
Naujausios
Jau keleri metai pažįstu Birutę Kuic. Domėjaus jos tapyba. Mačiau ją dainuojančią senovines apeigines dainas „Rėdos“ ansamblyje. Klausiausi filosofinių įžvalgų skaitytojų klube, ir vis kirbėjo mintis – laikas atskleisti jos, kūrybingos, džiugiai spinduliuojančios asmenybės, žavesio paslaptį.
Įsidėmėti Birutę lengva – atskirsi iš mielos vidinės šypsenos, iš gyvo, draugingo žvilgsnio, iš malonaus dvelksmo, kurį palieka prasilenkdama su tavimi, iš prieteliško mosto, kurį pasiunčia iš kitos gatvės pusės.
Ne, tikrai neteko niekados jos matyti šiurkščios, irzlios, dejuojančios, paguodos ieškančios, žmogų dergiančios, savo miestą ir mūsų tautą juodinančios. Mačiau smalsiomis, kalbančiomis ir įsimenančiomis akimis į aplinką žiūrinčią, gerus jausmus patiriančią, mylinčią. Atrodo, pasaulio purvas jos neaptaškė, sielos neišpurvino.
Žinoma, jos akis teko matyti ir sudrėkusias dažniausiai nuo didžiulio grožio – šokėjų kūno idealaus judėjimo, išgirsto žodžio skaidrumo, muzikos garsų darnos, bangomis į ją visą įsisupančios. Būna taip gražu, kad žodžių nėra, o tyloje skleidžiasi grožio paslaptis.
Birutė apdovanota daugeliu talentų. Juos puoselėdama, mums skelbia laisvo kūrėjo džiugią (ne kankinančią!) būtį, ramiu, pozityviu nusiteikimu siūlo galimybę būti santarvėje su savimi ir kitų gyvenimais. Nesantaika, karai pralaimi, nugali kalbėjimasis, bendravimas, taika! Jei kūryba dailininkei būtų kankynės, prievarta, bemat iš šios veiklos pasitrauktų. Todėl ji man yra kūrybos šviesa. O gal ji pati yra kūryba? Gal kūrėjo giminaitė – sesuo dvynė? Meno – kaip grožio - paslaptis?
Paslapčių – realių - ji tikrai turi. Kartais pasislepia lyg nematoma dvasia. O kur slėptuvės, išryškėja kūryboje – eilėraščio posme, paveikslo detalėje, tekste apie būsimą parodą. Ir vis tiek tos paslapties iki galo neatidengia.
Žinau, kad dailininkė mėgsta parsivežti vaizdinės atminties apie aplankytą kitą miestą, šalį. Anksčiau fotografuodavo, prisipirkdavo šūsnis mini paveikslėlių. Dabar jau keleri metai užsifiksuoja akimis. Akių kompiuteris pats geriausias – jis užrašo net jausmus ir mintis apmąstymams, išvadoms. Jai gražu ten, kur aukštos viršukalnės, smailūs fiordai, bet, kaip ir Maironiui, „numylėta“ šalis vienintelė – Lietuva.
Vaikystę praleidusi Pakražantyje, mėgsta nedideles pakilumėles, ne vieną dešimtį metų gyvenusi Šiauliuose, prisirišo prie lygumų. Lietuvos gamta – jos giminaitė. „Geltonoji pieva, labas/aš tavo sesuo", – sveikinasi su ja. Ta „sesuo“ ją dažnai aplanko prie molberto ir palieka spalvingus pėdsakus. Žiedai, kaip ir Birutė, šypsosi, glaustosi, draugauja, maldauja atsigerti.
Įsimena jos paveikslas „Moteris – Vasara“. Tai dar žydinčio moters brandumo, bet jau pasiruošusio vaisių užmegzti, įasmeninimas. Veidas madonos. Ryškus ją supantis įvaizdis – žiedai, grožiu apsisupę, tokie pažįstami, saviti, draugingų spalvų, perkelti į drobę iš lietuviškos pievos, iš žiedų darželiuose prie namų. Turi svajonę nupiešti baltą žiedą baltame fone.
