
Naujausios


Brandžiausi kūriniai
Tarptautinė paroda "Susitikimas: dailininkės Sofija Romerienė ir Ona Römerienė", parengta iš Šiaulių "Aušros" ir Latgalos kultūros ir istorijos (Rėzeknė, Latvija) muziejų rinkinių, buvo atidaryta trečiadienį.
"Aušros" muziejaus direktorius Raimundas Balza priminė, kad, minint Lietuvos ir Latvijos valstybių atkūrimo šimtmetį, "Aušros" muziejus pristatė parodas Latgalos krašte.
"Parodų metu radome istorinę siją, sujungusią Lietuvą, Latviją – O. Römerienės darbų kolekciją. Pagalvojome, kad pristatyti bendrą parodą ir išleisti katalogą būtų labai prasminga", – sakė R. Balza.
Į parodos atidarymą Chaimo Frenkelio viloje atvyko Latgalos kultūros ir istorijos muziejaus direktorė Anastasija Strauta, Dailės skyriaus vedėja Inesė Dundurė ir Rėzeknės miesto tarybos pirmininko pavaduotoja švietimo, kultūros ir socialiniais klausimais Lidija Ostapceva.
Latviškai kalbėjusias viešnias į lietuvių kalbą vertė Šiaulių universiteto doc. dr. Regina Kvašytė.
A. Strauta prisiminė priešistorę: 1992 metais Rėzeknę aplankė O. Römerienės sūnus Henrikas Severinas de Romeris iš Kanados. Jam didelį įspūdį paliko Latgalos kultūros ir istorijos muziejus – užsimezgė draugystė. 2008 metais sūnus padovanojo 4 tomus prisiminimų apie savo motiną.
2016 metais Römerių giminės atstovai Latgalos kultūros ir istorijos muziejui perdavė dalį Onos Römerienės kūrybinio palikimo – 110 akvarelių ir 150 vienetų archyvinės medžiagos.
Artėjant Latvijos 100-mečiui, muziejus kartu su sūnumi nutarė surengti O. Römerienės parodą, joje buvo eksponuojamos ne tik akvarelės, bet ir įvairūs šeimos daiktai, relikvijos.
"Ši paroda kartu yra ir padėka gyvenantiems išeivijoje: jie yra mūsų tautų atstovai ir tai yra mūsų kultūrinės istorijos išsaugojimas. Ačiū visiems: dailininkės iškeliavusios anapilin, bet toks netikėtas susitikimas įvyko čia, mums matant, mums dalyvaujant", – sakė A. Strauta.
Parodą parengė, eksponatus atrinko ir tekstus sukūrė Odeta Stripinienė, Virginija Šiukščienė ("Aušros" muziejus), Inesė Dundurė (Latgalos kultūros ir istorijos muziejus), dr. Jolanta Širkaitė (Lietuvos kultūros tyrimų institutas).
Parodoje eksponuojami brandžiausi abiejų dailininkių kūriniai (1916–1959).
Tremtis, emigracija, laikas pasiglemžė didžiąją dalį dailininkių kūrinių: išsibarstė po įvairias šalis, pražuvo ar buvo sunaikinti.
Mėgstamos abiejų dailininkių temos – šeimos ir vaikų portretai, dvarų, kuriuose gyveno, interjerai ir peizažai, valstiečių portretai ir kasdienybė.
Sofija tapė aliejumi, akvarele, piešė pieštuku ir pastele. Ona tapė tik akvarele. Dailininkių kūrybos pagrindiai žanrai – portretas, peizažas, natiurmortas.
Parodos atidaryme pristatyti ir du leidiniai: pernai Rėzeknėje išleistas katalogas "Atgriešanās. Janopoles Romeru mantojums" ("Sugrįžimas. Janapolės Romerių paveldas") bei Šiauliuose veikiančios parodos katalogas "Susitikimas: dailininkės Sofija Romerienė ir Ona Römerienė".
Paroda Chaimo Frenkelio viloje veiks iki lapkričio 17 dienos. 2020 metų rudenį ji bus eksponuojama Latgalos kultūros ir istorijos muziejuje.
