
Naujausios
Jonas Vasilevičius: darbas – gyvenimo eliksyras
Zita BURŽAITĖ-VĖŽIENĖ
Rugsėjo pabaigoje netekome įžymaus kraštiečio skulptoriaus Jono Vasilevičiaus. Nors didžiąją savo ilgo gyvenimo dalį praleido Vilniuje, niekada nepamiršo savo gimtojo krašto, palaikė glaudų ryšį su Pakruojo rajone gyvenančiais žmonėmis bei kraštiečiais, gyvenančiais sostinėje bei kituose miestuose.
Iš atminties niekada neišdilo Linkuvos parapijoje išmindžioti takai takeliai, Mūšos vingiai, čia sutikti žmonės. Iš tėviškės jis sėmėsi įkvėpimo bei temų savo kūrybai: memorialinė lenta Žeimelio progimnazijos direktoriui Baliui Nainiui, žuvusiam Sibiro tremtyje; memorialinė lenta Linkuvos gimnazijos steigėjui ir ilgamečiam jos direktoriui Ignui Brazdžiūnui, 1941 metų tremtiniui, 1942 metais mirusiam Tomsko srityje nuo išsekimo; memorialinė lenta įžymiam kraštotyrininkui Juozui Šliavui ir kita.
Ir sumanęs išsileisti knygą apie savo gyvenimo bei kūrybos kelią, neieškojo žymių autorių sostinėje, o savo gimtajame krašte. Šita garbė atiteko man.
Prisiminkime nelengvą skulptoriaus gyvenimo kelią.
Jonas Vasilevičius gimė 1920 m. liepos 1 d. mano mamos gimtinėje Megučionių k., Linkuvos vls., Šiaulių apskrityje, valstiečių šeimoje. 1932 metais baigęs Megučionių pradinę mokyklą, toliau nebesimokė, dirbo tėvų ūkyje, padieniu darbininku statybose, Pamūšio linų fabrike, miško kirtėju... Nuo pat vaikystės turėjo didelį potraukį piešimui ir molio lipdiniams.
Tačiau savo svajonę toliau mokytis galėjo įgyvendinti tik jau brandžiame amžiuje, po karo, 1945 m., įstodamas į ką tik atidarytą Kauno vidurinę dailės mokyklą, kurią 1951 m. baigęs, įstojo į Vilniaus dailės institutą, kuriame studijavo skulptūrą. 1957 m. baigęs visą instituto kursą, įsidarbina Vilniaus dailės kombinate. 1959 m. priimtas į dailininkų sąjungą.
Jonas Vasilevičius kaip menininkas linksta į natūralizmą. Tai slypėjo jo sielos gelmėse. Jam buvo artimesnė klasikinė realistinės skulptūros idėja, romantizuota plastika. Šiam savo polinkiui buvo ištikimas visą gyvenimą. Jono Vasilevičiaus idealu buvo jo mokytojas skulptorius Juozas Mikėnas.
Skulptorius atsisako stoti į komunistų partijos gretas, todėl apeinamas skirstant prestižinius projektus. Tampa laisvu menininku, kuria figūrines kompozicijas, portretus bareljefus, sakralines kompozicijas, antkapinius paminklus. Savitą antkapinių paminklų grupę sudaro granito ar marmuro frontalioje pusėje apskritimo formos nišoje įkomponuotas mirusiojo portretas, neišeinantis iš nišos gilumos. Originalus antkapinis paminklas, kur moters figūra tarytum išeina iš netaisyklingos formos granito bloko.
Meistriškas iš granito ar marmuro iškalimas leido skulptoriui jautriai modeliuoti formas, suteikiant šviesos bei šešėlių žaismą. J. Vasilevičiui buvo svarbu gilintis į žmogaus natūrą, jo dvasinę išraišką. Nuo pat kūrybos pradžios buvo analitikas. Žmogaus veide, judesyje stengėsi perteikti jo nuotaiką, vidinį pasaulį. Žymesni kūriniai: „Darbininkas“ prie Akmenės cemento gamyklos kultūros rūmų, Motinos skulptūra Linkuvos miesto kapinėse, Motina Šilutės karių kapinėse (1979 m.). Panevėžio katedros sienos nišoje stovi J. Vasilevičiaus sukurtas vyskupo K. Paltaroko biustas ir marmurinė memorialinė lenta prie įėjimo į kriptą, kurioje palaidotas iškilusis dvasiškis.
Kad išgyventų, skulptoriui nepavyko visiškai išvengti sovietinės tikrovės peršamų temų. 1960 metais nukaldina bolševikų vado Lenino biustą. Vienoje jubiliejinėje skulptūros parodoje jo Leninas buvo nupirktas net už 25 tūkstančius sovietinių rublių. Tais laikais tai buvo milžiniška suma. Tie pinigai leido jam su žmona keramike Elena Katinaite padoriai įsikurti Vilniuje, nes prieš tai su dviem vaikais gyveno keturiolikos kvadratinių metrų kambarėlyje. Tačiau tai nesiderino su skulptoriaus nuostata, ir šis kūrinys niekada neteikė kūrėjui pasitenkinimo, tarsi norėjo išbraukti jį iš savo kūrybinės biografijos.
Dabar ši skulptūra Grūto parke.
