
Naujausios
Kodėl emigruoja mokytojai?
Mokinio krepšelio lėšų užtenka tik dešimčiai su puse mėnesio. Važinėdami per kelias mokyklas mokytojai sukrapšto vos 400 eurų mėnesio atlyginimą. Per metus mokykla pasiremontuoja tik po porą kabinetų. „Švietimas – apleista sritis“, – mokyklų realijas dėsto Liolių pagrindinės mokyklos direktorius Albertas Pumputis.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Valdžia negerbia mokslo
Liolių pagrindinė mokykla dar turi 100 mokinių. Kaimo ugdymo įstaigai – tai daug. Tačiau sudurstyti galus – nelengva. Mokinio krepšelio lėšų užtenka dešimčiai su puse mėnesio. Nors mokytojams mokami patys minimaliausi įkainiai už pamoką.
Porą metų Liolių pagrindinėje mokykloje dirbusi jauna anglų kalbos mokytoja šiemet pardavė viską, ką buvo Lietuvoje užgyvenusi, ir su vyru bei dviem vaikais patraukė į Norvegiją. Neplanuoja grįžti į Lietuvą. Nebent grįš tuomet, kai užsidirbs norvegišką pensiją.
Mokytojo padėtis, ypač kaimo mokyklose, – nepavydėtina. Atlyginimas – vos 400 eurų per mėnesį. Liolių pagrindinėje mokykloje dirba 19 mokytojų. Keturi iš jų – antraeilininkai.
Dalykų, kuriems skiriama mažiau savaitinių pamokų, tokių kaip dailės, technologijų, muzikos, tikybos mokytojai, važinėja per tris mokyklas, kad surinktų bent minimalų savaitinį krūvį. Pavyzdžiui, jauna technologijų mokytoja dirba trijose mokyklose, ketvirtoji darbo vieta – Liolių senelių namai.
Mokyklos vadovai ilgai suka galvas, kol pamokas sudėlioja taip, kad antraeilininko pamokos sutilptų į vieną arba dvi dienas, kad jam nereikėtų gaišti laiko, naudoti kuro važinėjant po 20 kilometrų į darbą. Galiausiai, kad suspėtų atlikti pareigas kitoje mokykloje.
„Dar blogiau mokslininkams, – sako Liolių pagrindinės mokyklos direktorius Albertas Pumputis. – Mano vaikystės draugas – socialinių mokslų daktaras. Dėl aukštųjų mokyklų reorganizacijos jam beliko vos dvylika savaitinių pamokų. Badas.“
„Gal naujoji valdžia atidžiau pažvelgs į žmogų, labiau gerbs asmenybę, kompetenciją?“ – viliasi direktoriaus pavaduotoja Lina Dzimidienė.
Ji ir mokyklos direktorius iki Švietimo ir mokslo ministrų pasikeitimo dar galėjo turėti po keletą pamokų. Į ministres atėjusi A. Pitrėnienė pakeitė tvarką. Direktoriui atlyginimas sumažėjo 150, pavaduotojai – 80 eurų. Be to, vadovai praranda pedagogų kvalifikaciją, pasiektus vardus, lieka tik vadybininkų kategorija.
Nuo 2008 metų krizės prasidėjęs mokyklos skurdinimas tebesitęsia. Dar iki krizės mokytojai per poros mėnesių atostogas galėdavo sau leisti bent minimalų poilsį, išvykti į kelionę. Dabar kai kurių kelionė – uždarbiauti į užsienį.
Mokykloje turi likti ir paprastų dalykų
Beje, dėl to, kad mokytojų socialinė padėtis sunkėja, jų darbo niekas nepalengvina. Atvirkščiai, jis darosi vis sudėtingesnis. Mokyklon ateina visa socialinė visuomenės įtampa. Kaime labai nedaug pasiturimai gyvenančių žmonių. Daugelis mokinių patiria skurdą. Vieni dėl materialinės padėties, kiti dėl iškreipto vaiko teisių supratimo neturi motyvacijos mokytis. Sako: „Na ir kas, kad nemoku.“ Mokytojas privalo „įpūsti“ jiems norą mokytis.
„Kiekvienas vaikas mokytojo privalo būti pamatytas, pagirtas. Einame prie individualaus mokinio tobulėjimo plano. Pavyzdžiui, jeigu mokinys turi problemų spręsdamas lygtis, mokytojas su juo individualiai dirbdamas turi siekti kad, pavyzdžiui, per mėnesį situacija pagerėtų. Tam skiriamos mokytojo konsultacijos. Įtraukiami ir tėvai", – pasakoja A. Pumputis.
Tačiau visa tai labiausiai turi rūpėti mokytojui. Ministerijos valdininkai ne visuomet supranta mokytojo rūpesčius. Pavyzdžiui, pakeista lietuvių kalbos programa, o nauji vadovėliai dar neakredituoti. Juos mokyklos gauna tik rugsėjo mėnesį. Kaip iki vadovėlių gavimo dirbti mokytojui? Ir apskritai ar verta kaitalioti programas, jeigu grįžtama prie to, kas buvo prieš dvidešimt metų?
Mokyklos vadovai ir pedagogai susirūpinę ir mokinių raštingumu. Jis visiškai nelavinamas. Pratybų sąsiuviniuose užtenka įrašyti vieną raidę arba vieną žodį, kartais sakinį.
Ankstesnės kartos prirašydavo po kelis dailyraščio sąsiuvinius. Ir rankos nenukrisdavo. Patobulėdavo ne tik rašysena, bet ir klaidų vis mažiau pasitaikydavo.
„Kompiuterinės technologijos turi daug teigiamybių, – svarsto direktorius. – Tačiau jos neturėtų sunaikinti senųjų gerų, paprastų dalykų.“
Vandenį perka patys vaikai
A. Pumputis sako, jog į žmogų dabar žiūrima globaliai. Tačiau valdžia privalėtų matyti kiekvieno rajono, kiekvieno žmogaus situaciją. Nes visos jos labai skirtingos. Kai kur galbūt reikėtų papildomų investicijų.
Rajone daug renovuotų, moderniai sutvarkytų mokyklų. Tačiau pagrindinėse, senos sovietinės statybos mokyklose daug materialinių problemų. Pavyzdžiui, prieš naujuosius mokslo metus pajėgiama susiremontuoti tik po porą kabinetų.
Liolių gyvenvietėje prastas geriamasis vanduo. Koridoriuose pastatytos pirkto geriamojo vandens talpos. Už vandenį sumoka mokinių tėvai. Vienam vaikui vanduo per mėnesį atsieina 30 euro centų. Ar tai ne graudžiai juokingas kapeikinėjimasis?
Autorės nuotr.
Liolių pagrindinės mokyklos direktorius Albertas Pumputis sako, jog švietimas – labai apleista sritis.