
Naujausios
Vaidotas Janulis. Kūryba – įtraukiantis suaugusių žmonių žaidimas
Vita Morkūnienė
Šiaulių universiteto profesorius grafikas Vaidotas Janulis pasakoja graudžiai juokingą istoriją.
Vadovavo Dailės fakulteto studentų vasaros praktikai universiteto bazėje Balsiuose. Buvo gražus vasaros pavakarys, ant Virvytės slėnių gulė tirštas rūkas. Gražus gamtovaizdis būsimąjį profesorių įkvėpė imtis akvarelės – niekas kitas negalėjo geriau perteikti efemeriško gamtos grožio ir romantiškos nuotaikos.
Akvarelė liejosi laisvai, buvo smagu parsinešti gražų darbelį. Per tą įkvepiantį rūką parbridęs namo, dar kartą pažvelgė į šviežią darbą. Lapas buvo tuščias, tik pačiuose jo pakraščiuose galėjai įžvelgti blyškius akvarelės pėdsakus. Rūkas, įkvėpęs kūrybai, pašnabždėjęs motyvą ir lengvai vedžiojęs menininko ranką, taip pat lengvai kūrybos rezultatą pasiėmė sau. Kerai išsisklaidė.
Istorija, simbolizuojanti kiekvieno kuriančio žmogaus situaciją. Regis, šią akimirką turi viską: emociją, mintį, norą kurti, netgi rezultatą, kuriuo esi patenkintas. Praeis kiek laiko, ir nežinia, kas liks iš tavo jausmo, darbo ir pastangų. Galbūt laikas, kaip tas rūkas, pasiglemš tave ir tavo darbus . Ištrins, išblukins – praeis gyvenimas, kurio pėdsakų nebebus likę.
Vaidotui Januliui toks pavojus nebegresia. Pernelyg ilgas kelias nueitas iki šios dienos, pernelyg daug nuveikta, palikta ryški brydė ir Šiaulių universiteto, ir miesto gyvenime. V. Janulio kūryba toli peržengė ir Lietuvos ribas – jo darbai nukeliavo net iki Meksikos ir Australijos. Laužomos ribos, vedančios ne tik į tolį, bet ir gilyn: menininkas dirba estampo, ekslibrio, taikomosios grafikos, kaligrafijos srityse, kuria instaliacijas ir meno objektus, domisi ir kūryboje pritaiko naujas technologijas.
V. Janulio kūrybos brandą, profesionalumą ir įvairovę liudija visą Šiaulių dailės galerijos erdvę užimanti jubiliejinė 60-mečiui skirta paroda. Mūsų pokalbis vyksta šalia paveikslų – apie tai, kas netelpa į jų rėmus.
Kai tavo miestas ir tavo pupos
– Netikėtai sau atradau, kad esate grynas šiaulietis. Nesyk esu pagalvojusi, kad esate tikras žemaitis.
– Galiu pasakyti, kodėl. Su žemaičiais dirbu ir draugauju seniai ir daug, nuo 1990-ųjų: dešimt metų leidau jų kalendorius. Ir draugų žemaičių turiu daug – žemaičiai man tinka.
– Ar neatrodo, kad skiriasi situacija žmonių, kurie gimė ir užaugo tame pačiame mieste, vėliau studijavo ir liko čia dirbti, ir tų, kurie tik kažkada čia atvažiavo – pagal paskyrimą ar susiklosčius įvairioms gyvenimo aplinkybėms?
Pastariesiems lyg ir lengviau, paprasčiau, gali atsiriboti. Matai problemas, bet gali sakyti, kad jos – ne tavo. Ne tavo miestas, ne tavo pupos.
Gali stovėti ant balos krašto ir žiūrėti, kas joje vyksta: kas murkdosi, kas murkdo, kaip taškosi be gailesčio, rezga intrigėles, perstatinėja kėdes, žongliruoja žodžiais ir pan. Pirmiesiems turbūt labiau skauda, labiau rūpi, nes labiau sava. Bent kažkiek laiko, kol suaugi su miestu ir ima skaudėti.
