
Naujausios
Neišsižadėjusi laisvės
Šiandien, lapkričio 25-ąją, sukanka 40 metų, kai brežnevinės santvarkos priplėkusiuose patamsiuose įkurta Lietuvos Helsinkio grupė kovai už žmogaus teises. Šiemet sukako 110 metų nuo vienintelės šios grupės įkūrėjos moters – šiaulietės, poetės Onos LUKAUSKAITĖS-POŠKIENĖS gimimo.
Jei ne poeto, eseisto Tomo Venclovos viešnagė liepos 14-ąją Šiauliuose, jei ne jo užuomina – gal prisimename Onos kapą, šios sukaktys veikiausiai būtų pamirštos.
Užteko tik užuominos. Prisiminimai apie Oną Lukauskaitę-Poškienę į „Šiaulių kraštą“ laiškais skriejo iš Niuheiveno (JAV) – nuo Tomo VENCLOVOS, iš Naujojo Orleano (JAV) – nuo režisierės Natašos OGAJ-RAMER. Šiaulių „Aušros“ muziejus ir muziejininkė Gražina NARBUTAITĖ atvėrė saugomo O. Lukauskaitės-Poškienės palikimo dėželę ir palydėjo prie šios moters kapo. Istorikė Roma BARISTAITĖ priminė advokato Stasio Lukauskio šeimos istoriją. O Eucharistinio Jėzaus seserų kongregacijos vienuolė sesuo Regina Edita TERESIŪTĖ SJE drauge su prisiminimais apie O. Lukauskaitę-Poškienę paliko žinojimą, kad net lageryje ar sėdinti parų saugumo rūsyje reikia šypsotis. Tai gydo žmogaus sielą, neleidžia bijoti.
Rita ŽADEIKYTĖ
Liepos 14-oji su Tomu Venclova
Susitikimą planavome ilgai. Tomas Venclova į Lietuvą šįkart atvyko su savo dukra Marija, kurią pagal prieškario manierą vadina Maryte, ir vaikaite Kate, senelio vadinama Katryte.
Interviu pabaigoje profesorius paklausė, gal atsimename, kuriose Šiaulių kapinėse palaidota disidentė, jo bendražygė Ona Lukauskaitė-Poškienė. Jis jau pavaikščiojęs vienas po senąsias Šiaulių kapines šalia Talkšos ežero, bet neberadęs kapo, kurį yra ne kartą lankęs anksčiau.
Geriausiai senąsias Šiaulių kapines pažįstanti šiaulietė istorikė Roma Baristaitė lydi po senąsias kapines, kurias yra tyrinėjusi, o tyrinėjimus sudėjusi į knygą.
O. Lukauskaitės-Poškienės mirties metai – 1983-ieji yra pagrindinė nuoroda, kad jos kapo senosiose kapinėse negali būti.
Su Tomu Venclova aplankome jos tėvo – advokato Stasio Lukauskio kapą, aukšta žole tarp kapų nubrendame iki Stasio Šalkauskio kapo, aplankome Juozo Miliausko-Miglovaros amžinojo poilsio vietą.
Profesoriui Tomui Venclovai pasižadame jo bendražygės kapą surasti vėliau, net nežinodami, kad surasime jį tokių svarbių jubiliejų išvakarėse.
Ta pati intencija po 19 metų
Šiaulių „Aušros“ muziejaus muziejininkė – vyriausiosios fondų saugotojos padėjėja, anksčiau ilgametė Poeto Jovaro namo-literatūros muziejaus vedėja Gražina Narbutaitė, kai ieškome, kas galėtų žinoti Hanios (taip daugelis vadino Oną Lukauskaitę-Poškienę ir ji pati dažnai taip pasirašinėdavo) kapą, sako, kad Tomą Venclovą prie jos kapo Ginkūnų kapinėse ji yra lydėjusi lygiai prieš 19 metų – 1997 metų rudenį, kai poetas lankėsi Šiauliuose su žmona Tatjana, skaitė paskaitą Šiaulių universitete, vakarojo Šiauliuose, davė interviu „Atolankoms“.
