
Naujausios
SKAITYTOJAI KREIPIASI
Sakramentai ir mišios taip pat kainuoja
Kelmės rajono Padubysio kaimo gyventoja (pavardė redakcijai žinoma – aut. past.) norėjo pasirūpinti dviem anūkais, kad jie gautų Sutvirtinimo sakramentą. Tačiau nuėjusi pas kleboną sužinojo, jog sakramentas kiekvienam anūkui kainuos po 20 eurų. Tai papiktino tikinčiąją. „Neturi pinigų, neik į bažnyčią“, – padarė išvadą moteris.
Tuo tarpu bažnyčios atstovai teigia, jog rengiant vaikus Sutvirtinimo sakramentui, kainuoja katecheto paslaugos, vyskupo kelionė į bažnyčią bei dovanėlė vaikui.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
„Dirmavonė“ išsimokėtinai?
Į redakciją paskambinusi Padubysio kaimo gyventoja pasakojo, jog norėjusi dorais krikščionimis išauginti du savo anūkus. Pakrikštytiems vaikams atėjo laikas priimti Sutvirtinimo sakramentą.
Nuėjusi į Liolių bažnyčią moteris sužinojo, jog vieno vaiko parengimas priimti Sutvirtinimo sakramentą kainuos 20 eurų. Už du anūkus mokėti 40 eurų moteriai pasirodę brangokai. Tuomet Liolių klebonas Remigijus Katilius ją pasivedęs į šalį ir pasiūlęs sumokėti dalimis – po kelis eurus kas mėnesį. Esą tokia suma numatyta Vyskupijos.
Moterį tai labai papiktino: „Dirmavonė išsimokėtinai?! Jeigu jau nustatyti įkainiai už bažnyčios paslaugas, tuomet bažnyčios tegu moka valstybei mokesčius.“
Kelias neužkirstas
Liolių klebonas Remigijus Katilius redakcijai patvirtino, jog iš tiesų šiuo metu renka vaikų grupę Sutvirtinimo sakramentui priimti. Į pirmąjį susirinkimą pakviesti tėvai užpildė anketas. Anketose nurodytas aukos dydis 20 eurų.
Jis prisiminė ir moterį, kuriai mokėti 40 eurų už dviejų anūkų parengimą pasirodė per daug. Klebonas paaiškinęs, jog ši suma už visą pasirengimo laikotarpį. Moteris atsakiusi, jog suprato. Daugiau diskusijų nekilę.
Pasak klebono R. Katiliaus, vadovybė nustatė optimalų aukos dydį. Už gautas lėšas atsilyginama katechetei, vaikams nuperkamos knygelės „Katechizmas jaunimui“, yra ir kitų išlaidų, susijusių su Sakramento suteikimo iškilmėmis.
Tačiau tokiu atveju, kai tėvai ar globėjai sunkiai verčiasi, jie gali rašyti prašymą klebonui, kad sakramentui suteikti reikalinga suma būtų kompensuojama iš parapijos lėšų.
„Suprantu močiutę, už du anūkus paaukoti 40 eurų gal ir didoka suma, – sakė klebonas. – Tačiau kelias neužkertamas. Reikia tik bendrauti, šnekėtis.“
20 eurų aukos dydis nustatytas ir už parengimą Pirmajai komunijai. Kaip informavo Lietuvos Vyskupų konferencijos sekretoriato atstovė, konkretūs aukos dydžiai nustatyti, nes yra išlaidų, susijusių su pasirengimu, reikia atlyginti katechetams už darbą, perkami katechizmai ir rožiniai.
Kiek negaila
Prieš keletą metų Lietuvos vyskupų konferencija buvo nustačiusi aukų už bažnyčios paslaugas vadinamąsias „lubas“. Turėjo tikslą, kad kunigai neimtų iš gyventojų nerealių sumų.
Įvesdami orientacines aukų normas ir jas tikslindami vyskupai siekia atkreipti kunigų dėmesį, jog prašant paaukoti visuomet reikia įsigilinti į žmonių situaciją, rūpintis, kad materialiniai dalykai neužgožtų sielovados.
