Naujausios
„Man gyvenime svarbiausia būti Žmogumi“
Vytautas KIRKUTIS
Vasario 6 dieną eidamas 96-uosius metus savo namuose Vilniuje, Švyturio gatvėje, artimųjų apsuptyje mirė poetas, vertėjas, redaktorius, žurnalistas, Kuršėnų miesto garbės pilietis Vacys Reimeris. Beveik penkiasdešimties knygų autorius, septyniasdešimt metų – Rašytojų sąjungos narys. Dvidešimt metų dirbo „Literatūros ir meno“ vyriausiuoju redaktoriumi, penketą metų studijavo Maskvos M. Gorkio literatūros institute. 1969–1986 metais buvo „Gimtojo krašto“ vyriausiuoju redaktoriumi. 1968 metais poetas apdovanotas tarptautine Dž. Neru premija už eilėraščių rinkinį „Prie Baltojo Tadžo“.
Vienišo smuiko melodija
Šių metų pradžioje pakalbinome Kuršėnuose gimusį vyriausią Lietuvos poetą Vacį Reimerį apie vaikystę ir jaunystę, apie tai, kas jo gyvenime buvo svarbiausia, reikšmingiausia, kokie įvykiai įsiminė labiausiai. Poetas buvo žvalus, energingas, mielai pasakojo apie save ir savo šeimą. Tuomet net minties šešėlio nebuvo, kad šis pokalbis taps paskutinis ir pašnekovo žodžiai įgaus kiek kitokias prasmes.
Sausio 4-ąją gavau paskutinį laišką iš Vacio Reimerio. Dar vis aptarinėjome, kokiomis nuotraukomis, piešiniais geriau iliustruoti šį pokalbį. O vasario 9 dieną Rašytojų sąjungoje Vilniuje Vacio Reimerio žmona Danutė, trys sūnūs, pulkelis jį pažinojusių lydėjome poetą amžinybėn į Antakalnio menininkų kalnelį. Atsisveikinant ne vienas sakė: bendravimas su Vaciu buvo šviesus. Poetas visada būdavo aristokratiškai inteligentiškas.
Antakalnio kapinėse, procesijai artėjant prie kapo duobės, pasigirdo smuiko garsas. Už paminklų, toliau nuo tako, stovėjo senyvas žmogus ir čirpino smuikeliu. Jis buvo panašus į amžinybėn iškeliavusį poetą. Iš tolo matėsi žili plaukai, panaši figūra, iš vidaus sklido labiau jaučiama, o ne matoma skaidri šviesa. Paprastos melodijos, vienišas virpantis garsas, panašus į raudą. Man atrodė, kad pats amžinybėn iškeliavęs poetas šia negudria muzika kalbasi su mumis. Tarsi jis pats griežtų iš vaikystės atsineštu smuiku.
Daug mes tuomet, paskutiniame pokalbyje, prikalbėjome. „Atolankose“ pateikiu sutrumpintą pokalbio variantą. Poetas su tuo sutiko, kad visko ir nesutalpinsime. O prasidėjo mūsų pokalbis apie tą vaikystės smuikelį...
Vaikystė – tai Kuršėnai
– Vaikystė ir jaunystė liko ten, Kuršėnuose, prie žemaitiškos Ventos, su meškere, su tėvo padaryta gitara, su smuikeliu, pirmaisiais piešiniais ir, aišku, eilėraščiais. Visada, kur beeitumėm, už rankos vedamės ir savo vaikystę. Kas iš jos ryškiausiai įsiminė?
– Į klausimą, kaip prisimenu vaikystę, – vienareikšmiškai, kad ir vienu žodžiu galiu atsakyti: tai – Kuršėnai... Taip, šitame žodyje telpa viskas, kas buvo vaikystė. Kuršėnai man buvo mano didmiestis ir sostinė – pirmiausiai, žinoma, mano kiemas, jame iškilęs namas ir jame su manimi esantys brangūs žmonės – mylima motina, nuolat dūzginanti „Singer“ siuvimo mašiną, tėvas, tašantis klumpes, jaunesni už mane – brolis ir sesutė. O už kiemo tvoros – kaimynų pievos su besiganančiom karvėm ar svyruojančių javų lauku, o svarbiausia – su takeliu į netoliese sidabrine vaga švytruojančią Ventą. Ak, kiek daug mano žvilgsnių, minčių, išgyvenimų nubėgo ja tolyn, į tada dar nežinomą – kažkur...
Būtinai turiu paminėti dar vieną su gimtuoju kiemu susijusį dalyką: jo kaimynystėje buvo kalvio Osvaldo namas ir svarbiausia – kalvė, kurioje tada darėsi nuostabūs dalykai. Tai dideliu karščiu žėruojantis žaizdras, tai plieninių kūjų trenksmas į geltonai įkaitusią geležį, į visas puses žyrančios virinamo metalo kibirkštys. Ta kalvė, kaip vėliau patyriau, buvo įdomi kaimynų suėjimo ir pasikalbėjimų ar net ginčų vieta apie gyvenimą, apie politiką. Ją esu prisiminimuose pavadinęs savotišku klubu. O Osvaldą, ypač išmanų ir kultūra besidomintį žmogų, vaikystė prisimena ir dėl to, kad dėka jo dar vaikas sužinojau, kas yra toks nuostabus dalykas, kaip radijas. Osvaldas, iškėlęs du labai aukštus stiebus su vėjų tarp jų siūbuojama antena, ar ne pirmasis Kuršėnuose įsitaisė detektorinį, ausinėmis klausomą radiją. Koks tai buvo stebuklas! Galėjai girdėti lietuvių ir kitomis kalbomis skelbiamas naujienas, o pamaigęs ieškojimo adatėle, išgirsti skambios muzikos ar dainavimo.