– Apie tuos tikruosius kalbėti sudėtinga, jų yra nedaug. Žmonių, kurių jau kelios kartos čia gimusios ir nugyvenusios. Ne tik Šiauliuose taip, bet ir Vilniuje, Klaipėdoje, kitur. Dauguma – iš arčiau ar toliau suvažiavusių. Kas nustatys tikrumą, kas jį patikrins?
Pats save laikau šiauliečiu, mano tėvai kilę iš netolimų apylinkių. Grįžtant prie klausimo: rūpi ar nerūpi? Kas iš to, jei man vienam rūpės, ar kažkam kitam vienam rūpės? Miestas taps savas, jeigu visi kartu rūpinsimės, stengsimės dėl jo, o ne drabstysimės purvais, pasispjaudysim pirmyn atgal, kelsim isterijas, šaudysim tuščiais šoviniais.
– Trūkstam bendruomenės, gal paprasčiausio draugiškumo, bendrumo, net tarpusavio pakantumo. Supratimo, kad visi, kurie čia dabar gyvename, tiesiog neturime kitos išeities kaip imti ir padaryti kai ką konkretaus dėl tos vietos – kad visiems būtų gražiau ir geriau. Turime išmokti kalbėtis: ir pasakyti, ir išgirsti, o dabar vos ne iki kraujų susipliekiam dėl kažkokios mažos verkiančios mergaitės. Kas skaudžiau ir baisiau.
– Ta mergaitė – tik vienas pavyzdys. Juk ta mergaitė ten ne amžinai. Tvarkys aikštę ir nuims. Reakcija buvo neadekvati. Atrodo, kad vietoj buvusio sovietų kareivio būtų kas antrą tokį pat kareivį pastatęs.
– Gal dėl to, kad Šiauliuose iš viso mažai kas naujo statoma, naujų meno akcentų randasi išties retai?
– Šiauliai tikrai atrodo skurdokai. Visi laukiame greitai prasidėsiančių miesto – aikštės, parko, bulvaro dalies, kitų erdvių tvarkymo darbų pagal „URBAN“ programą. Tikimės daug. Tačiau, matyt, tose tvarkomose vietose nenumatyti meniniai objektai, jiems nebus skiriama pinigų. Tačiau reikia planuoti, galvoti apie ateitį ir visumą. Pinigų atsiras, jei bus gera konkreti idėja. Jei bus iniciatyvos ir noro. Pasižiūrėkim į Klaipėdą: senasis paštas, berniukas prieplaukoje, peliukas, moteris su berniuku prie geležinkelio stoties, nauji akcentai Mažvydo alėjoje. Atsiranda vis naujų dalykų. Verslininkai patys rodo iniciatyvą, funduoja objektus. O žmonės myli tuos kūrinius, praeidami nuglosto iki blizgėjimo.
Pas mus, aš matau, yra gaivalas, veltinis, antklodės tampymas į visas puses. O kai ta antklodė nedidelė, tokie ir rezultatai.
Požiūryje į miestą reikia kitokių kriterijų. Niekas neatvažiuos ir nepadarys už mus. Kai kurios miesto vietos tiesiog akis bado. Vien Kaštonų alėja – auksinė vieta, su praeitim, su istorija, o dabar – gėda ir bėda vienu metu. Netikiu, kad nieko negalima padaryti. Jeigu Klaipėda gali, Šilutė, Kupiškis, Anykščiai gali – kodėl negali Šiauliai?
– Ar nebuvo pačiam kilusi mintis nebebūti tikru šiauliečiu ir traukti kur nors iš čia – į Daugpilį, Vilnių ar Biržus?
