Būti ar nebūti socialiniame tinkle?

Būti ar nebūti socialiniame tinkle?

Būti ar nebūti socialiniame tinkle?

Vieni firmų atstovai socialinius tinklus giria ir dalijasi sėkmės istorijomis, kiti juose mato daug problemų. Kaip yra iš tikrųjų? Ką reikėtų žinoti ir ko reikėtų vengti socialiniuose tinkluose, Lietuvos marketingo asociacijos Šiaulių skyriaus organizuotame seminare stengėsi atsakyti Arijus Žakas – socialinių tinklų rinkodaros specialistas.

Jurgita JUŠKEVIČIENĖ

jurgita@skrastas.lt

Rinkodara tampa sociali

A. Žakas akcentavo, jog rinkodara tampa vis labiau sociali, t. y. bendraujanti, ir pateikia pavyzdį: „Tikriausiai visi prisimenate, kaip pernai „Coca Cola“ buvo išleidusi gėrimo buteliukus su vardais. Kas turi dažnus vardus, pirko sau, kas retus – draugams. Įmonė užmezgė ryšį su vartotoju.“

Rinkodaros specialistas tikina, kad socialiniai tinklai turi plačias galimybes, kurias galima panaudoti prekybai. Pavyzdžiui, „Facebook'e" galima matyti, kiek yra užsiregistravusių sužadėtinių porų, todėl juvelyrinės parduotuvės žinutę apie akciją vestuviniams žiedams galima pasiųsti būtent šioms poroms.

Mitas: „Mano klientų socialiniuose tinkluose nėra“

Pasak A. Žako, taip dažniausiai mano prekiaujantys specifiniais dalykais, skirtais siauram pirkėjų ratui.

„Tyrimai rodo, kad socialiniais tinklais naudojasi kas trečias ar ketvirtas pasaulio žmogus. Juose vidutiniškai žmogus praleidžia 8 valandas per parą“, – įspūdingus skaičius vardijo A. Žakas.

„Tikrai daug, bet ar tikrai tarp jų yra mano pirkėjų? Gal mano prekė labai specifinė?“ – norėjo sužinoti vienas seminaro klausytojas.

„Bet jeigu „Facebook'e“ yra pusė Lietuvos, tai negi tarp jų neatsiras tavo pirkėjų?“ – replikavo kita klausytoja.

Pateikdamas „fūrų“ pavyzdį, A. Žakas stengėsi įrodyti, kad jeigu „Facebook'e“ ir nėra daug potencialių vilkikų pirkėjų, tačiau geri „fūrų“ vairuotojų atsiliepimai palankiai veikia tam tikros markės vilkikų pardavimus.

Rinkodaros specialistas pripažino, kad naudą gal ir sudėtinga apskaičiuoti. Tačiau taip pat sudėtinga esą įvertinti, kokią realią naudą duoda reklama televizijoje, radijuje ar spaudoje.

A. Žakas pastebėjo, kad net 70 procentų socialiniuose tinkluose užsiregistravusių moterų yra „aktyvios“, t. y. „laikina“, dalijasi informacija, komentuoja ir panašiai. „Aktyvių“ vyrų tėra 40 procentų.

Mitas: „Socialiniuose tinkluose sėdi tik vaikai ir jaunimas“

Nors „Facebook'e“ gali užsiregistruoti vaikai tik nuo 13 metų, tačiau, pasak A. Žako, ne paslaptis, kad jame „sėdi“ ir kur kas jaunesni asmenys.

Statistikos duomenys rodo, kad ne vaikai sudaro didžiąją socialinio tinklo auditorijos dalį. Daugiausiai vartotojų yra nuo 18 iki 24 metų ir nuo 25 iki 45 metų.

Pasak A. Žako, rinkodaros specialistams turėtų būti aktualiausia grupė nuo 25 iki 45 metų amžiaus, nes tai yra dirbančių, uždirbančių ir mielai pinigus leidžiančių žmonių grupė. Lietuvoje tokių žmonių yra apie 570 tūkstančių.

Bet ar pensinio amžiaus žmonės netampa „išmanesni“?

Rinkodaros specialistas sakė, kad šis procesas lėtas, bet pripažino – jie darosi „išmanesni“ ir Lietuvoje bene sparčiausiai.

„Mano tėtis, jam per 60, iki šiol nesupranta, ką aš veikiu „Facebook'e“, o mano mama jame praleidžia kiekvieną dieną. Labai aktyviai. Jai užteko pasakyti, kad čia ji galės sekti abu savo sūnus, ir to pakako. Dabar ji vartotoja numeris vienas“, – juokaudamas savo šeimos pavyzdį pateikė A. Žakas.

