
Naujausios
Tapytojas tapo teptuku, batu ir galva
Penktadienį Šiaulių universiteto galerijoje pristatyta iš Šiaulių kilusio menininko Romualdo Balinsko tapybos paroda „Pata-pymai“. Meno vertintojų nuomone, drobėse vizualiai išreikšta vidinė energija.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Patepimai ir užtepimai
„Patapymai-patepimai-sutepimai-sutapimai-pertepimai-pertapymai-užtepimai-užtapymai-ištapymai-ištepimai-pritepimai-pritapymai-tepimai-tapymai-tapymas-tapimas-tapsmas-tapau ar tapau-tap-tap-tap..“ – ant sienos užrašyti žodžiai, bene geriausiai apibūdinantys R. Balinsko parodą „Pata-pymai“.
Atidaryme gitara grojo latvis muzikantas Gintis, kurį menininkas atsitiktinai sutiko Latvijoje. Dėmesį patraukė tai, kad jaunuolis grojo grupės „Led Zepelin“ kūrinius. „Gal gali atvažiuoti pagroti?“ – parašė jam žinutę socialiniame tinkle ir sulaukė teigiamo atsakymo.
Šiaulių universiteto (ŠU) Menų fakulteto dekanas profesorius Vaidotas Janulis priminė, jog Vilniuje gyvenantis šiaulietis tapytojas Šiauliuose užpraeitą vasarą dalyvavo plenere, yra pristatęs mažesnio formato „Paveikslėlių“ parodą.
„Dar nuo studijų laikų Romas tapyboje pasižymėjo lengva ranka. Jis gali nuo vienos temos pereiti prie ekspresyvaus gaivalo, turi tvirtą pagrindą po kojomis“, – sakė V. Janulis, padovanojęs dailininkui ananasą.
Vidinė energija – drobėje
„Pirmas įspūdis – kažkas matyto, bet tuo pačiu – kažkas naujo“, – svarstė ŠU Dailės katedros vedėjas doc. Vidmantas Zarėka. Bandydamas darbus susisteminti jis pažymėjo, jog drobėse be tapybinės plastikos išliko užfiksuoti bandymai išreikšti vidinį jausmą.
„Po tapybos seanso dažniausiai jautiesi visiškai išsekęs, daugybę kartų tepęs ir grandęs paviršių, jautęs, kad energija, kuri yra viduje, ir kurią nori užtepti, kažkur pasiliko, – komentavo V. Zarėka. – Parodoje eidamas nuo drobės prie drobės aš mačiau tą įniršį, jėgą, su kuria buvo dirbama. Matosi skaudūs įrankių pėdsakai, kai kur drobė vos ne kiaurai praskusta. Tai rodo, kad žmogus bandė vidinę energiją paversti vizualine“.
Dailės katedros vedėjo pastebėjimu, darbuose reportažinio vaizdo formavimas kai kur primena laikraščio iškarpas, darbų pavadinimuose atsiranda tipažas – nuo „Supermeno“ iki „Avarijos Bernardinų sode“.
„Darbus pavadinčiau bandymu išsiversti – tai būdas aplinkiniams pasakyti ir parodyti, kokie esame viduje“, – pažymėjo V. Zarėka. Tapytojo studijų draugas atkreipė dėmesį, jog darbai yra „kosmosas": nė neaišku, ar jie tapyti teptuku, atrodo, lyg piešta ir virtuviniu peiliu, batu, veidu, pirštu...
„Kai vieno skulptoriaus paklausė, kuo jis kuria, šis atsakė – galva. Matyt, taip ir čia“ – replikavo V. Janulis.
Paroda veiks iki vasario 18 dienos.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
RAKTAS: Dailininkas Romualdas Balinskas parodą pavadino „Pata-pymai“ – tarsi kodiniu žodžiu, kuris iššifruoja darbų kūrybinį procesą.
PARODA: Parodos „Pata-pymai“ atidaryme gitara grojo latvis muzikantas Gintis, kurį menininkas atsitiktinai sutiko Latvijoje.