– 2000-aisiais turėjau būti Klaipėdoje. Mane kvietė, konkrečiai žinojau, kokia bus mano darbo vieta, koks darbas. Neišvažiavau – sirgo mama, buvo kitų aplinkybių. Taip ir likau. Tada ten buvo toks pakilimas! Ir dabar jaučiamas. Kitoks kvėpavimas, kitoks ritmas. Jie turi menų fabriką pačiame miesto centre, daug kultūros centrų, bet jiems vis dar negana – kaunasi dėl naujų kultūros erdvių, reikalauja dar vieno 5200 kvadratinių metrų pastato. Pas mus tokių kautynių dėl kultūros nematyti. Ir tokių reikalavimų negirdėti.
Kas bus, kai universiteto nebus
– Šiaulių universiteto perspektyvos niūrokos, nors „mirties nuosprendį“ Seimas trumpam atidėjo.
Kas bus po to? Juk neliks ne tik studentų ir dėstytojų. Kalbant apie Menų fakultetą – kas bus su Dailės galerija, su Grafikos centru, vertingu inventoriumi, sukauptu darbų archyvu? Kaip tai atsilieps bendrai miesto kultūrinei situacijai?
– Nieko nebus. Nebus universiteto, ir jų neliks. Nebeliks dailiokų studentų – dar labiau sumažės inteligentijos, dar labiau susitrauks kultūrinis gyvenimas. Sumažės gyvybės. Manyčiau, kad dabar vykdoma politika yra neprotinga, kad ne vien Šiauliams, bet visam Šiaurės Lietuvos regionui yra reikalingas akademinės ir kūrybinės minties židinys, bet, suprantu, kad čia jau nieko nebus.
Žiūriu į Latviją – į Daugpilį, Liepoją, kuriuos gerai pažįstu. Jie kiek panašūs į Šiaulius: buvę uždari miestai, juose yra universitetai, yra menų fakultetai. Maždaug prieš dešimtmetį pas juos buvo tokia bloga situacija, kad aš net džiaugiausi, kad pas mus viskas dar labai gerai, stabilu. Dabar situacija kardinaliai pasikeitė – galim tik žiūrėti ir pavydėti. Viskas priklauso nuo valstybės politikos. Jie susitvarkė taip, kad ir Daugpilyje, ir Liepojoje yra ir universitetai, ir menų fakultetai. Problemų visur yra, ir žmonių trūksta. Bet ieškančiam visada atsiranda išeitis. Daugpilis turi dailės magistrantūrą, į kurią žmonės atvažiuoja iš Rezeknės, iš Rygos – 80 ir daugiau kilometrų. Jie sugebėjo į magistro studijas pritraukti nemažai vyresnio amžiaus žmonių. Pavyzdžiui, keturiasdešimtmečių moterų, jau užauginusių vaikus ir norinčių tobulėti.
– Norinčių tobulėti ir pas mus būtų daugiau, tačiau nuo meno studijų –bakalauro ir magistro – atgraso didžiulės studijų kainos. Gal teko pasidomėti, kaip yra pas kaimynus – Latvijoje, Lenkijoje, kur jūs dažnai lankotės akademiniais ir kūrybos interesais?
– Lyginimas ne mūsų naudai. Mūsų bakalauro studijos kainuoja per 3 tūkstančius eurų, magistrantūra – 4250 eurų. Lenkijoje ir magistras, ir bakalauras per metus kainuoja 2 tūkst eurų. Latvijoje taip pat gerokai pigiau. Reikia prisiminti ir tai, kad kai kur užsienyje studijos visai nekainuoja.
Mes negalime konkuruoti, tad apie kokią sistemą ir kokią valstybės politiką ir perspektyvas galime kalbėti?
