Rezervato etiketė limpa greitai

Rezervato etiketė limpa greitai

Re­zer­va­to eti­ke­tė lim­pa grei­tai

„Dau­ge­lis re­gio­nų la­bai grei­tai taps mies­tais vai­duok­liais“, – apo­ka­lip­ti­nė ži­no­mo eko­no­mis­to pro­gno­zė per­se­kio­ja ne vie­ną mies­te­lį. Rad­vi­liš­kio ra­jo­ne esan­tys Ty­ru­liai prieš ke­lis de­šimt­me­čius kles­tė­jo. Dur­pių ga­vy­bos įmo­nės pa­sta­ty­tuo­se dau­gia­bu­čiuo­se kū­rė­si jau­nos šei­mos, kle­gė­jo vai­kai. Da­bar tie pa­tys dau­gia­bu­čiai žio­jė­ja iš­dau­žy­tais lan­gais, nors mies­te­lis kaip įma­ny­da­mas pur­to­si lip­do­mos re­zer­va­to eti­ke­tės.

Lai­ma AGA­NAUS­KIE­NĖ

alaima@skrastas.lt

Mies­te­lis tirps­ta

Ty­ru­liai spren­džia ne­men­ką di­le­mą: su­nyks ar iš­si­lai­kys kaž­ka­da kles­tė­jęs jų mies­te­lis? Ir la­bai neaiš­ku, ku­ri svars­tyk­lių lėkš­te­lė nu­svers 260 ty­ru­liš­kių gy­ve­ni­mą.

Ty­ru­lių se­niū­ni­jos duo­me­ni­mis, pu­sė mies­te­lio gy­ven­to­jų yra dar­bin­go am­žiaus, iš jų dir­ba tik pu­sė. 60 žmo­nių – pen­si­nio am­žiaus. Yra 34 so­cia­liai rem­ti­nos šei­mos, še­šios – so­cia­li­nės ri­zi­kos.

Mies­te­lis sa­vo įsi­kū­ri­mo me­tus skai­čiuo­ja nuo 1953-iųjų, kai pra­dė­jo kur­tis ir aug­ti gy­ven­vie­tė. Ji 2003-iai­siais išau­go iki mies­te­lio sta­tu­so.

Ge­rai­siais lai­kais Ty­ru­lių gy­ven­vie­tė­je, ku­rią įkū­rė dur­pių ga­vy­bos įmo­nė, gy­ve­no per 1 000 gy­ven­to­jų. Juos vi­lio­jo nuo­la­ti­nis dar­bas, ne­blo­gas at­ly­gi­ni­mas ir įmo­nės pa­sta­ty­ti dau­gia­bu­čiai – bu­tus ne­mo­ka­mai gau­da­vo įmo­nės dar­buo­to­jai.

Kai dur­pių įmo­nė su­si­skal­dė, su­ma­žė­jo dar­buo­to­jų po­rei­kis, o mies­te­lis bu­vo ta­pęs vie­ta, į ku­rią Šiau­lių „ma­fi­jo­zai“ at­ga­ben­da­vo pra­si­sko­li­nu­sius šiau­lie­čius. Jiems bū­da­vo nu­per­ka­mi pi­gūs bu­tai Ty­ru­liuo­se mai­nais į jų bu­tus Šiau­liuo­se.

Pas­ta­rai­siais me­tais di­džiau­si mies­te­lio gy­ven­to­jų darb­da­viai yra UAB „Di­dy­sis Ty­ru­lis“, ku­rio­je dir­ba 27 dar­buo­to­jai (nors ir ne vi­si – ty­ru­liš­kiai) ir biu­dže­ti­nės įstai­gos. Yra stip­rių ūki­nin­kų, ta­čiau dau­gu­ma jų iš­si­ver­čia sa­vo jė­go­mis, pa­gal­bi­nin­kų pa­si­sam­do ne­bent per dar­by­me­tį.

Gims­ta­mu­mas mies­te­ly­je la­bai ma­žas – per­nai gi­mė vos du nau­ja­gi­miai, mi­rė – 34 žmo­nės.