Jonas Vasilevičius padėdavo kitiems žymiems skulptoriams įgyvendinti jų idėjas: bendradarbiavo su A. Kmieliausku Jiezno bažnyčioje, Plungėje, Oginskių rūmuose, su skulptoriais G. Jokūboniu, K. Kisieliumi bei A. Dimžliu. Talkino J. Mikėnui kuriant „Pirmąsias kregždes“, Petrui Aleksandravičiui – kuriant paminklą Žemaitei, Alfonsui Ambraziūnui – įgyvendinant sudėtingą Kauno IX forto memorialinį ansamblį, Nijolei Gaigalaitei – realizuojant skulptūros „Eglė žalčių karalienė“ idėją. Taip pat G. Jokūboniui – kuriant „Pirčiupio motiną“ ir paminklą A. Mickevičiui.
Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, dirbo prie Vytauto Didžiojo paminklo atstatymo Kaune.
J. Vasilevičius atkūrė paminklui dekoratyvinę skulptūrą „Totorius“, Lazdijuose atkuria paminklą Lietuvos kariams, žuvusiems nepriklausomybės kovose 1919–1920 m.
Ir vaikystėje, ir jaunystėje, ir senatvėje Jono Vasilevičiaus gyvenime nestigo įvairių išbandymų. Tačiau visus gyvenimo smūgius priimdavo vyriškai ir stengdavosi juos įveikti, nugalėti. Savo natūra buvo kovotojas, niekada neprarado optimizmo, nedejuodavo, nevirkavo. Ir senatvėje toks išliko.
2009 metais mirus žmonai keramikei Elenai Katinaitei-Vasilevičienei, iškyla klausimas, kaip gyventi toliau. Senka jėgos. Vis sunkiau vaikščioti, ypač užlipti laiptais į savo butą ketvirtame aukšte, atsinešti maisto, pasigaminti valgį... Ieško talkininkių. Ir vėl labai nori, kad jos būtų kilusios iš jo gimtojo krašto, iš tų žalių lygumų... Suranda vieną, kitą... Tačiau nakčiai lieka vienas. Baugu, šlūbčioja širdelė...
Po sunkesnės ligos 2010 m. pasiryžta palikti sunkiai suktą savo lizdelį miesto centre ir apsigyvena Vilniaus gerontologijos-reabilitacijos centre, mažame kambarėlyje, bet su nemažu įstiklintu balkonu į miško parką. Pro jį stebi metų laikų kaitą, klausosi lakštingalų trelių, gegutės kukavimo, čia tarsi į jį padvelkia gimtojo Linkuvos krašto gamta. Kol leido sveikata, su bendro likimo draugais bei draugėmis pavaikščiodavo miško parko takeliais...
Bet daugiausia laiko skyrė darbui – kūrybai... Globos namų balkonas tampa skulptoriaus dirbtuvėmis. Ir tokiomis atrodytų sunkiomis sąlygomis gimsta puikiausi darbai. Čia sukurtais portretiniais bareljefais, biustais, pieštais atvirukais puošia savo kambarėlio sienas... Be abejo, visų jo kūrybinių darbų medžiaga dabar – tonuotas gipsas. Ne vienas čia sukurtas menininko darbas iškeliauja kaip dovana jam brangiems žmonėms. Ir mano kambarių sienas puošia bene šeši portretiniai bareljefai: mano, vyro, mano motinos, sesers, Maironio, Vytis... Tai vis dovanos už knygą „Jono Vasilevičiaus gyvenimo ir kūrybos vingiai“ ir už giminišką draugystę, gimusią rašant šią knygą. Pokalbiuose telefonu, susitikimuose dalinomės kūrybiniu džiaugsmu, vargais, sveikatos vingiais bei kasdieniais rūpesčiais. Skulptoriui labai trūko gerų, kokybiškų nuotraukų jo sumanytiems personažams, tekdavo kurti net iš laikraštinių... Kai skatindavau skulptorių daugiau laiko skirti poilsiui, mažiau dirbti, visada atsakydavo: „Be darbo tuoj pat numirčiau. Kol dirbu, tol gyvenu. Darbas – patys geriausi mano vaistai.“
Po kelerių metų bareljefų prisikaupė tiek daug, kad kambarėlyje nebetilpo. Globos namų vadovybė leido juos eksponuoti laiptinės sienoje.
Kambarėlyje lieka J. Marcinkevičiaus, Prezidento A. Brazausko, R. Meilutytės, sūnų Jono ir Eugenijaus skulptūriniai biustai, miniatiūrinės skulptūrėlės, bareljefinių portretų dublikatai... Globos namuose jų nėra kur eksponuoti. Menininkas svajoja apie savo naujausių darbų parodą. Besirūpindamas ja, išeikvoja sveikatos likučius. 2016 m. rugsėjo 23 d. skulptoriaus širdis nustojo plakus, taip ir neįgyvendinus savo sumanymo.
Palaidotas greta žmonos Elenos Katinaitės-Vasilevičienės Vilniaus Kairėnų kapinėse. Kapą puošia skulptoriaus Jono Vasilevičiaus paminklas „Liūdesys“, baltas marmuras.
V. Alekseriūnaitės nuotr.
Skulptorius Jonas Vasilevičius didžiąją gyvenimo dalį praleido Vilniuje, tačiau niekada nepamiršo gimtojo krašto, palaikė glaudų ryšį su Pakruojo rajonu.
Asmeninio autorės albumo nuotr.
Skulptorius Jonas Vasilevičius prie žmonos kapo. Kairėnų kapinės, 2010 m.
D. Umbraso nuotr.
Paskutiniai 96-erių metų skulptoriaus Jono Vasilevičiaus darbai – Rūtos Meilutytės ir Arvydo Sabonio portretiniai bareljefai.
J. Vasilevičiaus nuotr.
Jonas Vasilevičius. Skulptūrinis bareljefas „Jaunystė“. Gipsas, 2013 m.