Ne gėda kopijuoti gerus pavyzdžius, gėda ignoruoti savo ydas

Ne gėda kopijuoti gerus pavyzdžius, gėda ignoruoti savo ydas

Ne­ gė­da ko­pi­juo­ti ge­rus pa­vyz­džius, gė­da ig­no­ruo­ti sa­vo ydas

Pas­ta­rą­jį de­šimt­me­tį Lie­tu­va pa­gal vi­sas moks­lei­vių kom­pe­ten­ci­jas at­si­li­ko ne tik nuo Eko­no­mi­nio bend­ra­dar­bia­vi­mo ir plėt­ros or­ga­ni­za­ci­jos (EB­PO) ša­lių vi­dur­kio, bet ir be­veik nuo vi­sų re­gio­no ša­lių, įskai­tant Lat­vi­ją ir Es­ti­ją.

Nau­jau­si EB­PO tarp­tau­ti­nio moks­lei­vių ver­ti­ni­mo re­zul­ta­tai ne­džiu­gi­na, sa­ko „Swed­bank“ vy­riau­sia­sis eko­no­mis­tas dr. Ne­ri­jus Ma­čiu­lis.

Lie­tu­vos moks­lei­vių moks­li­nių ir ma­te­ma­ti­nių ge­bė­ji­mų įver­ti­ni­mas ne tik ne­pa­di­dė­jo ir ne­priar­tė­jo prie EB­PO vi­dur­kio, bet net šiek tiek su­ma­žė­jo. Esa­me 35 tarp 69 ver­tin­tų ša­lių, bet be­veik vie­ni pa­sku­ti­nių­ Eu­ro­pos Są­jun­go­je. Jei dar ne­pa­kan­ka­mai skau­da šir­dį – Es­ti­ja pra­len­kė Suo­mi­ją ir da­bar uži­ma tre­čią­ją vie­tą pa­sau­ly­je.

Anot N. Ma­čiu­lio, vie­na pa­grin­di­nių ša­lies gy­ven­to­jų ge­ro­vės, vi­suo­me­nės dar­nos, eko­no­mi­kos kon­ku­ren­cin­gu­mo ir net na­cio­na­li­nio sau­gu­mo są­ly­gų yra švie­ti­mo sis­te­mos ko­ky­bė. Ne tik vi­siems leng­vai priei­na­mas, bet ir aukš­tas kom­pe­ten­ci­jas su­tei­kian­tis švie­ti­mas tu­rė­tų bū­ti kiek­vie­nos mo­der­nios vals­ty­bės prio­ri­te­tas. Ką apie mū­sų ša­lies atei­ties po­ten­cia­lą ro­do Lie­tu­vos moks­lei­vių ge­bė­ji­mai?

Kar­tą per tre­jus me­tus Eko­no­mi­nio bend­ra­dar­bia­vi­mo ir plėt­ros or­ga­ni­za­ci­ja 69 ša­ly­se at­lie­ka pen­kio­lik­me­čių moks­lei­vių įvai­rių di­men­si­jų – ma­te­ma­ti­kos, skai­ty­mo, gam­tos moks­lų, pro­ble­mų spren­di­mo ir fi­nan­si­nio raš­tin­gu­mo – kom­pe­ten­ci­jų ver­ti­ni­mą. Svar­bu tai, kad šiuo tes­tu sie­kia­ma ne tik įver­tin­ti nuo­gas moks­lei­vių ži­nias, o daug gi­les­nius kog­ni­ty­vi­nius jų ge­bė­ji­mus.

Pa­vyz­džiui, ver­ti­nant ma­te­ma­ti­nį raš­tin­gu­mą no­ri­ma įver­tin­ti jų ge­bė­ji­mą nau­do­ti ma­te­ma­ti­nę ar­gu­men­ta­ci­ją, pro­ce­dū­ras, fak­tus ir inst­ru­men­tus sie­kiant api­bū­din­ti, paaiš­kin­ti ir pro­gno­zuo­ti reiš­ki­nius. Ki­taip sa­kant, at­sklei­džia­mas ne tik moks­lei­vių ge­bė­ji­mas nar­dy­ti abst­rak­čia­me ma­te­ma­ti­kos pa­sau­ly­je, bet ir pri­tai­ky­ti ži­nias kas­die­ni­nių as­me­ni­nių ir pro­fe­si­nių pro­ble­mų spren­di­mui.

