
Naujausios
Šventvietės primena turtingą lietuvių praeitį
Joniškio krašte dar yra žmonių, menančių padavimų apie skraidančius ežerus, velnių kovose mėtomus akmenis, raganas, šventus kalnus. Jų pasakojimai, dvejų metų ekspedicijos ir archyviniai duomenys sudėti į knygą „Senosios Lietuvos šventvietės. Joniškio rajonas“. Joje paminėtos ir aprašytos net 225 šventvietės.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Nesitikėjo tokios įvairovės
Kai 2014 metais Joniškio istorijos ir kultūros muziejus surengė Šiaurės Lietuvos mitologiniam paveldui skirtą konferenciją, ji profesoriui Vykintui Vaitkevičiui tapo impulsu parengti šio krašto šventviečių sąvadą.
2015 metų sausį jo vadovaujama ekspedicija per 16 dienų aplankė 65 vietoves, žvalgė 107 akmenis, medžius, šaltinius, kalvas bei kitas su baltų mitologija ir religija susijusias vietas.
Kitų metų pavasarį muziejaus darbuotojai surado dar dvi dešimtis nežvalgytų vietų. Jų aprašymai, žemėlapių iškarpos bei nuotraukos tapo Joniškio rajono šventviečių sąvado pagrindu.
Knygą valstybinės Jono Basanavičiaus premijos laureatas, archeologas, profesorius dr. V. Vaitkevičius pristatė Joniškio Raudonojoje sinagogoje kartu sesers Gaivos Kuliešienės (kūrybinis vardas – Gaiva Paprastoji), paroda.
V. Vaitkevičius nuo pirmo savo studijų kurso susidomėjo šventvietėmis. Dešimtys kilometrų praeita pėsčiomis Šilalėje, Telšiuose, Kretingoje, Skuode, bet apie Joniškio rajoną žinojo nedaug. Prieš pradėdamas darbus nesitikėjęs rasti tokios šventviečių įvairovės. Ypač svarbūs dar gyvų, iš kartos į kartą pasakojimus perduodančių žmonių prisiminimai, jų kelionėje po Joniškio rajoną sutikta daug.
Dalis šventviečių egzistuoja tik žmonių atmintyje arba užfiksuota archyvuose, nes kai kurie šventais laikyti seni medžiai nukirsti, dubeniuotieji akmenys – suskaldyti, išvežti arba per neatsargumą ir nežinojimą sunaikinti. Taip sudegė akmuo 2014 metais minint 725-ąsias Sidabrės pilies sudeginimo metines Kalnelio kaime.
Įspūdingi pasakojimai
Dubeniuotieji akmenys pagarbiai saugomi sodybose. Išskobtame dubenyje susikaupiantis lietaus vanduo daugeliui saugotojų atrodo šventas, tyras.
Šventomis laikomos kalvelės, pilkapiai, šaltiniai, upeliai, rieduliai, dubeniuotieji akmenys, vienintelis natūralus Joniškio rajone Miknaičių ežeras Mūšos Tyrelio pelkėje. Kai kurios vietos susijusios su baltų religijos, pagonybės apraiškomis, kitos – su istoriniais įvykiais, pavyzdžiui, karais su švedais, Napoleono armijos keliais. Tų vietų galima rasti vos ne kiekviename kaimelyje.
Štai, Satkūnų miške yra vadinamasis Pinigų kalnas, kur kadaise nakvoję nuvargę prancūzų armijos kariai, su savimi gabenę prisigrobtas brangenybes – auksą, sidabrą. Juos nutarė užkasti nakvynės vietoje. Pasakojama, kad gilioje duobėje sudėtos skrynios su grobiu, o kareiviams liepta kepurėmis supilti kalvelę. Yra ir kitas pasakojimas: esą, toje vietoje dvarininkas Vladislovas Komaras slėpęs savo pinigus karste.
