Įmonė duobėje, vadovo atlyginimas – solidus

Įmo­nė duo­bė­je, va­do­vo at­ly­gi­ni­mas – so­li­dus

Sa­vi­val­dy­bės įmo­nė Kel­mės au­to­bu­sų par­kas gy­vuo­ja tik to­dėl, jog jai pa­ti­ki­mas mo­ki­nių ve­žio­ji­mas ir ski­ria­mos Sa­vi­val­dy­bės do­ta­ci­jos. Šie­met są­nau­dos pa­di­dė­jo 8 pro­cen­tais, o ke­lei­vių su­ma­žė­jo 17 pro­cen­tų.

Ra­jo­no va­do­vai pri­pa­žįs­ta, jog įmo­nė nu­gy­ven­ta, tačiau ra­jo­no Ta­ry­bos na­riai ste­bi­si, jog nu­gy­ven­tos įmo­nės va­do­vas gau­na 1 838 eu­rų at­ly­gi­ni­mą.

Re­gi­na MUS­NEC­KIE­NĖ

reginamus@skrastas.lt

Ke­lei­vių per­ve­ži­mas ne­brangs

Ke­liau­ti Kel­mės au­to­bu­sų par­ko au­to­bu­sais kai­nuo­ja bran­giau ne­gu tarp­mies­ti­niais. Ta­čiau par­kas, už­sii­man­tis ir ki­to­mis veik­lo­mis, to­kio­mis kaip pre­ky­ba naf­tos pro­duk­tais, au­to­bu­sų nuo­ma ir kt., vis ­tiek dir­ba nuo­sto­lin­gai.

Sa­vi­val­dy­bės su­da­ry­ta ko­mi­si­ja iša­na­li­za­vo au­to­bu­sų par­ko eko­no­mi­nę si­tua­ci­ją ir pa­da­rė iš­va­dą, jog šios Sa­vi­val­dy­bės įmo­nės gy­vy­bę pa­lai­ko tik mo­ki­nių per­ve­ži­mas ir do­ta­ci­jos iš Sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to.

Praė­ju­siais me­tais są­nau­dos pa­di­dė­jo 8 pro­cen­tais. Ke­lei­vių su­ma­žė­jo 17 pro­cen­tų. Šie skai­čiai sie­ja­mi su ma­žė­jan­čiu mo­ki­nių skai­čiu­mi, emig­ra­ci­ja, kai­mo gy­ven­to­jų skur­du ir kai­mų ny­ki­mu.

Ma­žas pa­ja­mas gau­nan­tys žmo­nės neiš­va­žiuo­ja iš sa­vo kai­mo. Tur­tin­ges­nie­ji va­ži­nė­ja sa­vais au­to­mo­bi­liais. Ki­ti ieš­ko pi­ges­nių ke­lia­vi­mo for­mų, pa­vyz­džiui, į mies­tą vie­nu au­to­mo­bi­liu, su­si­dė­ję pi­ni­gų de­ga­lams, va­žiuo­ja ke­li kai­my­nai.

To­dėl nu­spręs­ta ne­di­din­ti ke­lei­vių per­ve­ži­mo ta­ri­fo, kad žmo­nės dar in­ten­sy­viau ne­pra­dė­tų nau­do­tis ki­tų ve­žė­jų pa­slau­go­mis. Ta­ri­fas pa­lik­tas toks pat, kaip ir per­nai – 9 cen­tai už nu­va­žiuo­tą ki­lo­met­rą. Šis ta­ri­fas ga­lios iki me­tų pa­bai­gos.

Kar­tą per me­tus per­žiū­rė­ti ke­lei­vių per­ve­ži­mo ta­ri­fus rei­ka­lau­ja LR ke­lių trans­por­to ko­dek­sas bei re­ko­men­duo­ja Sa­vi­val­dy­bės kont­ro­lės ir au­di­to tar­ny­ba.

Di­rek­to­riui – 1 838 eu­rai

Kel­mės ra­jo­no me­ras Vac­lo­vas And­ru­lis pri­pa­ži­no, jog au­to­bu­sų par­kas – nu­gy­ven­tas. Jei ne moks­lei­vių pa­vė­žė­ji­mas, bū­tų vi­siš­ka duo­bė. Pel­nin­gi tik du ke­lei­vių per­ve­ži­mo marš­ru­tai. Vi­si ki­ti – nuo­sto­lin­gi.

