
Naujausios
Velykų rytą lelija pražydo
Velykos – viena didžiausių krikščionių švenčių. Tai – tikėjimo Kristaus dieviškumu ir vilties būsimu prisikėlimu laikas. Apie šv. Velykų šventę „Mūsų kraštui“ papasakojo Šeduvos krašto etnografijos žinovė Emilija Brajinskienė.
Saulius JUŠKEVIČIUS
saulius@skrastas.lt
Didžioji savaitė
Etnografijos žinovė Emilija Brajinskienė, daugelio vadinama Šeduvos baba, sako, kad dar iki praėjusio šimtmečio vidurio Lietuvoje Velykas švęsdavo tris dienas. Pirma diena būdavo didžioji šventė, antroji – svečių linksmybių, o trečioji – Ledų diena. Bažnyčioje šią dieną pasitikdavo linksmai giedodami „Aleliuja“, „Linksma diena“.
„Ne tik bažnyčioje, bet ir namuose buvo nusistovėjusi Didžiosios savaitės tvarka. Šią savaitę negalima buvo bartis, pavydėti, nepriimtina ką nors skolintis ar skolinti, nes nesiseks gyventi. Tarpukario Lietuvoje buvo griežtai laikomasi bažnyčios mokymų.
Didžioji savaitė prasidėdavo Verbų sekmadienį. Žmonių būreliai su verbomis eidavo į bažnyčią. Eiti be verbos šakelės į bažnyčią nederėjo, nes sakydavo, jog tada tau į ranką velnias uodegą įkiš. Šeduviai eidavo su verbos žalia šakele ir taikydavo, kad ant šakelės būtų uogų, dar pridėdavo „kačiukų“ šakelių. Verbų sekmadienio rytą visi stengdavosi nuplakt tebegulinčius namiškius. Buvo tikima: jei verba palupi – visus metus būsi sveikas“. Iš bažnyčios parnešta verba buvo laikoma prie šventų paveikslų. Verbos šakelėmis buvo smilkoma gryčia perkūnui trankantis, naudojama mirštančiam žmogui apsmilkyti, kad velnias troboje nesislapstytų. Verbos šakelėmis buvo plakami gyvuliai, išginant juos į ganyklas per Jurgines“, – apie Didžiosios savaitės pradžią pasakojo Šeduvos baba.
Pasiruošimas Velykoms
Pasak etnografės, nuo Didžiojo ketvirtadienio iki Didžiojo šeštadienio – nuo varpų užsigavėjimo iki atsigavėjimo – visi laikėsi sauso pasninko. Jei kas smarkiau patriukšmaudavo, tuoj vyresnių buvo įspėjami.
E. Brajinskienė sakė, kad kaimuose ir miesteliuose aplink Šeduvą, kaip ir visoje Lietuvoje, galiojo tos pačios krikščioniškos taisyklės.
„Didysis ketvirtadienis vadinosi „čystuoju ketvirtadieniu“. Žmonės tvarkė sodybas, namus. Reikėjo tą dieną išplauti visus skalbinius, indus, nes jei viską išvalysi, tai ir metai bus švarūs. Pačiam reikėjo prieš saulei tekant nusiplauti upelyje, kuris atiteka iš rytų pusės. Tuomet visus metus būsi gražus ir sveikas. Šeduviams ši apeiga būdavo neįmanoma, nes ir Niauduva, ir Daugyvenė teka būtent į rytų ar šiaurės rytų pusę“, – aiškina etnografijos žinovė.
Šventės išvakarės
Anot E. Brajinskienės, Didysis penktadienis ir Didysis šeštadienis – atgailos dienos. Didįjį penktadienį mažiau dirbama, laikomasi tylos, nes tai Kristaus mirties diena. Ir tai vienintelė diena metuose, kai nevyksta mišios.
Didįjį šeštadienį iki pietų reikėdavo baigti visus darbus. Iš bažnyčios buvo parnešama ugnis, šventintas vanduo, ruošiami velykiniai valgiai, marginami kiaušiniai, įrengiamos sūpuoklės.
Pasak šeduvės, Didįjį šeštadienį bažnyčioje šventinamą ugnį ir vandenį parnešti namo buvo patikima vaikams. Ši diena jiems buvo įspūdinga. Parnešta šventa ugnimi kurdavo švariai išvalytą krosnį.
