, pa­lik­da­ma mo­kyk­lą?

„Nei ma­žiau pro­tin­ga, nei ma­žiau rei­ka­lin­ga, – sa­ko J. Ri­mei­kie­nė. – Tie­siog atei­na lai­kas, kai žmo­gus at­gau­na lais­vę nuo vi­sų dar­bų. Ti­kiuo­si dar dirb­ti su pro­jek­tais. Bū­tų gai­la į ma­ne kaip pro­jek­tų va­do­vę in­ves­tuo­tų lė­šų.“

– Tvir­ti­na­te, jog mo­ky­to­jai šian­dien per daug rau­da dėl per ma­žų at­ly­gi­ni­mų.

– Pa­ly­gin­ti su vi­sa in­te­li­gen­ti­ja mo­ky­to­jo dar­bas ap­mo­ka­mas – ne pra­sčiau­siai. Di­de­lė­se di­de­lių mies­tų mo­kyk­lo­se, kur mo­ky­to­jai tu­ri pa­kan­ka­mai pa­mo­kų, ne­de­juo­ja dėl pi­ni­gų.

Kai­miš­kų ra­jo­nų mo­kyk­lo­se pa­dė­tis dra­ma­tiš­ka. Mo­ky­to­jų at­ly­gi­ni­mai ma­ži, nes jie ne­tu­ri nor­ma­laus pa­mo­kų krū­vio. Visą krū­vį gau­na tik pa­grin­di­nių da­ly­kų – ma­te­ma­ti­kos ir lie­tu­vių kal­bos mo­ky­to­jai. O fi­zi­kas, che­mi­kas, bio­lo­gas tu­ri va­ži­nė­ti per ke­lias mo­kyk­las ar­ba ten­kin­tis sep­ty­nio­mis – de­šim­čia pa­mo­kų.

Bet tuo­met mo­ky­to­jas ir ne­per­si­dir­ba. Apsk­ri­tai, kai­mo mo­kyk­lo­se dirb­ti leng­viau. Ar ga­liu aš per­si­dirb­ti mo­ky­da­ma sep­ty­nis vai­kus?Juk mies­to mo­kyk­lo­je kla­sė­je 20 – 30 mo­ki­nių.

Be to, kai­mo mo­kyk­lo­se ne­ma­žai be­si­mo­kan­čių pa­gal adap­tuo­tas pro­gra­mas. Su jais rei­kia dau­giau žais­ti, ma­žiau at­sa­ko­my­bės, nes jų ne­rei­kia pa­reng­ti aukš­to­sioms mo­kyk­loms.

– Ar daug vai­gu­viš­kių, kol dar gy­va­vo vi­du­ri­nė mo­kyk­la, įsto­da­vo į uni­ver­si­te­tus ir ko­le­gi­jas?

– Įs­to­da­vo. Iš anks­tes­nių lai­kų yra ne­ma­žai gar­sių žmo­nių, bai­gu­sių Vai­gu­vos vi­du­ri­nę: dip­lo­ma­tų, gy­dy­to­jų, moks­li­nin­kų. Pas­ku­ti­niais vi­du­ri­nės mo­kyk­los gy­va­vi­mo me­tais įsto­da­vo vie­nas ki­tas. Nes ir mo­ki­nių baig­da­vo ma­žiau.

Apsk­ri­tai, mes per daug su­reikš­mi­na­me aukš­tą­jį moks­lą. Ypač ku­ris įgy­ja­mas tuo­se uni­ver­si­te­tuo­se, iš ku­rių tie­siog šai­po­ma­si. Vo­kie­ti­jo­je ir ki­to­se tur­tin­go­se Va­ka­rų ša­ly­se še­šio­lik­me­čiams „dzin“ tas aukš­ta­sis moks­las. Jiems svar­bu kuo grei­čiau įsi­gy­ti pro­fe­si­ją ir už­si­dirb­ti pra­gy­ve­ni­mui.

Tik to­kio­se uba­giš­ko­se ša­ly­se kaip Lie­tu­va, Grai­ki­ja, jau­ni­mo gal­vos su­suk­tos aukš­tai­sias moks­lais.

Per vie­ną pro­jek­ti­nę ke­lio­nę Vo­kie­ti­jo­je, gi­dė ve­džio­jo po di­džiu­lę ga­myk­lą. Su pa­si­di­džia­vi­mu pa­ro­dė vie­ną dar­bi­nin­kę – jos duk­ra.