Ta­čiau ra­jo­no Ta­ry­bos na­riai ste­bė­jo­si, jog nu­gy­ven­to­je įmo­nė­je to­kie di­de­li at­ly­gi­ni­mai. Pa­vyz­džiui, praė­ju­sių me­tų ket­vir­tą­jį ket­vir­tį di­rek­to­riaus mė­ne­sio at­ly­gi­ni­mas bu­vo 1 838 eu­rai.

Pa­siž­val­gę po įmo­nės tink­la­pį pa­smal­sa­vo­me ir ko­kie ki­tų dar­buo­to­jų at­ly­gi­ni­mai. Vai­ruo­to­jai kon­duk­to­riai, au­to­šalt­kal­viai čia gau­na po 759,72 eu­ro, vy­riau­sio­ji dis­pe­če­rė au­to­bu­sų sto­ties ad­mi­nist­ra­to­rė – 878 eu­rus, va­ly­to­ja ir sar­gai – 541 eu­rą. At­ly­gi­ni­mai nu­ro­dy­ti neats­kai­čius mo­kes­čių. Į ran­kas vi­sų ka­te­go­ri­jų dar­buo­to­jai gau­na ma­žiau.

Kel­mės au­to­bu­sų par­ko di­rek­to­rius Arū­nas But­kus re­dak­ci­jai tvir­ti­no, jog į ran­kas jis gau­na kiek dau­giau kaip tūks­tan­tį eu­rų. Su­ti­ko, jog at­ly­gi­ni­mas ver­ti­nant Kel­mės mas­tais – pa­do­rus. Jis nu­sta­ty­tas pa­gal 2014–2015 me­tų pa­sie­ki­mus. Tais me­tais įmo­nei ge­rai se­kė­si pre­ky­ba naf­tos pro­duk­tais. 2016 me­tai ne­bu­vo to­kie sėk­min­gi. Ne­pa­vy­ko lai­mė­ti kon­kur­sų. Su­ma­žė­jo apy­var­ta. Ta­čiau vis­ tiek nu­pirk­tas vie­nas vi­siš­kai nau­jas, du nau­do­ti au­to­bu­sai. 50 tūks­tan­čių eu­rų au­to­bu­sams pirk­ti sky­rė Sa­vi­val­dy­bė, ki­tos lė­šos – įmo­nės.

Di­rek­to­rius pro­gno­za­vo, jog, at­si­žvel­giant į praė­ju­sių me­tų re­zul­ta­tus, at­ly­gi­ni­mai įmo­nė­je ma­žės.

A. But­kus ste­bė­jo­si, kad ra­jo­no Ta­ry­bos na­riai pik­ti­na­si di­de­liu įmo­nės va­do­vo at­ly­gi­ni­mu. Esą jie pa­tys pa­tvir­ti­no to­kią at­ly­gi­ni­mų sky­ri­mo tvar­ką.

Ta­ry­bos na­riai pa­si­ge­do ir griež­tes­nės au­to­bu­sų par­ko kont­ro­lės. Sa­vi­val­dy­bės spe­cia­lis­tai pri­va­lė­tų pa­tik­rin­ti, ar vai­ruo­to­jai ke­lei­viams vi­sa­da duo­da bi­lie­tus, ko­kie iš tik­rų­jų yra ke­lei­vių srau­tai.

Atei­tis – mig­lo­ta

Ta­ry­bos na­riai klau­sė – gal au­to­bu­sų par­kas bank­ru­tuos? Siū­lė dar kar­tą per­žiū­rė­ti marš­ru­tus, plės­ti par­ko tei­kia­mas pa­slau­gas.

Ra­jo­no me­ras V. And­ru­lis neat­me­tė ir ki­tos ga­li­my­bės – at­si­sa­ky­ti au­to­bu­sų par­ko. An­tai Rad­vi­liš­kio ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė to­kios įmo­nės jau ne­be­tu­ri. Gal ir Kel­mės ra­jo­nui skelb­ti kon­kur­są pri­va­čiam ve­žė­jui?

Dras­tiš­kiems spren­di­mams truk­do tik ra­jo­no spe­ci­fi­ka. Kel­mės ra­jo­no te­ri­to­ri­ja – la­bai di­de­lė. Jis re­tai ap­gy­ven­din­tas. To­dėl var­gu, ar pri­va­tūs ve­žė­jai su­tik­tų va­žiuo­ti nuo­sto­lin­gais marš­ru­tais.

Au­to­bu­sų par­ko di­rek­to­rius dėl to­kių svars­ty­mų ne­nu­si­me­na. Jei­gu ir skelbs kon­kur­są, Kel­mės au­to­bu­sų par­kas taip pat ga­lės ja­me da­ly­vau­ti.