„Dabar dažniausiai pašventina degtukų dėžutę, bet kunigai bara, nes vyrai tais degtukais ir pypkę ar cigaretę prisidega. Anksčiau šventą ugnį saugodavo iki Sekminių arba nors iki Velykų pirmosios dienos ryto. Ji turėdavo degti visą laiką ir neužgesti“, – vaikystės atsiminimais dalijosi ji.
Pasak Šeduvos babos, parsinešę šventą vandenį iš bažnyčios, juo apšlakstydavo Velykų stalą, lauką, kiemą, tvartą, daržinę, klėtį, pildavo į šulinį. Dalį vandens palikdavo, kad turėtų kuo pašlakstyti sergantį ar mirštantį.
Velykiniai papuošimai
Laukiant Velykų, būdavo puošiami kambariai. Puošmenos – iš šiaudelių, kiaušinių kevalų, popieriaus, žalumynų.
Pasak Šeduvos babos, iš šiaudelių buvo daromos žvaigždės, reketukai. Iš kiaušinių kevalų – paukšteliai (kevalą pamargindavo, priklijuodavo iš popieriaus sulankstytus sparnelius, galvutes, uodegytes0. Gražiai atrodydavo ir popieriniai karpiniai virš langų, ant lentynų.
Margutis – ir grožis, ir burtai, ir papročiai
Kiaušinius dažė ir maži, ir dideli, ir pasiturintys, ir vargšai. Dažniausiai kiaušinius margindavo visa šeima – nuo mažo iki seno.
Pasak E. Brajinskienės, kiaušiniai buvo dažomi viena spalva, o po to juos išrašydavo vašku, margino dėmėmis, skutinėjo.
„Skirtingos kiaušinių spalvos (juoda, mėlyna, raudona, ruda, geltona, žalia ar kitos) buvo išgaunamos kiaušinius dažant svogūnų lukštais, šieno pabiromis, vantlapiais, geltonomis ramunėmis, ąžuolo žieve, geležų vandeniu, juodalksnio žieve, samanomis, eglių kankorėžiais, rugiagėlėmis, kerpėmis, bruknių lapais.
Dažai būdavo tik natūralūs, iš gamtos. Į dažus įdėdavo alūno, kuris labai panašus į ledo gabalėlius, tačiau labai rūgštus. Dabar įpila acto, druskos, kad kevalas būtų tvirtesnis“, – sakė etnografijos žinovė.
Labai gražiai atrodydavo juoda spalva nudažyti kiaušiniai. Gražiausi būna vašku išrašyti kiaušiniai.
„Dažant kiaušinį, jį ornamentu (paukščių pėdutėmis, rasos lašeliais) padalija pusiau. Jei kiaušinis dalijamas išilgai, tai viena dalis bus diena, o kita – naktis. Jei kiaušinį marginant dalijame jį per pusę horizontaliai, tai viršus bus dangus, o apačia – žemė ar požemiai“, – aiškino etnografijos žinovė.
Kiaušinius žmonės margino prasmingai, o ne bet kaip. Juose turėdavo būti pavaizduotas saulutės kelias, pasaulio medis, žaltys su aukso karūna, metai, paukščių pėdos, rasos lašai, aštuoni apskritimai, kurie vaizduodavo aštuonis žemės ūkio darbų mėnesius.
„Dažant margučius, spalvos taip pat turėdavo reikšmę. Raudona vaizduoja grįžusią saulę, geltona – šviesą, žalia – augmeniją, mėlyna – dangų, juoda – žemę“, – priminė ji.
Šeduvė sakė, kad iš margučių žmonės ir burdavo.
„Pasukdavo margutį ir žiūrėdavo, kur sustoja smaigalys. Jei jis žiūrėdavo į pietus, bus šilta vasara, į šiaurę – bus šalta, į rytus – sausa, į vakarus – lietinga. Jei kiaušiniai gerai lupasi, bus geras javų derlius. Jei nulupus kiaušinį duobutė viršuje, bus geri metai, jei šone – negandos“, – sakė ji.