– Atrodo, kad jeigu tik kur yra kokia problema, ir jeigu tik galima už jos užkliūti, tai Lietuva ir užkliūva. Valstybės bejėgystė matoma daugelyje sričių, kurios mums yra gyvybiškai svarbios, lemtingos. Ekonomikos ekspertas R. Kuodis pastaruoju metu daug rašo apie ekonominę situaciją – apie baisią ateitį, kuri mūsų laukia – bet jo išvados tinka viskam: „Atsibuskite, ponai, mes jau toje ateityje gyvename...“
Šiauliai – savitas lietuvių dailės vienetas
– Kartais tenka girdėti teigiant, kad Šiauliai turi savitą dailės mokyklą, šalia Vilniaus, Kauno. Kokia jūsų nuomonė?
– Nežinau momento, kada prasideda ta dailės mokykla ir kada ji baigiasi. Kaunas yra Vilniaus dailės akademijos padalinys – būtų lyg ir ta pati mokykla. Nežinau, kaip dėl mokyklos, bet mes iš tiesų esame toks savitas vienetas. Dar sovietmečiu, kurį aš vadinu rubliniais laikais, Vilniaus dailės akademija (tada institutas) mus jau įvardydavo kaip konkurentus. Menai buvo populiarūs – į mūsų Dailės fakultetą buvo dideli konkursai – po septynis devynis žmones į vieną vietą, Šiauliuose dirbo daug pajėgių, talentingų dailininkų, kurie tuo metu buvo pačioje savo kūrybos viršūnėje. Daug mūsų absolventų su savo kūryba ir darbais ryškiai įsirašė į Lietuvos dailės kontekstą, aktyviai reiškiasi ir dabar.
Pastudijavę, kas, kiek ir kokiose parodose yra dalyvavę ir sužibėję, rastume nemažai, baigusių Šiaulius. Ir netgi labai gerų autorių, bet niekas nežino, kad jie studijavo Šiauliuose. Viešojoje erdvėje tai neakcentuojama, kartais net specialiai nutylima. Priminsiu tik keletą pavyzdžių iš naujesnių laikų. Sakykim, menininkė Laura Guokė, tokius prizus nuskynusi, apie kuriuos kitiems tik pasvajoti. Jos tapyti portretai kabojo Londono nacionalinėje galerijoje. Bent jau šiame amžiuje kito lietuvio ten nebuvo. Arba Martynas Petreikis, pelnęs Baltijos šalių jaunojo tapytojo prizą. Kiek buvo spaudimo, kad tik nerašytų, kad jis iš Šiaulių. Arba Kakė Makė – Žutautė Lina – mūsų magistrantūrą baigusi grafikė. Martynas Gaubas. Baigė mokslus ir Šiauliuose, ir Vilniuje. Tai tik keletas pavyzdžių – sąrašas galėtų būti ilgas.
Tarp kūrybos ir vadybos
– Beveik visi Šiaulių dailininkai yra pažinę ir akademinio darbo skonį. Ar tai nesukuria priešpriešos: kai dailininkas nori visą save turėti sau ir atsiduoti kūrybai, o kaip pedagogas irgi turi atiduoti daug energijos ir jėgų, nes darbas pernelyg svarbus ir atsakingas?
– Yra ir to, ir to. Ir duodi, ir gauni. Atiduodi ne tik žinias, neretai studentui atiduodi ir savo ilgai puoselėtą temą. Gerai, jeigu gerai padaro. Jeigu ne – būna gaila, nes ir pats prie jos nebegrįši, atrodys, kad nugvelbei iš studento.
Tai tik detalė. Kalbant apibendrintai, pliusų yra daugiau. Jeigu imtume kitus miestus, kad ir tą patį Vilnių, matyt dauguma nespjautų į darbą Akademijoje.
Akademinis krūvis planuojamas visiems mokslo metams. Dažnai būna, kad vieną semestrą dirbi daugiau, kitą esi laisvesnis. Žinoma, reikia tvarkos, disciplinos, būtina susiplanuoti laiką, įsidarbinti kūryboje. Be to, ne taip lengva būti vien laisvu menininku.