Skirtingi ir panašūs gyvenimai
Abiejų dailininkių gyvenimą pristatė dailininkų Romerių dinastijos tyrinėtoja dr. Jolanta Širkaitė.
"Šis susitikimas man, kaip menotyrininkei, netikėtas ne tik dėl to, kad šios dvi dailininkės šiek tiek skiriasi savo kūryba, bet dar ir dėl to, kad gyvenime tebuvo susitikusios tik keletą kartų", – sakė J. Širkaitė.
S. Romerienė ir O. Römerienė ištekėjo už antros kartos pusbrolių Römerių.
Po vedybų Sofija gyveno Tytuvėnų (Tytuvėnėlių) dvare (Kelmės r.), Ona – Janapolės dvare netoli Rėžicos (dabar Rėzeknė Latvijoje).
Pirmą kartą Sofija ir Ona susitiko 1915 metais Baltarusijoje, Vitebsko gubernijoje, Aninske. Iš Tytuvėnų Sofija ir jos vyras dvarininkas, ekonomistas ir visuomenės veikėjas Eugenijus dėl karo buvo pasitraukę su trimis vaikais. Su mama ir broliu iš savo namų į Aninską buvo atvykusi ir Ona Soltanaitė – čia ji susipažino su Antanu Römeriu.
Ona ir Sofija – lenkaitės. Sofija Dembovskytė gimė Tartu, tėvas Tadeušas Dembovskis tuo metu studijavo mediciną, motina Matilda Grosse buvo naujai susiformavusio pirklių luomo atstovė iš Krokuvos.
Ona Soltanaitė gimė Varšuvoje, tėvas buvo grafas Viktoras Soltanas. Moterys skyrėsi savo luomu – Sofija buvo iš naujosios inteligentijos ir pirklių luomo, žemesnio rango, socialinės padėties, Ona Soltanaitė – grafaitė.
Sofija ilgai negalėjo ištekėti už E. Romerio, priešinosi jo tėvai – žmogus, gyvenantis iš dailės, buvo laikomas žemesnio sluoksnio.
"Nepaisant to, Römerių giminė davė tiek daug dailininkų! Suskaičiavau apie 20, ir tai dar nesibaigia – palikuonys ligi šiol tebesisuka šioje srityje", – sakė J. Širkaitė.
2006 metais J. Širkaitė pasistengė surinkti dinastijos dailininkus krūvon – Vilniuje buvo surengta paroda "Dailininkai Römeriai". Tąkart Onos ir Sofijos kūryba buvo eksponuojama skirtingose salėse ir "paskendo" tarp kitų Römerių dailininkų, nes jos vienintelės – ne Römerių kraujo giminės atstovės.
Sofija studijavo Krokuvoje, Miunchene ir Paryžiuje, Ona mokėsi privačiai pas Varšuvos dailininkus, buvo pradėjusi studijuoti Varšuvos dailės mokykloje, bet mokslus nutraukė karas.
Dailininkių likimai panašūs, bet charakteriu buvo labai skirtingos.
Sofija buvo labai savarankiška, tvirto charakterio, pati priimdavo sprendimus, Ona buvo labai priklausoma nuo motinos grafienės.
Karui pasibaigus, šeimos grįžo į savo dvarus. Ypač buvo nukentėjęs Tytuvėnų dvaras. E. Romeris negalėjo atleisti už išniekintus namus ir nebenorėdamas tapatintis su vokiečiais, atsisakė umliauto ant "o" raidės, juo pasekė ir kiti giminaičiai: Römeriai tapo Romeriais. Tik Janapolės šeimininkas Antanas tebelaikė save vokiečių palikuonimi ir dviejų taškelių neatsisakė – liko Römeriu.
Sofija turėjo penkis vaikus, Ona – septynis, bet du mirė labai maži.
Sofija tapė vien savo malonumui, vyras į jos kūrybą nesikišo. S. Romerienė yra įamžinusi ir žymius to meto žmones: Prezidentą Kazį Grinių, burmistrą Antaną Merkį, generolą Povilą Plechavičių, kunigą, rašytoją Juozą Tumą-Vaižgantą, poetą Maironį.
