Už klaidingą vertimą kaltų nėra?

Už klaidingą vertimą kaltų nėra?

Už klai­din­gą ver­ti­mą kal­tų nė­ra?

Šiuo me­tu Ai­ri­jo­je gy­ve­nan­tys Lo­re­ta ir Vai­do­tas sa­ko nu­ken­tė­ję nuo Šiau­liuo­se vei­kian­čio ver­ti­mų biu­ro „ABC“, ku­ris esą neap­dai­riai iš lie­tu­vių kal­bos į ang­lų kal­bą iš­ver­tė ra­dio­lo­gi­nio ty­ri­mo ver­ti­ni­mą.

Ver­ti­mų biu­ro ad­mi­nist­ra­to­rė apie įvy­ku­sį in­ci­den­tą kal­bė­tis at­si­sa­ko. Tuo tar­pu ad­vo­ka­tas pa­ta­ria rei­ka­lau­ti ža­los at­ly­gi­ni­mo, jei ne­pa­vyk­tų tai­kiai – ir teis­me.

Edi­ta KARK­LE­LIE­NĖ

edita@skrastas.lt

Skau­di klai­da

Šiau­lie­tis Vai­do­tas, ken­čian­tis nuo­la­ti­nį pe­ties skaus­mą, ge­gu­žės vi­du­ry­je su­grį­žęs į Lie­tu­vą iš Ai­ri­jos, Vil­niu­je at­li­ko mag­ne­ti­nio re­zo­nan­so ty­ri­mą.

Ty­ri­mo ap­ra­šy­mo ver­ti­mo iš lie­tu­vių į ang­lų kal­bą Vai­do­tas pa­pra­šė Šiau­liuo­se vei­kian­čio ver­ti­mų biu­ro „ABC“ ver­tė­jų.

„Is­to­ri­jos ku­rio­ziš­ku­mas ta­me, kad, vers­da­ma gy­dy­to­jo ap­ra­šy­tą pe­ties są­na­rio ty­ri­mą, ver­tė­ja „diag­no­za­vo“ plau­čių vė­žį, – „Šiau­lių kraš­tui“ pa­ra­šė Vai­do­to žmo­na Lo­re­ta. – Dėl to­kios diag­no­zės Ai­ri­jos me­di­kai pe­ties gy­dy­mą ati­dė­jo, nu­spren­dę pir­miau paieš­ko­ti plau­čių vė­žio, nes, pa­sak jų, ne­ga­li­ma ig­no­ruo­ti to, kas pa­ra­šy­ta ir pa­tvir­tin­ta ant­spau­du“.

Ver­tė­ja, į ku­rią su­tuok­ti­niai krei­pė­si klai­dai išaiš­kė­jus, po­nios Lo­re­tos žo­džiais, mi­nė­tą ne­su­sip­ra­ti­mą įvar­di­jo kaip „žiop­lą“, pa­da­ry­tą per sku­bė­ji­mą, o ne ty­či­nį.

„At­sip­ra­šau, ne­ži­nau ką pa­sa­ky­ti, tik­rai klai­da įsi­vė­lė – bu­vo da­ry­ta sku­biai, la­bai sun­kus ver­ti­mas. Pa­ra­šy­ki­te, kaip ga­li­ma klai­dą ati­tai­sy­ti, kiek kom­pen­sa­ci­jos no­ri­te, nie­kas neap­sau­go­tas nuo ap­si­ri­ki­mo klai­dų“, – emo­ci­nį su­krė­ti­mą pa­ty­ru­siai šei­mai ra­šė ver­ti­mų biu­ro „ABC“ ad­mi­nist­ra­to­rė Vil­ma Sta­siū­nie­nė.

„Ma­no su­pra­ti­mu, žiop­la klai­da – tai gra­ma­ti­nė klai­da ar ne vie­to­je pa­dė­tas kab­le­lis, o čia iš es­mės pa­keis­ta gy­dy­to­jo diag­no­zė“, – ver­tė­jos paaiš­ki­ni­mas pa­pik­ti­no su­tuok­ti­nius.

Jų įsi­ti­ki­ni­mu, jei­gu teks­tas – per su­dė­tin­gas ar stin­ga kom­pe­ten­ci­jos jį iš­vers­ti ne­de­rė­tų im­tis dar­bo.

Anot Lo­re­tos, dėl klai­dos su­tuok­ti­nis pa­ty­rė emo­ci­nius iš­gy­ve­ni­mus, tu­rė­jo lan­ky­tis li­go­ni­nė­je ir at­li­ki­nė­ti ne­rei­ka­lin­gus ty­ri­mus, o pe­ties gy­dy­mas li­kęs ant­ra­me pla­ne.

Po in­ci­den­to Vai­do­tas krei­pė­si į ver­ti­mų biu­rą „ABC“ ir pa­pra­šė tam tik­ro dy­džio mo­ra­li­nės ža­los at­ly­gi­ni­mo už iš­gy­ve­ni­mus. Elekt­ro­ni­niu pa­štu vy­rui ver­ti­mų biu­ro ad­mi­nist­ra­to­rė esą at­sa­kiu­si, kad su to­kio dy­džio pre­ten­zi­ja ne­su­tin­ka.

Te­no­rin­tys įspė­ti

Su­tuok­ti­niai sa­kė, jog ne kom­pen­sa­ci­ja es­mė. Jie no­rin­tys at­kreip­ti tau­tie­čių, be­si­nau­do­jan­čių ver­ti­mų pa­slau­go­mis, dė­me­sį į tai, kad pa­ti­kė­da­mi svar­bius do­ku­men­tus ver­ti­mui ne­bū­tų šim­tu pro­cen­tų tik­ri, jog bus iš­vers­ta tei­sin­gai. Jiems už­stri­gęs pa­sa­ky­mas, esą ver­tė­jas at­sa­ko tik už spe­cia­liai pa­da­ry­tas klai­das.