Kas­met trau­kia­si ir mo­kyk­la – iš pa­grin­di­nės ta­po sky­riu­mi, o ki­tą­met liks vos še­ši vai­kai. Pla­nuo­ja­ma, kad pra­di­nu­kus per­kė­lus prie dar­že­li­nu­kų, mo­kyk­los pa­sta­tą bus ga­li­ma pa­nau­do­ti ki­toms reik­mėms. Ko­kioms – neaiš­ku.

Auk­si­nė praei­tis, liūd­na nū­die­na

De­vy­nias­de­šimt­me­tį per­ko­pu­si Li­di­ja Gu­taus­kie­nė, jos kai­my­nė Ele­na Jan­kaus­kie­nė dir­bo dur­py­ne ke­lis de­šimt­me­čius.

„Sun­kiai dir­bo­me, po daug va­lan­dų, kai se­zo­nas – ne­tu­rė­da­mos lais­vų sa­vait­ga­lių, bet ne­si­skun­dė­me. Spė­da­vo­me ir vai­kus au­gin­ti, ir so­dus apei­ti, ir gy­vu­lių lai­kė­me. Dau­gia­bu­čiai skęs­da­vo gė­lė­se. O da­bar kas de­da­si? Na­mai bai­gia iš­tuš­tė­ti, nie­kas jų ne­pri­žiū­ri, so­dai ap­leis­ti, pikt­žo­lė­mis apau­gę. Dar­bas nie­kam ne­be­rū­pi“, – sa­ko mies­te­lio sen­bu­vės.

Daug gy­ven­to­jų iš­si­kė­lė ki­tur, ki­ti mi­rė. Štai vi­sai ne­se­niai vie­na­me pen­si­nin­kės Ele­nos na­mo bu­te su­de­gė du gy­ven­to­jai. Kiek anks­čiau lieps­no­se žu­vo ša­lia esan­čio dau­gia­bu­čio gy­ven­to­jas. Stik­le­lio mė­gė­jų Ty­ru­liuo­se ne­rei­kia su ži­bu­riu ieš­ko­ti.

Pus­tuš­čius dau­gia­bu­čius šil­do sku­du­rai

Ne­by­lūs skau­džio­sios da­bar­ties liu­di­nin­kai – Žal­gi­rio gat­vės dau­gia­bu­čiai. Dau­gu­ma jų – ap­tru­pė­ję, žio­jė­jan­tys kiau­ro­mis lan­gų sky­lė­mis.

Bu­vęs bu­tų ti­po bend­ra­bu­tis už­mū­ry­tais pir­mo­jo aukš­to lan­gais ir du­ri­mis, kad į jį ne­pa­tek­tų be­na­miai ar smal­sūs praei­viai. Ki­tuo­se ir­gi ap­stu iš­dau­žy­tų, sku­du­rais ar plė­ve­le ap­kam­šy­tų lan­gų.

Ty­ru­lių se­niū­ni­jos duo­me­ni­mis, tarp 15 mies­te­lio dau­gia­bu­čių nė­ra nė vie­no (iš­sky­rus pa­tį ma­žiau­sią), ku­ris bū­tų pil­nai už­pil­dy­tas. Yra dvy­li­ka­bu­čių, ku­riuo­se dau­giau kaip pu­sė bu­tų – tuš­ti.

„Kas iš­va­žiuo­ja į už­sie­nį, kas – į ki­tus mies­tus. Bu­to ne­par­da­vę, tie­siog pa­lie­ka jį li­ki­mo va­liai. Yra mi­ru­sių žmo­nių. Jų bu­tai ir­gi sto­vi tuš­ti ir net ne­ži­no­me, kas tu­rė­tų pa­si­rū­pin­ti jų li­ki­mu – ar Mo­kes­čių ins­pek­ci­ja, ar ki­ta ins­ti­tu­ci­ja. Neap­gy­ven­din­ti sto­vi ir pen­ki Sa­vi­val­dy­bės ar so­cia­li­niai bu­tai“, – pa­sa­ko­jo Ty­ru­lių se­niū­ni­jos se­niū­nas Ri­man­tas Liu­ku­mas.

