Logistikos centras susitraukė iki vėžės

Logistikos centras susitraukė iki vėžės

Lo­gis­ti­kos cent­ras su­si­trau­kė iki vė­žės

Šiau­lių vie­šo­jo lo­gis­ti­kos cent­ro pro­jek­tas ne­ju­da iš vie­tos. Eu­ro­pi­nė pa­ra­ma pra­ras­ta. Me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas, il­gai bu­vęs pro­jek­to skep­ti­ku, da­bar ban­do iš­temp­ti nors ge­le­žin­ke­lio vė­žę. Su­si­sie­ki­mo mi­nist­ras Ri­man­tas Sin­ke­vi­čius sako, jog ir vė­žė, ir pa­ts Lo­gis­ti­kos cent­ro pro­jek­tas da­bar tik pa­čios Sa­vi­val­dy­bės rei­ka­las.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@skrastas.lt

Po vi­zi­to – tik pa­svars­ty­mai

Sa­vi­val­dy­bė sa­vo tink­la­la­py­je in­for­muo­ja, jog A. Vi­soc­kas šią sa­vai­tę dėl vė­žės tie­si­mo su­si­ti­ko su su­si­sie­ki­mo mi­nist­ru R. Sin­ke­vi­čiu­mi bei AB „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­liai“ ge­ne­ra­li­niu di­rek­to­riu­mi Sta­siu Dai­lyd­ka. Ką su­ta­rė, ne­skel­bia­ma.

Kaž­ka­da išar­dy­tai apie 3 ki­lo­met­rų ge­le­žin­ke­lio vė­žės at­ša­kai ša­lia Šiau­lių oro uos­to at­kur­ti rei­kia 3,3 mi­li­jo­no eu­rų. Pla­nuo­ta vė­žė dėl Vie­šo­jo lo­gis­ti­kos cent­ro, da­bar – dėl Lais­vo­sios eko­no­mi­nės zo­nos, ku­ri jau pra­dė­jo veik­ti.

Kar­tu su me­ru į Vil­nių vy­kęs vi­ce­me­ras Do­mas Griš­ke­vi­čius „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė, jog spren­di­mo tik ieš­ko­ma.

„Ban­dė­me įro­dy­ti, kad ge­le­žin­ke­lio at­ša­ka rei­ka­lin­ga į Šiau­lių lais­vą­ją eko­no­mi­nę zo­ną, – sa­kė vi­ce­me­ras. – Iš prin­ci­po vi­si su­tin­ka, kad vė­žės rei­kia, tik iš kur gau­ti pi­ni­gų?“

Po vi­zi­to priei­ta prie iš­va­dos, jog vė­žė iki LEZ – dar ne spren­di­mas. „Rei­kia inf­rast­ruk­tū­ros kro­vi­niams iš­krau­ti ir pa­krau­ti. Be jos vė­žė yra nie­ki­nė“, – tei­gė vi­ce­me­ras.

Sa­vi­val­dy­bės va­do­vai iš­gir­dę S. Dai­lyd­kos nuo­mo­nę, jog „lo­giš­ka bū­tų, jei­gu ly­giag­re­čiai bū­tų vys­to­mi tie pro­jek­tai“.

D. Griš­ke­vi­čius svars­to, jog pro­ble­ma spręs­tų­si, jei­gu įsi­jung­tų Ūkio ir Kraš­to ap­sau­gos mi­nis­te­ri­jos. Ūkio mi­nis­te­ri­ja – dėl Lai­svo­sios eko­no­mi­nės zo­nos, Kraš­to ap­sau­gos – dėl NA­TO mi­si­jos Šiau­lių oro uos­te ap­rū­pi­ni­mo.

„Gra­žiai že­mė­la­pis dė­lio­ja­si, tik spren­džia­ma, kas pir­ma – kiau­ši­nis ar viš­ta?“ – sa­kė vi­ce­me­ras.

Dvi­gu­bas žai­di­mas

Tuo me­tu mies­to Ta­ry­bai tei­kia­mas spren­di­mo pro­jek­tas iš­brauk­ti Vie­šo­jo lo­gis­ti­kos cent­ro pro­jek­tą iš mies­to in­teg­ruo­to­sios te­ri­to­ri­jos vys­ty­mo pro­gra­mos. Į šią pro­gra­mą su­ra­šy­ti svar­biau­si mies­to pro­jek­tai, pla­nuo­ja­mi įgy­ven­din­ti iki 2020 me­tų.