Lygiai po 19 metų G. Narbutaitė palydėjo ir mus prie kuklaus kapelio. Tik prieš tai Poeto Jovaro name atidarė ir parodė mums dėželę su muziejuje saugomu O. Lukauskaitės-Poškienės palikimu: pora nedidelių krūvelių rankraščių, dvi eilėraščių knygeles, porcelianinį puodelį su japoniškų graviūrų piešiniais bei žalio stiklo segė, kažkada segėta Hanios.
Poetės rankraščius į muziejų perdavė jos bičiulė docentė Dalia Striogaitė, 2006 metais sudariusi ir išleidusi knygą apie O. Lukauskaitę-Poškienę „Apie laisvę ir tulpės žiedą“.
Paskutiniojo atodūsio liudytoja
Eucharistinio Jėzaus seserų kongregacijos vienuolė sesuo Regina Edita Teresiūtė SJE iš Šiluvos į Šiaulius atskubėjo vos išgirdusi, kad kažkam dar rūpi ištikimos Tėvynei ir tiesai moters atminimas.
Vienuolė sesuo Regina – paskutiniųjų O. Lukauskaitės-Poškienės gyvenimo valandų liudytoja. O. Lukauskaitė-Poškienė mirė 1983 metų gruodžio 4-ąją savo bute Šiauliuose. Mirė pusiau gulomis ligoniams skirtame vežimėlyje, nes lovoje dėl skausmų tiesiog nebenugulėjo.
„Negaliu sau dovanoti, kad tada buvau per jauna ir nesuvokiau, ko jos reikia paklausti, kuo pasidomėti. Paskutiniąją naktį ji pradėjo man pasakoti apie savo namus, savo dvarą. Tiesiog pamaniau, kad ji kliedi. Nežiūrėjau į tai rimtai ir labai to gailiuosi“, – pasakojo vienuolė.
Sesuo Regina apie du mėnesius nei dieną, nei naktį nesitraukė nuo tada jau labai sunkiai sirgusios Onos. O. Lukauskaitė-Poškienė buvo gydoma ligoninėje. Tačiau likus maždaug savaitei iki mirties sesuo Regina ir labai artimai su Ona bendravę jos bendražygiai ir bendraminčiai šiauliečiai, dabar taip pat jau iškeliavę pas Dievą, Jonas ir Jadvyga Petkevičiai ją parvežė namo.
Sesuo Regina mena ir paskutiniąją skaudžią sovietinio saugumo kovą su Ona Lukauskaite-Poškiene: ligoninėje jai, jau labai sunkiai sergančiai ir kamuojamai baisių skausmų, buvo uždrausta leisti nuskausminamuosius.
„Ji dejuoja nuo baisaus skausmo, prašai suleisti nuskausminamųjų, bet niekas nesuteikia jokios pagalbos, niekas nereaguoja. Tokie laikai, kad nieko negali kaltinti... Medikams buvo pasakyta... Tada nutarėme vežti ją namo“, – skaudžias valandas prisiminė R. Teresiūtė.
„Viena iš mūsų“
Vienuolės kelią R. Teresiūtė pasirinko septyniolikos. Tada tai nebuvo tik dvasinis, maldos kelias, tai buvo ir tarnystė Lietuvos laisvei. Lietuvą užėmus sovietams, daugelis vienuolynų buvo uždaryti, vienuoliai „išsiskirstė arba buvo uždaryti į lagerius, ištremti“. Reikėjo ištvermingų, vienuolystei atsidavusių žmonių, kurie rūpintųsi ir savo svetimų užvaldyta valstybe.
R. Teresiūtė ir pasirinko būtent tokią vienuoliją – Eucharistinio Jėzaus seserų kongregaciją, kurią 1947 metais įkūrė jėzuitų kunigas tėvas Pranciškus Masilionis SJ, dirbęs kurį laiką ir Šiauliuose. Jis specialiai įkūrė tokią kongregaciją, kurios tarnystei pasiruošę žmonės nebijotų kalėjimų, tremčių, persekiojimų, dėl katechetinio darbo su vaikais, jaunimu, dėl tarnavimo bažnyčiose.