Svarbu – bendravimas

„Ar sutinkate, kad vartotojai socialinius tinklus naudoja ne dėl reklamos, o dėl pramogos?“ – auditorijos klausė A. Žakas.

„Dėl pramogos“, – nedrąsiai sušurmuliavo klausytojai.

„Būtent!“ – patvirtino žinovas. Ir priminė, kad pirminė socialinių tinklų paskirtis buvo bendravimas ir pasikeitimas informacija.

A. Žako žiniomis, jeigu firma socialiniame tinkle užsiima vien tik reklama, tai jai neduoda jokių teigiamų rezultatų.

„Žmogus jus „palaikina“ arba stebi ne todėl, kad jūs jam duodate daug reklamos, o todėl, kad jam įdomu, kaip jums sekasi“, – sakė specialistas.

Dar vienas mitas – kuo daugiau įrašų, tuo geresni rezultatai.

A. Žakas su kolegomis atliko tyrimą ir nustatė, kad optimalus įrašų skaičius paskyroje per dieną yra nuo vieno iki trijų. Per didelis įrašų skaičius lėmė tai, kad dalis vartotojų nusprendė atsijungti, blokuoti informaciją, taigi tai davė prastesnį rezultatą.

„Man neužteks idėjų kiekvieną dieną komunikuoti socialiniuose tinkluose“, – tokią frazę A. Žakas išgirsta iš savo klientų – firmų vadovų, rinkodaros specialistų.

Su šiuo mitu kovoti padeda taisyklė „70–20–10“.

„70 procentų laiko savo socialinių tinklų puslapyje reikėtų kalbėti apie tai, kas įdomu jūsų potencialiems klientams. 20 procentų turėtų sudaryti temos, kurios svarbios jums, ir tik 10 procentų turėtų būti visiška komercija (reklama ir panašiai)“, – patarė rinkodaros specialistas.

Pavyzdys – universiteto socialinio tinklo puslapis. Didžiausią laiko dalį (70 proc.) reikėtų kalbėti apie tai, kas įdomu studentams: renginiai, vakarėliai, studentų pasiekimai, įdomesni studentai ir panašiai. 20 procentų laiko skirti informacijai apie tai, kokie dėstytojai dirba, kokie projektai vykdomi ir t. t. Ir tik likusioji dali bus skirta reklamai, tarkim, universiteto kopijavimo centre šiandien taikoma 10 procentų nuolaida.

Kitokia taisyklė galioja internetinėms parduotuvėms. Jos visoms temoms turėtų skirti po lygiai laiko.

Pasak A. Žako, daugelis mano, kad norint būti sėkmingam, svarbiausia yra labai kūrybiškas pranešimų turinys.

„Žiauriai“ kūrybiškas turinys – gerai, tačiau daug svarbiau – nuoširdumas, paprastumas ir kad žmonėms būtų įdomu“, – pažymėjo rinkodaros specialistas.

Įrašas turėtų būti trumpas, aiškus, suprantamas. „Idealus įrašas – kuris neviršija 250 simbolių. Galbūt išskyrus tuos atvejus, kai rašote receptą“, – šyptelėjo pranešėjas.

Gerbėjai nėra svarbiausi

Savo praktikoje A. Žakas pastebėjo, kad absoliuti dauguma įmonių vadovų iš savo rinkodaros specialistų reikalauja pritraukti kuo daugiau gerbėjų į savo socialinio tinklo puslapį. Įsivaizduojama, jog kuo daugiau gerbėjų, tuo daugiau žmonių galima pasiekti.

„Tarkim, turiu 2000 fanų, įsivaizduoju, kad išleidau labai gerą įrašą. Tikėtina, kad šį įrašą pamatys 10 procentų, arba 200 mano fanų, dalis jų „palaikins“ arba pasidalins šiuo įrašu, taip jį pamatys ir dalis fanų draugų ir jų draugų draugų. Taigi prognozuoju, kad mano įrašą pamatys 1320 žmonių“, – lyg ir patvirtino mitą rinkodaros specialistas.

Vis dėlto, pažymėjo pranešėjas, svarbiau ne gausi, o tikslinė auditorija, ir sugrįžo prie pateikto pavyzdžio apie juvelyrinę parduotuvę: „Jeigu mes būtume nusprendę visas sužadėtinių poras paversti savo fanais, kiek laiko ir pastangų būtume tam atidavę? Ir nebūtų jokio rezultato. Dabar jie matė mūsų reklamą, ir kam buvo įdomu, tapo mūsų fanais.“

A. Žakas taip pat paneigė mitą, kad rinkodara socialiniuose tinkluose nieko nekainuoja. Vienas gerbėjas kainuoja nuo 50 centų iki 1,5 lito. Reklaminis pranešimas, pasiekiantis tikslinę, tarkim, 12 tūkstančių žmonių auditoriją, – 3–5 dolerius.