O vaikyste! Kaip tikroviškai įvairiausiais vaizdais tu net ir devyniasdešimtmečiui „jaunuoliui“ vis iškyli lyg vakardiena. Net šiandien puikiausiai žinomi daugelio anuometinių kuršėniškių žmonių vardai, pavardės, kas jie buvo, kuo vertėsi, labai tikroviškai atgimsta jų veidai, net kalbėsenos ypatumai. Žmonės, ypač buvę kaimynai – lyg vakar sutikti – man neretai vėl ir vėl kalba. Ypač gyvi kuršėniškiai – molių žemės meistrai – puodžiai, ne vieną jų gerai pažinojau. Puodžiaus Vertelio kvėpavimui slogioje dirbtuvėje (gonsarnėje) mėgdavau žiūrėti, kaip puodžius minko, paruošia molį guldymui „ant varstoto“, kaip jo rankos vikriai molio gabalą paverčia tai į viršų kylančiu apskritu bokšteliu, tai į šonus besiplečiančia lėkšte, kaip kojos nuolat suka varstoto ratą...
Ir įvykdavo eilinis molio stebuklas: atsirasdavo graži išlakiai pilvota puodynė, vaza ar dubenėlis. Pas Vertelį aš pats paimdavau į rankas molio ir bandydavau kažką nulipdyti. Man nulipdžius gulintį šuniuką, puodžius paprašė nulipdyti ir daugiau tokių, gulinčių ant lėkštutės, kuri gali būti pelenine. Taip ir padariau, Vertelis krosnyje išdegė tuos šunelius kartu su savo gaminiais, paprašė po to dažais pamarginti šunelius ir peleninę ir – ko nesitikėjau – tuos mano „meno kūrinius“ turguje pardavinėjo kartu su savo puodais. Už kiekvieną šunelį jis man ir sumokėjo – berods, po 20 centų. Kaip buvo nuostabiai miela kartais pamatyti savo darbelį – peleninę pas kokį nors žmogų – rūkorių.
Mano kaimynystėje buvo ir daugiau puodžių dirbtuvių. Netoliese buvo dar Ruvelio koklių dirbtuvė. Pažinojau žmones, dirbusius ten ir ten. Pav., vis matydavau pas Ruvelį einantį mūsų gatvės gale gyvenusį koklių meistrą Kirkutį. O mano vaikystės draugas Broniukas, su kuriuo žaisdavome, maudydavomės Ventoje (ak, ir obuolius pas kaimyną vogdavome) – Broniukas juk tai Bronius Radeckas, tapęs žinomuoju „Puodžių karaliumi“ – gimtųjų Kuršėnų garsenybe. Vaikystė prisimena ne vieną žmogų, likusį atmintyje visam gyvenimui. Vienas tokių buvo netoliese gyvenęs kažkokios įstaigos tarnautojas Jankauskas. Jis užeidavo pas mus, domėjosi, ką ir aš veikiu, kuo domiuosi. Kai sužinojo, kad aš – šešiametis – jau moku skaityti, padarė man didelę dovaną: užprenumeravo mėgstamą vaikų žurnalą „Žvaigždutę“. Kokia buvo man laimė jį gauti! Prie kiemo vartų laukdavau laiškanešio – ar atneš naują žurnalo numerį... Kai atnešdavo, puldavau skaityti, pirmiausiai tai, kas eiliuota.
Jau esu kiek užsiminęs apie man pačius artimiausius žmones – mamą ir tėvą. Nuo jų priklausė daug kas. Nors jie triūsė nemažai, o kad gyvenimas buvo viskuo pasotintas, negaliu pasakyti. Būdavo ir sunkokų dienų. Mane persekiojo įvairios ligos. Tėvas, nors labai nagingas žmogus, galėjęs tašyti ne tik medpadžius, bet suręsti stalą ar spintą, tačiau nuolatinio darbo neturėjo, dirbdavo padieniu darbininku jei kur reikėdavo, o užėjus žiemai, tapdavo medkirčiu arba kaip sakydavo tada – „zimagoru“. Net ilgesniam laikui, apjuosęs liemenį pjūklu, išvykdavo kažkur toliau į miškus kirsti medžių. Nors mama siūdavo pagal užsakymus moterims, bet didelio uždarbio nebuvo. Tad nenuostabu, kad namuose ne sykį net ir duonelės pristigdavo.
Daug kas pasikeitė – ir ne į gerą pusę – po didžiulės šeimos nelaimės – mūsų mylimos mamos mirties. Ji buvo tokia netikėta, skaudi, nes mama mirė tesulaukusi vos trisdešimties metų. Likome mes trys našlaitėliai, man, vyriausiajam, ėjo tik trylikti. Gerai, kad mumis be tėvo dar rūpinosi mamos brolis dėdė Petras. Bet ir jis dažnai buvo bedarbis. Daug ką pasako faktas, jog mano broliui Adukui teko vieną kitą vasarą suskirdusiom kojom bėgioti paskui kokio nors ūkininko karvių bandą. Man pavyko to išvengti.
Vaikystės prisiminime – nepamirštamas įvykis – kaip su mamos pasiūtu krepšeliu pradėjau eiti į mokyklą. Ir pirmoji diena – su ašarom... Ėmiau raudoti, kai mane atvedusi mama mane paliko sėdėti klasės suole, o pati išėjo... Kažko baiminausi, gal mokytojų, gal gausybės nepažįstamų klasės vaikų. Atminty nugulęs ir toks prisiminimas: jau būdamas antrokas ar trečiokas, „varvindavau seilę“ matydamas, kaip pertraukos metu nemažai mokinių skaniai valgo iš namų atsineštus užkandžius, o aš jų neturėdavau... Dažniausiai tekdavo būti alkanam...