R. Teresiūtės gimtinė – Kelmės rajone, netoli Elvyravos. Kai gabiai merginai neleido studijuoti muzikos, ji ir pasirinko vienuolystės kelią.
Septyniolikos vienuole tapusi Regina Teresiūtė iš pradžių dirbo pas vėliau įtartinomis aplinkybėmis žuvusį kunigą, disidentą Juozą Zdebskį Lazdijų rajone, Šlavantuose. Vėliau, pradėjus persekioti saugumui, Regina išvažiavo dirbti į Viduklę pas kunigą Alfonsą Svarinską.
Tapo Tikinčiųjų teisėms ginti katalikų komiteto nare, buvo Katalikų kronikos bendradarbė, perduodavo įvairius dokumentus, pareiškimus, rinkdavo parašus, veždavo siuntinius politiniais kaliniais buvusiems kunigams Juliui Sasnauskui, Alfonsui Svarinskui, tarnavo vargonininke bažnyčiose.
Jauna vienuolė tapo ir viena iš Eucharistijos bičiulių draugijos narių, buvo pažįstama ir su šiauliečiais disidentais Mečislovu Jurevičiumi, Jonu ir Jadvyga Petkevičiais, Juozu Šileikiu ir kitais. Būtent Jadvyga Petkevičienė ir nusivedusi Reginą pas O. Lukauskaitę-Poškienę.
„Visi disidentai neišvengiamai buvo pažįstami ir neišvengiamai visi dirbome tam pačiam tikslui. Ona buvo viena iš mūsų“, – sakė aktyviai disidentiniame judėjime dalyvavusi vienuolė.
Apie Tėvynę, širdį ir šypseną
Sesuo Regina mena, kad O. Lukauskaitė-Poškienė buvusi energinga, tvirta, griežto charakterio moteris, rūkydavusi „pypkutę“ ir mėgdavusi stiprią kavą. Neaukšta, apkūnoka. „Kaip aš“, – juokėsi vienuolė.
„Jau iš pirmojo pokalbio supratau, kad ji labai myli Tėvynę ir tiesą“, – mena sesuo Regina.
Ji žinojo, kad O. Lukauskaitė-Poškienė – buvusi laisvamanė. Tačiau ji yra liudytoja, kad prieš mirtį O. Lukauskaitė-Poškienė atliko išpažintį kunigui, tada dar būsimam vyskupui Jonui Borutai bei kunigui Vaičiūnui.
„Ji mirė kaip katalikė“, – žino R. Teresiūtė.
Dar gerokai iki mirties su jauna vienuole O. Lukauskaitė-Poškienė kalbėdavosi ir apie tikėjimą, ir įvairiais egzistencijos klausimais.
Ona jaunutei vienuolei skaitydavo savo eilėraščius. Reginai įstrigo tada iš lūpų į lūpas sklidęs pasakojimas apie Šiaulių bažnyčios griūtį, kuri tebuvusi plaukiančių danguje debesų miražas, bet žmonės taip išsigandę, kad keletas žmonių žuvo sutrypti. Šį legenda tapusį atsitikimą Reginai papasakojusi būtent Ona.
Jau pirmą kartą svečiuodamasi Regina pastebėjo, kad keli Onos buto baldai tikrai ne iš sovietinio fabriko – su labai gražiais raižiniais, pjaustiniais. Spinta, veidrodis ir staliukas iš tuometinio O. Lukauskaitės-Poškienės buto Reginai palikti prisiminimui.
„Tikėtina, kad tie daiktai yra iš jos tėvų namų. Gaila, kad aš neįsikalbėjau su ja apie jos tėvus, kilmę, praeitį. Tiesiog buvau per jauna“, – apgailestauja sesuo Regina.
O. Lukauskaitė-Poškienė pasakojusi jaunai vienuolei ir apie bendravimą su rašytoju Kaziu Boruta.
Yra žinoma, kad K. Borutą ir O. Lukauskaitę-Poškienę siejo artimas ryšys. K. Boruta jos bute buvo suimtas už tai, kad nepranešė, nors žinojo apie jos rašytą laišką popiežiui. Rašytojas K. Boruta – vyskupo Jono Borutos dėdė, tėvo brolis.