Jau­ni­mas ten kar­je­rą pra­de­da nuo pa­ties že­miau­sio laip­te­lio. Praei­na vi­sas pa­ko­pas, įgy­ja pra­kti­kos, o po to ir aukš­tą­jį iš­si­la­vi­ni­mą, jei sie­kia va­do­vau­ti.

Kai ku­rių Lie­tu­vos pro­fe­si­nių mo­kyk­lų mo­ky­mo ba­zė daug ge­res­nė ne­gu aukš­tų­jų mo­kyk­lų. Te­ko lan­ky­tis daug ži­naisk­lai­dos dė­me­sio su­lau­ku­sia­me Ka­ra­liaus Min­dau­go pro­fe­si­nio ren­gi­mo cent­re Kau­ne. Ne­ži­nau, kiek ir kuo prie jo to­bu­li­ni­mo pri­si­dė­jo bu­vu­si Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nist­rė Aud­ro­nė Pit­rė­nie­nė, bet to­kios mo­ky­mo ba­zės ga­lė­tų pa­vy­dė­ti ir la­biau iš­si­vys­čiu­sios ša­lys. Mo­der­ni apa­ra­tū­ra. Teo­ri­ja su­sie­ta su pra­kti­ka. Šu­nų kir­pi­mo be­si­mo­kan­tys moks­lei­viai dar­buo­ja­si cent­ro šu­nų kir­pyk­lo­je, ark­li­nin­kys­tę – ark­lių fer­mo­je, kos­me­ti­ką – kos­me­ti­kos sa­lo­ne.

Tuo ne­no­riu pa­sa­ky­ti, jog pra­sta aukš­tų­jų mo­kyk­lų mo­ky­mo ba­zė. Pa­vyz­džiui, A. Stul­gins­kio uni­ver­si­te­te la­bai mo­der­ni vi­sa inf­rast­ruk­tū­ra, pui­kios la­bo­ra­to­ri­jos, iš­ma­nus ban­do­ma­sis ūkis.

– Bet darb­da­viai skun­džia­si, kad aukš­to­sios mo­kyk­los da­bar pa­ren­gia la­bai ne­daug ge­rų spe­cia­lis­tų, nors uni­ver­si­te­tus ir ko­le­gi­jas bai­gia la­bai daug stu­den­tų. Ko­dėl taip yra?

– Ma­nau, jog per leng­vos priė­mi­mo są­ly­gos, ga­li­my­bė stu­di­juo­ti už tė­vų pi­ni­gus. Tuo­met, kai aš sto­jau į uni­ver­si­te­tą, bu­vo su­dė­tin­giau: rei­kė­jo ge­rais pa­žy­miais baig­ti vi­du­ri­nę mo­kyk­lą, pui­kiai iš­lai­ky­ti sto­ja­muo­sius eg­za­mi­nus. Ma­no kar­ta bu­vo­me pri­vers­ti ir mo­kė­jo­me sa­ve rea­liai įsi­ver­tin­ti. Gal­būt sva­jo­jo­me tap­ti gy­dy­to­jais, tei­si­nin­kais, ta­čiau spe­cia­ly­bę rin­ko­mės pa­gal su­ge­bė­ji­mus. To­dėl dau­ge­lis spe­cia­lis­tų bū­da­vo ne­blo­gi. Be to, ne­bu­vo jų per­tek­liaus, nes spe­cia­lis­tų ren­gi­mas bu­vo de­ri­na­mas su dar­bo rin­kos po­rei­kiais.

– Gal to­kia re­gi­my­bė su­si­da­ro to­dėl, kad da­bar pra­stas, už pi­ni­gus moks­lus bai­gęs spe­cia­lis­tas kar­tais uži­ma ga­bes­nio­jo vie­tą, įsi­tai­so biu­dže­ti­nė­se įstai­go­se, kur jau­čia­si sau­gus, nors ne­bliz­ga kom­pe­ten­ci­ja?

– Šian­die­ni­nė sis­te­ma ska­ti­na žmo­gų sa­ve pri­sta­ty­ti gra­žiau ne­gu yra iš tik­rų­jų, per­ver­tin­ti, nes pri­va­lai bū­ti kon­ku­ren­cin­gas. Mū­sų kar­tą įver­tin­da­vo ki­ti, to­dėl bu­vo­me pri­vers­ti ir pa­tys sa­ve rea­liai, ob­jek­ty­viai ver­tin­ti.