Vy­riau­sy­bės pro­gra­mo­je nu­ma­ty­ta at­si­sa­ky­ti moks­lei­vių krep­še­lių. Ką tai ga­lė­tų iš­spręs­ti, klau­sia „Swed­bank“ vy­riau­sia­sis eko­no­mis­tas.

Tuš­tė­jan­čios mo­kyk­los, ypač ma­žes­niuo­se mies­te­liuo­se ir ato­kiuo­se re­gio­nuo­se, bus ma­žiau pri­klau­so­mos nuo kiek­vie­no moks­lei­vio ir jo „at­ne­ša­mų“ pi­ni­gų. Gal­būt jos dirb­ti­nai ne­be­lai­kys ir ne­vers vi­sų – net ir ne­no­rin­čių ir ne­ga­lin­čių ap­skai­čiuo­ti nea­pib­rėž­ti­nį in­teg­ra­lą ar iš­spręs­ti di­fe­ren­cia­li­nę lyg­tį – mo­ky­tis iki 12 kla­sės, o iš­leis jau­nuo­lius į spe­cia­li­zuo­tas ir tu­ri­nin­ges­nį ir pra­smin­ges­nį pro­fe­si­nį gy­ve­ni­mą ga­lin­čias už­tik­rin­ti pro­fe­si­nes mo­kyk­las. Ta­čiau tai nė­ra gi­lu­mi­nių pro­ble­mų, ati­man­čių moks­lei­vių ga­li­my­bes įgy­ti aukš­čiau­sias kom­pe­ten­ci­jas, spren­di­mas, pa­žy­mi dr. N. Ma­čiu­lis.

Pa­sak jo, pa­na­šu, kad Lie­tu­vos švie­ti­mo sis­te­mos pro­ble­mos pra­si­de­da dar ne­pra­si­dė­jus pa­mo­koms – net 30 pro­c. mo­ki­nių nė­ra lan­kę iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo ins­ti­tu­ci­jų. Tai yra vie­nas iš blo­giau­sių ro­dik­lių tarp vi­sų EB­PO ver­tin­tų ša­lių. Tai yra mil­ži­niš­kas pra­ra­di­mas, tu­rint ome­ny­je, kad žmo­gaus sme­ge­nys im­liau­sios ir su­for­muo­ja dau­giau­siai neu­ro­ni­nių jung­čių jam dar ne­su­lau­kus mo­kyk­li­nio am­žiaus. Šią pro­ble­mą, pa­sak eko­no­mis­to, dar la­biau paašt­ri­na ir tai, kad Lie­tu­vo­je moks­lei­viai mo­kyk­lą pra­de­da lan­ky­ti tik su­lau­kę sep­ty­ne­rių me­tų, nors dau­ge­ly­je ES ša­lių mo­kyk­lą pri­va­lo­ma lan­ky­ti jau su­lau­kus pen­ke­rių ar še­še­rių me­tų.

Gal­būt prie spręs­ti­nų tech­ni­nių pro­ble­mų ga­li­ma pri­skir­ti ir tai, kad Lie­tu­vos moks­lei­viai tu­ri il­giau­sias ato­sto­gas ES – vien va­sa­rą jos trun­ka 13 sa­vai­čių, tai yra dvi­gu­bai il­giau nei Vo­kie­ti­jo­je ar Jung­ti­nė­je Ka­ra­lys­tė­je. Pri­dė­ję dar ru­dens, žie­mos ir pa­va­sa­rio ato­sto­gas su­vo­kia­me, kad be­veik treč­da­lį me­tų moks­lei­viai nie­ko pa­do­raus ne­vei­kia. Taip, jie ga­lė­tų už­siim­ti už­kla­si­ne veik­la ne­for­ma­laus ug­dy­mo ins­ti­tu­ci­jo­se, bet dau­ge­lis, de­ja, tam ne­tu­ri ga­li­my­bių ar­ba mo­ty­va­ci­jos.