– Kuriančiam dėstytojui galbūt lengviau tarp studentų įgyti autoritetą?
– Taip, svarbu, kad dėstytojas būtų matomas parodose, viešumoje. Kad studentas savo darbą galėtų palyginti su dėstytojo. Sekti jį, paneigti arba pranokti.
– Ar galvojote kada apie savo akademinę karjerą iki profesoriaus ir administracinę iki fakulteto dekano?
– Ne, natūraliai taip susiklostė. 1995 metais pasiūlė būti Piešimo katedros vedėju. Nebuvo argumentų atsisakyti. Pasakysiu štai ką. Kai atsirado tos pareigos, atsirado ir naujos veiklos. Tuoj pradėjom rašyti naujas studijų programas ir jau po poros metų priėmėm pirmuosius studentus į grafikos specialybę. Kitais metais – tapytojai, dizaineriai. Gerokai išsiplėtė specialybių spektras.
–2011 metais tapote Menų fakulteto dekanu. Kaip sekėsi laviruoti tarp kūrybos ir vadybos? Laiko juk nepadaugėjo.
– Sena taisyklė: kuo daugiau darai, tuo daugiau padarai. O laiką planuoji – reikia susikoncentruoti.
Tarp kitko, eidamas į šias pareigas, aš jau turėjau neblogų praktinės vadybos įgūdžių – ne taip trumpai teko būti ūkiskaitinių sutarčių vadovu– tuometiniame pedagoginiame institute veikė toks mini dailės kombinatas.
– Kokius svarbiausius darbus pavyko nudirbti kaip katedros ir fakulteto vadovui?
– Neprisiskiriu visų nuopelnų sau, tai komandinis darbas.
Reikšmingas fakultetui buvo Grafikos centro atidarymas 1998 metais. Beveik dešimtmetį mes buvom aukštumoj, turėjom tikrai gerą ir modernią grafikos bazę. Paskui nebeliko intereso palaikyti pasiektą lygį. Kartais atrodo, kad yra netgi priešingas interesas – sužlugdyti.
Žinoma, ir po 10 metų pauzės atgaivinta universiteto Dailės galerija. Su ja buvo tikras kuriozas: Menų fakultetas išgyveno pakilimą, galerija buvo uždaryta, o situacija, regis, visus tenkino. Reikėjo įrodinėti, kad ji reikalinga.
Laikui bėgant atidarėme garso įrašų studiją Muzikos katedroje, P. Višinskio gatvėje.
Kūryba – įtraukiantis suaugusių žmonių žaidimas
– Koks yra jausmas, surengus apžvalginę kūrybos parodą, lyg po jos nebebūtų ko apžvelgti? Kaip vertinate savo laiką, savo parodą ir situaciją šiame laiko taške?
Pasvarstau, kad dailininkai yra laimingi žmonės, jiems lyg ir duota ilgesnė jaunystė, daugiau laiko subręsti ir ilgiau dirbti. Kitų profesijų žmonės, sulaukę šešiasdešimties, jau ima svajoti apie pensiją, dailininkui – tai pati branda. Liežuvis nesiverčia paties vadinti garbaus amžiaus menininku. Kūrybą – solidžia, brandžia – taip.
– Dabar su jaunais menininkais situacija kitokia. Jie dažniausiai vykdo projektus – tai yra paremta pinigais ir užsakymais. Darai, tai, kas suprojektuota, kas numatyta ir už ką reikės atsiskaityti. Tave pakvietė, dalyvauji. Nelieka vietos ir galimybių pačiam kerotis, skleistis, augti ir save auginti. Vis dėlto, tau moka pinigus, tu esi priklausomas.
Mūsų jaunystėje jokių projektų nebuvo. Kūrei tai, ką tu pats jautei, ką sugalvojai, ieškojai savo temų, plastinių sprendimų. Technologijas rinkaisi pagal bazę, kurią sugebėjai susikurti. Mano arkliukas buvo šilkografija. Aš kaupiau, rinkau, domėjausi, eksperimentavau.
