
Naujausios
Mokymosi stebuklas nutinka per chemijos pamokas
Įsiterpti į Šiaulių Didždvario gimnazijos chemijos mokytojos ekspertės Virginijos Savickaitės dienotvarkę – labai sudėtinga. Visas jos laikas – ir pertraukų, ir pamokų metu, skirtas mokiniams. V. Savickaitei prieš keletą dienų įteikta šalies Metų mokytojo premija.
„Stebuklų nedarau, mokiniai juos daro patys. Aš tik nukreipiu, kaip lengviau stebuklą padaryti“, – neabejoja mokytoja.
Simona PUŽAITĖ
simona@skrastas.lt
Mokykla – darbas ir hobis
Pokalbis su 27-erius metus mokytojaujančia pedagoge – chemijos kabinete. Ant stalo stovi įvairios kolbos ir sulčių buteliukai. „Mokiniai čia tiria vitaminą C“, – paaiškina. Sudėtingais chemijos mokslais mokytoja V. Savickaitė sudomina eksperimentais.
„Kai mokaisi chemiją per gyvenimą, ji ateina savaime, mokslas pasidaro nebe toks sunkus. Stengiuosi tai, kas sudėtinga, aiškinti paprastais, matomais dalykais“, – sistemą atskleidžia mokytoja.
Metų mokytojos nominacijos ji nesureikšmina ir pabrėžia, jog pirmiausia dirba mokiniams, nes jie kuria ateitį. Įvertinimu pedagogė dalijasi su visos mokyklos bendruomene.
Grįžtamasis ryšys iš mokinių, pasak V. Savickaitės, būna čia ir dabar arba tada, kai vaikai jau suaugę, turi savų vaikų. Susitikę noriai dalijasi įspūdžiais, pasakoja apie savo pasiekimus, pasidžiaugia tapę tėvais.
„Smagu, kad bendravimas nesibaigia išėjus iš mokyklos. Jei vaikas nori grįžti, vadinasi, mokykla jam yra brangi. Esu labai laiminga, kad mano mokiniai nuolat grįžta, – sako ji. – Kai pamatau, kad vaikas, išeidamas iš pamokos, džiaugiasi, jo akys žiba, nuovargis iš karto dingsta. Tai – didžiausia atgaiva. Darau tai, ką myliu ir mėgstu, todėl net nuovargio nepajuntu. Mokykla man ir darbas, ir hobis“.
Chemikė su meniniu išsilavinimu
Kiek save atsimena V. Savickaitė norėjo būti mokytoja, savęs neįsivaizdavo kitur. Būdama keturiolikos ji vaikų darželyje dirbo vadinamąja šeimininkėle, o šešiolikos – auklėtoja.
„Kartą mintyse pergalvojau, jei man leistų pasirinkti kitą darbą, kuo norėčiau būti? Nejučiom grįžtu į tą patį – mokytoja. Randu save ten, kur esu dabar“, – patikina.
Pirmoji V. Savickaitės darbovietė, į kurią gavo paskyrimą po studijų, tuometinė 15 vidurinė mokykla, dabar Dainų progimnazija. Vėliau išėjo dirbti į J. Janonio gimnaziją. Buvo laikmetis, kai svarstyta, jog gimnazija liks humanitarinio profilio, būtų nereikėję dviejų chemikų. Didždvario gimnazija kaip tik ieškojo chemijos mokytojo. V. Savickaitė čia dirba jau 17 metų.
Pedagogė baigė ne tik chemijos, bet ir taikomųjų darbų specialybę, todėl save vadina chemike su meniniu išsilavinimu. Dabar menai liko mokytojos popamokiniu pomėgiu.
Pirmiausia – mokinys, tik po to savi poreikiai – tokia atsidavusios mokytojos darbo filosofija. Sako, mokiniai dar tik siekia tikslų, o ji jau visko pasiekė.
Griežta, bet teisinga – taip mokiniai apibūdina V. Savickaitę. Jai įsiminė žodžiai, kuriuos prieš keletą metų parašė vienas buvęs auklėtinis: „Auklėtoja buvo ir mama, ir mokytoja, ir draugas“.
Rytą parodo save
„Iš ryto reikėtų ateiti – į mane pasižiūrėti ir save parodyti“, – nuo devintokų iki dvyliktokų kartoja V. Savickaitė. Per daugelį metų ji atrado savitą chemijos mokymo ir pagalbos mokiniui sistemą. Tai jau tapo natūralu ne tik mokytojai, bet ir mokiniams.
Mokiniai turi atnešti padarytus namų darbus, kuriuos V. Savickaitė per pertrauką patikrina. Taip jie išsiaiškina, kas neaišku, klausia apie padarytas klaidas. Norintieji gilintis daugiau, prašo papildomų užduočių. „Kai kurie per savaitę ateina į mane pažiūrėti ir penkis kartus“, – šypsosi chemikė.
