Mokytojo veiklos prioritetas – pagalba mokiniui mokantis

MOKYTOJO ŽODIS

Mokytojo veiklos prioritetas – pagalba mokiniui mokantis

Vincas Tamašauskas, Šiaulių Didždvario gimnazijos mokytojas ekspertas, mokytojo patarėjas

Daugelis šiemet nustebinti ir nusivylę, kad pasiekimų tyrimo rezultatai paskelbė liūdną žinią: matematikos ir gamtos mokslų pasiekimai akivaizdžiai žemesni ir už pasaulio vidurkį, ir už kaimynų estų, lenkų bei latvių rezultatus. Tai kur nuosekliai eina mūsų šalies švietimo sistema ir ką turime daryti, kad pagerintume susiklosčiusią padėtį?

Mokinių matematinis raštingumas atsiremia į gebėjimą taikyti matematines žinias ir interpretuoti gautus rezultatus įvairiuose kontekstuose, gebėjimą matematiškai argumentuoti ir naudotis matematinėmis sąvokomis, procedūromis, faktais ir priemonėmis, siekiant apibūdinti, paaiškinti ir nuspėti tam tikrus reiškinius. Matematikos vaidmuo pasaulyje tampa vis reikšmingesnis. Tai – gebėjimas suprasti, naudotis, apmąstyti ir domėtis matematika, siekiant įgyvendinti savo tikslus.

Kalbant apie mokinių matematikos mokymosi kompetencijas suprantame, kad mokiniai, naudodamiesi įvairiomis informacinėmis technologijomis, gauna gatavą produktą, todėl siekia greito rezultato ir stokoja kūrybiškumo. Labai svarbu ugdyti mokinių iniciatyvumo ir kūrybiškumo kompetenciją, kad jie išradingai ir originaliai ieškotų kūrybinių sprendimų. O šis, kaip ir kiti mūsų gebėjimai, yra lavinami, tam padėti privalo matematikos mokytojai.

Lankantis mokyklose mokytojai aimanuoja dėl to, kad labai daug mokinių yra patenkinamo ir žemo pasiekimų lygmens. Nepalikime jų ramybei, o kantriai, tolerantiškai dirbkime, nes patenkinamo pasiekimų lygmens mokiniams svarbu padėti suprasti pagrindines sąvokas, formuoti tvirtus esminius procedūrinius įgūdžius, o žemo pasiekimų lygmens mokiniai daugeliu atveju net nebando spręsti uždavinių, demonstruoja visišką pagrindinių sąvokų nežinojimą bei nesupratimą. Padėkime suprasti atskirus žingsnius, naudokime tik gerai pažįstamą, mokinių kasdienei aplinkai artimą uždavinių kontekstą.

Šalies matematikos mokytojai nuolat diskutuoja, kaip ugdyti ir skatinti gabius vaikus, kaip kurti netradicines mokinių kūrybiškumą ir saviraišką skatinančias edukacines erdves, kaip kiekvienam mokiniui padėti laisvai reikšti kūrybines mintis ir kaip mokyti mokytis. Išgirdau daug mokytojų kūrybinių idėjų, patirties, sėkmės pamokų, galimybių įgyvendinti projektus, organizuoti renginius ir kitas veiklas.

Pats svarbiausias darbas – pamokos mano mokiniams. Šiemet smagu džiaugtis jų pasiekimais ir augimu. Kiekviena nauja diena svarbi, jei gali žmogų pastūmėti padaryti gerą darbą. Tik poveikį dažniausiai pajuntu po kurio laiko. Didžiausi ir svarbiausi mokytojo darbai yra tokie, kurie šiandien dar nematomi...

Efektyvią mokymo veiklą lemia mokytojų kompetencija, t.y. mokytojo žinios, gebėjimai, požiūris, vertybės, kitos asmens savybės, darbo stilius; mokymo tikslai ir metodai; mokymosi aplinka; mokytojo ir mokinio sąveika. Pedagoginis poveikis yra geras, kai mokytojas rodo, mokinys mėgdžioja, sąveikauja – aktyvus mokinio dalyvavimas mokymo procesą.