Daugelį mokytojų iki šiol atmintis sugrąžina kaip vakar sutiktus. Geografijos ir žemės ūkio mokytoją Sičiūną, kiek piktoką mokytoją Viščiulytę ( tik ji vienintelį kartą per visus mokslus mane pasiuntė pastovėti kampe už tai, kad pakritikavau lentoje jos nupieštą karvę). O ypatingai prisimenu skaitymo mokytoją Rastauskaitę, kuri nelauktai paprašė parodyti sąsiuvinį (suolo kaimynui geranoriškai pagarsinus apie jį ), su pirmųjų mano eilėraštukų posmais... Teko parodyti. Juos perskaičiusi mokytoja pasakė: atspausdinsime mokyklos šapiragrafuotame žurnale... Tik sumanė: autorių parašysim ne tikru vardu ir pavarde, o slapyvardžiu „Vyturėlis“, kuris ilgam „prilipo“. Taip įvyko mano pirmasis poetinis debiutas. Jis – vienas iš maloniausių tolimos, bet visada taip artimos vaikystės prisiminimų. Kaip ir neužmirštama dviaukštė geltonų plytų mokykla... (Kaip gaila, kad per karo audras ji buvo sugriauta).
O kiek vėlesnį mane ištikusį užsiėmimą čia būtina prisiminti. Tai muzika. Ji mane domino nuo mažens. Tėvas be gitaros (nesugebėjus vaikiška rankute apglėbti jos storoko kaklo) tėvas padirbo balalaiką. Kai pramokau ja skambinti, kaimynas batsiuvys Bogužas pakvietė mane groti jo orkestre. Šokių vakarėliuose, per vardadienius, vestuves. O mane jau domino ir smuikas. Buvo proga – aš slapta, nukabinęs nuo sienos, kur jį dėl jo buto drėgmės buvo paprašęs priglausti tas pats Bogužas, pradėjau grojinėti. Ir netyčia tokio muzikavimo metu mane užtiko smuiko savininkas: „Šiukštu! juk buvau įspėjęs nebandyti smuiko nukabinti...“ Rūstokai pabarė, bet patarė turėti savo tokį instrumentą.
Tėvas smuiko jau nesiryžo gaminti. Pagelbėjo mano krikšto tėvo dėdės Stepono gerumas. Jis iš vieno kaimyno nupirko smuiką ir aš su dideliu uolumu pradėjau smuikuoti. Tai kiek užtruko, bet Bogužas netrukus pripažino, kad aš jau neblogai įvaldęs man žinomą melodijų repertuarą ir kad net galėsiu jį pavaduoti. Tebuvau septyniolikos metukų... Ir taip Kuršėnų padangėje atsirado naujas „Paganinis“. O po to – begalybė grojimų šokių vakaruose: suktiniai, valsai, fokstrotai, tango... (ypatingas pasijausdavau, kai kažkuris vyrukas, panoręs pašokti su kokia mergina, paprašydavo mane paskelbti, kad dabar grosiu „valsą-viliotinį“...) Be šokių, teko „atgroti“ daug vestuvių, kartais besitęsusių net savaitę (man buvo nelengva išvengti pasivaišinimų svaigalais, kai kitiems muzikantams tai buvo įprasta...)
Kartą pakviesti važiavome net į kitą valsčių palinksminti vestuvininkų. Bet tarp visko ypač malonūs pasigrojimų prisiminimai atplaukia iš tolybėn nuėjusių vasarų, kai pagal tada plačiai naudotą paprotį eidavome su maršu pasveikinti varduvininkų. O jų, atėjus vasarai, kalendorius pateikdavo daug. Tik reikėjo prisiminti koks Antano, Jono ar Onos adresas. Ir tylią šiltą naktį, kai aplink miego ir sapnų metas, mes staiga sudrumsdavome šventą tylą „Trijų broliukų“ ar kokio kito smagaus maršo garsais... Be abejonės – pažadindavome ne tik varduvininką, ant kurio durų jau kabėjo žalias ąžuolo vainikas, bet ir kaimynus. Tik niekas nepykdavo. O vainikuotos durys prasiverdavo, kartais net naktiniais rūbais vilkintis varduvininkas pasirodydavo gonkeliuose su alaus ąsočiu... Na, ir į saują įdėdavo vieną kitą litą, kaip padėką už jo šventės pagerbimą. Tai būdavo nuostabios naktys, jausdavomės esą reikalingi. Smuiko neužmiršau iki pat karo, kai jį palikau mano tada vadovautos bibliotekos (Šliomovičiaus namo antrame aukšte) patalpose...
Baigęs šešiametę mokyklą, dirbau raštininku – praktikantu Kuršėnų valsčiaus savivaldybėje, kur teko iš arti pažinti kaimo ir miesto žmonių gyvenimą, jų bėdas ir vargus, rašinėti kelių taisymo paliepimus – pranešimus ūkininkams, išrašinėti karvių ir kiaulių pardavimo leidimus, o į ketverių metų darbo pabaigą – ir pasus – asmens liudijimus.
Nepaprastai įdomus darbas, kai buvau paskirtas įsikūrusios valstybinės bibliotekos vedėju. Priartėjo knygų pasaulis. O mielieji vaikystės ir jaunystės metai širdžiai mieluose Kuršėnuose...