Ant­ra ver­tus, ir vals­ty­bi­niuo­se eg­za­mi­nuo­se esa­ma daug neob­jek­ty­vu­mo. Jų re­zul­ta­tai kar­tais ne­pa­ro­do tik­ro­sios mo­ki­nio ver­tės ir neats­pin­di tik­ro­jo jo ži­nių ba­ga­žo. Pa­vyz­džiui, lie­tu­vių kal­bos eg­za­mi­nas ver­ti­na­mas ne vien už raš­tin­gu­mą, bet ir už li­te­ra­tū­ri­nius mo­ki­nio ge­bė­ji­mus. Jis pri­va­lo ne tik ra­šy­ti be klai­dų, bet ir at­skleis­ti duo­tą te­mą. Bet į ma­te­ma­ti­ką, fiz­ką ar ki­tus tiks­liuo­sius da­ly­kus po­lin­kį tu­rin­tis mo­ki­nys kar­tais ne­ga­bus li­te­ra­tū­rai. Gau­na ne­ko­kį pa­žy­mį. Tai su­truk­do įsto­ti į uni­ver­si­te­tą ar į pir­mu nu­me­riu pa­žy­mė­tą spe­cia­ly­bę.

Su­tin­ku, be klai­dų ra­šy­ti pri­va­lo kiek­vie­nas aukš­tą­ją mo­kyk­lą štur­muo­ti be­si­ruo­šian­tis jau­nuo­lis. Ta­čiau li­te­ra­tū­ri­nius jo su­ge­bė­ji­mus rei­kė­tų ver­tin­ti at­ski­rai. Jie svar­būs pa­si­ren­kan­tiems fi­lo­lo­gi­jos ar ki­to­kias kū­ry­bi­nes stu­di­jas.

– Jei­gu rei­kė­tų pa­kar­to­ti gy­ve­ni­mą, ar vėl tap­tu­mė­te mo­ky­to­ja?

– Nea­be­jo­da­ma tap­čiau. Nors ši pro­fe­si­ja ne­lei­džia su­krau­ti di­de­lių tur­tų, ta­čiau dirb­ti pa­tin­kan­tį dar­bą svar­biau ne­gu gau­ti di­de­lį at­ly­gį.

Nors anuo­met mo­kyk­los bu­vo pil­nes­nės, vo­kie­čių kal­bos pa­mo­kų nie­kuo­met ne­bu­vo la­bai daug. Pra­dė­jau dirb­ti su 18 pa­mo­kų. Bu­vo­me dvi spe­cia­lis­tės. Kel­mės ra­jo­ne dau­gu­mo­je kai­mo mo­kyk­lų bu­vo dės­to­ma vo­kie­čių kal­ba. Ne­sup­ran­tu, ko­dėl da­bar ji iš­stu­mia­ma. Juk vo­kiš­kai kal­ba ne vien Vo­kie­ti­ja, bet ir Švei­ca­ri­ja, Aust­ri­ja.

Lie­tu­vai at­ga­vus Nep­rik­lau­so­my­bę, pa­dau­gė­jo vo­kie­čių kal­bos pa­mo­kų, nes mo­ki­niai ma­žiau rin­ko­si ru­sų kal­bą, ku­ri so­vie­ti­niais lai­kais bu­vo lai­ko­ma pir­mą­ja už­sie­nio kal­ba ir jai bu­vo ski­ria­ma dau­giau dė­me­sio.

Pas­kui tė­vai ėmė pa­gei­dau­ti ang­lų kal­bos. Vo­kie­čių kal­ba vėl pra­ra­do po­zi­ci­jas. Ta­čiau dė­ko­ju li­ki­mui, kad mo­ku bū­tent šią kal­bą. Su ja pa­ma­čiau daug pa­sau­lio.

As­me­ni­nės nuo­tr.

Vo­kie­čių kal­bos mo­ky­to­ja Ja­nė Ri­mei­kie­nė daug ša­lių ap­ke­lia­vo dirb­da­ma su „Eraz­mus“ ir „Co­me­nius“ pro­jek­tais.

Į ke­lio­nę su­si­ruo­šė pro­jek­tų da­ly­vės mo­ky­to­jos (iš kairės) Ra­mu­tė Min­či­naus­kie­nė, Li­na Gai­ga­lai­tė ir Ja­nė Ri­mei­kie­nė.

Pro­jek­tų da­ly­vės Ra­mu­tė Min­či­naus­kie­nė, Ja­nė Ri­mei­kie­nė, Li­na Gai­ga­lai­tė ir Si­gu­tė And­ru­lie­nė Atė­nuo­se.