Sofija dažnai važinėjo į Kauną, dalyvavo grupinėse Lietuvių dailės draugijos, Lietuvos lenkų tapytojų parodose, surengė keletą asmeninių parodų.
Onai tapymas buvo ir prievolė. Despotiško charakterio vyras Antanas, giminės laikytas keistuoliu, sprendė, kiek ji turi per dieną nutapyti, kokius dažus naudoti. Giminės legenda pasakoja istoriją, kad vyras buvo sumeistravęs specialų stiklinį įrėmintą vežimą su užraktu. Išveždavo juo žmoną į laukus ir palikdavo tapyti. Onos akvarelės buvo pajamos Pirmojo pasaulinio karo nuniokotam dvarui. Spartietiškai tėvas auklėjo ir vaikus.
O. Römerienė Lietuvos meniniame gyvenime beveik nedalyvavo, vyras "vadybininkas" kūrybos sklaidą orientavo į vakarus, į Varšuvą, jos kūriniai buvo perkami.
1931 metais vyras O. Römerienę išsiuntė į Belgiją tapyti diduomenės portretų pagal užsakymą. Belgijoje, atskirta nuo vaikų, ji praleisdavo didžiąją metų dalį, nutapė šimtus portretų, įskaitant Belgijos karališkosios šeimos palikuonio princo Alberto.
1939 metais, artėjant karo grėsmei, Ona su vaikais per Švediją emigravo į Belgiją. 1941 metais į Vokietiją pasitraukė jos vyras. Šeima gyveno Bavarijoje. 1948 metais Ona galiausiai paliko vyrą ir su vaikais persikėlė į Kanadą.
Sofija ir Eugenijus Romeriai 1941 metų birželį ištremti į Syktyvkarą (Komija). Pasak J. Širkaitės, iki tremties šeima jautėsi saugi, nes Sofija buvo paskirta meno kūrinių, konfiskuotų iš aplinkinių dvarų, saugotoja, buvo laimėjusi premiją už sovietų valdžiai pataikaujantį paveikslą "Į rinkimus": jame pavaizdavo savo dvaro ūkvedį, įsitvėrusį raudoną vėliavą.
Iš tremties Romerius išgelbėjo pusbrolis Tadas Romeris, Lenkijos diplomatas. 1942 metais Romeriai apsistojo Kuibyševe (dabar Samara). 1943 metais E. Romeris mirė, palaidotas nežinomame kape. Sofija su pasiuntinybe evakavosi į Teheraną, po metų persikėlė į Kairą. To laiko kūryba kitokia, persmelkta Egipto spalvų, žėrėjimo. Bet čia Sofija jau buvo priversta rūpintis užsakymais, kad galėtų tapyti ir pragyventi, vedė privačias anglų kalbos pamokas.
Po ketverių metų gavusi Raudonojo Kryžiaus leidimą, išvyko į Londoną, kur buvo apsistoję trys jos vaikai, skirtingais keliais patekę į Vakarus.
Gyvenimo kelią S. Romerienė baigė Kanadoje.
Kanadoje dailininkių likimas, sako J. Širkaitė, buvo panašus, abi turėjo savo kūryba užsidirbti pragyvenimui. Onai buvo lengviau – vaikai buvo šalia, ji turėjo įdirbį dailės komercijoje. Sofijai sekėsi sunkiau.
Ar jos buvo susitikusios Kanadoje, nežinoma.
Šiuo metu "Aušros" muziejuje saugomi 98 S. Romerienės paveikslai, iš jų vertingiausias yra tapybos rinkinys (78 paveikslai).
Didžiąją dalį dailininkės kūrinių muziejui perdavė patys šeimos nariai, išvengę tremties.
Ypač aktyviai dailininkės palikimu rūpinosi sūnus Andrius, ne kartą po nepriklausomybės atgavimo viešėjęs Lietuvoje, daug bendravęs su "Aušros" muziejumi. Prieš ketverius metus į Lietuvą buvo atvykusi ir Sofijos anūkė, Andriaus dukra Mariša Helena Romer, gyvenanti Jungtinėje Karalystėje.
Tytuvėnuose stovi S. Romerienės skulptūra (autorius Gintautas Lukošaitis).
