Mo­ki­nių ma­žė­ja, mo­ky­to­jų tam­pa per daug

Mo­ki­nių ma­žė­ja, mo­ky­to­jų tam­pa per daug

Mo­ki­nių ma­žė­ja, mo­ky­to­jų tam­pa per daug

Mo­kyk­lų per­tvar­ka yra neiš­ven­gia­ma, nes mo­kyk­lo­se kas­met ma­žė­ja mo­ki­nių ir mo­ky­to­jų tam­pa per daug – įsi­ti­ki­nu­si per­spek­ty­vi­nį pen­ke­rių me­tų mo­kyk­lų tink­lo per­tvar­ky­mo pla­ną rengianti Rad­vi­liš­kio ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to sky­riaus ad­mi­nist­ra­ci­ja. To­dėl pe­da­go­gai įstai­gų tink­lo op­ti­mi­za­vi­mui ra­gi­na­mi ruoš­tis ir psi­cho­lo­giš­kai.

Lai­ma AGA­NAUS­KIE­NĖ

alaima@skrastas.lt

Mo­ki­nių kas­met ma­žė­ja

Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to sky­riaus ve­dė­jos Ge­no­vai­tės Juo­dei­kie­nės tei­gi­mu, jau pa­ju­dė­jęs mo­kyk­lų tink­lo per­tvar­ky­mo trau­ki­nys ne­sus­tos, o tik įgis pa­grei­tį. „To­dėl ne tik kai­mo mo­kyk­lų, bet ir mies­to gim­na­zi­jų lau­kia reor­ga­ni­za­ci­ja“, – Tri­ša­lės ta­ry­bos po­sė­dy­je tvir­ti­no švie­ti­mo įstai­gų va­do­vė.

Sky­riaus duo­me­ni­mis, per de­vy­ne­rius pa­sta­ruo­sius me­tus mo­kyk­lo­se mo­ki­nių su­ma­žė­jo dau­giau nei 3 tūks­tan­čiais. Dau­giau­sia vai­kų su­ma­žė­jo 2007–2008 moks­lo me­tais – net 450.

Pag­rin­di­nė­mis moks­lei­vių ma­žė­ji­mo prie­žas­ti­mis sky­riaus spe­cia­lis­tai įvar­di­ja gims­ta­mu­mo ma­žė­ji­mą bei emig­ra­ci­ją. Esą kas­met su tė­vais į už­sie­nį iš­vyks­ta 100 ir dau­giau mo­kyk­li­nio am­žiaus vai­kų. Gau­na­si tar­si už­bur­tas ra­tas: dau­giau jau­ni­mo iš­va­žiuo­ja – ma­žiau vai­kų gims­ta Lie­tu­vo­je.

Ma­žė­jant mo­ki­nių skai­čiui, kei­čia­si ir kla­sių komp­lek­tai. Pa­sak G. Juo­dei­kie­nės, ki­tais moks­lo me­tais pir­mą kar­tą kai­mo pa­grin­di­nių mo­kyk­lų pra­di­nė­se te­bus po du–tris kla­sių komp­lek­tus. Alks­niu­piuo­se, kur vei­kia di­džiau­sia kai­mo pa­grin­di­nė mo­kyk­la, ki­tą­met ir­gi te­bus trys pra­di­nių kla­sių komp­lek­tai.

„Dėl to­kios si­tua­ci­jos gims­ta ne­svei­ka kon­ku­ren­ci­ja – mo­kyk­los vie­na iš ki­tos vi­lio­ja mo­ki­nius, nes kai ka­da net ir ke­li mo­ki­niai daug ką le­mia. Pa­vyz­džiui, jei su­ren­ka­ma 19 mo­ki­nių, yra for­muo­ja­mos dvi kla­sės, o jei 18 – tik vie­na. Tuo­met at­si­ran­da pe­da­go­gų per­tek­lius. Kai kur taip jau yra“, – sa­kė G. Juo­dei­kie­nė.

Anot sky­riaus ve­dė­jos, ne­da­rant ra­di­ka­lių spren­di­mų, si­tua­ci­ja tap­tų vis su­dė­tin­ges­nė: to­ly­džio ma­žė­jan­tį mo­ki­nių bū­rį mo­ky­tų tiek pat pe­da­go­gų.

Lau­kia mo­kyk­lų jung­tu­vės

Ab­sur­diš­ka si­tua­ci­ja jau su­si­da­rė Ty­ru­liuo­se, kur pa­grin­di­nė­je mo­kyk­lo­je be­si­mo­kan­čius 29 mo­ki­nius mo­ko 20 pe­da­go­gų.

Anot G. Juo­dei­kie­nės, su to­kiu mo­ki­nio krep­še­liu įstai­gai iš­gy­ven­ti neį­ma­no­ma – jau šiais moks­lo me­tais Ty­ru­lių pa­grin­di­nė­je mo­kyk­lo­je 2,5 mė­ne­sio stin­ga lė­šų mo­ky­to­jų at­ly­gi­ni­mams. To­dėl Ty­ru­lių pa­grin­di­nė mo­kyk­la taps Šiau­lė­nų Mar­ce­li­no Šikš­nio gim­na­zi­jos iki­mo­kyk­li­nio ir pra­di­nio ug­dy­mo sky­riu­mi ir vai­kai mo­ky­sis Šiau­lė­nuo­se.