Vienuolė žinojo, kad O. Lukauskaitė-Poškienė išdrįso išsiskirti su savo vyru. Žinojo ir apie motinos tragediją: karo metu žuvo, tikriausiai sprogus atsitiktinai rastam sprogmeniui, abu tada buvę paaugliai Onos sūnūs.
„Ji buvo labai tvirto charakterio, bet kaip motina ji labai kentėjo dėl savo sūnų žūties. Kartais galvoju, gal ir ta cigaretė dėl to buvusi... Manau, kad ji savo skausmą kompensuodavo kūryba ir kova. Nesu girdėjusi, kad ji kada dejuotų ar skųstųsi. Niekada! Niekada mes su ja nekalbėdavome liūdnomis temomis. Visada optimistiškai, su šypsena“, – mena sesuo Regina.
Aukotis tenka pasirinkti
„Tik filmuose būna taip, kad vienas kovotojas šimtus nugali, į jį šaudo, o jis vis išlieka gyvas – didvyris! Mes tikrai nebuvome tokie. Mes ir bijojome, ir drebėjome, bet ėjome, darėme tai, ką reikėjo. Darėme tai, ką supratome esant teisinga, ką supratome esant meile, auka“, – sakė vienuolė R. Teresiūtė.
Ji įsitikinusi, kad ir O. Lukauskaitei-Poškienei nebuvo lengva, bet jos pasiryžimas eiti sunkiu disidento keliu darė įspūdį: vien jau tai, kad ji buvo vienintelė moteris tarp penkių Lietuvos Helsinkio grupės įkūrėjų.
„Auka buvo toks Onos pasirinkimas. Ir ta auka buvo ne su kančios veidu, o su šypsena. Kokiam baisiam lagery buvusi ir kaip ji mokėjo džiaugtis gyvenimu!“ – mena R. Teresiūtė.
Sesuo Regina ir pokalbio metu užtraukia dainą:
„Mes nekenčiam
vėliavos raudonos,
Penkiakampės
žvaigždės kruvinos,
Mes tik gerbiam lietuvišką Vytį
Ir trispalvę vėliavą tautos!“
Dainuodavo ir susirinkę Onos Lukauskaitės-Poškienės bute. Tik daugiabutyje dėl „daugybės ausų“ dažniau buvo pasirenkamos švelnesnės liaudies dainos: „Sėk, sesute, žalią rūtą“, „Vai ko nusižvengei juodbėras žirgeli“.
25 metai ir 70 parų
„Kiti atsėdėjo tik 25, o aš – 70! Nesvarbu, kad 25 – tai metai, o mano 70 – tik paros!“ – juokiasi humoro nestokojanti vienuolė.
Kai jos mama verkdavo, kad duktė vėl uždaryta parų, Regina mamai sakydavo, kad ji pati juk mokinusi savo vaikus būti gerus. Gerus savo Tėvynei ir savo tautai.
R. Teresiūtė skaičiuodavo, kokių kvailysčių prisigalvodavo sovietinis saugumas, kad rastų progą jauną vienuolę patardyti, pagąsdint: ji tris kartus buvusi apkaltinta, kad „girta vairavo automobilį“. Ji buvo „pagauta, jaunimą nuodijanti saldainiais ir išvežanti be tėvų žinios į slaptus susirinkimus“ – apie Reginos „jaunimo nuodijimą saldainiais“ rašęs net miesto laikraštis.
„Po bjauriausių kaltinimų – verbavimas: sutiksi dirbti saugumui – mokysies, kur tik panorėsi – konservatorijoj, kuri buvo mano svajonė, universitete. Vairuosi gerą mašiną. Nori? Nenori?! Supūsi kalėjime, kaip Svarinskas!“ – saugumo „pamokas“ prisimena R. Teresiūtė.
Reginai teko ne kartą aiškintis sunkios cemento spalvos Šiaulių saugumo rūmuose ir už tai, kodėl lankosi O. Lukauskaitės-Poškienės namuose. Ir apgaudinėti saugumiečius, sekančius O. Lukauskaitės-Poškienės butą, teko ne kartą.