Mokytoja atkreipia dėmesį, jog tikslieji, gamtos mokslai dažnai nustumiami į šalį todėl, kad reikalauja daugiau pastangų ir užsispyrimo.
„Mano mokiniai yra įpratę vieni kitus mokyti. Tą skatinu daryti, motyvuodama, jog išmokti lengviau mokant kitą. Trečiadieniais vyksta eksperimentinė diena – prasideda nuo 12 valandos ir trunka iki 17 valandos. Kai kurie eksperimentuoja kabinete dar ilgiau“, – pasakoja V. Savickaitė.
Jos manymu, mokiniams tereikia „užsikabinti“, o tada patys eina į priekį. Daug gimnazijos abiturientų studijuoja biochemiją, mediciną, genetiką.
Nuo trejeto iki devyneto
Chemijos mokytoja turėjo mokinį, kuris devintoje klasėje beveik gulėjo kėdėje abejingas ir kartojo: „Man čia neįdomu, nieko nesuprantu“.
Pasibaigus pirmam pusmečiui mokytoja paklausė, ar jis nori aukštesnio pažymio? O kuris nenori? Sutartis paspaudus ranką: mokinys antrą pusmetį pats turės didesnį pažymį arba mokytoja išves neigiamą trejetą, lauks pataisos.
Mokinys antrą pusmetį turėjo devynis. „Liepėte įrodyti sau ir kitiems, kad galiu. Įrodžiau“, – paaiškino vaikinas. Vėliau išlaikė chemijos egzaminą daugiau negu 90 procentų, studijuoja gamtos mokslus.
„Kai nori, visuomet atranda jėgų, būdų kaip rezultatą pasiekti. Esu tik koordinatorius, į kurią pusę eiti. Stebuklų nedarau, mokiniai juos daro patys. Aš tik nukreipiu, kaip lengviau stebuklą padaryti“, – neabejoja mokytoja.
Ji sako, jog per 27 metus darbo mokiniai keičiasi ir turi keistis. Dabar vis didesnę dalį jaunimo gyvenime užima technologijos. V. Savickaitė viliasi, jog jos neužgoš vaikų, kad žmogiškasis faktorius bus svarbesnis, nei paspausti mygtuką.
„Dirbdamas mokykloje išlaikai jaunystę, nes esi apsuptas jaunų žmonių. Negali senti, turi tobulėti, spėti kartu su jais. Galiu pasimokyti jų jaunatviško maksimalizmo, kartais surizikuoti“, – išmoktas pamokas iš mokinių vardijo V. Savickaitė. Jai žinios, bendravimas ir nuoširdumas – pagrindiniai gero mokytojo bruožai.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
JAUNATVIŠKUMAS: „Dirbant mokykloje esi jaunas, nes esi apsuptas jaunų žmonių. Negali senti, turi tobulėti, spėti kartu su jais“, – sako Šiaulių Didždvario gimnazijos chemijos mokytoja ekspertė Virginija Savickaitė.
ĮVERTINIMAS: Chemijos mokytoją Virginiją Savickaitę mokiniai apibūdina kaip griežtą ir teisingą, ji ne vienerius metus yra pelniusi gimnazijos mokinių „Profesionaliausios mokytojos“ nominaciją.
Apie mokytoją trumpai
Virginija SAVICKAITĖ, Šiaulių Didždvario gimnazijos chemijos mokytoja ekspertė ne vienerius metus pelniusi gimnazijos mokinių „Profesionaliausios mokytojos“ nominaciją.
Ji yra sukūrusi savitą chemijos mokymo ir pagalbos mokiniui sistemą. Daug dėmesio pamokoje skiria praktiniams chemijos darbams atlikti, taiko pažangią metodiką, dirbdama su įvairių gebėjimų mokiniais. Kviečia į gimnaziją mokslininkus, gamtos, medicinos mokslus studijuojančius savo buvusius mokinius.
Mokytoja yra puiki popamokinės ugdomosios veiklos organizatorė. Integruodama ugdymo karjerai programą, savo mokiniams, besidomintiems gamtos mokslais, nuolat organizuoja ekskursijas į pažangiausius ir moderniausius institutus ir laboratorijas, kuriuose jie, vadovaujami mokslininkų, turi galimybę padirbėti ir įgyti žinių.
Organizuoja vasaros Gamtos mokslų stovyklas, kuriose mokiniams organizuojami praktiniai užsiėmimai, bandymai, edukacinės ekskursijos, miesto ir šalies pradinukams vedamos įdomios chemijos pamokos.
Puikūs mokytojos paruoštų mokinių pasiekimai šalies gamtos mokslų konkursuose ir chemijos olimpiadose, kasmet daug mokinių renkasi medicinos, biochemijos, chemijos studijas.
Švietimo ir mokslo ministerijos inf.