Kryžiuojamos ietys dėl Pakruojo sinagogos šiltinimo

Kryžiuojamos ietys dėl Pakruojo sinagogos šiltinimo

Kry­žiuo­ja­mos ie­tys dėl Pak­ruo­jo si­na­go­gos šil­ti­ni­mo

Kul­tū­ros mi­nis­te­ri­jos, res­tau­ra­to­rių są­jun­gos at­sto­vai, pa­vel­do­sau­gi­nin­kai bei ar­chi­tek­tai ap­žiū­rė­jo pra­dė­tą res­tau­ruo­ti Pak­ruo­jo si­na­go­gą ir ban­dė ras­ti su­ta­ri­mą, kaip ge­riau pa­sta­tą ap­šil­tin­ti, kad ma­žiau­siai nu­ken­tė­tų jo au­ten­ti­ka. Ra­jo­no val­džia sa­ko, kad to­kios dis­ku­si­jos – jau pa­vė­luo­tos.

Ja­ni­na VAN­SAUS­KIE­NĖ

pakruojis@skrastas.lt

Be­veik tris­de­šim­ties spe­cia­lis­tų gru­pė Pak­ruo­jy­je dis­ku­ta­vo dėl me­di­nio kul­tū­ros pa­vel­do – Pak­ruo­jo si­na­go­gos – tvar­ky­bos. Dis­ku­si­ja, pra­dė­jus įgy­ven­din­ti pa­sta­to tvar­ky­bos pro­jek­tą, ki­lo dėl si­na­go­gos pa­sta­to šil­ti­ni­mo.

Šil­ti­ni­mo iš vi­daus ar išo­rės pa­si­rin­ki­mas, spe­cia­lis­tų aki­mis, lai­ko­mas pro­ble­miš­ku.

Anot ar­chi­tek­tės Rū­tos Va­lai­nie­nės, „to­bu­lo spren­di­mo ne­ga­li bū­ti, nes rei­kia rink­tis iš dvie­jų blo­gių“.

Pak­ruo­jo si­na­go­ga žy­dų bend­ruo­me­nės bu­vo sta­ty­ta kaip va­sa­ros šven­to­vė, to­dėl pa­sta­tą pri­tai­kant šian­die­ni­nėms kul­tū­ros reik­mėms jis bu­vo nu­ma­ty­tas ap­šil­tin­ti.

Šil­ti­ni­mui iš išo­rės pa­reng­tas pro­jek­tas, fi­nan­suo­ja­mas iš Nor­ve­gi­jos fon­dų (EEE), pri­si­de­dant vals­ty­bei bei lė­šo­mis iš ra­jo­no biu­dže­to.

Prieš šil­ti­ni­mą iš išo­rės pa­si­sa­ko konst­ruk­ci­jų ty­ri­mų pro­jek­to da­lies va­do­vas Ja­ko­vas Men­de­le­vi­čius. Jo nuo­mo­ne, po šil­ti­ni­mo me­džia­go­mis pa­si­slėp­tų uni­ka­lios pa­sta­to konst­ruk­ci­jos, to­dėl toks šil­ti­ni­mas yra ne­ga­li­mas.

Šiai min­čiai opo­nuo­jan­tys spe­cia­lis­tai tei­gia, kad ne­pa­ly­gi­na­mai di­des­nė uni­ka­lių vi­daus me­džio konst­ruk­ci­jų, au­ten­tiš­kos ta­py­bos frag­men­tų ver­tė. Šil­ti­nant pa­sta­tą iš vi­daus, kad iš­lik­tų re­konst­ruo­ta ir dėl to mar­ga ta­pu­si išo­rė, vis­kas bū­tų už­klo­ta šil­ti­ni­mo me­džia­go­mis.

Dis­ku­si­jo­se, ku­rio­se da­ly­va­vo ir ra­jo­no va­do­vai, taš­kas ne­pa­dė­tas, lie­ka klau­si­mas: „Ką au­ko­ti: si­na­go­gos vi­dų ar išo­rę?“

Pa­sak ra­jo­no me­ro Sau­liaus Ge­giec­ko, teks rink­tis ma­žiau­sią blo­gy­bę.

„Kad ga­li iš­kil­ti to­kia pro­ble­ma, pro­jek­tuo­to­jams tu­rė­jo bū­ti aiš­ku ren­giant pro­jek­ti­nę do­ku­men­ta­ci­ją – juk šis sta­ti­nys bu­vo skir­tas nau­do­ti tik va­sa­rą, o pro­jek­tas pa­reng­tas jį pri­tai­ky­ti nau­do­ti vi­sais me­tų lai­kais“, – tei­gė me­ras.

Si­na­go­go­je tvar­ky­bos dar­bai at­lie­ka­mi pa­gal tech­ni­nį pro­jek­tą. Vi­sa pro­jek­to ver­tė sie­kia per 751 tūks­tan­tį eu­rų. Šiuo me­tu yra pa­nau­do­ta apie 11 pro­cen­tų lė­šų.

Eri­kos KI­ŽIE­NĖS nuo­tr.

IŠO­RĖ: Sie­kiant iš­lai­ky­ti ati­deng­tas au­ten­tiš­kas lau­ko konst­ruk­ci­jas, si­na­go­gos išo­rė li­tų mar­ga, nes da­lis jų dėl su­tre­ši­mo tu­rės bū­ti kei­čia­mos nau­jo­mis.

VI­DUS: Dau­ge­liui dis­ku­si­jos da­ly­vių at­ro­dė, kad tu­rė­tų bū­ti iš­sau­go­ta vi­daus au­ten­ti­ka, to­dėl šil­tin­ti pa­sta­tą iš išo­rės.

LAN­GAI: Si­na­go­gos lan­gų dy­dis ir au­ten­tiš­ku­mas su­pran­ta­mas tik esant pa­sta­to vi­du­je. Iš išo­rės jie neat­ro­do nei ypa­tin­gi, nei di­de­li.