Pir­ma­die­nį „Šiau­lių kraš­tas“ dar kar­tą su­si­sie­kė su Lo­re­ta ir Vai­do­tu. Su­tuok­ti­niai pra­ne­šė ką tik su­lau­kę skam­bu­čio iš Ai­ri­jos li­go­ni­nes ir jiems pra­neš­ta apie at­lik­tų ty­ri­mų re­zul­ta­tus: on­ko­lo­gi­nės li­gos nė­ra. Gy­dy­to­jas Vai­do­tui pa­ža­dė­jo, kad po dvie­jų sa­vai­čių pra­si­dės pe­ties są­na­rio gy­dy­mas.

„La­bai ti­ki­mės, kad taip ir bus, nes lai­kas tik­si ne ma­no vy­ro nau­dai – jam kas die­ną ten­ka ger­ti stip­rius nu­skaus­mi­na­muo­sius“, – sa­kė Lo­re­ta.

Jo­kio ko­men­ta­ro

Ver­ti­mų biu­ro „ABC“ ad­mi­nist­ra­to­rė Vil­ma Sta­siū­nie­nė į žur­na­lis­tų pa­teik­tus klau­si­mus at­sa­ky­ti  ne­pa­no­ro.

„Į klau­si­mus be pa­grin­do neat­sa­ki­nė­ju“, – elekt­ro­ni­niu pa­štu at­si­sa­ky­mo bend­rau­ti su ži­niask­lai­dos at­sto­vais mo­ty­vą iš­dės­tė V. Sta­siū­nie­nė.

Ga­li­my­bė – ir tei­si­nis bū­das

Šiau­lie­čio ad­vo­ka­to Gin­ta­ro Žič­kaus tei­gi­mu, Ci­vi­li­nia­me ko­dek­se yra nu­ma­ty­ta, kad jei pa­slau­gos su­teik­tos ne­tin­ka­mai, ne­ko­ky­biš­kai, to­kiu at­ve­ju ga­li­mas ža­los at­ly­gi­ni­mas. Ne­ko­ky­biš­kos pa­slau­gos ga­vė­jui te­rei­kia teis­mui pa­reikš­ti ci­vi­li­nį ieš­ki­nį dėl ne­ko­ky­biš­kai at­lik­tos pa­slau­gos, įro­dy­ti pa­tir­tą tur­ti­nę ža­lą ir pra­šy­ti, kad teis­mas pri­teis­tų jos at­ly­gi­ni­mą.

Vis dėl­to G. Žič­kus pir­miau­sia ra­gi­na kreip­tis ne į teis­mą, o į pa­slau­gos tei­kė­ją, su­ra­šant jam pre­ten­zi­ją ir iš­dės­tant, ko­kie ne­pa­to­gu­mai ir ko­kios iš­lai­dos bu­vo pa­tir­ti ga­vus ne­ko­ky­biš­ką pa­slau­gą.

Ad­vo­ka­to įsi­ti­ki­ni­mu, šiuo, kaip ir ki­tais ne­ko­ky­biš­kos pa­slau­gos su­tei­ki­mo at­ve­jais, pa­slau­gos tei­kė­jas tu­rė­tų grą­žin­ti pi­ni­gus už ne­ko­ky­biš­ką pa­slau­gą (šiuo at­ve­ju, ver­ti­mą).

Taip pat tu­rė­tų at­ly­gin­ti pa­tir­tas iš­lai­das, ko­kias žmo­gus pa­ty­rė vė­liau dėl ne­ko­ky­biš­ko ver­ti­mo.

Anot ad­vo­ka­to, kiek keb­liau teis­me bū­tų įro­dy­ti, kad žmo­gus pa­ty­rė ne tik tur­ti­nę, bet ir mo­ra­li­nę ža­lą.

„Jei ne­tei­sin­ga diag­no­zė bū­tų įra­šy­ta pir­mi­nia­me do­ku­men­te ar­ba ki­ta­kal­bis pa­cien­tas jos ne­sup­ras­tų, ta­da ga­li­ma bū­tų da­ry­ti prie­lai­dą, jog bu­vo pa­tir­ta ir mo­ra­li­nė ža­la bei ti­kė­tis jos kom­pen­sa­ci­jos pri­tei­si­mo. Šiuo­syk – ki­taip: pa­cien­tas tei­sin­gą diag­no­zę su­pra­to“, – sa­kė G. Žič­kus.

Jis pa­ta­rė at­sa­kin­gai rink­tis ver­ti­mų biu­rą, bū­ti­nai pa­si­do­mė­ti, ko­kius do­ku­men­tus – me­di­ci­ni­nius, tei­si­nius, tech­ni­nius ar ki­tus – jis kom­pe­ten­tin­gas iš­vers­ti.

„Ma­nau, pa­slau­gos tei­kė­jui – ne pa­siaiš­ki­ni­mas, kad pa­da­ry­ta ne­ty­či­nė ar žiop­la klai­da. Jei, sa­ky­ki­me, chi­rur­gas, kaip pa­slau­gos tei­kė­jas, pil­ve pa­lik­tų pirš­ti­nę, ar ga­lė­tų pa­skui pa­sa­ky­ti, kad nė­ra at­sa­kin­gas, nes pa­da­rė žiop­lą klai­dą...“ – pa­ly­gi­no ad­vo­ka­tas.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šiau­lie­čiui ad­vo­ka­tui Gin­ta­rui Žič­kui abe­jo­nės ne­ky­la, kad už ne­ko­ky­biš­kai su­teik­tą pa­slau­gą jos tei­kė­jas tu­ri grą­žin­ti pi­ni­gus.