Vi­sų mies­te­lio dau­gia­bu­čių bu­tai ­šil­do­mi in­di­vi­dua­liai. Tie, ku­riems te­rū­pi alaus „bam­ba­liai“, ne­si­var­gi­na pa­si­rū­pin­ti mal­kų.

„O kam jiems pirk­ti mal­kų, jei ga­li­ma tuos pi­ni­gus pra­ger­ti? Jie bu­tus pa­si­šil­do kū­ren­da­mi sku­du­rus, se­nus ba­tus. Apei­kit san­dė­liu­kus ar­ba bu­tus – ne vie­na­me pūp­so krū­vos sku­du­rų. At­ve­ža lab­da­ros, iš­si­graibs­to mai­šais, dė­žė­mis. Jie drabužių ne­plau­na. Kas iš­si­pur­vi­no – į „pe­čių“ suei­na. At­va­žiuo­kit per šal­čius į Ty­ru­lius – vi­sas mies­te­lis de­gi­na­mais sku­du­rais bū­na pra­smir­dęs“, – pa­sa­ko­jo vie­ti­niai.

Ke­lio re­mon­tas pri­kels Ty­ru­lius?

„Žmo­nes su­ga­di­no pa­šal­pos – kam jiems dirb­ti, jei ir ne­dirb­da­mi gau­na pi­ni­gų al­ko­ho­liui“, – įsi­ti­ki­nęs ne­to­li Ty­ru­lių į tė­vų so­dy­bą at­si­kraus­tęs Vy­gin­tas Vė­že­vi­čius.

Ša­lia ke­lio į Ty­ru­lius gy­ve­nan­tis vy­ras lau­kia, ka­da pra­si­dės ke­lio re­mon­tas. Jau pra­dė­ti kirs­ti abi­pus ke­lio esan­tys me­džiai ir krū­mai jam su­tei­kia vil­ties, kad bent kaž­kas pa­ga­liau pa­ju­dė­jo.

V. Vė­že­vi­čius, Ty­ru­lių bend­ruo­me­nės pir­mi­nin­kė Ona Ak­si­na­vi­čie­nė bei dau­ge­lis ki­tų ty­ru­liš­kių ti­ki, kad ke­lio re­konst­ruk­ci­ja pa­dės pri­kel­ti Ty­ru­lius. Ti­ki tuo ir se­niū­nas R. Liu­ku­mas.

Anot jo, da­bar net ir pre­kių ve­žė­jai be­ve­li­ja ne­beuž­suk­ti į mies­te­lį, nes nuo­sto­lių dėl su­ga­din­tų au­to­mo­bi­lių ga­li tu­rė­ti dau­giau ne­gu nau­dos už at­vež­tas pre­kes.

Iš tie­sų at­va­žiuo­ti į Ty­ru­lius ten­ka lyg va­žiuo­tum ko­pė­čio­mis: per at­ly­dį – duo­bė prie duo­bės, o pa­ša­lus – ir sli­du. Au­to­bu­sas į Ty­ru­lius už­su­ka du­kart per sa­vai­tę, o kai mo­ki­niams ato­sto­gos – vos vie­ną.

Ty­ru­liš­kiai ti­ki­si, kad pa­ge­rė­jus su­si­sie­ki­mui, jų žmo­nės ga­lės va­ži­nė­ti į dar­bą Šiau­liuo­se ar Rad­vi­liš­ky­je, nes at­stu­mas ir ten, ir ten yra pa­na­šus. Gal ir į mies­te­lį at­si­kels dau­giau jau­nų šei­mų, su­si­tvar­kys bu­tus ir gy­vens.

En­tu­ziaz­mo dar yra

Ty­ru­lių bend­ruo­me­nės pir­mi­nin­kė, se­niū­ni­jos dar­buo­to­jai vie­nu bal­su ti­ki­na – pri­kel­ti mies­te­lį ga­li­ma.

