
Naujausios
Žagarės dvaro autentikos ženklai
Prieš dvejus metus restauruoti Žagarės dvaro rūmai iki šiol sulaukia nemenko lankytojų iš Lietuvos ir Latvijos dėmesio. Nors atkuriant interjerą ikonografinės medžiagos turėta labai mažai, gelbėjo natūraliai išlikusios detalės, vietomis aptrupėjusios, kitur – sovietmečiu palaidotos po naujomis medžiagomis, dažų sluoksniais, kurios restauratorių rankomis buvo atrastos, nušveistos ir prikeltos naujam gyvenimui. Išskirtiniai dvare – vienoje patalpoje atkurtos autentiškos grindys ir sienų piešinys antrajame pastato aukšte bei ant durų.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Skirtingais laikmečiais rūmai keitėsi
Pirmasis Žagarės dvaro rūmų projektas neišliko. Dokumentuose nurodoma, kad 1836-aisiais, dvarą valdant Platonui Zubovui, jie buvo tašytų rąstų su šiaudiniu stogu. Po 20 metų dvarą nupirko Dmitrijus Naryškinas, ir tada iškilo klasicistinio stiliaus rūmai – dviejų aukštų su dviem flygeliais bei uždaru kiemu.
XX amžiuje karo metais rūmuose veikė ligoninė, sovietmečiu rūmai buvo pertvarkyti: įrengiant mokyklą atsirado daugiau naujų patalpų, pastačius pertvaras – durų. Vėliau čia veikė senelių namai, specialioji internatinė mokykla. Kiekviena įstaiga patalpomis rūpinosi, kaip sugebėjo: vienus dažus dengė kiti, tad juos nuvalius kai kur pasirodė net aštuoni, devyni sluoksniai: melsvos, žalios, turkio, rožinės, gelsvos ir kitokių spalvų.
Atlikus būtinus tyrimus, 2014 metais rūmai restauruoti autentiškomis medžiagomis: naudota skalūno danga, kokia buvo dvaro statybos pradžioje, fasadui pritaikytas specialus tinko mišinys, be cementinių priedų, pilnavidurės, degto molio plytos, kiti to laikmečio produktai.
Vos pradėję darbus, statybininkai pastate rado paslaptingą rūsį, kuris išlikusiuose dokumentuose nebuvo pažymėtas, iki šiol nežinoma jo paskirtis.
Trūko senų laikų vidaus fotografijų
Pasak regioninio parko direkcijos vyriausiosios kraštotvarkininkės Giedrės Rakštienės, rūmų išorę restauruoti buvo kur kas paprasčiau, nes turėta išlikusių XX amžiaus pradžios pastato ir jo aplinkos nuotraukų. Taip atkurtos terasos baliustradą puošusios vazos ir keturios antikines imituojančios skulptūros, kurių kiekviena simbolizuoja skirtingus metų laikus.
Šiaulių „Aušros“ muziejaus archyvuose išsaugotos ir senos XX amžiaus pradžios rūmų pastato bei jo aplinkos, kurioje akį traukdavo gėlynai, nuotraukos.
Tačiau vidaus fotografijos buvo surinktos tik iš sovietinio laikotarpio. Laimei, nemenka dalis originalių lipdinių bent jau fragmentiškai išliko, tad buvo galima juos palaipsniui atkurti.
Dar 1984 metais buvo parengtas dvaro renovacijos techninis projektas. Tada atlikta fotofiksacija, pagal kurią buvo galima susekti dalį rūmų interjero puošybos detalių.
Pusė kilogramo aukso
Dabar įžengusių į rūmus lankytojų akis traukia spindinčios juostelės ant lubų fojė, kurios apsiveja ilgas lazdeles, tarsi atlaidų saldainius, arba išsišakojęs aukso „audinys“, primenantis elnių ragus. Neatsitiktinai – juk Naryškinai Šiaurės Lietuvoje apgyvendino šiuos miškų gražuolius, paplitusius ir išlikusius iki šių dienų.
Kadangi dvaras susijęs su medžiokle, dabar jo interjerą istoriškai teisingai paįvairina medžioklės trofėjai, likę nuo respublikinės parodos, surengtos dar 2015 metais.
Pasak G. Rakštienės, nors jau sovietiniais metais aukso nebuvo nė ženklo, atlikus polichrominius tyrimus, buvo rastas jo pagrindas ir restauravimo taryba nutarė atkurti buvusį vaizdą. Iš viso papuošimams panaudota beveik pusė kilogramo tikro aukso.
Paslaptinga juodgrindė lenta
Išliko ir du židiniai – vienas antrame, kitas – pirmame aukšte. Pastarasis stovi bene puošniausioje salėje, kurios smėlio spalva dažytos sienos apipintos pasikartojančių vijoklių, augalų žiedų, spurgų motyvų ornamentikos lipdiniais, sujungtais į taisyklingas stačiakampių, kai kur su išskobtais kampais, formas. Židinio pirmo aukšto salėje puošybos elementų buvo rasta nuotraukose.
Krosnys rūmuose neatkurtos, nes jų visai neišliko, o šiais laikais jos būtų ir nefunkcionalios.
