
Naujausios
Krizės nuojautos transporto įmonėse
Rugsėjį Kelmės rajono krovinių pervežimo įmonės pradėjo gauti mažiau užsakymų. Įmonių vadovai tvirtina, jog panaši situacija buvo 2008 — ųjų vasarą, kai kitos įmonės dar klestėjo, o krovinių vežėjai pirmieji pajuto krizės apraiškas.
Regina MUSNECKIENĖ
Pirmieji pajunta pemainas
„Iki šiol viskas sekėsi puikiai. Į darbą priėmėme daugiau vairuotojų. Įgijome patikimų partnerių vardą. Lizingu pirkome naujų sunkvežimių. Tačiau šį mėnesį užsakymų pradėjo mažėti. Mūsų partneriai Vokietijoje įspėjo, jog krovinių gali pristigti,“ — “Krašto žinioms“ pasakojo UAB “Kelmės eglė“ vyriausioji finansininkė Nijolė Eismontienė.
„Kelmės eglės“ sunkvežimiai — šaldytuvai iš Vokietijos ir Olandijos veža mėsą į Rusiją. Vienuolika bendrovės automobilių nuolat kelionėje. Už vieną reisą bendrovė iš savo klientų vidutiniškai gauna apie 2800 eurų.
Spalio mėnesį darbo prisidėdavo dar daugiau. Ispanijoje nuimdavo derlių, o kelmiškiai veždavo vaisius ir daržoves iš Ispanijos į Lietuvą ir Latviją. Tačiau šiemet bent kol kas — tyla. Užsakymų nėra.
Vežėjai baiminasi, jog tai gali būti pirmosios jau atsiritančios antrosios ekonominės krizės bangos apraiškos. 2008 metų vasarą, kai kitos įmonės dar klestėjo ir pūtėsi, vežėjai pajuto darbo stygių. Nijolė Eismontienė sako, jog vežėjai visuomet pirmieji pajunta permainas ekonomikoje.
Juolab, kad kai kurie vežėjai jau stabdo veiklą. Patikimos įmonės statusą įgijusi bendrovė „Kelmės eglė“ dar gauna darbo. Tačiau jau išgirsta perspėjimų, kad krovinių mažėja. Be to, kitiems vežėjams jau mažinamos kainos už pervežimą.
Iš Rusijos grįžta tušti
Pasak verslininkų, sklinda visokių gandų. Esą visos prekės dabar keliauja tik į Kiniją. Kiti tvirtina, jog kyla problemų su Rusija.
Kad su Rusija bent jau Lietuvos vežėjams dirbti problemiška, pajautė ir „Kelmės eglės“ bendrovė. Įmonės vairuotojai, nuvežę krovinius į Rusiją, iš ten grįžta tušti. Pasirodo, grįžti tuštiems labiau apsimoka negu iš ten pargabenti kokį krovinį.
Rusija už krovinių pervežimą moka trigubai pigiau negu Vakarų šalys, apie 900 eurų už atgabenimą iki Lietuvos ar kitos Europos valstybės. Be to, didelėje šalyje pakanka savų vežėjų. Todėl Lietuvos vežėjams taikomi įvairūs apribojimai.
Norint gauti krovinį reikėtų gaišti kelias dienas laukiant. Kiekviena diena kainuoja dienpinigius vairuotojams ir laiką, per kurį galima nuvežti brangiau apmokamą krovinį.
„Išlošiame laiko, — sakė įmonės vyriausioji finansininkė. — Tuščias sunkvežimis iš Rusijos grįžta per porą dienų. O su kroviniu gaištų gal visą savaitę. Lauktų krovinio. Paskui gaištų muitinės procedūroms. Be to, turėtų nemažai išlaidų pervažiuojant sieną, kadangi Lietuva neturi trišalių leidimų, reikėtų daugiau degalų.“
Mažiau krovinių atplukdo ir į Klaipėdos uostą
Individualios įmonės „Dagtis“ savininkas Arūnas Janavičius “Krašto žinioms“ tvirtino, jog kai kurios vėliau savo veiklą pradėjusios ir nuolatinių klientų neturėjusios įmonės jau nebegauna krovinių ir iš Klaipėdos uosto.
Dešimt sunkvežimių turinti A.Janavičiaus įmonė dar gauna užsakymų. Įmonės sunkvežimiai iš Klaipėdos jūrų uosto paima atplukdytus konteinerius ir išvežioja po Lietuvą. Tačiau įmonės savininkas pastebi, kad darbo šiek tiek mažėja.
Į darbą priimami ir moldavai
Abiejų transporto įmonių atstovai paminėjo ir dar vieną bendrą dalyką. Sensta patikimi, dirbti norintys ir gebantys vairuotojai. „Dagties“ įmonėje, pasak jos savininko, beveik visi vairuotojai priešpensinio amžiaus.
Tą patį tvirtino ir „Kelmės eglės“ finansininkė Nijolė Eismontienė: “Jaunų vairuotojų beveik neturime. Amžiaus vidurkis — 48— 50 metų. Prieš krizę vairuotojus viliojome naujais sunkvežimiais. Nes norinčių vykti į tolimus reisus trūko. Daugelis eidavo ten, kur duoda daugiau atlyginimo ir naujesnį automobilį.“
Šiuo metu įmonėje dirba apie dvidešimt vairuotojų. Jaunų prisivilioti nepavyksta. O vyresnio amžiaus žmones jau pradeda kamuoti ligos. Tolimųjų reisų vairuotojo gyvenimo būdas nėra pats patraukliausias ir tinkamiausias sveikatai.
Pasak transporto įmonių atstovų, jauni vairuotojai labiau tiktų šiam darbui ne tik dėl stipresnės sveikatos, bet ir dėl mokėjimo naudotis naujosiomis technologijomis. Vyresni vairuotojai sunkiau įpranta prie navigacijos. Kai kurie neišmoksta rašyti žinučių mobiliuoju telefonu.
Krovinius gabenančiam vairuotojui reikia labai geros orientacijos, nes maršrutai — sudėtingi. Jis privalo turėti E kategoriją. Be to, žinoti, kaip elgtis muitinėse.
Deja, daugelis jaunų, naujai informacijai ir technologijoms imlių vyrų negali važiuoti į Rusiją, nes nemoka rusų kalbos. Be to, jaunimas išvažiuoja studijuoti į didmiesčius arba dirbti į užsienį.
„Kelmės eglės“ bendrovė rado išeitį — netrukus čia pradės dirbti du vairuotojai iš Moldovos. Pasirūpinta jų leidimu gyventi ir dirbti Lietuvoje. Nuo spalio jau išvyks į pirmuosius maršrutus.
Anksčiau ši įmonė vairuotojais buvo įdarbinusi ukrainietį, du vyrus iš Kaliningrado srities.
VERSLAS: Nupirkę buvusias spaustuvės patalpas „Kelmės eglės“ benrovės savininkai sėkmingai plėtojo įvairius verslus. Tačiau pagrindinės pajamos šiuo metu iš krovinių pervežimo.
KROVINIAI: Transporto paslaugas teikiančios įmonės pradeda nebeužtekti krovinių.
Autorės nuotr.
Daugiau: Krovinių gabenimas