Teko palakstyti su kitais bendraamžiais krepšinio aikštelėje. Ir dar – man šiandien keista: buvau baigęs net futbolo teisėjo kursus... Kadangi tuomet Kuršėnuose dirbęs gydytojas Z. Januškevičius rado mano širdies veiklos sutrikimų ir patarė nelakstyti paskui sviedinį, persiorientavau į krepšinio teisėjo pareigas. Turėjau teisėjauti net tą sekmadienį rungtynėse Gruževskio parko aikštelėje, kai sužinojome, kad prasidėjo karas...
Po kelių valandų į Kuršėnus vokiečių lėktuvai numetė pirmas bombas... Įsibauginę, naktį praleidome kažkur šalia miesto – molduobėse... Ir po to nelauktai – žiauri karo tremtis... Frontui greitai artėjant, aš, bibliotekininkas, su kitais miesto valdžios žmonėmis arklių tempiamais vežimais pasitraukėme iš miesto, kaip galvojome – tik iki Žagarės, iš kur, vokiečius sulaikius, bus galima grįžti į Kuršėnus... Bet įvykiai lėmė visai kitką. Arklių vežimams teko mus degančiais Latvijos keliais dardinti iki sąmyšio ir ugnies pilnos Rygos, kur tiesiog per kitų galvas teko sėsti į traukinį, kuris, vokiečių lėktuvams puldinėjant, per dvi badmirystės ir kaitros savaites mus nugabeno toli toli į rytus, net už Volgos ir totorių Kazanės. Laimė, kad su manimi buvo brolis ir sesuo. Bet tai jau nebe vaikystės prisiminimai.
Skaudi gimtojo namo netektis
– Kiek žinau, jums norėjosi pažvelgti ir į dar tolimesnę praeitį – savo giminės istoriją. Pasirodė, kad Žemaitijos dvarininkų Reimerių giminė prasideda nuo maždaug XVII amžiaus. Prieš kurį laiką prie jūsų pavardės kartais įrašoma: bajoras Reimeris... Čia iš norėjimo žinoti – iš kur mes ir kas mes?
– Natūralu, kad kiekvienam mūsų svarbu žinoti apie savo kilmę, tėvus ir protėvius. Prisipažinsiu, kad nuo vaikystės man lyg ir nekildavo kokių nors klausimų ta tema. Žinojau tik gyvus mane supusius artimuosius iš tėvo ir mamos pusės. O kas ten toliau – praeity, nebuvo reikalo domėtis. Apie kokias nors bajorystes nebuvo kalbų. Tiesa, kai ką gal ir reiškė tėvo lyg ir šiaip pasakymai, kad jam jo mama yra minėjusi apie vienos artimos giminaitės pasakojimą, jog viena Reimerytė tarnavusi freilina pas kažkokią didikę bajorę. Nutiko, kad kelios tarnautojos kažkuo prasižengė ir bajorė įsakė jas nuplakti rykštėmis. Tada freilina Reimerytė protestuodama didikei pasakiusi, kad ji neturi teisės jos taip bausti, nes ji esanti bajoriškos kilmės. Ir dar tėvas prisimindavo, kad jam ėmus lankyti mokyklą, skirtingai negu kitiems vaikams, reikėjo mokėti už mokslą, esą dėl savo kilmės.
Atskamba tėvo kažkurį kartą toks paatviravimas: lyg juokaudamas vieno aštresnio pokalbio apie gyvenimą su kaimynu minutę, jis, patapšnojęs delnu per atkištą užlopytą kelnių užpakalį, pasakė: štai koks pagal gandus aš bajoras... Tai tiek ir tebuvo žinių apie kilmingesnę praeitį. Nebuvo reikalo nei jam, nei kitiems žingeidauti, ieškoti kokių nors žinių ar dokumentų. O tarybiniais metais, suprantama, būtų buvę net kažkiek ir pavojinga apie kokį nors kilmės išskirtinumą kalbėti.
Atgavus nepriklausomybę netikėtai įvyko mūsų giminės protėvių gyvenimo ir kilmės atskleidimas. Iš tėvo pusės Kuršėnuose ir prieš karą buvo giminaičių – Turauskai, tik su jais artimiau nebuvo bendrauta. Berods, 1993 m. Vilniuje gyvenanti kuršėniškė Irena Turauskaitė – Kanišauskienė man paskambina, paklausia, ar aš ką nors žinau apie giminės kilmę, pasiūlo susitikti. Atsineša nepaprastą relikviją: nuo laiko išblukusią rausvos spalvos skepetaitę su irgi pablukusiais, pageltusiais senų popierių lapais. „Ar numanote kas čia?“ – klausia. Atsakau, kad nenumanau.
Tada Irena man ir pasako, kad ši skarelė su joje esančiais popieriais – jos močiutės (gretutinės Reimerių giminės atstovės) ilgus metus palėpės skrynioje saugoti dokumentai apie mūsų bajorišką kilmę ir praeitį. Buvo aišku, kad reikia bandyti ieškoti daugiau medžiagos valstybės archyvuose, kas ir buvo padaryta. Pasitelkta istorikė Sigita Gasperavičienė tuose senuose šaltiniuose surado giminės ištakas, siekiančias XVII a.
Pradininkė – Kristina Kenstartaitė – Adamkevičienė, Žemaitijoje valdžiusi Geluvos ir Kolainių dvarus. Tapusi našle ištekėjo už iš Prūsijos reformacijos skleidimo tikslu Lietuvon atvykusio Andriejaus Reimerio. Taip ir prasidėjo visa sekusi giminės istorija su daugeliu įvykių – reformatų bažnyčių statymu (Geluvoje, katalikų ekstremistai ją sudegino ir stojo prieš teismą, kurį pralaimėjo). Su mokyklos įkūrimu Kolainiuose (šalia Užvenčio), kurioje – gal vienintelėje tuo metu, galėjo mokytis ir baudžiauninkų vaikai. Ir daugiau istorijų atskleidė archyvai. Tarp praeities giminiečių būta garbių veikėjų – karo vadų (karūžų), Žemaitijos iždininkų ir kt. Buvo ir negatyvių faktų – dvarų įsiskoliniai, jų pardavimai. Be kita ko, įdomu: kai kurie protėviai aktyviai dalyvavo XVIII a. sukilimuose, už tai buvo caro valdžios represuojami.