Tačiau kartu siekta, kad ir patys žmonės suprastų, jog reikia išlaikyti bažnyčią ir skirti jai optimalią auką, kurios pakaktų bažnyčiai, bet tikinčiajam ji netaptų našta.
Pavyzdžiui, už santuoką optimali suma 100 litų, už laidotuvių mišias – 150 litų, už krikštą – 50 litų, už mišias praėjus 30 dienų po mirties ar metams – 70 litų. Į šias sumas neįėjo atlyginimas bažnyčios patarnautojams: zakristijonui, vargonininkui ir valytojai. Galimas ir mokėjimas dalimis.
Nuo to laiko, kai buvo nustatyti preliminarūs įkainiai, praėjo jau nemažai laiko. Liolių klebonas R. Katilius tvirtino, jog eurais jokių įkainių nenustatyta. Parapijiečiai patys nustato aukos dydį pagal savo išgales. „Jeigu tikintysis paklausia, kiek aukoti, niekuomet nepasakau sumos. Sakau: „Kiek negaila.“ Žmogus paaukoja, kiek jam negaila. Pasako, kiek paaukojęs kitiems. Taip informacija ir keliauja iš lūpų į lūpas, virsdama paslaugos įkainiu.“
Beje, kaip pavyko sužinoti iš kitų parapijų kunigų, šiandieninių aukų dydžiai kiek pasikeitė nuo paskelbtųjų prieš keletą metų. Dabar už krikštą aukojama apie 30 eurų, už santuoką – apie 100 eurų, už laidotuvių mišias – 50–70 eurų, terminuotos arba iš anksto sutartai datai užsakytos mirties metinių paminėjimo ar kitokiai progai skirtos mišios – 30 eurų, neterminuotos – apie 15 eurų, bendros mišios, kai neaukojamos atskirai, tik paminima intencija ir vardai – apie 10–15 eurų.
Aišku, kai kur didmiesčiuose šie įkainiai ir padvigubėja.
„Lubas“ nustatė, „grindys“ – tikinčiojo sąžinės reikalas
„Lubas“ nustatė vyskupai, o „grindys“ paliekamos žmogaus sąžinei“, – juokavo redakcijos kalbinti ir kitų parapijų kunigai, nenorėję, kad jų pavardės būtų viešinamos.
Kai kurie tvirtino, jog būtų paprasčiau, kad ne tik Pirmajai komunijai ir Sutvirtinimo sakramentui, bet ir visoms bažnyčios paslaugoms būtų nustatyti įkainiai. Tuomet kunigai neatsidurtų kvailoje padėtyje.
„Kartais vestuvininkai atvyksta į bažnyčią su keliais limuzinais, liejasi šampanas, groja orkestras, o bažnyčiai palieka 20 eurų. Buvo atvejų, kai iš viso nepaaukojo. Sutuokiau, ir išvažiavo nė „ačiū“ nepasakę, – pasakojo vienas kunigų. – Vestuvėms poros dabar išleidžia po keliolika tūkstančių eurų, samdo fotografus, šventės vedėjus, didžėjus, nuomojasi prabangias sales ir limuzinus. Jeigu yra krikščionys, turėtų suprasti, jog reikia padėti išlaikyti ir bažnyčią. Juk reikia gyventi ir kunigams, ir bažnyčios tarnams, išlaikyti patalpas. Visos išlaidos dengiamos iš aukų. Kunigai atlyginimo iš valstybės negauna.“
Kai kuriose užsienio šalyse aukos yra gerokai mažesnės. Pavyzdžiui, britai už mišias, aukojamas sutartu laiku aukoja tik 20 svarų, jei mišios neterminuotos, pakanka 2–3 svarų.
Italai už santuoką, krikštynas ar kitas bažnyčios paslaugas auką įdeda į aukų dėžutę. Niekas nė nežino, kiek paaukojo. Tačiau tose šalyse kunigams mokamos algos. Jiems nereikia gyventi iš aukų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
AUKOS: Įkainiai bažnyčioje, o ne savanoriškos aukos stebina tikinčiuosius.