
Naujausios
Faustui Latėnui Lietuva yra paslaptis
Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatui, teatro ir kino kompozitoriui, akademinės muzikos kūrėjui Faustui Latėnui šie metai – jubiliejiniai. Gegužės 16 dieną jam sukanka 60 metų. Susitikime Šiauliuose kompozitorius pristatė knygą apie save, pagrojo preliudą iš spektaklio „Vyšnių sodas“.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje vykusiame susitikime F. Latėnas pristatė Daivos Šabasevičienės ir Rasos Vasinauskaitės knygą „Muzika kaip teatras. Kompozitorius Faustas Latėnas“. „Šiaulių kraštas“ pateikia kompozitoriaus minčių iš susitikimo.
Apie tėviškę ir Tėvynę
– Ką aš galiu prisiminti iš vaikystės, senelių kaimo, jei melioracijų laikais sodybos išgriautos. Iš nemažo kaimo likusi vienintelė troba – mamos tėvelio. Viskas išardyta, išgriauta, namai stovi tik atmintyse.
Prie vaikystės ežerų dabar ir prieiti nebegali... Ta mūsų laisva rinka ar dar kažkas...
Vienareikšmiškai galiu pasakyti: visa tai, kas mums iš vaikystės yra išlikę, lydi visą gyvenimą.
Man labai patiko pasakymas, kad Lietuva ir valdžia yra du skirtingi dalykai. Lietuva yra tai, dėl ko mes galime kovoti ir aukotis. O valdžia yra kintamas dalykas. Valdžia – tai ne Lietuva. Lietuva – visi mes.
Žinome, kad lietuvių kalba įeina į 10-ies seniausių pasaulio kalbų sąrašą. Ji stovi prie hebrajų kalbos, kuria Senasis, Naujasis Testamentai buvo rašomi.
Man Lietuva yra paslaptis. Kaip ji galėjo išsilaikyti tokioje slaviškoje aplinkoje? Baltų kalba, ryšys su indų kalba, kaip mes atsiradome šitoje vietoje? Gyvename išskirtinėje žemėje.
Nesuprantu, kodėl prieš kiekvienus rinkimus atrodo, kad partijos dirbtų skirtingoms šalims. Oponentą reikia mylėti. Kartais per jėgą reikia mylėti artimą. Tai sugrįš mūsų vaikams, anūkams.
Apie genus ir Strazdelį
– Mano mama yra Strazdaitė, mamos tėveliai – Strazdai. Ten pat, netoli Migiškių kaimo, netoli Antalieptės, yra Strazdelio gimtinė. Pavardė nedažna aname krašte.
Tėvelio mama buvo puiki giesmininkė, giedodavo bažnyčios chore. Mano mama buvo labai poetiškos sielos. Galbūt genai ateina ne tik iš Strazdelio. Mamos senelis buvo žydas. Gal iš ten ateina senosios Jeruzalės atgarsiai.
Be to, pats kraštas ypatingas. Visiškai netoli Dusetų, kur gimiau, yra kompozitoriaus Juozo Gruodžio tėviškė. Iš tų vietų yra ir poetas Paulius Širvys. Nedideliame Antalieptės valsčiaus lopinėlyje menininkų yra labai daug – jei dar priskaitysime mane ir brolį. Matyt, pati gamta mus ugdo.
Apie Faustą
– Manęs klausia, kas šovė į galvą mamai ar tėveliui, kad pavadino Faustu. Visi galvoja, kad kaime buvo tokie apsiskaitę, skaitę J. V. Gėtės „Faustą“. Nieko panašaus nebuvo.
Kai mama dar buvo paauglė, iš laikinosios sostinės Kauno į gimtinę pailsėti vasarą parvažiuodavo poetas Faustas Kirša.
Įsivaizduoju: vasara, rugiai plaukia, gandrai skraido ir staiga – eina žmogus su skrybėle. Ypatingas. Jautriai mergaitei atrodo, kad eina idealas. Poetas. Faustas Kirša. Už vardą esu dėkingas Faustui Kiršai ir mamos jautrumui, o ne Gėtei.
Faustas iš lotynų kalbos išvertus reikštų „teikiantis palaimą“, „laimingas“, „palaimintas“. Kartais labiau norėtųsi būti išverstam iš vokiečių kalbos – „kumštis“. Buvo toks ginklas „Faustpatrone“ – granata, kurios galas kaip kumštis. Kartais norisi trenkti kumščiu į stalą. Deja, to neišmokė tėveliai. Bet išmokė būti kantrų.
Apie kūrybą
– Daug mitų pripasakojama. Ir kūrėjai mėgsta apie save būtų nebūtų dalykų pasakyti, pasirodyti išskirtiniai. Kad aš – Dievo pateptas.
