
Naujausios
Muštynių būdavę ir anksčiau
Po birželio 1 dieną Pociūnų kaime įvykusių masinių, beveik trijų dešimčių jaunų vyrų muštynių, gyvenvietėje tebetvyro įtampa.
Atsitiktinai užkalbintas gyventojas juokais ir kartu rimtai paporino vėlesniu paros metu ir iš kiemo neinantis – apsidraudžia, kad neliktų be dantų, jeigu vėl staiga kiltų koks nors "susirėmimas".
Kita gyventoja tikino, kad po tos dienos muštynių Pociūnuose tapę lyg ir ramiau. Moteris mano, kad vietiniai ir smilgiškiai gal pagaliau atsiskaitė vieni su kitais.
"Nieko daugiau pasakyti negaliu: vieni kalba vienaip, kiti – kitaip. Žmonės išgąsdinti, bijo, kaime gi visi visus pažįsta", – sakė moteris.
Tuo tarpu kita gyventoja, ilgametė kaimo kultūros įstaigos prižiūrėtoja, sako jokios įtampos nejaučianti. Jos žodžiais, "piemenų čia darbas, ir nieko daugiau".
Anot pašnekovės, trejus paskutinius metus Pociūnuose buvo visai ramu. O dabar nauja peštukų karta užaugo. Anksčiau muštynių, prisimena, pasitaikydavę: reti šokiai apsieidavę be apsikumščiavimo. Tik tie apsikumščiavimai nebūdavę tokie garsūs – be šūvių ir be lazdų, kaip šiemetę birželio 1-ąją.
"O muštis "piemenys" mėgdavo visada. Būdavo, suvažiuoja į šokius iš kaimo, ir iš už trijų kilometrų esančių Smilgių, ir iš kitų kaimyninių kaimų. Susipyksta dėl nieko. Laimei, apsieidavom ir be greitosios, ir be policijos", – prisiminė ilgametė Pociūnų kaimo pramogų ir šokių salės darbuotoja.
Viskas – dėl atkišto piršto
Vietiniams gyventojams žinoma, kad nesantaika tarp dviejų kaimų tvyro jau seniai.
Žmonės pasakoja vieni iš kitų girdėję, kad šių dienų muštynės įsižiebė taip pat dėl smulkmenos – dėl vienos kitos replikos ir ištiesto viduriniojo piršto. Tokio gesto įsiutinti Pociūnų chuliganai bematant "sustiprino pajėgas" ir pasuko į Smilgius. Įvyko susirėmimas, tiesa, tąkart apsieita be šūvių.
Pociūniškių vizito suerzinti smilgiškiai birželio 1 dieną surinko "kiečiausius" ir nuvyko į Pociūnus daryti tvarkos. Atvykėliai puolė mušti vietinius, nesirinkdami, ar tai "mūšio dalyvis", ar atsitiktinai pro šalį ėjęs gyventojas.
Po mūšio kompanijos lyg ir pasijuto atsiskaičiusios, sutarė palikti vieni kitus ramybėje.
Bet taikos sutartis galiojo neilgai. Mat per muštynes apgadintas atvykėlių automobilis. Būtent dėl jo smilgiškiai bematant išsikvietė pastiprinimą. Neilgai laukus trimis automobiliais į Pociūnus atvyko dar keliolika asmenų.
Taigi tos pačios dienos vakarą įvyko "antras raundas" Smilgiai–Pociūnai. Atvykėliai vietinius spardė, smūgiavo kumščiais, o vienas šaudė iš orinio pistoleto.
Kliuvo ir visai atsitiktiniams gyventojams. Vienas iš tokių – atsitiktinai pro šalį į ganyklą gyvulių perkelti ėjęs vyras.
Kovos rezultatas – apgadinti Smilgių chuliganų automobiliai "Seat Leon", "Seat" ir BMW bei sužaloti trys Pociūnų gyventojai.