Būdai matematinio ugdymo ir pasiekimų kokybei gerinti yra mažinti klasių dydį, didinti mokymosi valandų skaičių, o gal ir pailginti mokslo metus. Dar – vieningos stebėsenos ir vertinimo sistemų įdiegimas. Susitarkime dėl pasiekimų vertinimo tikslo, paskirties ir formos (kam reikalingas vertinimas? kokius klausimus reikia tirti? kuriuos asmenis palies vertinimas?), dėl vertinimo eigos (gylis ir plotis: gebėjimas taikyti matematines žinias ir interpretuoti gautus rezultatus įvairiuose kontekstuose).

Dar daugeliui mokytojų yra sudėtinga parinkti pasiekimų vertinimo metodus ir instrumentus, surinkti ir apdoroti duomenis, interpretuoti ir komunikuoti rezultatus, padaryti išvadas ir parengti planą, ko ir kaip mokysime rytoj.

Manome, kad galėsime tada išspręsti aktualias ugdymo kokybės problemas: pakelti žemą dalies mokinių mokymosi motyvaciją, geriau parengti mokinius darbo pasauliui, pagerinti mokinių mokymosi pasiekimus, ypatingą dėmesį kreipiant į tuos, kurie nepasižymi tradiciniais „akademiniais“ gabumais. Siektume, kad mokinių mokėjimo mokytis gebėjimai kokybiškai išaugtų ir atitiktų žinių visuomenei reikalavimus.

Man liūdniausia, kad 8 klasės mokinių pasiekimai neatitinka standartų reikalavimų.

Geresnių mokymo rezultatų pasiekti trukdo labai skirtingas mokytojų darbas. Nors bulvarinių leidinukų daug, bet kvalifikuotai įvertintų, pamatuotų užduočių nerandu. Kas kiek nori, tiek užduočių skiria, skirtingų gebėjimų mokiniams užduotys nėra pritaikytos.

Labiausiai neramina tai, kad matematikos mokymas šiuo metu diferencijuojamas dar nepakankamai. Nuo to nukenčia mokinių pasiekimai. Matematikos mokytojai, mokydami skirtingų gebėjimų mokinius, turi sau kelti labai skirtingus tikslus: mokyti analizuoti sąlygą, numatyti bei įvertinti rezultatą, pasirinkti tinkamą uždavinio sprendimo būdą, pateikti sprendimą, tuo pačiu svarbu padėti suprasti pagrindines sąvokas, formuoti tvirtus esminius procedūrinius įgūdžius arba padėti suprasti atskirus žingsnius, naudoti tik gerai pažįstamą, mokinių kasdienei aplinkai artimą uždavinių kontekstą.

Patyrę mokytojai, nors ir kenčiantys nuo finansinės šalies mažakraujystės, kantriai, tolerantiškai dirba, nors skaudu... Pasirodo, mokytojo profesija išskirtinė dar ir tuo, kad ją manosi išmaną visi. Ir pamokyti mokytoją, kaip jis turėtų dirbti, priminti jam apie darbo atsakingumą jaučiasi galįs kiekvienas.

Noriu paantrinti, kad „galima padėti tik tokiam mokytojui, kuris sako: „Aš nežinau, kaip su tuo mokiniu dirbti“, o ne tam, kuris teigia: „Su tuo vaiku dirbti neįmanoma“.

Dar viena tiesa – „Vaikai visuomet nori mokytis, tiesiog kartais jie nenori, kad juos mokytume mes“. Nė vienas nesame tobulas, o sėkmė lydi tą, kuris stengiasi keistis. Svarbu suprasti: tam, kad pagerėtų mano ugdytinio laimėjimai, turiu pasikeisti aš, mokytojas, o ne vaikas“. Mums mokytojams trūksta tvirtumo, aplinkinių paramos vardan jauno žmogaus – mūsų visų ateities.

Tik pats aktyviai veikdamas, savarankiškai spręsdamas, jausdamas atsakomybę, mokinys galės jaustis esąs reikšmingas, labiau savimi patikės. Tai tik keletas mano minčių, kaip gali būti ugdomas mokinių matematinis raštingumas. Kiekvienas mokytojas tai daro savaip.