Kovojant su pažeidėjais prisiminti baudos balai

Kovojant su pažeidėjais prisiminti baudos balai

Automobilis

Kovojant su pažeidėjais prisiminti baudos balai

Seime įregistruotas Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) pakeitimų įstatymo projektas, kuriuo vadovaujantis Kelių eismo taisykles (KET) pažeidusiems vairuotojams būtų skiriami baudos balai. Jeigu siūlymui sugrąžinti 2008 metais panaikintą sankciją bus pritarta, sistema įsigalios jau nuo kitų metų sausio 1 dienos.

Šiaulių apskrities VPK Kelių policijos biuro viršininko Kęstučio Dičiaus manymu, balai kovoje su pažeidėjais duotų didesnį efektą net už pinigines baudas.

Edita KARKLELIENĖ

edita@skrastas.lt

Už dešimt balų – teisių atėmimas

Vidaus reikalų ministerijos parengtame ATPK papildymo projekte siūloma, kad, pažeidėjui surinkus dešimties balų sumą, būtų skiriama administracinė nuobauda – teisės vairuoti transporto priemonę atėmimas iki vienerių metų.

Pagal konkretaus pažeidimo kategoriją pažeidėjams siūloma skirti du–penkis balus. Pavyzdžiui, dviem balais būtų vertinamas neįregistruotų ar neapdraustų transporto priemonių vairavimas. O štai leistino greičio viršijimas nuo 40 iki 50 kilometrų per valandą būtų įvertintas penkiais balais.

Piniginės baudos baugina ne visus

Pasak Lietuvos policijos pareigūnų, su piktybiniais pažeidėjais kovojant tik piniginėmis baudomis norimo efekto nebegaunama – greičio viršytojai, chuliganiško, pavojingo vairavimo mėgėjai be skrupulų sumoka baudas ir toliau skraido keldami pavojų kitiems eismo dalyviams. O neretai nemoka ir baudų.

Grėsmė „prisiskraidžius“ prisirinkti baudos balų ir prarasti vairuotojo pažymėjimą esą būtų kur kas efektyvesnė priemonė kovojant su kelių ereliais negu piniginės sankcijos.

Baudos balų sistema šiuo metu galioja daugiau nei dvejose dešimtyse Europos valstybių, tame tarpe ir tose šalyse, kur avaringumas bei pažeidimų skaičius nėra dideli.

Lietuva, kaip ir kitos Europos Sąjungos narės, per dešimtmetį nuo 2010-ųjų privalo žuvusiųjų keliuose skaičių sumažinti perpus.

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, pernai, palyginti su 2012 metais, šalies keliuose eismo dalyvių žuvo mažiau – nuo 302 iki 258. Vis dėlto bendras eismo įvykių, kuriuose nukentėjo žmonės, skaičius pernai, palyginti su užpernai, išaugo nuo 3392 (2012 metais) iki 3418 (per 2013-uosius).

Vienas dažniausių pažeidimų ir tuo pačiu avarijų priežasčių – leistino važiavimo greičio viršijimas neretai 50 kilometrų per valandą ir daugiau.

Šiaulių policija – už balus

Šiaulių apskrities VPK Kelių policijos biuro viršininkas K. Dičius įsitikinęs, kad siūloma baudos balų sistema, numatanti vairuotojo pažymėjimo atėmimą, stabilizuotų situaciją keliuose.

„Dažnam, manau, geriau važiuoti drausmingiau, kultūringiau negu prisirinkti baudos balų ir metams padėti vairuotojo pažymėjimą“, – sakė Kelių policijos viršininkas.

Jo nuomone, baudos balais turėtų būti vertinami ne tik elementariausi pažeidimai, pavyzdžiui, leistino greičio viršijimas, bet ir kiti ne mažiau pavojingi – kad ir pėsčiojo ties perėja nepraleidimas ar posūkio signalo nerodymas.