22 metų pociūniškis dėl apatinio žandikaulio 1 ir 2 dantų šaknelių lūžio po Radviliškio medikų apžiūros gydyti išvežtas į Kauno klinikas.
27-erių vyrui bei jo 15-mečiam broliui kliuvo kulkų, paleistų pneumatiniu ginklu – pirmajam į kairįjį šlaunikaulį, o jaunesniajam – į krūtinę. Be to, penkiolikmečiui dar sumušta galva, sukrėstos smegenys, sumuštas petys ir ranka. Nepilnametis gydytas Šiaulių Moters ir vaiko klinikos Vaikų chirurgijos skyriuje.
Tuo tarpu atvykėliai iš Smilgių per muštynes nenukentėjo.
Policija sustiprino budėjimą
Pakalniškių seniūnija patvirtino, jog po Pociūnų incidento, kurio pasekmės skaudžios, policija sustiprino pajėgas – kaime patruliuoja neretai ir po du ekipažus. Teigta, jog sustiprintas patruliavimas bus kone visą vasarą.
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininkas Ramūnas Sarapas patvirtino, kad dėl Pociūnų kaime įvykusio incidento pradėtas ikiteisminis tyrimas. Policijos akiratyje dėl viešosios tvarkos pažeidimo atsidūrė būrys muštynių dalyvių bei liudytojų: ir tie, kurie stebėjo, ir tie, kurie kovojo. Procesas tebevyksta, tikslinamos aplinkybės.
Anot komisaro, vienų sulaikytųjų biografijos – ganėtinai turtingos, kiti "pasižymėjo" pirmąsyk. Tarp įtariamųjų – vaikai, tėvai, pusbroliai ir broliai – vaizdžiai tariant, giminių kariuomenė.
"Ilgas ir didelis ikiteisminis tyrimas, – eigą apibendrino R. Sarapas. – Kol kas galiu pasakyti tik tiek: tokie nesąmoningi reiškiniai nebus toleruojami – dirba didelės pareigūnų pajėgos. Visų iki vieno muštynių dalyvių tapatybės tikrai bus nustatytos".
Policijos vadovo teigimu, muštynių kaimuose pasitaikydavo visais laikais, ne išimtis ir dabartiniai. Ir skirtingų kaimų gyventojų susirėmimų būdavo. Tiesa, tokio masto ir tokiomis priemonėmis, kokios buvo naudojamos Pociūnuose, komisaras neatmena.
R. Sarapui keista, kad apie karą Pociūnuose policija sužinojo tik tuomet, kad į Radviliškio ligoninę buvo atgabentas sužalotas muštynių dalyvis, o ne pakviesta į incidento vietą.
"Tai vyksta todėl, kad tokiu būdu norima parodyti savo kietumą. Tie, kurie laimi, tie kietesni. Kitas klausimas, ar protingesni.
Tuo tarpu gyventojai teigia, kad tokia galimybė buvo tiesiog neįmanoma – mušeikos čia pat policijai skambinti bandžiusiems gyventojams grasinę.
2016 metų rugsėjo 1 dieną Šiaulių apskrities policija pradėjo dirbti pagal naują darbo organizavimo modelį. Vadovaujantis juo, nebeliko visą darbo dieną rajonų seniūnijose dirbančių apylinkės inspektorių, o tvarkos užtikrinimo funkcijos buvo patikėtos veiklos grupių pareigūnams.
Iki Pociūnų muštynių, kuriose, turimais duomenimis, dalyvavo beveik trys dešimtys jaunų vyrų ir net nepilnamečių, vietos gyventojų teigimu, policijos pareigūnai kaime nebūdavo tokie jau ir dažni svečiai.
Scenarijus konkretus
Kad nesutarimai tarp kaimyninių kaimų virsta aršiomis kovomis – ne naujiena. "Šiaulių krašte" apie tai rašyta ne sykį.