Regina turėjo iš Amerikos atsiųstą striukę, kurią buvo galima nešioti kuria nori puse į viršų. Viena striukės pusė buvusi tamsiai mėlyna, o kita – žydra.
„Įeini kur į tualetą, striukę išsiverti, peruką šmaukšt ant galvos ir eini toliau“, – prisimena „karnavalus“ vienuolė.
Dievo veidukas iš Laisvės gatvės
Saugumiečiai Reginą tardė ir po O. Lukauskaitės-Poškienės laidotuvių, nes būtent vienuolė ir organizavo disidentės laidotuves. Ir ne bet kokia buvo Onos Lukauskaitės-Poškienės laidotuvių procesija: karstą nuo Šiaulių gedulo namų iki Ginkūnų kapinių lydėjo jaunimas, pasipuošęs tautiniais rūbais!
„Nufotografavo Onos laidotuvių procesiją. Ir tada po vieną gaudė, klausinėjo, kas organizavo, šantažavo, verbavo jaunus žmones, bet niekas neišdavė, kad tai aš buvau jos laidotuvių organizatorė ir mano idėja buvo Tėvynę mylėjusią moterį palydėti pasipuošus tautiniais rūbais“, – pasakojo sesuo R. Teresiūtė.
Iki pirmųjų mirties metinių ant O. Lukauskaitės-Poškienės kapo bendražygių buvo pastatytas paminklas: tai vienas pirmųjų Reginos brolio, dabar gerai žinomo talentingo skulptoriaus Adolfo Teresiaus kūrinių.
Ąžuolinę Rūpintojėlio – kenčiančios tautos simbolio skulptūrą su išpjaustytais žodžiais, rastais Onos rankraščiuose: „Išlaisvintos širdies jau niekas nepavergia“, bendražygiai į Ginkūnų kapines nuvežė ir statė naktį.
„Nenorėjome, kad vėl ką nors tampytų, pjaustytų pjūklais Dievo skulptūras. Kam to reikia?...“ – atsiduso vienuolė.
„Adi, kur tu darei Onai paminklą?! Žinai, Dievo veidukas įskilęs! Užtaisysi pavasariop?“ – paskambinusi telefonu broliui Adolfui Teresiui į Garliavą kloja Regina.
Rūpintojėlis Onos Lukauskaitės-Poškienės kapui kurtas Kelmėje, Laisvės gatvėje, Reginos ir Adolfo tėvelių namuose.
Pažintis su įdomiausia Šiaulių moterimi
Visai kitą asmenybės pusę savo laiškuose „Atolankoms“ atskleidė teatro režisierė, buvusi Šiaulių dramos teatro vyriausioji režisierė Nataša Ogaj-Ramer. Jos mama, literatūrologė, eruditė Asia Josifovna Barštein (1922–2013) gana artimai bendravo su ponia Poškiene – taip jos vadino O. Lukauskaitę-Poškienę.
Nataša Ogaj ir savo sutuoktinį Tomą Venclovą, trumpai dirbusį Šiaulių dramos teatro literatūrinės dalies vedėju, supažindino su „įdomiausia Šiaulių moterimi“.
N. Ogaj-Ramer papasakojo, kad drauge su seserimi Raja, kai sužinojo apie rengiamą straipsnį, net surengusios prisiminimų vakarą, skirtą poniai Poškienei. Seserys prisiminė, kad tik paskutiniais metais Ona įsigijo kooperatinį butą. Net buvo besistebinčių, kam jai senatvėje tas butas, o ponia Poškienė pasakiusi, kiek jai bebus lemta gyventi, ji norinti tą savo gyvenimo dalį praleisti nors šiek tiek komfortiškiau.
N. Ogaj-Ramer prisimena, kad O. Lukauskaitė-Poškienė, grįžusi į Šiaulius po tremties, gyvenusi nedideliame kambarėlyje, atrodo, nuomotame kažkokiame privačiame name. Kokiame – seserys tada buvo per jaunos tokiais dalykais domėtis. Seserys mena, kad ponia Poškienė niekada nėra buvusi pas jas namuose: tik jos ją lankydavo.