Kad ir tapome Lietuvos karališkosios bajorų sąjungos nariais, šio dalyko nesureikšminu. Pagarba praeičiai, protėviams – natūralus reikalas, bet gyventi reikia dabartimi.
– 1981 metais, kai Kuršėnai minėjo 400 metų jubiliejų, o jūs – savo šešiasdešimtmetį, jums buvo suteiktas Kuršėnų miesto garbės piliečio vardas. Pirmajam iš kuršėniškių. Iki šiol Kuršėnuose esate laukiamas, turite draugų, pažįstamų, mielų vietų, kurias aplankote. Tik, deja, nebėra išlikę jūsų namo prie Kuršėnų autobusų stoties...
– Kad buvau pagerbtas garbingo Kuršėnų miesto piliečio vardu – man, žinoma, nepaprastas, išskirtinis gyvenimo ir visos biografijos dalykas. Tai dar labiau sustiprino meilę ir pagarbą gimtajam miestui, jo žmonėms. Savo metu Kuršėnuose lankydavausi gana dažnai, atsiveždavau juos pamatyti jaunesnės kartos reimeriukus. Žinoma, vienas svarbiausiai lankytų objektų buvo mano gimtasis namas Vilniaus gatvėje. Jis buvo mielas, su visa aplinka. Buvo gana tvirtas, galėjo dar stovėti šimtą metų. Bet nutiko nelaukti dalykai. Kažkokie prekeivos sumanė nupirkti toje vietoje buvusią žemę, sumokėdami už ją didelį pinigą. Savininkai susižavėjo proga uždirbti, sutiko parduoti sklypą ir jame gyvenusi mano dėdės Petro dukra. Gal ir sunku buvo numatyti, kad nupirktoje žemėje stovintis tuščias namas bus paliktas langų, sienų ir koklių griovimui, plėšimui. Palaipsniui iš jo nieko nebeliko. Kiek stebiuosi, kad miesto seniūnija nesiėmė priemonių tokius įžūlius sveiko namo plėšimus ir apskritai – kas vyko – sustabdyti.
Lankydamasis Kuršėnuose su dideliu širdies skausmu ir ašaromis akyse dar mačiau palaipsninį mano gimtojo namo sunykimą. Kartą kolega radijo diktorius ir poezijos skaitovas Juozas Šalkauskas mane ašarojantį nufotografavo prie paskutinių namo likučių. Turiu nuotrauką.
Iki šiol negaliu suprasti, kodėl taip ir būtent su mano gimtuoju namu turėjo nutikti. Sielvartas pagimdė ir eilėraštį apie tą skaudų įvykį, kur namo netektį sugretinau su... „Titaniko“ laivo tragedija. Gal natūralu, kad po viso to noras keliauti į gimtąjį miestą apsilpo.
– Spalio mėnesį Vilniuje, Kuršėniškių klubo sueigoje, džiaugėmės jus matydami žvalų, energingą, sąmojingą, žaismingą... Malonu buvo žinoti, kad dar teberašote, sveikata gera, skaitymui nereikia akinių. Tarsi tie metai pro šalį būtų praėję... Patarkite mums, jaunesniems, kaip reikia gyventi, kad metai netaptų našta.
– Ką galėčiau pasakyti į tavo, Vytautai, teiravimąsi apie mano šiandieninę būseną. Užsimeni apie per neseniai vykusį kuršėniškių susitikimą patirtą „optimistišką“ mano elgsenos, išvaizdos pobūdį. Et, koks ten jau vaizdas... Žinoma, ne vienas mano amžiaus senbuvis gal atrodo prasčiau. Pats matau, kad gerokai jaunesni už mane žmonės būna labiau ligų ir negalių prispausti. Ačiū likimui, kad kol kas yra taip... et, gal tik kol kas...
Turiu ir aš visokių negalių, ne sykį teko pagulėti ligoninėse. Prieš devynerius metus – net tris mėnesius, kai buvo ištikęs stuburo slankstelių infekcinis uždegimas, kuris paliko iki šiol lydintį varginantį nugaros stuburo skausmą. Tada nuo galimo dviejų ratų „mersedeso“, kaip aš sakau, mane išgelbėjo giminaitis, dukterėčios Daivos vyras chirurgas profesorius Kęstutis Vitkus, kurį už tai aš lig šiol vadinu savo Angelu sargu.
Teigiamas gyvenimo būdo dalykas, be abejo, yra tai, kad buvau ir esu nepriklausomas nuo rūkymo ar alkoholio vergovės.
Pats nežinau – turbūt Aukščiausiojo, jo mums skirto likimo dėka esu tiek metelių sulaukęs. Juk ne vienas iš artimesnių giminių to nesulaukė. Net už mane pora ir ketvertą metų jaunesnių – brolio ir sesers nebėra. O aš dar laikausi. Matyt, čia ir genetikos dalykai pasireiškia, gal kažkurio iš buvusių protėvių – senolių genas palydėjo mane į gyvenimą. Lyg ir ne juokais, esu parašęs ir tokį pamąstymą: mano mylima mama po tokios ankstyvos mirties nuėjusi į dausas, paprašė Aukščiausiojo visko Kūrėjo: Viešpatie, aš su savo siuvimo mašina ne viską spėjau pasiūti... Gal Jūs malonėtumėte tuos mano neatsiūtus metus prisiūti mano sūnui?
