
Naujausios
Vilnietis architektas Tauras Budzys iškėlė sau nelengvą uždavinį – Pasaulio tautų teisuolio ženklais pažymėti antkapinius žydų gelbėtojų paminklus. Uždirba pinigų iš tiesioginės savo veiklos, paprašo pagaminti pusšimtį ženklų ir trenkiasi į kurio nors Lietuvos pakraščio kapines. Savo lėšomis. Niekieno paramos neprašydamas.
Architektas jaučia pareigą pagerbti žmones, kurie rizikuodami savo ir savo vaikų gyvybėmis, gelbėjo pasmerktuosius, o drauge gelbėjo ir lietuvių tautos žmoniškumą.
Ateinančios kartos nežinotų, kiek tautos didvyrių ilsisi atokių kaimelių kapinėse, bažnyčių šventoriuose ar rūsiuose. Ženklai privers juos suklusti ir teisingai suvokti istoriją. Kai Hitlerio pasiuntiniai mūsų žemėje siautėjo masiškai žudydami žydus ir priversdami ar sugundydami po vieną – kitą lietuvį jiems kolaboruoti, daugelis žmoniškumo nepraradusių mūsų tautiečių, slapta veikdami, išdrįso jiems pasipriešinti.
Tuo metu nustojo egzistuoti klasės ir kastos. Valstiečiai arkliais vežė iš Šiaulių geto pabėgusius žydus. Kunigai, gydytojai ir kiti autoritetingi bei gerbiami žmonės, rizikuodami viskuo, kas brangiausia, juos slėpė.
Rašytoja Rūta Šepetys savo knygoje "Tarp pilkų debesų" pateikia daug pavyzdžių, liudijančių į Sibirą ištremtų Lietuvos inteligentų stiprybę ir gebėjimą neprarasti žmoniškumo net tuomet, kai mirtis žiūrėjo į akis. Viena iš pagrindinių herojų atsisako kagėbistams vertėjauti. Naktimis kviečiami pasirašyti dokumentų, pripažįstančių nebūtus nusikaltimus, didžioji dalis tremtinių nepasirašo, taip išreikšdami tylų, bet orų protestą prieš žeminančią neteisybę.
Iš namų į svetimą žemę išvežti šviesiausieji Lietuvos žmonės dalijosi paskutiniu kąsniu. Motinos atiduodavo savo duoną vaikams, nors pačios mirdavo nuo išsekimo. Utėlėmis apleisti, gyvuliniuose vagonuose vežami ir žeminami lietuviai tuomet taip pat iš paskutinių savo jėgų gelbėjo žmoniškumą.
Tuo metu, kai už rankų susikibę stovėjome Baltijos kelyje, taip pat gelbėjome žmoniškumą. Savo tautos orumą ir laisvę.
Kas mums atsitiko paskui? Kad tuomet užplūdusi žmoniškumo banga ėmė slūgti. Ir kartais atrodo, jog nuslūgo iki seklumos.
Išsilaisvinę iš okupanto kelerius metus ginčijomės, kuris veikėjas, kuri partija ir kuris eilinis labiausiai myli Tėvynę. Lyg vaikų namų globotiniai nepasidalindami auklėtojos... Ginčijomės, bet vargu, ar suvokėme, jog Tėvynė esame mes. Mylėti Tėvynę – lygu mylėti žmogų. Deja, vieni kitus nelabai mylėjome.
Nemylime iki šiol. Nors daugelis save laikome dideliais patriotais. Hipokrato priesaiką davusi gydymo įstaigos vadovė iš tribūnos apie pacientus kalba taip tarsi jie būtų ne poliklinikos klientai, o priešai. Esą reikalauja ir to, ir ano... O kodėl negali reikalauti, jeigu moka sveikatos draudimą ir yra mūsų Tėvynės dalis?
Gydymą pavadinome paslauga. O paslaugos, kaip žinia, būna mokamos. Tos, už kurias ligonių kasos atsilygina dosniau, labiau apsimoka. Tų, už kurias moka mažiau, poliklinikos purtosi. O tarp tų paslaugos girnų malamas sergantis žmogus. Kartu malamas ir žmoniškumas.