Restauruojant dvarą pasitaikė netikėtų atradimų. Keisdami grindis dabartiniame lankytojų centre, esančiame šiaurinėje pastato pusėje, statybininkai atrado po viršuje klotomis grindimis pakištą supjaustytą ir kaip juodgrindę panaudotą autentišką lentą, ant kurios buvo išlikęs autentiško piešinio, primenančio linoleumo raštą, fragmentas. Jį nuspręsta atkurti klojant naujas medines grindis vienoje iš ekspozicijų salių. Rašto centre – dvispalvis aštuonialapis tamsiai rudos ir šiaudų spalvos gėlės žiedas, nuo kurio žiedlapių išsišakoja spinduliai.
Rastoji sena lenta dabar eksponuojama lankytojų centre.
Pradėję dirbti antrajame aukšte ir atidengę medinę sienos panelę statybininkai rado polichrominį piešinį. Pagal išlikusią jo dalį buvo atkurtas visas XIX amžiaus vidurio ornamentinis raštas, einantis per koridoriaus sieną. Iš pirmo žvilgsnio jis nenustebina, nes atrodo kaip natūralios perpjautos medienos lentų linijos. Tačiau iš tiesų jos, naudojant specialią technologiją, išpieštos. Tokie pat motyvai yra ir ant kabinetų bei salių durų. Parko direkcijos darbuotojai sako, kad daugelį stebina, jog tikro medžio durys papuoštos pjautą medieną imituojančiais raštais.
Architektūros istoriko tyrinėjimų detalės
Dvaro rūmus yra tyrinėjęs architektūros istorikas, profesorius Vytautas Levandauskas. Jis rašė, kad Žagarės rūmai kompaktiški, pusiau uždaro plano. Dviaukštis rizalitas užbaigtas trikampiu frontonu, kurio timpane puikuojasi Naryškinų herbas su liūtais.
Sienos plokštumą skaido rustika, piliastrai, tiesūs langų sandrikai. Keturkampiai prieangio stulpai laiko balkoną, apjuostą baliustrada. Mansardų stoglangiai puošti piliastrėliais ir trikampiais sandrikais.
Fasadus pagyvina medžio elementai – dvivėrės durys su augaliniais bei kriauklių drožiniais, tekintos langų rėmų kolonėlės. Visi langai, restauruojant pastatą, pakeisti, o senosios durys išliko, tik jos atnaujintos.
Architektas Vytautas Levandauskas tyrime mini ketverius rūmų laiptus, greta paradinių – sraigtinius, kuriais galima užkopti į apžvalgos aikštelę, įrengtą ant rizalito stogo. Visi jie išliko iki šių dienų, tik vedusiųjų į pastogę turėklai buvo išlūžinėję, kitų – susidėvėję stulpeliai, taip pat išduobtos dažnai mindomų pakopų lentos. Dabar visi laiptai restauruoti.
Autorės nuotr.
2015-uosius rūmai pasitiko su nauju spalvų apdaru.
Parko direkcijos nuotr.
Žagarės dvaro rūmai, dar neliesti restauratorių rankos.
Autorės nuotr.
Durys į lauką buvo nudažytos neskoninga žalia spalva...
Parko direkcijos nuotr.
... o dabar tos durys atrodo kur kas solidžiau.
Taip atrodė rūmų foje prieš restauravimą.
Autorės nuotr.
Terasą puošia antikines primenančios skulptūros, simbolizuojančios metų laikus.
Erdvioje rūmų fojė akį traukia tamsaus medžio ir šviesių lubų su lipdiniais ir originalia šviestuvo rozete kontrastas.
Atliekant tyrimus buvo rasti įvairių dažų ir medžiagų sluoksniai.
Restauruojant rūmus rasta buvusių originalių grindų lenta dabar eksponuojama lankytojų centre.
Pagal rastą originalią grindų lentą rūmuose atkurtos vienos ekspozicijų salės grindys.
Atkurtiems lubų papuošimams panaudota beveik pusė kilogramo aukso.
Du židiniai buvo restauruoti, o krosnių neišliko, tad jos neatstatytos.
Buvusios dvaro svetainės židinio papuošimų detalės atkurtos pagal fotografijas.
Grafų Naryškinų herbas, rūmus puošęs ir iki restauravimo, dabar atrodo dar ryškesnis.
Restauruojant buvo pakeisti visi rūmų langai, kurie buvo seni ir išpuvę.
Daugelį tai stebina, bet iš tikrųjų medinės durys specialia technika padengtos medienos raštais.
Atidengę medinę sienos panelę statybininkai rado polichrominį piešinį, pagal kurį atkurtas XIX amžiaus vidurio ornamentinis raštas, einantis per koridoriaus sieną.
Parko direkcijos nuotr.
Originalios lubų sijos prieš restauravimą buvo vienspalvės su lubomis, todėl atrodė nepastebimos...
Autorės nuotr.
... o dabar – išskirtinės.
Parko direkcijos nuotr.
Rūmų patalpos prieš restauravimą daug kur buvo pajuodusios, supelijusios...
Autorės nuotr.
... o taip atrodo tos pačios patalpos po restauravimo.
Parko direkcijos nuotr.
Restauruoti paruošta šviestuvo rozetė.
Pasak regioninio parko direkcijos vyriausiosios kraštotvarkininkės Giedrės Rakštienės, rūmų išorę restauruoti buvo paprasčiau, nes buvo išlikusių XX amžiaus pradžios nuotraukų, o interjero fotografijų turėta tik iš sovietinių laikų.