
Naujausios
„Velnias spąstuose“ nuvainikuoja „Ameriką pirtyje“
Lietuvių teatro pradžia – ne Palangoje, o Medvilionyse
Joniškio kultūros centre surengtoje mokslinėje konferencijoje „Bajorai von Goesai, Medvilionių dvaras ir epocha“ istorikė Vida Girininkienė sakė, kad ne Palangoje parodytą „Ameriką pirtyje“, bet Medvilionyse pastatytą vaidinimą „Velnias spąstuose“ galima vadinti tikrąja profesionalaus lietuvių teatro pradžia.
Be to, šis dvaras reikšmingas ne tik dėl savininkų bajorų švietėjų ir lietuvybės skleidėjų, bet ir dėl susiklosčiusios aplinkos, kurioje tarsi paveiksle įsikomponavo kitos garsios Lietuvos asmenybės, nutiesiančios gijas nuo mažos pasienio vietovės iki Paryžiaus, Krokuvos, Sankt Peterburgo.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Profesionalaus teatro pradžia
Palangoje 1899 metais buvo pastatyta Keturakio (Antano ir Juozo Vilkutaičių) „Amerika pirtyje“, tačiau Palanga, pasak istorikės Vidos Girininkienės, priklausė Kuršo gubernijai, o Medvilionys – lietuviškai Kauno gubernijai.
Be to, Dviejų Moterų (Julijos Žymantienės-Žemaitės ir Gabrielės Petkevičaitės-Bitės) kūrinys „Velnias spąstuose“ buvo parašytas specialiai Medvilionių teatrui, kuriam sukurti jas suvedė Povilas Višinskis. Tad būtent šį viešą vaidinimą derėtų vadinti tikrąja profesionalaus lietuviško teatro pradžia.
„Velnias spąstuose“ buvo sukurtas remiantis G. Petkevičaitės-Bitės išgirstais pacientų pokalbiais vaistinėje, pagal kuriuos gimė istorija apie vokietuku pasivertusią piktą dvasią.
„Velnias spąstuose“ garsi komedija ir tuo, kad dėl jos 1900 metais buvo pradėta afišų byla. Povilas Višinskis šį spektaklį norėjo pastatyti Palangoje, Liepojoje, Mintaujoje, bet valdžia spektaklį uždrausdavo. Į Mintaują nuvykusius teatralus „supakavo“ policija, žiūrovus išvaikė. Vėliau rašyta, kad „velnias pabėgo, o visi kiti liko spąstuose“.
Joniškyje kurpius Juozas Brijūnas buvo išklijavęs afišas, kviečiančias į spektaklį Latvijoje. Suimtas jis prisipažino, kad tai padaręs studento P. Višinskio prašymu. Buvo surašytas protokolas, o P. Višinskiui iškelta trejus metus trukusi byla, pasiekusi senatą, kuris pagaliau jį išteisino.
Tautiškumo pamokos
Apie tautiškumo pamokas Medvilionyse priminusi V. Girininkienė pasakojo, kad su dvareliu susiję daug žymių asmenybių, kurios nutiesia gijas nuo šio krašto iki Krokuvos, Sankt Peterburgo, Paryžiaus.
Bajorų Goesų giminaitis dailininkas Adomas Varnas, tuo metu studijavęs Kauno kunigų seminarijoje, įsijungė į 1900-ųjų viešo vaidinimo Medvilionyse pastatymą.
1903 metais gyvenimo keliai A. Varną nuvedė į Krokuvą, ten jis susipažino su kompozitoriumi Zigmantu Skirgaila.
1905 metais Adomas Varnas rašo laišką dėdei Stanislovui Goesui, prašydamas priimti bent dviem savaitėms paviešėti, lietuvių kalbos pramokti Z. Skirgailą. Vėliau pastarasis bičiuliui laiškuose užsimins, kad viešnagė jam buvusi kaip „geras šmotelis duonos išalkusiam“.
„Galima didžiuotis šiuo kraštu, kad tokie žodžiai skiriami“, – sakė V. Girininkienė.
Pasak jos, Medvilionių dvarelis įgauna didžiulę reikšmę, nes galima kalbėti ne tik apie bajorus Goesus, bet mažiausiai apie dešimt ryškių asmenybių, buvusių, dalyvavusių toje aplinkoje.