Žmonės tikėdavo, kad nereikia eiti dažyti kiaušinių pas kaimynus, nes vištos ten eis dėti kiaušinių. Margučius virdavo Didįjį šeštadienį, kai būdavo parnešama šventa ugnis.
Likęs paprotys, kad pirmąją Velykų dieną kiaušiniai mušami tik smaigaliu, kuris būna gražiau išpuoštas, o antrą dieną jau galima mušti ir apačia.
Velykų naktis ir rytas
Pasak E. Brajinskienės, tarpukario Lietuvoje buvo įvairūs Velykų nakties ir ryto papročiai.
„Vėlyvą Didžiojo šeštadienio vakarą į bažnyčias rinkdavosi tolimesnių kaimų žmonės. Jie per naktį budėdavo bažnyčioje – melsdavosi, giedodavo. Kai kuriose bažnyčiose buvo paprotys saugoti Kristaus karstą. Bažnyčioje prie Kristaus karsto stovėdavo kareiviais persirengę jauni vyrai. Prie karsto klūpėdavo baltai pasirėdžiusios merginos. Ir kariai, ir merginos budėdavo pasikeisdami. Šventoriuje ir bažnyčioje vaikščiodavo ir persirengėliai, kurie norėdavo pakenkti kareiviams“, – pasakojo Šeduvos baba.
Šeduvos baba sakė, kad Velykų rytą į bažnyčią skubėdavo ir jaunas, ir senas.
„Susitikę pakeliui sveikindavo vieni kitus su švente, linkėdavoo gero derliaus, spėdavo orus pagal saulę, nes jei ši skaisti, aiškiai šviečia – tai bus graži vasara, jei žėri, kibirkščiuoja – bus giedri, geri metai. Jeigu pasirodo raudona saulė iš debesų – bus šalta ir lietinga vasara, o jei saulė visai nepasirodo – ašaros ir nuliūdimas“, – saulės tekėjimo reikšmes aiškino šeduvė ir pridūrė, jog buvo buriama ir iš vėjo krypties.
Velykų stalas
Pasak E. Brajinskienės, Velykų stalas turėdavo būti turtingas, tuomet ir metai bus turtingi.
„Stalo vidury būdavo padėti margučiai tarp žalių bruknių šakelių, avižų želdinių. Būdavo, kad ant stalo stovėdavo ir Velykų eglutė – paprasta neilga lazdelė, prie kurios būdavo pritaisyta 12 lizdelių. Šakelę ir lizdelius apvyniodavo spalvotu popieriumi ir į kiekvieną lizdelį įdėdavo margučių. Ant stalo būtinai turėdavo būti Kristaus simbolis – sviestinis avinėlis su vėliavėle. Stalas būdavo apkrautas visokiais valgiais. Čia stovėdavo ir keptas veršienos kumpis, ir šaltiena, ir „Velykinė boba“, skirta paskanauti prisivalgius“, – sakė ji.
Pasak Šeduvos babos, prieš pradėdami valgyti stalą pašventindavo šventu vandeniu, pasimelsdavo, išgerdavo po lašelį švento vandens, motina visiems šeimynos nariams duodavo po kąsnelį supjaustyto pašventinto margučio ir visi kibdavo į valgius.
Pavalgę eidavo pamiegoti, nes tądien svečiai po trobas nevaikščiodavo.
Velykų simbolis – kiaušinis
„Sako, kad ir Žemė atsirado iš kiaušinio. Kaip pasakoja legenda, Mėnulyje ant akmens tupėjo didelė, didelė antis. Padėjo ji kiaušinį ir ruošėsi perėti, tačiau išalko ir trumpam išėjo pasiieškoti maisto. Tuo metu pradėjo lyti, prilijo pilną lizdą, pasidarė jame skylė ir kiaušinis per ją iškrito. Kiaušinis atsimušė į debesį ir suskilo į tris dalis. Iš trynio atsirado Žemė, iš baltymo – vandenys, o iš kevalo – dangus ir žvaigždės“, – pasakojo legendą E. Brajinskienė.
Autoriaus nuotr.
ŽINOVĖ: Šeduvos krašto etnografijos žinovė Emilija Brajinskienė (Šeduvos baba) sako, kad kiaušinis – gyvybės pradžia, o gyvybė esame mes visi.