Nebūčiau linkęs, ką nors patarinėti šiuolaikiniam jaunimui – kaip gyventi, kaip elgtis, kad ilgiau gyventum. Manyčiau, turėtų gyvuoti ir kiekviena jauna asmenybė turėtų saugoti, ugdyti savyje tai, kas, nepaisant visokių technologijų, svarbu gyvenime. Tai meilė gyvenimui, pagarba tam, kad esi, pagarba tėvams ir protėviams, pagarba ir meilė gimtajai šaliai, savo tautiškumui. Ypač tapo labai svarbiu dalyku patriotinė nuostata – stengtis palaikyti ir stiprinti savo etnines savybes, kultūrą, meną, dvasinį paveldą. Kai dėl įvykusių politinių pokyčių ir užėjusios masinės „europeizacijos“ iškilo grėsmė paskirų, ypač mažesnių tautų savarankiškumui, identiteto išsaugojimui, rūpestis savo tautos likimu, jos ateitimi turėtų glūdėti kiekvieno jauno lietuvaičio širdyje ir sieloje. Kai to nėra, arba jo per mažai, tai ir sulaukėme skaudžių dalykų – dėl didesnio uždarbio iš Lietuvos jau emigravusio milijono savo brolių ir seserų. Kas ir kiek jų begrįš tėvynėn? Reikėtų, kad Marijonas Mikutavičius, sukūręs žinomą dainą „Mūsų tik trys milijonai...“ sukurtų dabar jau kitą...
Patarčiau jaunimui ugdyti ir saugoti savyje meilės jausmą ne tik tėvams ir kitiems artimiesiems, o ir meilę gamtai, meilę menui ir kultūrai, nepasiduodant dabar mus užklupusiai dažnai tuščiavidurei popsinei kultūrai. Žinoma, ir meilę Meilei, jeigu galima taip pasakyti. Meilę gyvybės žemėje amžinajai nešėjai – Moteriai. Mano gyvenimo kelyje visa tai buvo labai svarbu, manau, kad meilė tam, kad esi, turi negęstantį meilės ir siekio jausmą viskam ko trokšti, padeda ilgiau ir prasmingiau gyventi. Galbūt tarp kitų žmogaus prigimties savybių, talentų, yra ir gyvenimo prasmės suvokimo talentas. Tik reikia jį jausti, puoselėti, pritaikyti. Man būti, tapti kuo tapau padėjo meilė knygai, poezijai, menui, Moteriai.
„Gyvenate Švyturio gatvėje – ir švieskite“
– Ne viename interviu esate minėjęs, kad vyresnės kartos rašytojai, kultūrininkai, meno žmonės nori būti naudingi Lietuvai, tik jų niekam nereikia. Kaip viename eilėraštyje rašėte, „Pusiau užmaršty įkalinti,/ Pusiau užkasti Antakalny...“. Arba tas jūsų skaudus palyginimas su išsukta elektros lempute: dar galėtum šiek tiek šviesti – niekas neįsuka...
– Ką galėčiau pasakyti apie šiandieninę savo, kaip literato-poeto jauseną, padėtį? Ji ne optimistinė, deja. Nors ir esu pakrikštytas (gal R. Stankevičiaus dėka) vyriausiuoju Lietuvos poetu, iš esmės jaučiuosi labai vidutiniokiškai – koks ten tas „vyriausiojo“ titulas... Nors per eilę pastarųjų metų išleidau ne vieną naują savo kūrybos knygą, jaučiuosi lyg ir per mažai pastebėtas, vertintas. Ačiū, kad mieli kūrybos bičiuliai Alfredas Guščius, Vytautas Kirkutis spaudoje mano knygas aptarė, bet platesnio žodžio nesulaukiau. Bet gal tai šiuolaikinio literatūrinės kritikos „bado“ reiškinys, nors iš kitos pusės – matome, kaip kai kurių poetų knygos labai plačiai aptarinėjamos, prisimenamos. Visi pastebime, kad plačiai dabar įsišaknijusi „bičiulystė“ – aš apie tave, tu apie mane...
Dėl to mano pastebėjimo, kad „pusiau užmaršty įkalinti, pusiau užkasti Antakalny...“ galiu pasakyti, kad ne vieną sykį tenka pajusti, jog kai kam kliūva mano kūrybinė raiška tarybinės santvarkos metais, lyg ir priskiriamas esu prie „kolaborantų“. O toks kai kurių kultūros veikėjų požiūris – ne naujiena. Čia verta prisiminti kokie ginčai, kaltinimai, puolimai vyko (ir – ką slėpti – nesibaigia) dėl Salomėjos Nėries, dėl Justino Marcinkevičiaus? Tad neretai ano laikotarpio ir kitų poetų kūryba susilaukia, kad ir tylaus, kad ir ne kategoriško, aikštėn iškeliamo, bet „nutylėjimo“... Tad – ir „pusiau užmiršti... ir pusiau užkasti Antakalny... (tiksliau – tam „menininkų kalnely“ – kapinėse...) Greta ir tas mano palyginimas su neperdegusiomis, bet išsuktomis elektros lemputėmis. Aš ir kai kurie kiti plunksnos kolegos gyvename Antakalnio rajone, Švyturio gatvėje. Kai apie mūsų savotiško „pritemdymo“ problemas teko kalbėtis su šviesios atminties monsinjoru Kazimieru Vasiliausku, jis, kaip buvo būdinga jo žvaliam charakteriui, tarė: „ko taip nerimaujate, jaudinatės? Juk gyvenate Švyturio gatvėje, tai jau ir šviečiate... Tad – ir švieskite...“
– Per devynis dešimtmečius keitėsi santvarkos, politinės sistemos, rašytojo darbo ir literatūros vertinimo kriterijai, meniniai metodai, kryptys. Daugeliui kartais smalsu pažiūrėti, ką ir kaip jūs rašėte, ką šlovinote ir garbinote. Kiek „laiko dvasia“ veikė jūsų kūrybą?