– Kodėl kažkada pasirinkote grafiką, o ne ką kita. Savo valia, ar susiklosčius kokioms aplinkybėms?
– Man patiko. Dėl pasirinkimo neabejojau.
Esu daug ką išbandęs, kadaise liejau nemažai akvarelių – patiko monotipija, domėjausi fotografija. Daug kuo, bet nelaikiau to pagrindiniais darbais – labiau paruošiamaisiais, rankos ir vaizduotės lavinimo darbais.
– Technikos, atlikimo požiūriu jūsų kūryba labai įvairi. Akivaizdu, kad kai kurios sritys įtraukė ilgam. Pavyzdžiui, kaligrafija, ekslibris – šiuose baruose turite kuo pasidžiaugti ir pasigirti.
– Kaligrafija – atskiras menas, čia yra visko. Su kaligrafijos darbais dalyvauju parodose. Kaligrafija užkrėtė kolegų klaipėdiečių pavyzdys. Jie turėjo kaligrafijos fanatiką, maestro prof. Algį Kliševičių. Buvo ketinimų kurti kaligrafijos mokyklą.
Ekslibriai lydi mane daug metų, niekada nebuvau jų užmetęs.
Gali pasirodyti, kad ekslibris – mažas darbiukas, kurį lengva padaryti. Nieko panašaus. Kitas dalykas, kad kurdamas mažus darbus, kartais atrandi tai, kas vėliau praverčia kitur. Ekslibris leidžia išmėginti naujoves. Ekslibriui esu dėkingas ir už naują –sakralinę – temą savo kūryboje: sukūriau ekslibrius Popiežiui Jonui Pauliui II, vienuoliams pranciškonams, vyskupui E. Bartuliui, prelatui St. Ylai. Neseniai suskaičiavau – esu sukūręs apie 130 ekslibrių. Ne taip ir daug.
– Esate ne kartą pasisakęs apie būtinybę kūryboje eiti pirmyn, atsinaujinti, ieškoti. Ar nejaučiate priešpriešos tarp naujovių paieškų, kitimo ir noro išlikti savimi, būti atpažįstamam?
– Savo plastinį veidą atrasti yra labai sudėtinga. Negalėčiau teigti, kad tokį turiu, tačiau to siekiu. Siekiu atrasti savo kalbą, kompozicinę artikuliaciją perteikiant skirtingas temas. Gal ir grubokai palyginsiu: poezijoje Maironio niekaip nesumaišysi su Erlicku.
Atėjo skaitmeninė technologija – visi metėsi į ją. Ir aš ne išimtis. Atsirado daug naujų interpretacijos, spalvos, formato galimybių. Norisi viską išbandyti.
Kūryba įtraukia, joje svarbus žaidimo elementas.
Matyt, svarbiausia, kas pats esi , kokį pasaulį matai ir kas tau jame svarbu. Paskui ką bedarytum – tapytum, raižytum, fotografuotum, rašytum eilėraščius – iš pasaulio ištrauki tai, kas yra tavo: svarbu, artima, jaudinamo.
Apie pedantizmą, hierarchiją ir tikrą meną
– Menotyrininkai jūsų darbus neretai apibūdina ne tik kaip originalius, profesionalius, bet ir preciziškai išbaigtus. Kartais kolegos tarsteli, kad esate pedantas.
– Manau, kad yra pedantiškesnių už mane, tikrai. Pedantą įsivaizduoju žmogų, kuris ne tik savo darbais, bet ir savo esybe yra pedantas. Aš toks nesu – esu emocingas.