Pranešėjas pažymėjo ir dar vieną „Facebook'o“ subtilybę: „Jeigu kažkokį puslapį „laikina“ žmonės, tarkim, iš Baltarusijos, „Facebook'as“ supranta, kad šiam regionui tai yra įdomi informacija, ir neberodo puslapio regionams, kurie „nelaikina“.

Tikriausiai yra tekę matyti socialiniame tinkle šokiruojančios informacijos apie žvaigždes ar įvykius, kuri, vėliau paaiškėja, buvo melaginga. Taip kai kurios firmos bando pradžiai „nusipirkti“ gerbėjų. Tiesa, ne visada tokia rinkodara pasiteisina, nes neretai gerbėjais tampa ne tie, kuriems tai būtų įdomu.

Reikia užsibrėžti tikslus

Pasak rinkodaros specialisto, kuriant savo puslapį socialiniame tinkle, kaip ir imantis bet kokios kitos veiklos, pirmiausiai reikia išsikelti tikslus, žinoti ir suprasti, dėl ko visa tai daroma. „Facebook'as“ labai sparčiai keičiasi, tad planuoti veiksmus jame galima ne ilgesniam kaip mėnesio laikotarpiui.

Daugelis įsivaizduoja, kad viską gali pasidaryti patys. „Gal ir įmanoma, tačiau, mano manymu, norint kokybiškai dirbti socialiniuose tinkluose, reikia komandos. Vienas žino, kokią informaciją reikia paskelbti, kitas moka bendrauti su visuomene, trečias rūpinasi nuotraukomis, vaizdais“, – įsitikinęs pranešėjas.

Ar galima trinti komentarus?

Pasak pranešėjo, pirmiausiai reikėtų nusistatyti taisykles, kas leidžiama vartotojams ir kas draudžiama. Jeigu komentaras neigiamas, tačiau į temą, trinti negalima, reikia į jį atsakyti. Jeigu komentare yra necenzūrinių žodžių arba jis yra ne į temą, galima trinti.

„Komentarus „Facebook'e“ galima paslėpti prie jų paspaudus „iksiuką“. Tada komentarą matys tik komentatorius ir jo draugai, tačiau jūsų puslapio lankytojai jo nematys“, – patarė A. Žakas.

Įkyrius komentatorius galima užblokuoti. Tik A. Žakas nepataria tuo piktnaudžiauti.

Per kiek laiko reikėtų atsakyti į komentatorių pastabas ir klausimus? A. Žako komandos atliktas tyrimas parodė, kad dauguma žmonių pageidautų atsakymą gauti per parą.

„Buvo atvejis, kai vienos Vilniaus poliklinikos socialiniame puslapyje žmogus pasiteiravo, ar rytoj dirbs gydytojas. Po pusės metų poliklinika atsakė: „Šiandien dirba.“ Kitas atvejis, kai žmogus nusipirko sugedusį arbūzą ir apie tai parašė to prekybos centro puslapyje. Prekybos centras po penkių dienų atsakė: „Ačiū“.

Daugiau: SEO paslaugos

EPA-ELTA nuotr.

INTERNETAS: Socialinis tinklas šiandien tapo ne tik bendravimo, bet ir komercijos, prekybos priemone. Tiesa, po skandalo dėl JAV vyriausybės vykdomų sekimo programų internete, galima sakyti, jog tai – ir puiki priemonė stebėti, sekti socialinio tinklo vartotojus, jų gyvenimą, pomėgius."Facebook“ ir kitos interneto kompanijos siekia, kad žvalgybos tarnybų informacijos rinkimo metodai būtų iš esmės pakeisti. Buvęs JAV Centrinės žvalgybos valdybos ir Nacionalinės saugumo agentūros darbuotojas Edvardas Snoudenas pareiškė, kad masinis sekimas, kurį vykdo internetu JAV ir kitų šalių vyriausybės, gali, jo žodžiais, „sudeginti interneto ateitį“.

Jono TAMULIO nuotr.

SEMINARAS: Socialinių tinklų rinkodaros agentūros „Socialus marketingas“ direktorius Arijus Žakas patarė, kodėl verta būti socialiniame tinkle.

TINKLAS: Arijus Žakas: „Mano tėtis iki šiol nesupranta, ką aš veikiu feisbuke, o mano mama jame praleidžia kiekvieną dieną. Labai aktyviai.“