Mo­ty­vuo­ja­ma tuo, kad Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ja Lo­gis­ti­kos cent­rui ne­ski­ria fi­nan­sa­vi­mo.

Ar cent­ro stei­gi­mas brau­kia­mas ir iš Stra­te­gi­nio pla­no?

„Ką reiš­kia „brau­kia­me“? Dar 2014 me­tais Eu­ro­pos Ko­mi­si­ja jį iš­brau­kė ir ne­sky­rė eu­ro­pi­nės pa­ra­mos“, – tvir­ti­no D. Griš­ke­vi­čius. Pri­si­mi­nė, kad pa­ren­gus per bran­gų tech­ni­nį pro­jek­tą jis praė­ju­sią ka­den­ci­ją pri­pa­žin­tas ne­rea­liu.

Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius Eduar­das Bi­vai­nis „Šiau­lių kraš­tą“ ti­ki­no, jog pro­jek­tas iš­lie­ka tarp stra­te­gi­nių. Tik Sa­vi­val­dy­bei nė­ra rea­lu vie­nai jį įgy­ven­din­ti.

„Ieš­ko­me va­rian­tų, jei­gu at­si­ras­tų in­ves­tuo­to­jas, ga­li bū­ti įgy­ven­di­na­mas vie­šo­sios ir pri­va­čios par­tne­rys­tės pa­grin­du“, – svars­tė di­rek­to­rius.

Po­pie­riuo­se ka­bo še­še­rius me­tus

Dar 2010 me­tais Šiau­lių vie­šasis lo­gis­ti­kos cent­ras Vy­riau­sy­bės nu­ta­ri­mu bu­vo pri­pa­žin­tas svar­biu vals­ty­bei ob­jek­tu.

Praė­ju­siu fi­nan­sa­vi­mo pe­rio­du eu­ro­pi­nė pa­ra­ma bu­vo ski­ria­ma ša­lies lo­gis­ti­kos cent­rų pro­jek­tams. Šiau­liams at­seikė­ta 33 mi­li­jo­nų li­tų pa­ra­mos, bet ja ne­su­ge­bė­ta pa­si­nau­do­ti.

2013 me­tais pa­reng­tas neį­kan­da­mos ver­tės Vie­šo­jo lo­gis­ti­kos cent­ro tech­ni­nis pro­jek­tas – net 88 mi­li­jo­nų li­tų. Praė­ju­sios ka­den­ci­jos me­ras Jus­ti­nas Sar­taus­kas de­ja­vo, jog apim­tis rei­kia ma­žin­ti, bet nie­ko rea­liai ne­nu­vei­kė.

Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ja, ne­su­lauk­da­ma rei­kia­mos do­ku­men­ta­ci­jos, pro­jek­tą įra­šė į re­zer­vi­nių są­ra­šą. Tai reiš­kė tik teo­ri­nę ga­li­my­bę su­lauk­ti lė­šų – jei­gu jų liks nuo ki­tų pro­jek­tų ir jei­gu bus spė­ta jas pa­nau­do­ti iki 2016 me­tų.

2015 me­tais 70 tūks­tan­čių eu­rų biu­dže­te bu­vo nu­ma­ty­ta pro­jek­tui ko­re­guo­ti. Bet ir nau­jo­ji val­džia ne­siė­mė veiks­mų.

Me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas, at­sikirs­da­mas į vers­lo at­sto­vų kri­ti­ką, aiš­ki­no, kad raš­tais pro­ble­mos neišsp­rę­si. Pats pro­jek­tą ver­ti­no skep­tiš­kai dar bū­da­mas ei­li­niu Ta­ry­bos na­riu. Iki pro­ku­ro­rų ėjo įro­di­nė­da­mas, kad mies­tui pro­jek­tas eko­no­miš­kai ne­nau­din­gas, abe­jo­jo ir pa­ra­mos sky­ri­mo tei­sė­tu­mu.

Sa­vi­val­dy­bė tik per­nai spa­lio mė­ne­sį po pa­kar­to­ti­nio Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jos klau­si­mo, ko­kie veiks­mai pla­nuo­ja­mi, su­rea­ga­vo.