Mo­kyk­lų tink­lo op­ti­mi­za­vi­mas ir fi­nan­sa­vi­mo di­di­ni­mas leis­tų pa­kel­ti mo­ky­to­jų at­ly­gi­ni­mus, pri­trauk­ti dau­giau ga­bių ir mo­ty­vuo­tų pi­lie­čių rink­tis pe­da­go­go pro­fe­si­ją. Bet to neuž­teks, pa­brė­žia N. Ma­čiu­lis. Pa­sak jo, rei­kia iš es­mės per­žiū­rė­ti mo­ky­mo pro­gra­mas, jų tiks­lus ir prie­mo­nes. Ar ne per daug dė­me­sio ski­ria­ma fak­tų kau­pi­mui ir ar ne per ma­žai moks­lei­viai gau­na pra­kti­kos, kaip iden­ti­fi­kuo­ti ir kū­ry­biš­kai spręs­ti gy­ve­ni­miš­kas pro­ble­mas? Ar pa­kan­ka­mai dė­me­sio ski­ria­ma tam, kad moks­lei­vis no­rė­tų mo­ky­tis, no­rė­tų to­bu­lė­ti ir su­vok­tų, kad mo­ky­mo­si pro­ce­sas ne­si­bai­gia nei mo­kyk­lo­je, nei uni­ver­si­te­te? Ar eg­za­mi­nų yra per daug, ar per ma­žai?

Kaip pa­vyz­dį N. Ma­čiu­lis pa­tei­kia Suo­mi­ją. Suo­mi­ja daug me­tų pir­mau­ja tarp­tau­ti­niuo­se moks­lei­vių ge­bė­ji­mų rei­tin­guo­se, ta­čiau ji ne­si­liau­ja ieš­ko­ti, eks­pe­ri­men­tuo­ti ir steng­tis to­liau to­bu­lė­ti. Ne­pai­sant mo­kyk­lų sėk­mės, Suo­mi­ja ban­do iš es­mės pa­keis­ti mo­ky­mo­si pro­ce­są aukš­tes­nė­se kla­sė­se – at­si­sa­ky­ti da­ly­kų (fi­zi­kos, is­to­ri­jos) mo­ky­mo ir pe­rei­ti prie reiš­ki­nių stu­di­ja­vi­mo.

Pa­vyz­džiui, moks­lei­viai ga­li stu­di­juo­ti „Eu­ro­pos Są­jun­gos“ reiš­ki­nį ir taip įgy­ti is­to­ri­jos, eko­no­mi­kos, po­li­ti­kos ir geog­ra­fi­jos ži­nių. Taip gims­ta tik­ras tarp­dis­cip­li­niš­ku­mas, kon­teks­to ir pri­tai­ko­mu­mo su­vo­ki­mas bei, ži­no­ma, su­stip­ri­na­mas moks­lei­vių su­si­do­mė­ji­mas, mo­ty­va­ci­ja mo­ky­tis.

„Nė­ra gė­da ko­pi­juo­ti pa­si­tei­si­nu­sias ki­tų ša­lių švie­ti­mo sis­te­mas, gė­da yra de­šimt­me­čius ig­no­ruo­ti sa­vo­sios sis­te­mos ydas“, – pa­brė­žia „Swed­bank“ Lie­tu­vo­je vy­riau­sia­sis eko­no­mis­tas N. Ma­čiu­lis.

EL­TA, „Šiau­lių kraš­to“ inf.

Ge­di­mi­no Sa­vic­kio (EL­TA) nuo­tr.

Eko­no­mis­tas dr. Ne­ri­jus Ma­čiu­lis tei­gia, kad Lie­tu­vos švie­ti­mo sis­te­mos pro­ble­mos pra­si­de­da dar ne­pra­si­dė­jus pa­mo­koms – net 30 pro­c. mo­ki­nių nė­ra lan­kę iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo ins­ti­tu­ci­jų.