Seserys prisimena, kad ponia Poškienė labai vertinusi Fiodoro Dostojevskio kūrybą, sakydavusi, kad tai tas rašytojas, kuris kiaurai permatė rusų charakterį, mąstymą. Ji vertinusi ir rusų literatūrą – apie tai rasdavosi daug bendros kalbos su jų mama literatūrologe A. Barštein.
„Toje moteryje buvo kažkoks neišpasakytas gerumas ir švelnumas, gal net labiau tai tiktų vadinti geranoriškumu, gero linkėjimu kitiems“, – mena N. Ogaj-Ramer.
Citrinų spalvos nuotakos kombinezonas
„Keista, kad mūsų atmintyje daugiausia išliko kažkodėl visokios buitinės smulkmenos. Ponia Poškienė buvo labai miela, širdinga moteris ir labai jautri poetė“, – rašo laiške N. Ogaj-Ramer.
Nataša ir Raja prisiminė, kad su Ona jas supažindinusi, žinoma, jų mama. Ji savo dukroms prasitarusi, kad į Šiaulius iš tremties Sibire grįžo labai įdomi moteris. Seserys žinojo, kad ponia Poškienė gyvena viena ir kad ją remia dukterėčia, gyvenanti Amerikoje.
„Būtent dėl siuntinių iš Amerikos ponia Poškienė visada atrodydavo labai stilingai apsirengusi. Jos drabužiai visada būdavo labai gražūs, kokybiški, kokių niekas tada Lietuvoje neturėjo. Iš aprangos detalių visada išsiskirdavo puikios kokybės šilkinės kojinės ir elegantiški bateliai“, – rašo N. Ogaj-Ramer.
Įdomiausia tai, kad ir Natašai teko dalis tos „moteriškos šlovės valandos“, nes ponia Poškienė parūpindavusi drabužių iš Amerikos ir Natašai, juk ji buvo išvykusi „nugalėti Maskvos“ – studijuoti Valstybiniame teatro meno institute (GITIS) režisūrą.
„Mano prisiminimai apie ponią Poškienę pilni paprastų moteriškų džiaugsmų. Juk ji man padėjo jaustis Maskvoje tikra Žaklin Kenedi, į kurią atsisukdavo susižavėję žvilgsniai, kai eidavau Maskvoje pasipuošusi iš ponios Poškienės gautu baltu paltuku trijų ketvirčių plačiomis rankovėmis ir didelėmis sagomis! Juokingai dabar atrodo, bet aš tada jaučiausi nuostabiai!“, – pasakojo N. Ogaj-Ramer.
Kai Nataša jau dirbo Šiaulių dramos teatre ir tapo teatro vyriausiąja režisiere, ponia Poškienė tuo labai apsidžiaugusi ir paaiškinusi, kad ji dabar Natašą jau labai rimtai mokinsianti lietuvių kalbos ir literatūros.
„Aš buvau sutikusi su Onos pasiūlymu, bet didžiulis užimtumas, spektakliai. Lemtingas susitikimas su Tomu (Venclova), vėliau – kūdikio laukimas. Tikrai tada jau nebebuvo laiko jokioms pamokoms. Bet aš supažindinau Tomą su ponia Poškiene! Įdomiausia Šiaulių moterimi! Jie labai dažnai tada bendravo“, – likimo gijas pasakojo N. Ogaj-Ramer.
Kai Šiaulių dramos teatre 1972 metais režisierė repetavo Žano Anujaus „Euridikę“, staiga Natašai paskambina mama ir sako, kad jos skubiai laukia ponia Poškienė.
„Atbėgu, o ponia Poškienė man įteikia du įmantriausius rūbus: prabangų vakarinį citrinų spalvos kombinezoną, siuvinėtą blizgančiais akmenukais ir purpurinės spalvos suknelę, su kuria būtų galima net Džiuljetą vaidinti! Tai pranoko net visas įmanomas svajones! Sugrįžtu į repeticiją teatre visa švytinti – nuo aktorių to nepaslėpsi, bet visi tyli, niekas nieko manęs neklausia, spėlioja, kas su manimi darosi, ko taip švyčiu?! Tik Pranas Piaulokas išdrįsta pagaliau paklausti, kas gi man nutiko!“ – ir dabar šypseną keliančią istoriją pasakojo N. Ogaj-Ramer.