– Prisimenant praeitin nutolusius „socialistinio realizmo“ dešimtmečius, žinoma, turiu pasakyti, kad literatūrai ir apskritai menui tai buvo labai nekokie laikai. Komunistinės pasaulėžiūros diegimo reikalavimai, cenzūra – „glavlitas“, partijos „akis“ priekabiai sekė kiekvieną kūrybinę mintį ir jos įkūnijimą. Nori nenori, kad ir nesutinki su kūrybinio mąstymo ribojimais ir kontrole, kad ir turi kilnių bendražmogiškų kultūros vystymo tikslų, labiau susijusių su bendros pasaulio civilizacijos tradicijomis, teko kažkiek „prisitaikyti“ prie reikalavimų, kartais slėpti kai ką po „ezopinio“ pobūdžio tekstu, „tarp eilučių...“ ir pan. Kiekvienas anuo metu kūręs poetas pasakys, kad leidykla neleisdavo knygos, jei joje nebūdavo posmų skirtų partijai, jos vadams, tarybinėms šventėms, tarybinių tautų draugystei. Tad ir mano anuo metu išėjusiose knygose tokių neišvengiamų „duoklių“ yra buvę.
Nepaisant to, kad buvo nemažai sunkių dienų, kad tai atėmė daug laiko, kurio negalėjau skirti kūrybai, bet redaktoriaus darbas – dvidešimt metų „Literatūroje ir mene“ ir beveik tiek pat „Gimtajame krašte“ – man suteikė ir daug ko teigiamo – artimesnio ryšio su meno ir kultūros esme, jų vyksmo gyvenime, asmeniškų ryšių su rašytojais ir meno žmonėmis. Kad ir tenka išgirsti kai kurių priekaištų, bet „šunų ant mano durų“, kaip sakoma, niekas nekabina.
– Viename ketureilyje rašėte: „Kai melas gimdo melą,/ o pyktis – naują pyktį,/ kaip žmogui doram iki galo,/ kaip žmogumi išlikti?“ Tai kaip, mielas Vacy, išlikti – žmogumi ir poetu? Kas jums padeda išlikti?
– Laiko kaita, naujų kultūros vystymosi vėjų įtaka labai paveikė šiandienos meno ir literatūros gyvenimą. Įvairūs „avangardizmai“, „modernizmai“ ir „postpost modernizmai“ atnešė ir teigiamų ir neigiamų dalykų. Visi mes juos regime. Kaip žmogumi išlikti, kai „melas gimdo melą, o pyktis pyktį?“ Kaip puoselėti kultūrą, poeziją, dailę, kai ėmė vyrauti „viskas galima, viskas tinka“, kai nyksta elementarūs meno kūrybos principai: žmogiškumas, dora, dvasingumas, talento tikrumas, o ne „apsimetinėjimas“? Lyg kokia nelemta epidemija mūsų tikrovę užplūdo masinė „popsinė“ kultūra, jos įvairiausios raiškos renginiai. Masinių renginių erdvėje, per visas televizijas nuolat transliuojama ta neva kultūra, su popžvaigždžių, „auksinių balsų“, įvairiausių blondinių gražuolių ir įkyriai šokiruojančia išvaizda atrodančių vyrukų pasirodymai. Dažnai jie beveik „bebalsiai“, gelbsti mikrofonai ir transliuojami ankstesni įrašai. O jau vos ne iš proto eina, stengiantis kaip nors originaliau pasirodyti, „šokiruoti“ ar, kaip Kuršėnuose sakydavome „išsidirbinėti“. Per radiją skelbia programą „gerą muziką gera girdėti“, paklausai – nustembi, kad nei geros muzikos, juolab geros melodijos neišgirsti. O kokie apgailėtinai skurdūs ir tų „žvaigždžių“ dainuojamų dainų tekstai. Kur dingo mūsų gražių liaudies dainų garsas, viešesnis dainų ir šokių ansamblio pasirodymas?
Kaip ilgaamžei poezijos tradicijai gyvuoti, kai matome dabar tokių kai kurių autorių kūrybos reiškinių, apie kuriuos – prisimenant vieno žinomo kultūros veikėjo taiklų posakį, skirtą „avangardistams modernistams“, galime pasakyti: „nei ritmo, nei rimo, nei prozos geros...“ Aš, ištikimas tradicinės „maironiškos“ „salomėjiškos“, „miškiniškos“ lietuviškos poezijos šalininkas, esu už klasikinį, darnų, skambų (poezija – muzikos sesuo...) eiliavimą. Net ir verlibras turi būti savaip skambus, klasiškas. Gaila, kai kurie nauji šiandieninės poetų kūrybos faktai rodo, kad įsivyrauja visiškas pagrindinių poezijos principų ignoravimas, o tai veda į poezijos skurdą, jos išsigimimą gal net sunykimą.
Kad ir kaip liūdna, bet net bendroje pasaulio scenoje įprastinės kultūros vyksmui kiša koją taip vadinami „naujumo“, modernumo vėjai. Pagrįstai visuotinai nuogąstaujama dėl katastrofiškai vykstančio globalinio planetos klimato atšilimo. O juk nemažiau nuogąstauti reikia ir dėl globalinio humanistinių idealų atšalimo...
