
Naujausios
Greta mokinių turėtų būti ir mokytojų taisyklės?..
Pilietinių iniciatyvų centro direktorius Girvydas Duoblys įsitikinęs, kad mokyklose greta viešai pakabintų mokinių taisyklių turėtų būti ir mokytojų taisyklės, taip lengviau susikalbėti. Apie tai, naująją „Z“ vaikų kartą, didesnį tėvų įtraukimą į mokyklos valdymą ir kitais aktualiais klausimais kalbėta Žagarės (Joniškio r.) gimnazijoje surengtoje tarptautinėje konferencijoje.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Taisykles turi turėti visi
Pilietinių iniciatyvų centro direktorius Girvydas Duoblys iškart pareiškė nekalbėsiantis politkorektiškai. Jį stebina ugdymo įstaigose viešai iškabinamos mokinių taisyklės, nes šalia nėra mokytojų taisyklių. Juk jeigu klasėje per pamoką pedagogas kalba telefonu, sunku tikėtis, kad vaikai nesinaudos savo mobiliaisiais. Aiškios taisyklės būtinos.
G. Duoblys sako nesuprantantis paradokso: visi kalba, kad mokiniai tik žino savo teises, bet ne pareigas, tačiau iš tiesų esanti vienintelė pareiga – nepažeisti kito žmogaus teisių. O to mokytis nėra lengva, nes Lietuvoje net nėra normalios dialogo kultūros: žmonės linkę sėdėti savo „apkasuose ir atsišaudyti, o paskui vėl slėptis“.
Lektorius išsakė kritišką nuomonę apie mokinių savivaldą. Jo teigimu, geriau mokyklai nereikia jokios mokinių savivaldos negu formali, kurios veikla tik imituojama arba net manipuliuojama.
„Anglijoje ir kitose Vakarų Europos šalyse yra mokyklų, kuriose vyrauja griežta tvarka ir jokia savivalda net nekvepia, bet mokiniai iš ten nebėga“, – sakė lektorius.
Pasirinkusiems kurti mokinių savivaldą jis rekomendavo nenumesti jai tik renginių organizavimo. Mokiniai turėtų domėtis ugdymo planais, finansavimu, viskuo, iš ko susideda mokyklos gyvenimas. Mokinių savivalda, anot G. Duoblio, administracijai padėtų kontaktuoti su kitais mokiniais, sužinoti jų poreikius, problemas, o tarybos nariai įgytų neįkainojamų įgūdžių, patirties, socialinių gebėjimų, naudingų kontaktų.
Nepagyrė ir tėvų
Lektorius nepagyrė ir Lietuvos tėvų. 2015 metais atlikus tyrimą Lietuvoje paaiškėjo, kad 75 procentai tėvų netgi esant reikalui, pavyzdžiui, kilus muštynėms, kada svarbu jas sustabdyti, neleistų mokytojui naudoti fizinės jėgos.
„Tai sako viena: jūs, mokytojai, tvarkykitės su vaikais, auklėkit, bet šiukštu, jų nelieskit, – teigė G. Duoblys. – Be to, 35 procentai tėvų mano, kad mokiniams nereikia dalyvauti savivaldoje, nes esą jų pareiga tik mokytis. Tai nėra geras požiūris. Ispanijoje netgi buvo kilęs tėvų judėjimas, reikalavęs sutrumpinti vaikų vasaros atostogas iki vieno mėnesio. Pagrindinis argumentas: ką mums su jais daryti?“
Tėvų veikla ir galios
Pilietinės visuomenės instituto Civito diskusijų klubo lektorė, asociacijos „Demokratinės mokyklos sąjunga“ direktorė Salomėja Bitlieriūtė mano, kad Lietuvos tėvai gali pasimokyti iš gerų pavyzdžių kitose Europos šalyse.
Štai Brandenburgo žemėje (Vokietija), kurioje yra 2,5 milijono gyventojų ir 1 154 mokyklos, veikia sprendžiamąją galią turinčios mokyklų konferencijos. Ten be bendro žemės mokyklų komiteto pritarimo net švietimo ir mokslo ministras negali priimti daugelio sprendimų bei kasmet turi atsiskaityti už savo veiklą.
Lektorė pažymėjo, kad Brandenburgo žemėje tėvai mokyklos bendruomenėje atlieka didelį darbą: apmokyti jie teikia metodinę pagalba kitiems tėvams, vietoje auklėtojų organizuoja tėvų susirinkimus, tarpininkauja tarp ugdymo įstaigos vadovų ir tėvų.
Naujoji „Z“ karta
Joniškio švietimo centro Pedagoginės psichologinės tarnybos (PPT) specialioji pedagogė metodininkė Audronė Vadakojienė atkreipė dėmesį į naująją „Z“ kartą.
Pasak specialiosios pedagogės, „Z“ kartos vaikai labai smalsūs, imlūs, apdoroja didžiulius kiekius informacijos, mąsto globaliai, greitai suvokia dalykų esmę, bet yra nekantrūs, jiems trūksta atkaklumo.
Jie labai nemėgsta ilgų tekstų ir skaito ne įprastu vyresniems linijiniu, bet „kilpiniu“ būdu – tai daro fragmentiškai keliose puslapio vietose.
Mokytojams, pasak A. Vadakojienės, norint sudominti „Z“ kartą reiktų organizuoti veiklą, kuri nuolat keistųsi, naudoti šiuolaikines technologijas, ieškoti pamokoms naujų erdvių ir formų. Šie vaikai nori ne rašyti, spręsti, bet paliesti, išgyventi.
Žagarės gimnazijos psichologė Daina Lideikienė pristatė tarptautinę tėvų ir auklėtojų ugdymo programą. Apie mokyklos bendradarbiavimą su tėvais kalbėjo Augstkalnės vidurinės mokyklos direktoriaus pavaduotoja Valentina Ciganoviča. Vėliau vyko užsiėmimai sekcijose, kuriose dalyvavo Joniškio, Šiaulių, Pakruojo, Pasvalio, Augstkalnės, Penkulės (Latvija) mokyklų pedagogai, mokiniai, tėvai.
Autorės nuotr.
PATARIMAS: „Demokratinės mokyklos sąjungos“ direktorė Salomėja Bitlieriūtė mano, kad Lietuvos tėvai apie mokyklų savivaldą gali pasimokyti iš gerų pavyzdžių kitose Europos šalyse ir pristatė Brandenburgo žemės pavyzdį.
PARADOKSAS: Girvydas Duoblys sako nesuprantantis paradokso: visi kalba, kad mokiniai tik žino savo teises, bet ne pareigas, tačiau iš tiesų esanti vienintelė pareiga – nepažeisti kito žmogaus teisių.