„Vairuotojai pagaliau turi pagalvoti, kad posūkio signalą privalu rodyti ne pradedant manevrą, o gerokai anksčiau, – teigė K. Dičius. – Ir jei su šiuo pastaraisiais metais itin dažnu pažeidimu nepavyksta susidoroti piniginėmis baudomis, balais, manau, pavyktų.“

Kelių policijos vadovas K. Dičius mano, kad šiuo metu galiojančios piniginės baudos – auklėjimo priemonė tik tiems eismo dalyviams, kuriems svarbūs ir 50 litų. Mažiau skaičiuojantieji esą susimoka baudą ir važiuoja kaip važiavę.

„Paprastas pavyzdys: Dvaro gatvėje, Šiauliuose, draudžiamoje vietoje vienas advokatas pasistatė automobilį – skubėjo į teismo posėdį, – prisiminė K. Dičius. – Pareigūnams pareikalavus varyti mašiną į aikštelę, šis teisininkas pasakė neturintis laiko, atseit, geriau sumokės baudą.“

Ar tas advokatas statys mašiną „po ženklu“, jei jam grės ne tik bauda, bet ir baudos balai?

Miesto gatvėmis – šimtiniu greičiu

Vis dėlto didžiausia problema, su kuria kovojant, anot K. Dičiaus, turėtų būti skiriami griežčiausi baudos balai – važiavimo greitis. Šiemet, per tris pirmuosius mėnesius, Šiaulių miesto gyventojai greičio viršijimo pažeidimų padarė beveik trigubai daugiau nei pernai – nuo 702 iki 2084.

Šiuo metu vairuotojo pažymėjimą, teismo nutarimu, rizikuoja prarasti tik tie pažeidėjai, kurie leistiną greitį viršijo 50 kilometrų per valandą, tuo tarpu mažiau viršijusieji atsiperka piniginėmis baudomis.

„Suprantama, kodėl sustabdžius, pirmas pažeidėjo klausimas ir būna: kokiu greičiu jis važiavo ir ar neviršijo 50-ies kilometrų – nesinori gi prarasti pažymėjimo ir vaikščioti pėstute, – sakė komisaras. – Veikiant baudos balų sistemai, pavojus prarasti teises visai realus.“

Neseniai Šiaulių mieste vyko policijos reidas, kurio metu patruliavo neuniformuoti policijos pareigūnai. Rezultatas šokiruojantis: miesto gatvėmis, per sankryžas, perėjas skriejama ir 100 kilometrų per valandą greičiu.

Statistika

Šiais metais Šiaulių apskrityje KET pažeidimų daugėja.

Per tris šių metų mėnesius Šiaulių apskrites keliuose žuvo septyni žmonės, pernai – du.

Daugėja ir girtų asmenų prie vairo. Per tris mėnesius išaiškinti 293 neblaivūs vairuotojai (pernai 237).

Šiemet, teismo sprendimu, jau konfiskuoti 45 automobiliai, pernai – 23.

Kelių policijos biuro viršininkas linkęs pritarti ir siūlymui, jog atsakomybė vairuotojui turėtų prasidėti jau tuomet, kai alkotesteris parodo kad ir vienos šimtosios promilės girtumą, o ne 0,4, kaip yra dabar.

„Ir tegu vairuotojai neseka pasakų, kad įpūtė, nes gėrė giros ar kefyro, – sakė K. Dičius. – Fiziškai neįmanoma išgerti tiek kefyro, kad įpūstum promilių. Alkotesteris nėra neprotingai jautrus.“

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

BAUDOS: Šiaulių apskrities VPK Kelių policijos biuro viršininko Kęstučio Dičiaus įsitikinimu, tuos pažeidėjus, kurių piniginės baudos netramdo, galbūt sutramdys baudos balai.

DRAUSMINIMAS: Jau nuo kitų metų Lietuvoje gali įsigalioti nauja Kelių eismo taisyklių pažeidėjų drausminimo sistema. Piktybiškiausi praras teises.