Mokslas gali teikti džiaugsmą

Mokslas gali teikti džiaugsmą

Moks­las ga­li teik­ti džiaugs­mą

Šiau­lių uni­ver­si­te­tas (ŠU) su­ren­gė moks­lo ty­ri­mų fes­ti­va­lį – pra­vė­ręs la­bo­ra­to­ri­jų du­ris Šiau­lių kraš­to moks­lei­vius ir jų mo­ky­to­jus ra­gi­no iš­mė­gin­ti ty­rė­jų kė­des. Uni­ver­si­te­to bib­lio­te­ko­je vy­ku­sia­me ren­gi­ny­je moks­li­nin­kai iš Es­ti­jos ir Is­lan­di­jos su­kvie­tė bend­ruo­me­nę ap­si­lan­ky­ti moks­lo teat­re.

Pa­sak moks­lo ty­ri­mų fes­ti­va­lio ini­cia­to­rės, ŠU moks­lo ir me­no pro­rek­to­rės pro­fe­so­rės dr. Ing­ri­dos Šau­lie­nės, Eu­ro­po­je po­pu­lia­rė­ja mo­ky­mo ir mo­ky­mo­si kon­cep­ci­ja, kai sie­kia­ma tiks­liuo­sius moks­lus žmo­nėms, ypač jau­ni­mui, pa­teik­ti kuo pa­pras­čiau ir pa­trauk­liau.

„Bend­ra­dar­biau­da­mi su sa­vi­val­dy­be pla­nuo­ja­me Šiau­lių uni­ver­si­te­te įkur­ti Gam­tos moks­lų, tech­no­lo­gi­jų, in­ži­ne­ri­jos, ma­te­ma­ti­kos ty­ri­mų ir eks­pe­ri­men­ti­nės veik­los at­vi­ros priei­gos – STEAM cent­rą, kvie­čia­me kraš­to bend­ruo­me­nę lan­ky­tis la­bo­ra­to­ri­jo­se, ta­čiau ma­ty­da­mi už­sie­nio ša­lių pa­tir­tis, no­ri­me keis­tis dar la­biau, – sa­kė I. Šau­lie­nė. – Pa­sik­vie­tę ko­le­gas iš Is­lan­di­jos uni­ver­si­te­to ir Es­ti­jo­je įsi­kū­ru­sio di­džiau­sio moks­lo cent­ro Bal­ti­jos ša­ly­se AH­HAA at­sto­vus, nu­spren­dė­me ge­rą­ja ko­le­gų pa­tir­ti­mi pa­si­da­ly­ti ir su uni­ver­si­te­to dės­ty­to­jais.“

Es­mi­nis šian­die­nos tiks­lių­jų moks­lų mo­ky­mo(si) prin­ci­pas, jog moks­lo pa­ži­ni­mas teik­tų po­zi­ty­vias emo­ci­jas, t. y. kad žmo­gus per pra­kti­nius už­siė­mi­mus pa­jus­tų moks­lo tei­kia­mą džiaugs­mą. O me­to­dų, pa­sak ŠU at­sto­vės, yra įvai­riau­sių.

„Ka­dan­gi šiuo­lai­ki­nis teat­ras ne­bė­ra tik sce­na, ku­rio­je ste­bi­mas ak­to­rių pa­si­ro­dy­mas, o dau­gy­bė­je spek­tak­lių da­ly­vau­ja ir pa­tys žiū­ro­vai, kaip fes­ti­va­lio ren­gi­nio kon­cep­tą pa­si­rin­ko­me – teat­rą. Moks­lo teat­ro pa­va­di­ni­mą pa­dik­ta­vo ir pas mus vie­šė­ju­sių už­sie­nio moks­li­nin­kų tai­ko­mi me­to­dai, ku­rie api­ma ir de­monst­ra­ci­jas, ir rei­ka­lau­ja tie­sio­gi­nio da­ly­vių įsi­trau­ki­mo. Ki­taip ta­riant, moks­lo pa­ži­ni­mą pa­ver­čia in­te­rak­ty­viu spek­tak­liu“, – aiš­ki­no dr. I. Šau­lie­nė.

Fes­ti­va­lio me­tu bu­vo su­da­ry­tos są­ly­gos mo­ki­niams ir jų mo­ky­to­jams drau­ge su uni­ver­si­te­to moks­li­nin­kais at­lik­ti ti­ria­muo­sius dar­bus la­bo­ra­to­ri­jo­se. Sa­vai­tei du­ris pra­vė­ru­sios ke­tu­rios uni­ver­si­te­to la­bo­ra­to­ri­jos su­tei­kė uni­ka­lią ga­li­my­bę pa­žin­ti fi­zi­kos, bio­lo­gi­jos, che­mi­jos ir tech­no­lo­gi­jos moks­lų sri­čių dės­nius pa­tiems at­lie­kant įvai­riau­sius moks­li­nius eks­pe­ri­men­tus.

Pa­vyz­džiui, in­ži­ne­ri­jos la­bo­ra­to­ri­jo­je moks­lei­viai ga­lė­jo iš­ban­dy­ti konst­ruk­to­rių ir di­zai­ne­rių nau­do­ja­mą pro­gra­mi­nę įran­gą, lei­džian­čią kur­ti įvai­riau­sių ob­jek­tų tri­ma­čius mo­de­lius, o vė­liau iš­vys­ti, kaip su­kur­tas mo­de­lis ga­mi­na­mas 3D spaus­din­tu­vu.

Bio­lo­gi­jos la­bo­ra­to­ri­jo­je su mo­ki­niais bend­rau­jan­tys pro­fe­so­riai ne tik at­sklei­dė slap­čiau­sias klo­na­vi­mo pa­slap­tis, bet ir lei­do kiek­vie­nam at­lik­ti ste­ri­lių au­ga­lų klo­na­vi­mą.

„Po tru­pu­tė­lį pra­ti­na­me Šiau­lių kraš­to bend­ruo­me­nę prie at­vi­rų la­bo­ra­to­ri­jų – no­ri­me su­kur­ti įspū­dį, ko ga­li­ma ti­kė­tis at­si­da­rius STEAM cent­rui. Ti­ki­mės, kad moks­lei­viai la­bo­ra­to­ri­jo­se pa­tir­da­mi moks­lo pa­ži­ni­mo džiaugs­mą pa­ma­žu iš­siug­dys ir na­tū­ra­lų po­rei­kį re­gu­lia­riai lan­ky­tis uni­ver­si­te­te, o vė­liau gal net at­si­ras ir dau­giau no­rin­čių stu­di­juo­ti šiuos ne­re­tai kie­tai­siais va­di­na­mus moks­lus", – sa­kė dr. I. Šau­lie­nė.

Pa­gal ŠU inf.

Ze­no­no Ri­pins­kio nuo­tr.

Moks­lo ty­ri­mų fes­ti­va­ly­je sve­čiai iš Is­lan­di­jos ir Es­ti­jos sa­vo eks­pe­ri­men­tus pa­ver­tė in­te­rak­ty­viu spek­tak­liu.