Šis citrinų spalvos kombinezonas tapo Natašos tuoktuvių su Tomu Venclova rūbu.
Šiaulių „Aušros“ muziejaus nuotr.
Ona Lukauskaitė-Poškienė savo bute Šiauliuose.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Į senąsiais Šiaulių kapines Tomą Venclovą lydėjo istorikė, bibliotekininkė Roma Baristaitė. Senosiose kapinėse yra palaidotas O. Lukauskaitės-Poškienės tėvas advokatas Stasys Lukauskis.
Vienuolė Regina Teresiūtė įsitikinusi, kad reikia gyventi su šypsena, net jei gyvenimas skiria sunkių išbandymų.
Muziejininkė Gražina Narbutaitė lydėjo prie Onos Lukauskaitės-Poškienės kapo, prie kurio prieš 19 metų vedė ir Tomą Venclovą.
Pirmosioms mirties metinėms skulptorius Adolfas Teresius sukūrė Onos Lukauskaitės-Poškienės antkapinį paminklą. Jis kuklus, bet tvirtas – toks, kokia buvo ir pati Ona. Laiko ženklai tik išryškina prasmes Rūpintojėlio veide.
Teatro režisierė Nataša Ogaj-Ramer apie ponią Poškienę mena ir labai šiltų moteriškų smulkmenų.
Biografija
Ona Halina Lukauskaitė-Poškienė (1906–1983) – poetė, vertėja, Lietuvos visuomenės ir politinė veikėja.
1915–1918 metais mokėsi Tartu ir Maskvos gimnazijose, 1922 metais baigė Šiaulių gimnaziją. Vienos ir Kauno universitetuose studijavo Gamtos mokslus.
Dirbo mokytoja Joniškio gimnazijoje. Ištekėjusi už karininko V. Poškaus, augino sūnus Erdvilą ir Vytenį. 1932–1935 metais dirbo Aukštadvario vidurinėje mokykloje. 1935–1940 metais – valstybinių knygynų (bibliotekų) vedėja Radviliškyje ir Šiauliuose.
Periodinėje spaudoje poetė debiutavo 1932 m. Išleidusi eilėraščių rinkinius „Brangiausias pėdas“ (1933) ir „Eilėraščių kraitis“ (1939).
1939 metais priimta į Lietuvos rašytojų draugiją. Priklausė 1941 metais Šiauliuose įsikūrusiam Slėpimo nuo vokiečių komitetui, Šiaulių apygardos meno ir mokslo centrui.
Kartu su juriskonsultu kapitonu Jonu Noreika-generolu Vėtra ir Stasiu Gorodeckiu-S. Radžiūnu 1945 metais Vilniuje įsteigė Lietuvos tautinę tarybą, siekusią būti pasipriešinimo sovietinei okupacijai centru. LTT vardu 1946 metais parašė laišką popiežiui apie padėtį okupuotoje Lietuvoje. Už dalyvavimą LTT veikloje Ypatingojo karinio tribunolo nuteista 10 metų, 1948–1955 metais kalėjo Vorkutoje. Tremtyje parašė „Lagerių pasakas” ir atsiminimus, kurių ištraukos publikuotos tik prasidėjus Atgimimui.
1967 metais organizavo moksleivių literatūrinių, o kartu ir politinių studijų grupę Šiauliuose. 1976 metų lapkričio 25 dieną su bendražygiais įsteigė „Helsinkio susitarimams remti lietuvių grupę“.
1999 metų vasario 1 dieną Lietuvos Respublikos Prezidento dekretu (po mirties) apdovanota Vyčio Kryžiaus ordino Karininko kryžiumi.
Šiaulių „Aušros“ muziejaus nuotr.
Ona Lukauskaitė-Poškienė