Kiekviena jos paroda – naujas įsižiūrėjimas, netikėti pojūčiai, apmąstymai ir tapybos darbų ciklai. Gilinuos į parodos „Parke“ aliejiniais dažais nutapytas žalias drobes. Skaitau jos mintis, ekspromtu išguldytas: „Parkas yra tam tikra žmogaus oazė, tai jo esmė, jo ramybė, poilsis, harmonija“. Dar priduria: „Parkas – tai išėjimas iš ribų į laisvę, kuris yra gyvenimo ir kūrybos moto, varomoji jėga. Tai asmenybės atėjimas iš uždaro, keturių sienų suspausto glėbio į beribės erdvės aukštį, po dangum, tarp sodų, gėlių, į galingų medžių draugiją. Kokia stipri vis dėlto energinė vertė parko jėga savo spalvomis, kvapais, tiesiog gamtos paveikslais!“
Kiekvienoje žalioje drobėje vaizdas gyvas, besikeičiantis, tarsi virpuliuojantis, kviečiantis džiaugtis, gėrėtis, mylėti – gražiai, aktyviai gyventi. Birutė lankė parkus ne tik Lietuvoje, bet ir svetur. Ji pasidairė ir po daugiabučių kiemų parkelius, nes mini ir jų oazėles, kuriose rasi klevą ir beržą, kaštoną, net suolelį. Trūksta tik bendravimo ir meilės, noro jas padaryti mielomis ir savomis.
Prisimenu Birutės žodžius, įrašytus vienoje parodos pristatymo programoje: „Miestas, kuriame gyvename, yra ta vieta, kur turime būti mintimis, jausmais, darbais.“ Taip, ji savo miesto patriotė. O paroda „Parke“ šiuo metu yra Vilniuje.
Dailininkė mėgsta tapyti aliejiniais dažais. Patinka dažo švytėjimas, lyg būtų saulės spindulio paliestas. „Tada bunda energija, esi emociškai pastūmėtas. Tapai ir pakyli aukščiau savęs.“ Gal todėl dažnas jos tapybos įvaizdis – nesibaigiantys laiptai, sukantys už uždaros sienos. O kelią aukštyn kartu su svajone niekada nevėlu rinktis.
Birutė – labai natūrali, atvira, savo jausmų neslepia, nesikuklina, nesibaimina. Girdėjau: „Aš didžiuojuosi mūsų knyga!“ Tik šie žodžiai ne didžiavimasis, o nuoširdus džiaugsmas. Šį gerą jausmą sukėlė humanitarinės studijos „Plėviasparniai“ pirmosios knygos „Bičkopis“ sutiktuvės. Ilgai šios knygos laukta. Birutė - viena iš dešimties autorių. Pacituosiu keletą jos kūrinėlių, publikuotų šioje knygoje:
Liūdna,
Kai moteris su laišku
Rankose nesišypso.
Jūra
Mano berniukui
Tesiekia bambą...
Jis eina į krantą...
Banga
Atsiveja ir jį bučiuoja...
Išeinu gerti ugnies...
Tulpės nori išeiti – atėjo
Laikas
Mus palikti netulpėse...
Tokių minimalistinės formos kūrinėlių yra nemažai. Daug dovanojo draugams, giminaičiams, mokiniams. Ją traukia trumpa miniatiūros forma. Anksčiau mintį įsprausdavo į griežtą – japonišką – haiku. Vėliau nusprendė pasirinkti lietuvišką – savitą, laisvą modelį. Jai pačiai tokia poezija patinka ir, sakyčiau, pritinka pagal charakterį. Ir tai svarbiausia!
Jos džiaugsmas plėviasparniečių knyga nevienadienis. „Bičkopis“ – šiuo metu populiarus. Autorės gavo ir tebegauna kvietimų susitikti. Susitikimai su skaitytojais Birutei – besitęsiantis džiaugsmas. Jai patinka kūriniais palikti skaitytojui bendrystės ženklą. Juk ir rašė tam, kad knygą skaitytų, kad knyga gyventų. Birutei labai rūpi ir skaitytojai. Pasitelkdama kūrybinius sugebėjimus, stengiasi juos išvesti iš tylaus sėdėjimo į aktyvią dvasios zoną, suteikia galimybę išlaisvinti vaizduotę, gebėjimą kurti, ugdyti mintį. Pasirodo, žmonės tai mėgsta: piešia, ieško pamirštų žodžių, diskutuoja. Aktyvumas – didi jėga, budinanti žmogaus dvasią iš apsnūdimo.