Dar viena nauja literatūros, ypač poezijos bėda yra knygų leidyba. Dėl pačių poetų kaltės (tas naujas eiliavimas...) domėjimasis poezija nepaprastai sumažėjo. Knygynai nebenori priimti pardavimui naujų poezijos knygų, nes jos, esą, guli, užima vietą, niekas jų nebeperka... Tad ir nauja poezijos knyga dabar išleidžiama poros ar daugiau šimtų tiražu... (o juk buvo – tiražai siekė dešimt ir daugiau tūkstančių egzempliorių...)
Dėl naujų modernių technologijų įsigalėjimo – (internetas, kompiuteriai, išmanūs telefonai ir kt.) nepaprastai sumažėjo knygos skaitymas, turiu galvoje „spausdintos“ knygos. Šiandien daug kas knygą skaito jau ne į rankas paėmę ją, o kompiuterio ekrane... Gaila, bet labai sumažėjo poezijos vakarų rengimo tradicija, nors Rašytojų klubas energingai dar ir bando tai daryti.
Man gali kai kas papriekaištauti – o kiek dabar naujų rašytojų, knygų autorių atsirado! Taip, būtent „atsirado“... Labai nesunku šiandien pasivadinti „rašytoju“, savo lėšomis išleidus keliasdešimties egzempliorių kokią nors, apie bet ką nors parašytą knygutę... Nemažai problemų yra su parama tikrų, pripažintų autorių knygų leidimui. Čia daug kas nesulaukia Kultūros tarybos paramos. Drauge galime pastebėti ir tam tikrą „bičiulišką“ kai kurių autorių rėmimą.
– Kas šiame pasaulyje jums yra svarbiausia? Viename ketureilyje rašėte: „tam prailgsta ir gyvent ant svieto margo“, kuris nemyli nieko. Meilė? Tikėjimas? Kūryba?
– Manau, svarbiausia pateisinti savo kaip žmogaus, kaip visuomenės nario, savo šalies, valstybės piliečio egzistenciją. Duoti gyvenimui tai, ką sugebi, ką gali duoti. Žmogui, apdovanotam vienokiu ar kitokiu talentu, svarbu tą talentą ne tuščiai, neatsakingai „išbarstyti“, o palikti pėdsaką, „kad žmogumi esi buvęs“... O kad tai galėtum daugiau ar mažiau sėkmingai įgyvendinti, svarbu tikėti gyvenimo prasme, tikėti Aukščiausiojo Visatos ir kiekvieno mūsų būties Kūrėjo, viso kas gyva žemėje – sumaniai planuota evoliucijos, vystymosi eiga – tobulėjimo siekiu, atsidavimu pažangai, gėriui, artimiesiems, iš viso – Žmogui, niekad nepamirštant, kad kiekvienam mūsų yra iš anksto tos evoliucijos sąlygojama pradžia ir pabaiga.
Kelionėse po įvairias šalis, susipažįstant su tų kraštu žmonių gyvenimu, papročiais, tikėjimais, religijomis (ypač tuo turtingoje Indijoje) susiformavo ir atitinkamas požiūris į viską. Pavyzdžiui, man norisi tikėti, kad net netekus artimųjų, išlieka sunkiai paaiškinamas jų ryšys, gal net bendravimas su likusiais gyventi. Aš, pavyzdžiui, jaučiu tai, prisimindamas savo mylimą Motiną. Dažnai žvelgiu į jos fotoportretą (esu tokį ir pats nupiešęs) ir lyg gyvai kalbuosi su ja. Dažnai jaučiu, tartum jos globą iš ten, kur visi iškeliaujame...
Buvau nustebintas vieno nepaprasto nutikimo per mano sukaktuvinį gimtadienį. Gyvenu ketvirtame aukšte. Gražią saulėtą rugpjūčio dieną sėdėjau už darbo stalo. Buvo praviras langas į balkoną, už jo – į platesnę lauko erdvę. Apačioje kokios nors pievos nėra, tik žole apžėlęs garažų komplekso paviršius miesto erdvėj. Ir netikėtai iš kažkur – kaip sakau, apačioj pievos nėra – į ketvirtą aukštą, pro balkoną ir langą pas mane įskrenda didelis žalias žiogas. Nustebau – iš kur jis, toks netikėtas svečias. O jis man ant sprando tupia, nukeliu jį ant stalo, jis vėl – ant sprando... Perkeliu ant knygų, jis jomis pavaikšto, žiūri į mane įspūdingomis, didelėmis akimis ir man gerai net nepastebint – kažkur pradingsta... Nemačiau, kad išlėktų pro langą į lauką, nepastebėjau, kad kur nors būtų užlindęs... Kaip netikėtai atsirado, taip ir dingo...
Tokio svečio – gražaus didelio žiogo ir tokiomis sudėtingomis apsilankymo aplinkybėmis iki šiol stebiuosi.. Tai paliko neišdildomą įspūdį ir mintį: o gal kas nors „iš anapus“ tokiu būdu ir tokiu pavidalu aplankė mane man svarbią gyvenimo dieną... Bet gal tai jau mistiškas galvojimas.
Pasikartosiu: man gyvenime svarbiausia būti Žmogumi, man svarbu būti kūrybingam, galinčiam, kad ir kukliai, bet palikti kokį nors kūrybinį pėdsaką. Man svarbu mylėti – savo būtį, savo esybės realizavimą, svarbi meilė Gyvenimui, Kūrybai, Gamtai, Artimui, Moteriai... Ta Meilė yra žmogaus egzistencijos, jo siekių ir svajonių įgyvendinimo pagrindas.
Gyvenimo džiaugsmui – anūkai ir proanūkiai