„Pap­ra­šė­me lai­ko su­si­ma­žin­ti Vie­šo­jo lo­gis­ti­kos cent­ro pro­jek­to apim­tis, – sa­kė „Šiau­lių kraš­tui“ Ie­va Džiau­gie­nė, In­ves­ti­ci­jų ir mies­to plėt­ros sky­riaus ve­dė­jos pa­va­duo­to­ja. – Pa­ra­šė­me, jog ge­le­žin­ke­lio at­ša­kos įren­gi­mą ga­lė­tu­me pra­dė­ti ne­del­siant, nes yra tech­ni­nė do­ku­men­ta­ci­ja ir sta­ty­bos lei­di­mas. Taip pat, kad mums rei­ka­lin­gas lai­ko­tar­pis veiks­mams įvyk­dy­ti – 2016–2017 me­tai.“

I. Džiau­gie­nės tei­gi­mu, ban­dy­ta ieš­ko­ti ir nau­jo pa­ra­mos šal­ti­nio. Siun­tė mi­nis­te­ri­jai raš­tą dėl ga­li­my­bės pro­jek­tą fi­nan­suo­ti iš 2014–2020 me­tų eu­ro­pi­nės pa­ra­mos pa­gal prie­mo­nę ge­le­žin­ke­lio tink­lui at­nau­jin­ti ir įva­ria­rū­šio trans­por­to są­vei­kai ge­rin­ti. Bet ir su tuo pa­siū­ly­mu bu­vo pa­vė­luo­ta.

„Ga­vo­me at­sa­ky­mą, kad to ne­bus, kad to­kiems pro­jek­tams lė­šos jau yra pa­skirs­ty­tos“, – sa­kė I. Džiau­gie­nė.

Ar pro­jek­tas dar rei­ka­lin­gas?

Šiau­lių lais­vo­sios eko­no­mi­nės zo­nos bend­ro­vės va­do­vas Ar­tū­ras Klan­gaus­kas vie­na­reikš­miai tei­gia, jog ge­le­žin­ke­lio at­ša­ka bū­ti­na. Ji di­din­tų LEZ pa­trauk­lu­mą in­ves­tuo­to­jams.

„Jei­gu vė­žė bū­tų, mes iš kar­to tu­rė­tu­me ant­rą in­ves­tuo­to­ją, – tvir­ti­no „Šiau­lių kraš­tui“ A. Klan­gaus­kas, per LEZ-o ati­da­ry­mą prieš po­rą sa­vai­čių pa­si­ra­šęs su­tar­tį su pir­muo­ju in­ves­tuo­to­ju. – Po­ten­cia­lūs in­ves­tuo­to­jai, ku­rie už­sii­ma me­ta­lo per­dir­bi­mo pra­mo­ne, suin­te­re­suo­ti ga­li­my­be ža­lia­vas ga­ben­ti ge­le­žin­ke­liu. Jie pir­miau­sia klau­sia, ar į LEZ atei­na ge­le­žin­ke­lio at­ša­ka.“

LEZ bend­ro­vei vie­nai pa­čiai in­ves­tuo­ti į ge­le­žin­ke­lio at­ša­ką bū­tų per bran­gu. Jis svars­to, jog tai ir ne Sa­vi­val­dy­bės pe­čiams.

„Jei­gu vals­ty­bei svar­bu vys­ty­ti re­gio­nus, ji tu­rė­tų fi­nan­suo­ti to­kius pro­jek­tus“, – ma­no LEZ val­dy­to­jas.

Šiau­lių pre­ky­bos, pra­mo­nės ir ama­tų rū­mų pre­zi­den­tas Vid­man­tas Ja­per­tas „Šiau­lių kraš­tui“ tei­gė, jog į klau­si­mą, ar rei­ka­lin­gas Šiau­lių vie­ša­sis lo­gis­ti­kos cent­ras, tu­ri at­sa­ky­ti Vy­riau­sy­bė. Ki­tas rei­ka­las, kaip Sa­vi­val­dy­bė vyk­do jai pa­ves­tą mi­si­ją įgy­ven­din­ti pro­jek­tą.

„Lo­gis­ti­kos cent­ras bu­vo pri­pa­žin­tas vals­ty­bei svar­biu, įra­šy­tas kaip svar­bi gran­dis ša­lies lo­gis­ti­kos sis­te­mo­je, tai rei­kia iš es­mės klaus­ti, ar Šiau­liai dar to­je gran­di­nė­je eg­zis­tuo­ja kaip cent­ras, ku­riam na­cio­na­li­niu mas­tu ski­ria­mi lo­gis­ti­niai už­da­vi­niai? – sa­ko V. Ja­per­tas. – Ma­no ži­nio­mis, dėl Sa­vi­val­dy­bės pa­sy­vu­mo esa­me iš­brauk­ti iš tos gran­di­nės.“

Kryp­tin­go Sa­vi­val­dy­bės dar­bo neįž­vel­gia, bet gal klys­ta, nes Rū­mai jo­kios in­for­ma­ci­jos iš Sa­vi­val­dy­bės ne­tu­ri.