Čia lankėsi Prezidentas Antanas Smetona, Gabrielė Petkevičaitė-Bitė, Mikas Petrauskas. Kartu su A. Varnu, Z. Skirgaila gijos nusitiesia iki Krokuvos, Paryžiaus, Sicilijos, kur jie studijavo, gyveno.
Apie lietuviškumo apraiškas nuo Vinco Kudirkos iki Medvilionių dvaro kalbėjo ir Klaipėdos universiteto profesorius dr. Petras Bielskis.
Dvaro istorija
Dr. Ernestas Vasiliauskas savo pranešime pristatė Medvilionių dvaro ir Goesų giminės istoriją.
Švedų ir austrų tyrėjų duomenimis, Goesai kildinami iš Portugalijos to paties pavadinimo provincijos, jie dalyvavo Kryžiaus žygiuose XIII—XIV amžiais. Kurše giminė neabejotinai atsirado XVI amžiuje, o apie 1800-uosius atšaka jau gyvena Lietuvoje ir pasuka į Joniškio rajoną daryti gerų darbų.
Medvilionių pavadinimas pirmą sykį paminėtas 1775 metais, o 1790 metais Upytės dūmų (ūkių) revizijoje jau įvardytas Medvilionių bajorkaimis ir du dūmai, valdomi Pranciškaus Gosicko ir Dominyko Buivydo.
Praskolintą dvarelį 1864 metais įsigyja Juozapas Goesas. Medvilionių lietuvybės šviečiamąją veiklą plėtoja jau jo palikuonys: Stanislovas ir Teresė Goesai bei Viktorija Goesaitė—Gravrogkienė.
Gražūs pavyzdžiai įkvepia
Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto doktorantė Birutė Avižinienė, kalbėjusi apie komediją „Velnias spąstuose“, bandė atsakyti, kam ji buvo skirta – kaimo ar dvaro teatrui?
Pagal siužetą istorija orientuota į valstiečių auditoriją, kuri atpažintų scenoje kasdienio gyvenimo apybraižas, tačiau teatras užėmė svarbią vietą diduomenės kasdienėje aplinkoje, jis buvo neatsiejama gyvenimo dalis ir pramoga.
Kultūros paveldo departamento atstovė Akvilė Jagminaitė-Markevičienė, kalbėjusi apie dvarų atgimimą, pažymėjo, kad atgyjančiais galima vadinti ne tik restauruotus, bet ir dėl bendruomenių veiklos gyvybės įgavusius dvarus.
Lietuvoje privačiomis, savivaldybių, valstybės ir Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis šiuo metu restauruota apie šimtas dvarų.
Joniškio kultūros centro direktorės pavaduotoja Ilona Osipova pristatė projektą „Atminties kultūros skatinimo programa: Šiaurės Lietuvos šviesuomenė“, kurios viena iš dalių – ši konferencija.
Kriukų seniūnei Audronei Impolienei ir Kriukų pagrindinės mokyklos pedagogei Ligitai Eitkevičienei ji įteikė informacinę atminimo lentą, skirtą Medvilionių dvareliui pažymėti.
Konferencijoje gražiai suskambėjo į Goesų laikus nukėlęs Joniškio kultūros centro suaugusiųjų teatro „Žiburys“ suvaidintas epizodas, veikė fotografijų paroda.
Po renginio dalyviai aplankė Medvilionių dvarą, Lieporų kapinėse ant seserų Teresės ir Viktorijos Goesaičių kapų padėjo gėlių, uždegė žvakučių.
Redakcijos archyvo nuotr.
Šiame nykiai atrodančiame Medvilionių dvare 1900-aisiais buvo suvaidinta komedija „Velnias spąstuose“.
Autorės nuotr.
Istorikė Vida Girininkienė sako, kad Lietuvos profesionalaus teatro pradžia buvo Medvilionyse, o ne Palangoje, kuri priklausė Kuršo gubernijai.
Kriukų seniūnė Audronė Impolienė (kairėje) žadėjo, kad atminimo informacinė lenta bus pritvirtinta prie specialaus akmens riedulio. Greta – pedagogė Ligita Eitkevičienė.
Iš paveikslo žvelgia šviesuolis bajoras Stanislovas von Goesas.
Ernesto VASILIAUSKO asmeninio archyvo nuotr.
Komedija „Velnias spąstuose“ garsi ir tuo, kad dėl jos 1900 metais buvo pradėta afišų byla.