
Naujausios
Mes buvome, mes esame...
Vytenis RIMKUS
Profesorius
Kaip greitai bėga laikas... Rodos, dar vakar, prasidėjus fotomeno sąjūdžiui, vienas iš aktyviausiųjų jo dalyvių, vis jaunas ir jaunas, vis bręstantis ir tobulėjantis, toks kasdienis, kad kartais net nebeišsiskiriantis, bet vis tas, na, tas Algirdas... Musneckis. Kiek parodų, kiek nuotraukų spaudoje, knygose, albumuose – ir štai – solidus jubiliejus, leidžiąs parodyti ir peržvelgti ilgą kūrybos kelią.
Fotografas, fotomenininkas Algirdas Musneckis gimė 1936 m. sausio 6 d. Šiauliuose, mokėsi Šiaulių pedagoginiame institute, tapo lietuvių kalbos ir literatūros mokytoju. Septynerius metus mokytojavo Šiaulių mokykloje-internate Nr. 1, domėjosi sportu, žaidė krepšinį, buvo iškovojęs fechtavimo kardu Šiaulių miesto čempiono vardą.
1967 metais pradėjo dirbti Šiaulių pedagoginiame institute, įsteigė ten fotolaboratoriją ir fotostudiją, kurioje ištisas būrys jaunimo susipažino su fototechnika ir fotomenu. Iš jų išaugo nemažai fotografų, kai kurie pasiekė didelių kūrybinių laimėjimų. Iš tokių ypač pažymėtinas jau pagarsėjęs fotomenininkas Aleksandras Ostašenkovas. Artimai bendraujama su ELTOS fotokorespondentu A. Diliumi, kurio iniciatyva 1966 metais įsteigtas fotoklubas inspiruoja ypač plačią veiklą: parodas, konkursus ir vienintelio Lietuvoje fotomuziejaus įsteigimą ir plačiašakę jo veiklą.
Pradėjęs savo fotoveiklą kaip pedagoginio instituto (dabar – universiteto) metraštininkas, nuosekliai tobulindamas meistriškumą A. Musneckis sukoncentravo dėmesį į žmogaus vaizdą, tarkim – universiteto dėstytojų buvimą, augimą, gyvenimą įvairiose situacijose – susidaro visos epochos iškalbinga panorama.
A. Musneckio portretuose fiksuojama ne tik fizinė būsena, bet ir dvasios slinktis, kuri lemia ganėtinai netikėtą personažų atpažįstamumą. 1998 metais jo suruošta personalinė „Dėstytojų paroda“ sulaukė itin teigiamų įvertinimų.
V. Morkūnienė rašė: „Specialiai nesiekdamas istorinio nuoseklumo, nepaisydamas savo herojų mokslinių laipsnių ir titulų, neturėdamas tikslo tolygiai reprezentuoti visus universiteto padalinius, autorius vis dėlto parodo gyvenimo kaitą, aukštosios mokyklos raidą ir tą mokyklą kūrusius žmones“ ("Šiaulių kraštas“, 1998-11-12).
Portretinis pradas būdingas net A. Musneckio gamtovaizdžiuose, miesto vaizduose: jis pateikia šimtą kartų lyg matytą – nematytą kažkurį miesto centro motyvą, kaip tik to motyvo, to daikto portretinę išraišką, netikėtą atpažįstamumą. Per detalę, per, atrodytų, atsitiktinai pastebėtą nereikšmingą dalyką atskleidžiama miesto esamybė, miesto ir jo žmonių gyvenimas.
Susiklostė miesto buvimo temos, o jų parodos – į savitas serijas: „Senosios Šiaulių kapinės“, „Miesto centras“, „Buratino aikštė“. Štai kapinės tampa ne tik tyrinėjimo, atminties išsaugojimo, bet ir meninės interpretacijos objektu. Dėl to jis kelerius metus vasarą ir žiemą vaikštinėjo po jas, skaitė įrašus, rado netikėtų vaizdų, tokių kaip medžio kamieną, pasiglemžusį metalinę antkapio dalį.
O koks gi tas miesto centras? Dar vaikystėje jis matė jį sugriautą, sudegusią bažnyčią, pamažu atstatomą, tampančią katedra, daugelio pastatų, o ir pačių gatvių transformaciją. Ir visais atvejais čia pat yra žmogus, ar tai gyventojas, ar svečias. Nemažai tame pačiame mieste būna ir nelaimių, ir humoro. Bet kokiu atveju tenka sutikti su autoriaus deklaracija, kad „Šiauliai yra mano meilė“.
Keliaudamas po artimesnes ir tolimesnes apylinkes A. Musneckis visur ir viską fotografuoja, susikaupia šūsnys nuotraukų, iš kurių vėlgi formuojasi teminės parodos. Viena iš tokių – „Šiauliai–Radviliškis“. Autorius atranda, savaip fiksuoja jungiamąją šių miestų grandį – geležinkelį. Dažnas šiaulietis ar radviliškietis kasdien priešpriešiais važiuoja į darbą, vis keičiasi Lietuvos geležinkelių sostinių titulais, neišvengia griovimų, bombardavimų karų metais. Savo nuotraukomis A. Musneckis dar kartą parodo tų vietų žmonių bendrumą.