Nūnai Lietuvoje vienas populiariausių žodžių "vertybės". O vertybių lieka vis mažiau ir mažiau. Vienintelė vertybė tik pinigai, pinigai, pinigai...
Užtat esame geri svetimiems. Kalbame apie savo šalyse dirbusių ir mokesčius mokėjusių dabar Lietuvoje apsigyvenusių baltarusių ir ukrainiečių pensininkų nemokamą gydymą. Ar Baltarusijoje ir Ukrainoje gydytų senatvės leisti išvažiavusius lietuvius, kurie ir su lietuviška pensija ten išvykę galėtų oriai gyventi?
Prieš Amžino poilsio atgulusius žydų gelbėtojus ir tremtinius labai apgailėtinai atrodo transporto įmonės savininkas, prisiviliojęs dirbti ukrainietį, nesumokėjęs jam algos, galiausiai sumušęs ir išmetęs iš sunkvežimio užsienyje.
Kokią žinią apie save paskleidžiame pasauliui? Apie tai, kad lietuvis darbdavys darbuotojui pasirengęs nudirti odą, o sumokėti grašius arba visai nemokėti? Kad direktorius premiją pasiskirs pirmiausia sau. O jeigu liks keli centai – ir darbuotojui. Kad būtent dėl nepagarbos ir išnaudojimo pasklidome po pasaulį ir jau esame praminti Europos čigonais? Kur dingo ta lietuvių vienybė, orumas ir žmoniškumas, kuriuos demonstravo į nežinią vežami tremtiniai arba žydų gelbėtojai?
Nūnai Lietuvoje vienas populiariausių žodžių "vertybės". O vertybių lieka vis mažiau ir mažiau. Vienintelė vertybė tik pinigai, pinigai, pinigai... Tūkstančiai, milijonai, milijardai. Atrodo, jog iš visų pusių į žmogų tiesiasi šimtai čiuptuvų. Tik duok, kišk, mokėk, pasipirk. Už suteiktą ir už nesuteiktą paslaugą. Už nuodui kartais prilygstantį maistą ar gėralą. Už vandenį ir orą. Kad tik mūsų šalelėje būtų daugiau milijonierių. Tuomet pasauliui atrodysim turtingiau ir gražiau.
Iš okupanto vogėme tai, ką galėjome pačiupti rankomis. Dabar regis vienas kitą apvaginėjame ne tik rankomis, bet ir smegenimis, širdimis, akimis, nes, nė vienas mūsų organas jau nebegali egzistuoti be euro, dolerio, svaro.
Ar turime kokią atsvarą? Nepriklausomybėje gimęs jaunimas jau nebegali suprasti, kodėl reikia duoti kyšį medikui, teisėjui, policininkui ar valstybės tarnautojui. Ir neduoda. Tai pažanga. Tik kaip ta pažanga atsirūgs pačiam jaunimui, atsidūrusiam kyšio norinčio gydytojo ar kokio valstybės pareigūno priklausomybėje?
Atsvara – daugybė gerų, padorių žmonių, tyliai be pompastikos ir kalbų apie vertybes dirbančių Lietuvai ir savo šeimai. Tikrieji inteligentai, panašūs į tarpukario Lietuvos elitą. Jiems rūpi, kokia Lietuva yra iš tikrųjų ir kaip ji atrodo pasauliui.
Jų yra visur: ir didmiesčiuose, ir mažuose kaimeliuose. Jie dar moka dalintis žmoniškumu ir adekvačiai suvokti vertybes. Tik nemoka tuščios demagogijos. Todėl, matyt, kartais yra nepastebimi arba užmiršti.
Kai vidurnaktį praveriu duris ir išgirstu į medį atskridusios lakštingalos giesmę mėnesienos sidabru aplietame kieme, pamanau, jog gavau pasaulyje gražiausią paslaugą, už kurią dar nereikia mokėti.