„Prob­le­ma, jog Sa­vi­val­dy­bė­je ne­li­ko stra­te­gi­nio mąs­ty­mo kri­ti­nės ma­sės, – sako V. Ja­per­tas. – Ne „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­lių“ bend­ro­vės rei­kia klaus­ti, ar ties­tų vė­žės at­ša­ką, nes ne ji for­muo­ja vals­ty­bės po­li­ti­ką.“

Jis pri­me­na, kad Šiau­liai lo­gis­ti­kos cent­rui steig­ti bu­vo pa­si­rink­ti kaip pa­to­gi na­cio­na­li­niu mas­tu te­ri­to­ri­ja kro­vi­niams per­krau­ti. Ta­da kel­ta idė­ja, jog Šiau­liai, tu­rė­da­mi są­sa­jų su Klai­pė­dos jū­rų uos­tu, ga­lė­tų veik­ti kaip sau­su­mos uos­tas kro­vi­niams, ju­dan­tiems iš Ry­tų, iš Ki­ni­jos į Šiau­rės Eu­ro­pos ša­lis.

„Dėl to Šiau­liams bu­vo ras­ta vie­ta ša­lies lo­gis­ti­kos gran­di­nė­je, – tvir­ti­no V. Ja­per­tas. – Bet ne Šiau­liams spręs­ti, ar tie kro­vi­nių srau­tai di­dės.“

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

PRO­JEK­TAS: Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė, pra­žiop­so­ju­si eu­ro­pi­nę pa­ra­mą Vie­ša­jam lo­gis­ti­kos cent­rui, da­bar ieš­ko pi­ni­gų ge­le­žin­ke­lio vė­žei pri­temp­ti iki Lais­vo­sios eko­no­mi­nės zo­nos.

PO­REI­KIS: Ar­tū­ras Klan­gaus­kas, Šiau­lių lais­vo­sios eko­no­mi­nės zo­nos bend­ro­vės va­do­vas, ti­ki­na, jog ge­le­žin­ke­lio at­ša­ka bū­ti­na – di­dė­tų zo­nos pa­trauk­lu­mas in­ves­tuo­to­jams.

Re­dak­ci­jos ar­chy­vo nuo­tr.

SVARS­TY­MAI: Vi­ce­me­ras Do­mas Griš­ke­vi­čius svars­to, jog vė­žė bus nie­ki­nė be kro­vos inf­rast­ruk­tū­ros, o ją įreng­ti gal pa­vyk­tų Lo­gis­ti­kos cent­rą per­va­di­nus „smart par­ku“ , nes da­bar jie re­mia­mi.


Su­si­sie­ki­mo mi­nist­ro ko­men­ta­ras

Pa­ra­ma pra­žiop­so­ta – vė­žei pi­ni­gų skir­ti nė­ra pa­grin­do

Gedimino SAVICKIO (ELTA) nuo­tr.

Su­si­sie­ki­mo mi­nist­ras Ri­man­tas Sin­ke­vi­čius „Šiau­lių kraš­tui“ ko­men­ta­vo si­tua­ci­ją raš­tu:

– Šiau­lių vie­šo­jo lo­gis­ti­kos cent­ro sta­ty­bos dar­bus bu­vo nu­ma­ty­ta fi­nan­suo­ti iš 2007–2013 me­tų Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nės pa­ra­mos lė­šų, ta­čiau dėl Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos lai­ku ne­pa­reng­tų do­ku­men­tų ir neišsp­ręs­tų klau­si­mų dėl že­mės, ku­rio­je bu­vo nu­ma­ty­ta įsteig­ti Lo­gis­ti­kos cent­rą, per­da­vi­mo Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bei Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ja pri­va­lė­jo pro­jek­tui nu­ma­ty­tą fi­nan­sa­vi­mą per­skirs­ty­ti ki­tiems pro­jek­tams.