Nuo pat savo kūrybinės veiklos pradžios A. Musneckis įsijungė į lietuvių tautinės savimonės judėjimą, etnografinių objektų, tradicinių papročių, tautodailės fiksavimą. Ypač svarbų vaidmenį šiame vyksme suvaidino atgimstančios Užgavėnių tradicijos.
Užgavėnių papročiai, ritualai, eitynės nuo senų laikų buvo svarbus ir išraiškingas lietuvių liaudies papročių faktorius, susipynęs su baltiška mitologija ir krikščioniškos pasaulėžiūros elementais. Laiko tėkmėje kito jų turinys ir formos, santykis su gyvenimo realijomis.
Keistokai susiklostė Užgavėnių statusas tarybiniu laikotarpiu: jos buvo priskirtos prie kenksmingų tautinių-religinių atgyvenų. Tuo tarpu Lietuvoje stiprėjo tautinės aspiracijos, viena iš tų apraiškų – liaudies meno raida, liaudies skulptūros suklestėjimas.
Parodose dažnai pasirodydavo Užgavėnių kaukės, jos pamažu įsitvirtino kaip savitas žanras. Tuo pačiu metu kūrėsi įvairaus žanro ir apimties folkloriniai ansambliai, jų stichiškas formavimasis vis dažniau išsprūsdavo ir net nepaklusdavo oficialiam reglamentavimui, administracinėms-partinėms nuostatoms.
Šiame judėjime ryškiai sužibėjo Kurtuvėnai ir jų žmonės. Iškilo idėja atgaivinti Užgavėnių tradicijas ir 1972 metais miestelyje įvyko persirengėlių eitynės, jos į savo erdvę įtraukė daug žmonių iš Šiaulių, Kauno, Vilniaus. Nuošalyje neliko ir fotografai, ypač šiauliečiai Vladas Mikalauskas, Algimantas Puodžiūnas, Ričardas Dailidė, Algirdas Musneckis. Jų nuotraukos pasirodydavo leidiniuose, parodose, jos susiklostė į savitą metraštį. A. Musneckio nuotraukos – ne tik archyvinis paliudijimas apie šį itin įdomų reiškinį, bet ir meninės kūrybos faktas. Jis paliudija liaudies kultūros ir profesionaliojo meno ryšius, abipuses inspiracijas.
A. Musneckio kūryba, organizacinė veikla atspindi svarbų fotografijos raidos etapą: fotomenas tampa savarankiška meno šaka su savitomis technologijomis, fotoaparatų gamyba, ekonomika, kuriasi draugijos, sąjungos, fotografijos ir fotomeno teorijos ir istorija.
A. Musneckio kūrybinė sėkmė glaudžiai siejasi su šeima: abipusis supratimas paskatino meninei kūrybai žmoną Birutę, pedagogę ir kraštotyrininkę. Ji fotografuoja, suruošė kelias parodas, akivaizdi abiejų autorių idėjinė ir technologinė tarpusavio parama.
O Musneckių šeimos fotoarchyvas nesustabdomai plečiasi, jį pasitelkiant pasirodo vis naujos, didesnės ir mažesnės parodos bibliotekose, mokyklose, jų skaičius artėja iki šimto. Bet svarbiausia ne tai, o kas jose rodoma, teigiama, įamžinama. Ir čia ypatingą vietą užima bendraujant su kitais organizuotos fotoparodos išėjusiems atminti, tarp jų – Gerardui Bagdonavičiui, mokytojui Jonui Adomaičiui, rektoriui Vaclovui Germanui, išradėjui, gamtininkui Petrui Motiekaičiui ir kitiems.
A. Musneckis ir dabar labai aktyviai dirba su jaunimu, dalyvauja kaip iniciatorius, vertintojas konkursuose, konferencijose, aptarimuose. Autorius yra pelnęs įvairių prizų, apdovanojimų, jo fotodarbai publikuoti spaudoje, knygose, albumuose. 2014-ųjų metų Pelikso Bugailiškio premija suteikta už svarų indėlį į „Aušros“ muziejaus veiklą.
Fotoaparatas tebespragsi kasdien, fiksuoja ir skelbia, kad mes buvome, mes esame...
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Daugelis Algirdo Musneckio nuotraukų – ne tik archyvinis, dokumentinis paliudijimas, bet ir meninis kūrybos faktas.
Algirdas Musneckis – ne tik fotografas, bet ir fotoaparatų kolekcininkas bei puikus remontininkas.
Algirdas Musneckis. Iš ciklo „Šiaulių pietinio mikrorajono statyba“.