Kita vertus, pedantiškumo grafikoje reikia. Reikia labai griežto savęs reglamentavimo. Grafika yra toks dalykas, kad pirmiausia viską turi nusipaišyti galvoje – tiksliai, iki smulkmenų. Tik tada gali eiti į dirbtuvę ir viską „sugroti“ vienu įkvėpimu, nesiblaškydamas, pernelyg nenukrypdamas nuo pradinio sumanymo. Tapyboje gali pradėti vienaip, o kitąsyk atėjęs į dirbtuvę nuvairuoti į vieną ar kitą pusę.
– Ką atsakytumėt į tapytojų argumentą, kad grafikui daug lengviau surengti tokią didelę parodą, užpildyti tokią erdves kaip mūsų galerija?
– Kodėl lengviau, kas taip sako? Grafikui lengviau gal tik tada, kai darbas jau padarytas, kai jį tiražuoji, bet iki tol?.. Viso tiražo juk neeksponuosi. Važiuoju į plenerus, į tapytojų plenerus pastaraisiais metais – taip pat. Matau, kiek galima padaryti per plenero laiką. Aš padarau penkis šešis darbus. Matau, kad ir tapytojai sukuria daug darbų.
– Gal čia tam tikras pasižnaibymas cecho viduje, stengiantis iškelti savo sritį, savo techniką?
– Taip, čia yra cecho reikalai. Sako ir kitaip: kad grafikams esą paprasta dalyvauti tarptautinėse parodose, nes darbai nedidelio formato – supakavai ir nusiuntei. Bet kas nori ir gali, dalyvauja ir su dideliais darbais – ir tapytojai, net skulptoriai. Taip kad dėl to verkšlenti nereikėtų. Kad tik kviestų.
– Ar tebeegzistuoja dailės žanrų hierarchija, kas pirmiau, aukščiau, vertingiau? Ar tapyba – vis dar dailės karalienė?
– Kuo toliau, tuo daugiau tarp meno šakų atsiranda tarpdiscipliniškumo. Nyksta ribos: yra interaktyvi grafika, yra tapyba su skaitmena, daugybė įvairiausių variantų. Visi turi teisę egzistuoti. Kažkas labiau vertina tapybą, kažkas – grafiką ar dar kai ką. Tik kartais per daug deklaruojama, kad čia tai jau yra menas, o čia – jau nebe menas. Laikas parodys, kas yra menas. Galerijos, kolekcininkai vis dar noriau perka grafiką arba tapybą.
Ritualų nėra
–Gal turite kokių įkvėpimą žadinančių, kūrybinę temperatūrą palaikančių ritualų?
– Ritualų nėra. Tik ilgas, nuo dažų vis sunkėjantis ir daugiau spalvų įgyjantis darbinis chalatas, guminės pirštinės ir nuo pradžios iki pabaigos galvoje susiklosčiusi, vaizduotėje pavidalą ir spalvas įgavusi idėja. Be jos nėra ko eiti į dirbtuvę.
Kitų žmonių kartais pavadinamas pedantu, menininkas Vaidotas Janulis laiko save emocingu žmogumi.
Man, kaip ir kitiems autoriams, įdomu pažiūrėti į savo darbus parodoje. Čia jie atsiduria lyg ir kitame kontekste – imi juos kitaip vertinti.
Iš ciklo „Kartos“. Meniniai objektai, sukurti naudojant korius, vašką, senas fotografijas – tikras vidinės atminties archyvas. Glausta šeimos ir Lietuvos istorija. korių.
Ekslibriai lydi V.Janulį visą jo kūrybinį kelią.
Menininkas yra sukūręs įspūdingų žemės meno darbų. „Vertikalios bangos garsai“. Medis, smėlis, akmuo.
60-mečio proga Šiaulių dailės galerijoje surengta personalinė paroda ir išleistas katalogas apibendrina kelių dešimtmečių kūrybos kelią.
„Juodosios kopos sapnas“. Mišri technika, 2009 m.
„Dvigalvio tramdymas“. Grafitas, 1997 m.