„Yra blo­gio, ne­nei­gia­me, bet yra ir gra­žiai be­si­tvar­kan­čių so­dy­bų, pui­kių ir darbš­čių žmo­nių, vyks­ta gra­žūs ren­gi­niai, tu­ri­me sa­vi­veik­los, gra­žiai su­re­mon­tuo­tus kul­tū­ros na­mus. Pa­žiū­rė­kit, kiek va­sa­rą mies­te­lio cent­re žy­di gė­lių“, – vie­nas ki­tą pa­pil­dė ty­ru­liš­kiai.

Se­niū­ni­ja kas­met ren­ka me­tų žmo­gų. Šio­mis die­no­mis se­niū­ni­jos ko­ri­do­riu­je pa­sta­ty­ta užants­pau­duo­ta ur­na su žmo­nių pa­siū­ly­mais.

Per­nai se­niū­ni­jos gy­ven­to­jai Zi­tai Vė­že­vi­čie­nei ki­lo min­tis pa­ga­min­ti re­kor­di­nio il­gio šluo­tą. Taip mo­te­ris no­rė­jo at­kreip­ti ki­tų dė­me­sį, jog ne vis­kas Ty­ru­liuo­se yra blo­gai, kad ir čia kru­ta­ma. Idė­jai pri­ta­rė se­niū­nai­tė Re­gi­na And­riu­lie­nė, se­niū­ni­ja.

Ir štai – ty­ru­liš­kių 14,02 met­ro il­gio šluo­ta ap­len­kė agen­tū­ro­je „Fac­tum“ už­fik­suo­tą ši­lu­tiš­kių re­kor­di­nę 8,76 met­ro aukš­čio šluo­tą.

Se­niū­nas R. Liu­ku­mas pra­si­ta­ria: šie­met mo­te­rys au­džia min­tį su­kurp­ti di­džiau­sią grėb­lį Lie­tu­vo­je.

Au­to­rės nuo­tr.

Nau­do­tis skly­pais lei­džia­ma ir vel­tui.

Ty­ru­liuo­se gy­ve­na 260 žmo­nių, nors bu­vo lai­kai, kai gy­ve­no per 1 000.

Be­ne gra­žiau­sias pa­sta­tas Ty­ru­liuo­se – už eu­ro­pi­nes lė­šas pa­gra­žin­ti kul­tū­ros na­mai.

Se­niū­ni­jos gy­ven­to­jas Vy­gin­tas Vė­že­vi­čius ti­ki, jog su­re­mon­tuo­tas ke­lias at­gai­vins Ty­ru­lių gy­ve­ni­mą.

De­vy­nias­de­šimt­me­tį per­ko­pu­si Li­di­ja Gu­taus­kie­nė pui­kiai me­na Ty­ru­lių mies­te­lio „auk­so“ am­žių.

Ty­ru­lių se­niū­nas Ri­man­tas Liu­ku­mas: „Ne vis­kas pas mus taip blo­gai, kaip at­ro­do“.

Bu­vęs bu­tų ti­po bend­ra­bu­tis už­mū­ry­tas, nes nu­griau­ti jį per bran­gu.

Apt­ru­pė­ję Ty­ru­lių dau­gia­bu­čiai ne­bep­ri­me­na ge­rų­jų mies­te­lio lai­kų.

Į Ty­ru­lius ve­da duo­bė­tas ke­lias.

Ty­ru­liuo­se ne­men­ką da­lį su­da­ro be­dar­biai, pen­si­nin­kai, pa­šal­pų ga­vė­jai.


KO­MEN­TA­RAS

Did­mies­čiai pri­glaus ma­žes­nius re­gio­nus

Rai­mon­das KUO­DIS, so­cia­li­nių moks­lų dak­ta­ro, Lie­tu­vos ban­ko val­dy­bos pir­mi­nin­ko pa­va­duo­to­jas:

Mar­ty­no Amb­ra­zo (EL­TA) nuo­tr.