Kūryba ir saviraiška yra labai skirtingi dalykai. Gražiai sulankstytas popierius ir užrašas, kad čia yra „Mano sunkios mintys“, nėra menas. Tai – saviraiška, kuria visi galite užsiiminėti – namuose, gėlių darželyje.
Jei tau Dievo duota, jei turi ką pasakyti ir kitiems perduoti įdomaus ir svarbaus – tai yra kūryba. Kai susirenka tikri kūrėjai, ginčas būna ne apie tai, kuris svarbesnis, bet apie būsimą meno kūrinį. Kaip mums – scenografui, režisieriui, kompozitoriui – padaryti, kad rezultatas būtų žmonėms reikalingas ir svarbus.
Saviraiška – buvo ir nėra. O meno kūrinys, kaip Rimo Tumino „Vyšnių sodas“ su Egle Gabrėnaite, atsiradęs 1989 metais, gyvas ir toks pat svarbus žiūrovams.
Neteisybė, kai sakoma, kad kuriu meną menui, dedu į stalčių ir visiškai nesinori, kad kas nors girdėtų. Visiems norisi. Tik ne visiems pavyksta ir ne visų norisi klausytis ar skaityti.
Gal atrodys ir keista, bet nesu namuose muzikos kūręs ir rašęs. Nei mano žmona, nei vaikai praktiškai nėra matę manęs prie fortepijono.
Anksčiau dirbau Lėlių teatre, Jaunimo teatre, dabar Kompozitorių sąjungos rūsyje yra vadinama studija. Svarbu, kad būtų stalas, kompiuteris, instrumentas. Nuo to, kad dirbsi prie auksinio stalo, kūriniai nebus geresni.
Reikia, kad muzika būtų svarbi ir spektakliui, ir klausytojui, ir kad man patiktų. Ar mane jaudina, jei klausausi iš šalies, kaip žiūrovas?
Savotiškas dvilypumas. Iš vienos pusės atrodo, kad kiekviena natelė, niuansas brangus. Bet kai pasiklausai iš šalies, supranti, kad kažkas nelabai gerai. Reikia mokėti įvertinti savo silpnąsias, stipriąsias puses.
Visi sako, „Dar ne vakaras“ – P. Meškėlos daina. Daina – mano iš R. Banionio kino filmo „Vaikai iš Amerikos viešbučio“, tik P. Meškėla sudainavo. Arba – „Toli, toli“. Džiaugiuosi, kad jos skamba, reikalingos ir dabar, po tiek metų.
Apie Saulių Sondeckį
– Tai buvo mano vyresnis draugas. Ir kaip tėvas. Jis, būdamas pasaulinio lygio muziku, menininku, mane pastebėjo kaip kompozitorių.
Kas susidūrė, matė jo paprastumą, meilę žmogui, augančiai kartai, mokinukams. Su jo išėjimu aš labai daug netekau. Netektis mano asmeninė, bet jo neteko visa Lietuva. Ne tik Lietuvos kultūra, bet muzikinė Europos, pasaulinė kultūra.
O kiek žmogui reikėjo iškęsti įvairiausių neteisybių! Tas neteisybes matė ir pergyveno ne užsienyje, o Lietuvoje. Savo krašte pranašu nebūsi, bet turime stengtis, kad ir savo krašte žmonės būtų mylimi, vertinami, kad savo kraštas nebūtų jiems savotiškas pragaras.
S. Sondeckis visada grįždavo ir būdavo Lietuvoje, nors puikiausiai galėjo gyventi bet kurioje pasaulio šalyje ir užmiršti Lietuvą, kurioje kultūros valdžios žmonės kartais spjaudė ir niekino.
Kai netekome, visi jį mylime, sakome, koks buvo didis žmogus. Gyvus reikia mylėti. O mirusius mes mokame mylėti.
Vytauto RUŠKIO nuotr.
SKIRTUMAI: „Žmogui yra duoti du pusrutuliai – vienas dirba kūrybai, kitas – biurokratinį darbą. Vienas skaičiuoja, kitas svajoja“, – apie save sakė kompozitorius ir Ministro Pirmininko patarėjas kultūrai Faustas Latėnas.
Ievos SLONKSNYTĖS nuotr.
KOMPOZITORIUS: Faustas Latėnas sugrojo preliudą iš spektaklio „Vyšnių sodas“. „Spektaklis buvo vienas iš sunkiausių, atrodė, vis negerai ir negerai. Gal buvo taip liūdna, kad nebežinojau, ką daryti, ir gavosi toks preliudas“, – prisiminė kompozitorius.