Kartą per mėnesį su Birute susitinkam Povilo Višinskio viešosios bibliotekos skaitytojų klube (mūsų15) pasidalinti nuomonėmis apie mus sudominusią knygą. Būname visi ją perskaitę. Atrodo, tai neįmanoma, kai šiuo metu knygų taip trūksta. Mums labai padeda mielos bibliotekininkės, ypač Albina ir Vanda. Jos puikios organizatorės: mums reikiamos knygos neišduoda kitiems skaitytojams, reguliuoja eilę, skambina, primena, kviečia. Mus ne tik globoja, bet ir lepina. Mielos moterys, už tai esame labai dėkingi!
Birutė – puiki, išsiugdžiusi gerą skonį skaitytoja. Kaip to pasiekė? Knygas skaitė nuo mažens. Vaikiškas knygeles greitai išaugo. Griebėsi devyneriais metais augesnio brolio lektūros. Perskaitė ir tokių, kurių ir šiandien mokytojai nerekomenduotų, tėvai iš rankų plėštų. Programinės – ne visos patiko: gal nebuvo pribrendusi jų gilumui? Tik vėliau suprato klasikos amžinumą. Daug padėjo filosofinės studijos, drąsios, laisvos dėstytojo Gintauto Mažeikio mintys.
Kodėl Birutei prireikė skaitytojų klubo? Jai reikia dalintis mintimis, išgirsti kito skaitytojo požiūrį, su juo diskutuoti. Išsigryninome knygų aptarimo būdą. Nesiremiame mokslingais straipsniais, išsakome pojūčius, jausmus, perleidę juos per savo egzistencijos suvokimą. „Skaitymo kitaip“ kryptimi mus nukreipė filosofas Jurgis Dieliautas ir šio projekto organizatorė Inga Liekmanienė. Mes stengiamės iškasti filosofinį klodą, taikome jį saviugdai. Juk save ugdyti sunkiausia – traukia dairytis į kitą, stebėti jo klaidas („nemokėjo gyventi“, „kaip galėjo išsirinkti tokį?“). Žvilgsnis į save per knygą padeda nusivalyti suterštą mintį, sušukuoti pasišiaušusią.
Aptarimo sėkmė priklauso nuo moderatoriaus. Juo išsirinkome Birutę. Pirmiausia dėl kūrybingumo. Taip ir laukiam, kaip darbą organizuos mūsų vedėja. Kartais užtenka atsakyti į klausimus, kuriems nebuvai pasirengęs. O kiek būna džiaugsmo, kai atsakymą randi. Aptardami Treisės Ševalje romaną „Mergina su perlo auskaru“, sudėtingų charakterių knygą, turėjome persikūnyti į knygos veikėjus, aiškintis dėl savo poelgių personažų žodžiais. Į Oskaro Vaildo, talentingo XIX a. pabaigos rašytojo, romaną „Doriano Grėjaus portretas“ įsigilinome dar kitaip: pagal sentencijas, įdomias mintis, kartais provokuojančias, diskusijoms parankias:
Sąžinė – bailumas.
Kiekvienas nepaprastas daiktas slepia kažką tragiško.
Punktualumas – laiko vagis.
Pojūtis atskleidžia dvasios paslaptis.
Tikroji pasaulio paslaptis – tai,
ką matome.
Visapusiškai išgyventi savo gyvenimą – įgyvendinti savo svajonę.
Vyrus mylime dėl jų ydų.
Mylėti – tai būti kažkuo daugiau nei esi.
Atėjo to meto apdaru apsirengusi tikrovė.
Juk ir sieloje slypi kažkas gyvuliško, ir kūnas patiria dvasingumo akimirkų.
Priešus renkuosi dėl proto.
Daugiausia nusidedame mintimis.
Išsirinkome Birutę vedėja ir todėl, kad moka sukurti taikią, laisvą, demokratišką, tolerantišką atmosferą – priima kiekvieno nuomonę, skatina diskutuoti, nepripažįsta kategoriškumo, geba improvizuoti.
Birutė myli žmones. Bendrauti su kiekvienu jai malonu. Mums su ja, grožį kuriančia ir jį dovanojančia, būna visad gera. O gerumas – taip pat grožis, nuo kurio sudrėksta akys. Tada prisimeni Justiną Marcinkevičių:
Gerumas su tavim, žmogaus sūnau,
Tik tiek ir gali suspėti žemėj,
Akimirksniu aplenkęs save patį!
(Iš knygos „Švelnus gyvenimo prisiglaudimas“)