Viena aršiausių kovų 2006 metų gegužę buvo užvirusi tarp Šiaulių ir Pakruojo rajone esančių kaimų gyventojų. Tada mūšyje taip pat buvo panaudotas ginklas, apgadintas automobilis.
Tąkart į Šiaulių rajone esantį Eimučių kaimą dviem automobiliais atvyko kompanija, iš viso apie dešimt jaunuolių, iš Stačiūnų kaimo Pakruojo rajone. Prie jų atėjo keturi eimutiškiai. Kilo konfliktas. Paskui smūgių bei spyrių lavina. Vieno atvykėlio rankose atsirado ir ginklas, nuaidėjo šūvis.
Sužalotam – peršautam ir sumuštam – vietos gyventojui prireikė pagalbos. Tada Eimučių gyventojai aiškino, kad konfliktas su stačiūniškiais – senas, esą tai vykdavę kone kiekvieną savaitgalį, o priežasčių, dėl ko muštis, esą prigalvojama vis naujų.
Pavyzdžiui, šeštadienį Eimučių "chebra" važiuodavusi į Stačiūnus. Ten užvirdavo mūšis. Kas apsieidavęs be ligoninės, sekmadienį susitikdavę jau Eimučiuose. Ir vėl kova. Tokiu principu veikdavę kiekvieną savaitgalį. Atrakcija!"
"Muštynės – tarsi laisvalaikio praleidimo būdas, – "Šiaulių kraštui" yra sakiusi Eimučių gyventoja. – Kai prisigeria, turi kur nors jėgas išbandyti. Tai ir raižo po kaimą".
Štai scenarijus, "Šiaulių krašte" aprašytas 2006 metais: dvi mašinos užtveria gyvenvietę iš abiejų galų – kad niekas neatvažiuotų ir neišvažiuotų, kai čia "komendanto" valandos. Trečias automobilis maždaug 120-ties kilometrų per valandą greičiu raižo po kaimą. "Tada kliūna visiems. Niekas nežiūri, su reikalu ar be reikalo eini. Gali "patiesti" be priežasties".
Kas paneigs, kad toks scenarijus, sukilus adrenalinui, šiais laikais nebegyvas?

Psichologas: "Tai evoliucijos dalykas".
Šiaulių apskrities policijos psichologas Arūnas Norkus sako, kad muštynės – tai evoliucijos dalykas. Principas paprastas: mano gentis – prieš tavo gentį.
"Nuo senų senovės vieno kaimo vyrai per šokius, būdavo, išsilaužia tvoros štakietus ir daužo kito kaimo vyrus", – sakė psichologas.
Vis dėlto sakyti kad tik kaimas prieš kaimą kovoja, anot jo, ne visai teisinga. Mušamasi ir miestuose – kad ir mikrorajonas prieš mikrorajoną. Viename mikrorajone gyvenantys – savi, kitame – ne savi, vadinasi, priešai, su kuriais reikia kovoti.
"Pavyzdžiui, Kalniuko "chebra" prieš Taškento. Dėl ko mušasi? Dėl ko vidurinį pirštą vieni kitiems rodo arba replikuoja? Tai vyksta todėl, kad tokiu būdu norima parodyti savo kietumą. Tie, kurie laimi, tie kietesni. Kitas klausimas, ar protingesni. Juk protingi nesimuša", – teigė A. Norkus.
O jei, psichologo žodžiais, dar giliau psichologiškai pažiūrėjus, tai nesutarimus neretai išprovokuoja ir įgimtas pranašumo poreikis. Tai dėl jo baltaodžiai su ironija žiūri į juodaodžius ir atvirkščiai, netoleruojami kitokį gyvenimo būdą pasirinkę asmenys: gėjai, vegetarai, veganai.
"Kitoks, kitaip gyvenantis, kitaip atrodantis, vadinasi, ne savas, o jei nėra savas, vadinasi, nevertas pagarbos", – aiškino A. Norkus.