– Esu ne­ma­žai ana­li­za­vęs ir kol kas ne­ma­tau švie­sių per­spek­ty­vų vys­ty­tis ša­lies re­gio­nų eko­no­mi­kai. To­kią iš­va­dą ga­liu da­ry­ti dėl ke­lių svar­biau­sių prie­žas­čių.

Kai­mus ir ne­di­de­lius mies­te­lius žlug­do di­dė­jan­ti vi­di­nė ir išo­ri­nė emig­ra­ci­ja – jau­ni žmo­nės iš­si­laks­to ir re­gio­nuo­se lie­ka sen­jo­rai bei tie, ku­riems pa­kan­ka gy­ve­ni­mo „iš pa­šal­pų“.

Dėl šių prie­žas­čių po­ten­cia­lūs in­ves­tuo­to­jai ne­no­ri čia in­ves­tuo­ti sa­vo lė­šų, juos at­bai­do van­gi pa­klau­sa bei kva­li­fi­kuo­tos dar­bo jė­gos sto­ka. Ne­pa­de­da nė tai, jog re­gio­nuo­se dar­bo jė­ga yra pi­gi.

Ir su­si­da­ro blo­ga­sis už­da­ras ra­tas, pa­si­reiš­kian­tis mas­to di­se­ko­no­mi­ja, kai di­din­ti vi­daus rin­kai skir­tų pro­duk­ci­jos kie­kių neį­ma­no­ma, ga­mi­nių sa­vi­kai­na di­dė­ja, ko­mu­na­li­nių pa­slau­gų kai­nos ky­la.

Tuo pat me­tu in­ves­ti­ci­jos kon­cent­ruo­ja­si ke­liuo­se di­džiuo­siuo­se mies­tuo­se – Vil­niu­je, dar – Kau­ne ir Klai­pė­do­je, kur, ne­pai­sant di­des­nių al­gų, na­šu­mas taip pat yra di­de­lis.

Čia, la­biau­siai – Vil­niu­je, su­plau­kia ir di­džio­ji da­lis vi­di­nių emig­ran­tų, to­dėl kuo to­liau, tuo stip­riau bus jau­čia­mas ag­lo­me­ra­ci­jos efek­tas, kai did­mies­čiai prie sa­vęs pri­glaus ma­žes­nius re­gio­nus.

To­dėl po­li­ti­kams iš­ky­la di­le­ma, kur in­ves­tuo­ti lė­šas, tarp jų ir eu­ro­pi­nių struk­tū­ri­nių fon­dų: į spar­čiai tuš­tė­jan­čią pro­vin­ci­ją ar dūz­gian­čius mies­tus?

Kol kas vil­tis, at­ro­do, lai­mi prieš pro­tą – vie­tos po­li­ti­kams yra svar­biau pa­ro­dy­ti trin­ke­lė­mis iš­klo­tus ša­li­gat­vius, už eu­ro­pi­nes lė­šas su­re­mon­tuo­tus pa­sta­tus, per daug ne­si­gi­li­nant, kiek vė­liau kai­nuos tų pa­sta­tų ir in­ves­ti­ci­jų iš­lai­ky­mas.

To­dėl ma­nau, jog lė­šų, ne­re­tai ir la­bai di­de­lių, ki­ši­mas į re­gio­nus, ku­rie ne­tu­ri per­spek­ty­vų, ga­li tik pa­gi­lin­ti tą blo­gą­jį už­da­rą ra­tą.

Vie­nas toks ne­pa­si­tei­si­nan­čių di­džiu­lių in­ves­ti­ci­jų pa­vyz­dys – van­dent­var­kos pro­jek­tai, kai in­ves­tuo­tos lė­šos yra mil­ži­niš­kos, per 3 mi­li­jar­dus tuo­me­ti­nių li­tų, o nau­do­tis su­tvar­ky­ta inf­rast­ruk­tū­ra ne­bė­ra kam.