Sup­ran­tu da­bar­ti­nės Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės va­do­vų no­rą vėl at­gai­vin­ti Šiau­lių VLC kū­ri­mo idė­ją ir ti­kė­ji­mą jo svar­ba Šiau­lių re­gio­nui. Ta­čiau 2014–2020 m. ES fon­dų lė­šos, ku­rių šiuo fi­nan­si­niu lai­ko­tar­piu trans­por­to sek­to­riui skir­ta ge­ro­kai ma­žiau, nei rei­kia svar­biems pro­jek­tams įgy­ven­din­ti, yra su­pla­nuo­tos pa­gal Lie­tu­vos ir ES prio­ri­te­tus ir tu­ri tu­rė­ti kuo di­des­nę pri­dė­ti­nę ver­tę ne tik Lie­tu­vai, bet ir ki­toms ES vals­ty­bėms na­rėms.

Pa­gal 2014–2020 m. ES fon­dų in­ves­ti­ci­jų veiks­mų pro­gra­mą, pa­tvir­tin­tą Eu­ro­pos Ko­mi­si­jos 2014 m. rug­sė­jo 8 d., di­džiau­sia lė­šų da­lis ski­ria­ma TEN-T ko­ri­do­rių plėt­rai, o Šiau­lių įvai­ria­rū­šio ter­mi­na­lo fi­nan­sa­vi­mas nė­ra nu­ma­ty­tas.

Šiau­lių VLC pro­jek­to plė­to­ji­mas ak­tua­liau­sias Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bei, Šiau­lių lais­va­jai eko­no­mi­nei zo­nai ir Šiau­lių oro uos­tui, ta­čiau ki­tų Šiau­lių re­gio­no lo­gis­ti­kos vers­lo bend­ro­vių su­si­do­mė­ji­mas Šiau­lių VLC pro­jek­tu mums nė­ra ži­no­mas.

Priė­mus spren­di­mą dėl „Rail Bal­ti­ca“ vė­žės sta­ty­bos Pa­ne­vė­žio re­gio­ne, nė­ra aiš­kus da­bar­ti­nis Šiau­lių VLC pro­jek­to po­rei­kis, to­dėl rei­ka­lin­ga at­lik­ti kaš­tų-nau­dos ana­li­zę ir įvar­din­ti ga­li­mus pro­jek­to fi­nan­sa­vi­mo šal­ti­nius (Šiau­lių m. sa­vi­val­dy­bė ir pri­va­tūs in­ves­tuo­to­jai ar­ba ki­ti šal­ti­niai).

Pri­va­žiuo­ja­mų­jų ge­le­žin­ke­lio ke­lių tie­si­mas, jų pri­jun­gi­mas prie vie­šo­sios ge­le­žin­ke­lių inf­rast­ruk­tū­ros ir su tuo su­si­ju­sių ge­le­žin­ke­lio sto­čių plė­ti­mas, mo­der­ni­za­vi­mo ir sta­ty­bos dar­bai pa­gal Lie­tu­vos Res­pub­li­kos ge­le­žin­ke­lių trans­por­to ko­dek­so 22 straips­nio 2 da­lį yra at­lie­ka­mi iš už­sa­ko­vo lė­šų.

Ka­dan­gi ge­le­žin­ke­lio at­ša­ka nuo Zok­nių sto­ties iki Šiau­lių LEZ te­ri­to­ri­jos yra pri­va­žiuo­ja­ma­sis ge­le­žin­ke­lio ke­lias, jos at­kū­ri­mas tu­rė­tų bū­ti fi­nan­suo­ja­mas už­sa­ko­vo (Šiau­lių m. sa­vi­val­dy­bės, Šiau­lių LEZ val­dy­mo bend­ro­vės ar ki­tų už­sa­ko­vų) lė­šo­mis.

At­siž­vel­giant į tai, kad ši ge­le­žin­ke­lio at­ša­ka nė­ra vie­šo­ji ge­le­žin­ke­lio inf­rast­ruk­tū­ra, skir­ti vals­ty­bės biu­dže­to ar­ba ES fon­dų lė­šų jai at­kur­ti nė­ra tei­si­nio pa­grin­do.

Tie­sa, AB „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­liai“ ga­lė­tų svars­ty­ti, ar tiks­lin­ga nuo­sa­vo­mis lė­šo­mis iš da­lies pri­si­dė­ti prie ge­le­žin­ke­lio at­ša­kos iki Šiau­lių LEZ te­ri­to­ri­jos at­kū­ri­mo fi­nan­sa­vi­mo, jei­gu jai bū­tų pa­teik­ta in­for­ma­ci­ja apie pla­nuo­ja­mus kro­vi­nių srau­tus, jų mas­tą, pro­gno­zuo­ja­mų in­ves­ti­ci­jų dy­dį ir ga­li­mas inf­rast­ruk­tū­ros prie­žiū­ros są­nau­das.