Ne mažiau įspūdingi pasakojimai apie Miknaičių ežerą, kuriame lydekos būdavo didumo kaip kiaulės. Kartą vienas meškeriotojas tokią sugavo, tik be uodegos. O naktį išgirdo nuo ežero šaukiant: „Čiuka čiuka striukauodege“, paskui net ir prie lango: „Atiduok mano kiaulę!“ Žmogus išsigando ir kitą rytą jau sukapotą žuvį nunešęs ir į ežerą sumetęs. Nuo tada buvę ramu.
Užkrėtė ekspedicijų manija
Knygos pristatyme dalyvavęs Vilkijos Antano ir Jono Juškų etninės kultūros muziejaus kūrėjas Arūnas Sniečkus pasakojo, kad jį patį kadaise į ekspediciją pavadino V. Vaitkevičius ir sugebėjo sudominti, nors tąkart buvo itin šaltas sausis, lauke spirgėjo 30 laipsnių šaltukas.
„Vos ausų nepraradau, teko zuikio taukais tepti, – prisiminė A. Sniečkus. – Būdavo neaišku nei kur apsistosime, nei kur nakvosime. Teko ir apleistame dvare, ir tvarte, ir sudžiūvusiame mėšle miegoti. Kai susitikdavome vakare, Vykintas parsinešdavo 3–4 pilnas pasakojimų prirašytas kasetes, o aš – vos 15 minučių įrašą. Kodėl? Jis sakydavo: tu pernelyg solidžiai atrodai, reikia būti paprastu.“
Tada A. Sniečkus pasakojo nusprendęs su kaimo žmogumi užvesti kalbą apie politiką. Tik va, neaišku, kuris kokią partiją palaiko. Atėjo pas 93-ejų metų senuką ir pradėjo visus politikus „tarkuoti“. O senolis palingavo galvą ir pasakė: „Aukščiausiojo sostas, vaikeli, dar nelaisvas“. Suprask, ne Dievas esi, kad galėtum visus mokyti.
V. Vaitkevičiui gerų žodžių negailėjo ir Joniškio istorijos ir kultūros muziejaus direktorė Rasa Ališauskienė, muziejininkė Lina Vaitekūnienė.
Pristatyta paveikslų paroda
Renginyje skambėjo folkloro kolektyvo „Kupars“ atliekamos sutartinės, savo tapybos darbų parodą „Pasakų dienoraščiai“ pristatė menininkė Gaiva Kuliešienė, dr. Vykinto Vaitkevičiaus sesuo.
Daugiau kaip 20 metų Olandijoje gyvenanti kūrėja į Lietuvą su savo kūryba grįžo prieš kelerius metus.
Keliolika tapybos parodų anksčiau buvo eksponuotos Vilniuje, Kaune, o pastaruoju metu vis dažniau pristatomos mažesniuose Lietuvos miestuose ir miesteliuose. Pasak autorės, paveiksluose pasikartojantys personažai reiškia simbolius, archetipus, kurie yra mūsų bendras paveldas, universali pasaulio tautas jungianti kalba.
Autorės nuotr.
Profesorius dr. Vykintas Vaitkevičius apie šventvietes: „Tos vietos reikšmingos ne tik jų savininkams, bet jos yra laimingos visam kraštui, visai Lietuvai“.
Knygos autorius dr. Vykintas Vaitkevičius autografą paliko vienam iš informacijos pateikėjų Stasiui Grunskiui, Ežeikių kaime savo sodyboje saugojančiam dubeniuotą akmenį.
Vykinto Vaitkevičiaus knyga – dvejų metų ekspedicijų ir darbo archyvuose rezultatas.
Į šventviečių sąvadą pateko ir dubeniuotas akmuo, esantis prie Ivoškių kaimo koplyčios.
Gaivos Paprastosios paveiksluose užkoduoti pasakų, legendų personažai ir simboliai.
Dailininkė Gaiva Paprastoji – profesoriaus dr. Vykinto Vaitkevičiaus sesuo, daug metų gyvenanti Olandijoje.