Nuo rug­sė­jo šios gim­na­zi­jos sky­riu­mi taps ir Šau­ko­to pa­grin­di­nė mo­kyk­la. Kol jo­je ne­su­ma­žės vai­kų, pa­sta­rie­ji mo­ky­sis Šau­ko­te. Jei­gu jų taps ma­žiau, mo­ki­niams teks ug­dy­mo pro­ce­są tęs­ti Šiau­lė­nuo­se.

Nuo rug­sė­jo bus lik­vi­duo­ja­mas Še­du­vos gim­na­zi­jos Pa­var­ty­čių sky­rius, ku­rio vie­na­me pra­di­nių jung­ti­nių kla­sių komp­lek­te šiuo me­tu ug­do­mi sep­ty­ni vai­kai, o nuo ki­tų moks­lo me­tų jų dar ma­žės.

„Tad šie vai­kai nuo rug­sė­jo lan­kys jau Še­du­vos gim­na­zi­ją“, – sa­kė G. Juo­dei­kie­nė.

Tarp nu­ma­to­mų atei­ties per­tvar­kų – ir Pa­šuš­vio pa­grin­di­nės mo­kyk­los pri­jun­gi­mas prie vos už ke­lių ki­lo­met­rų esan­čios Grin­kiš­kio gim­na­zi­jos.

Anot G. Juo­dei­kie­nės, ki­tais moks­lo me­tais Pa­šuš­vy­je pla­nuo­ja­ma su­jung­ti penk­tą­ją ir šeš­tą­ją kla­ses, o dar po me­tų toks pat li­ki­mas lau­kia ir Grin­kiš­kio gim­na­zi­jos kla­sių.

„Jei Pa­šuš­vy­je lik­tų iki­mo­kyk­li­nis ug­dy­mas ir pra­di­nės kla­sės, tuo­met nei Pa­šuš­vio, nei Grin­kiš­kio vai­kams ne­be­rei­kė­tų mo­ky­tis jung­ti­nė­se kla­sė­se“, – sa­kė ve­dė­ja.

Pert­var­kos – ir mies­to gim­na­zi­jo­se

Pert­var­kos lau­kia ir dvie­jų mies­to gim­na­zi­jų – Vaiž­gan­to ir Liz­dei­kos. Švie­ti­mo spe­cia­lis­tų ap­skai­čia­vi­mu, 2017–2018 moks­lo me­tais Vaiž­gan­to gim­na­zi­jo­je tu­rė­tų mo­ky­tis 217, Liz­dei­kos gim­na­zi­jo­je – 430 mo­ki­nių. Su­jun­gus šias gim­na­zi­jas, esą leng­viau bū­tų komp­lek­tuo­ti kla­ses, ne­be­lik­tų ne­svei­kos kon­ku­ren­ci­jos tarp mo­ky­mo įstai­gų.

Pa­gal mo­de­liuo­ja­mą įstai­gų su­jun­gi­mo pla­ną, Vaiž­gan­to gim­na­zi­ją pri­jun­gus prie Liz­dei­kos, pa­sta­ro­jo­je bū­tų for­muo­ja­mos pir­mos gim­na­zi­nės kla­sės, o Vaiž­gan­to gim­na­zi­jos moks­lei­viai čia mo­ky­tų­si, kol ją baig­tų.

Esą to­kia per­tvar­ka leis­tų ge­riau panau­do­ti Liz­dei­kos gim­na­zi­jos ba­zę, o Vaiž­gan­to gimnazijoje dau­giau erd­vės lik­tų ta­me pa­čia­me pa­sta­te vei­kian­čiai Vaiž­gan­to pro­gim­na­zi­jai.

Pak­laus­ta apie pe­da­go­gų li­ki­mą po reor­ga­ni­za­ci­jų, G. Juo­dei­kie­nė pri­pa­ži­no, kad jų jau da­bar yra per daug. Esą to­dėl kai ku­rio­se mo­ky­mo įstai­go­se pe­da­go­gai pa­tys su­ta­ria drau­giš­kai su­si­ma­žin­ti dar­bo krū­vius, kad kaž­ku­riam iš jų ne­rei­kė­tų išei­ti iš dar­bo.

Vien Vaiž­gan­to gim­na­zi­jo­je šiuo me­tu dir­ba pen­ki li­tua­nis­tai, o jų rei­kė­tų tik dvie­jų. Liz­dei­ko­s dir­ba še­ši li­tua­nis­tai, to­dėl, pa­sak G. Juo­dei­kie­nės, neiš­ven­gia­mai kai ku­rie pe­da­go­gai tu­rės ieš­ko­ti dar­bo ki­tur.

Anot G. Juo­dei­kie­nės, jų sky­rius vi­sa­da in­for­muo­ja mo­kyk­las apie at­si­ra­du­sias lais­vas dar­bo vie­tas, ta­čiau pe­da­go­gai ne vi­sa­da no­ri da­ly­vau­ti at­ran­ko­se ir jas užim­ti.

Au­to­rės nuo­tr.

ERD­VĖ: Reor­ga­ni­za­vus Vaiž­gan­to gim­na­zi­ją, dau­giau erd­vės bū­tų pa­lik­ta ta­me pa­čia­me pa­sta­te be­si­mo­kan­tiems Vaiž­gan­to pro­gim­na­zi­jos mo­ki­niams.

NUO­MO­NĖ: Sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to sky­riaus ve­dė­jos Ge­no­vai­tės Juo­dei­kie­nės tei­gi­mu, ma­žė­jant mo­ki­nių skai­čiui, bū­ti­na reor­ga­ni­zuo­ti ir mo­kyk­las.