Šiaulių Monmartras atvėrė sienas

Luko ALUZO nuotr.
Renginio dalyviai ir svečiai dainavo Šiaulių Monmartro himną.
Antradienį „Laiptų galerijoje“ prasidėjo tarptautinis „Šiaulių Monmartro respublikos“ festivalis. Atidarymo metu buvo pristatyti Ukrainos dailininko Matvei Vaisberg tapybos darbų ciklai „Siena“ bei „Svetimi namai“.

Renginio pristatymas – su gėlėmis

Aštuonioliktas Šiaulių Monmartras startavo „Laiptų galerijos“ viduje. Įprastai atidarymai vykdavo lauke, bet tą vakarą už lango nesustodamas lijo lietus.

„Kažkaip liūdna pradedant aštuonioliktąjį dailės festivalį „Šiaulių Monmartro Respublika“ lyjant lietui, nors jis ir žada turtingą ir gerą gyvenimą“, – sako Janina Ališauskienė, „Laiptų galerijos“ vadovė.

Tradiciškai gaudavusi respublikos prezidentės įgaliojimus šįkart J. Ališauskienė iš aktoriaus Juozo Bindoko gavo festivalio „gimdytojos“ titulą.

Šių metų festivalio tema – „Geltona ir...“, tad salė buvo išpuošta geltonomis saulėgrąžomis. Geltonas prijuostes gavo 17 tradicinio plenero dalyvių – 16 dailininkų iš Lietuvos, Latvijos ir Nyderlandų bei menotyrininkė Danutė Zovienė.

Salėje skambėjo ir Monmartro respublikos himnas – jį vieningai traukė dalyviai ir svečiai.

Jau ir taip gausus dalyvių pleneras galėjo būti dar gausesnis. Dėl pandemijos neatvyko ukrainiečiai dailininkai, kai kurie Lietuvos kūrėjai.

Tarp neatvykusių svečių iš Ukrainos – praeito Šiaulių Monmartro dalyvis Matvei Vaisberg. Aštuonioliktąjį festivalį kaip tik pradėjo dviejų jo ciklų „Siena“ ir „Svetimi namai“ parodos ekspozicija. Į susirinkusius renginio lankytojus jis kreipėsi įrašytu sveikinimu iš Kijevo.

„Parodos pagrindas yra paveikslai, kurie, ačiū Dievui, atvyko, ir paroda įvyko sėkmingai, – nuotoliniu būdu džiaugėsi  tapytojas M. Vaisberg. – Aš jus visus myliu, o visa kita papasakos paveikslai.“

M. Vaisberg surengė per 50 asmeninių parodų Ukrainoje ir visame pasaulyje.

Dailės paroda iš – dviejų dalių

Parodoje eksponuotas M. Vaisberg ciklas „Svetimi namai“ – premjerinis. Aštuoni tapybos darbai vaizduoja namus, kuriuos kažkada ne savo noru turėjo palikti tikrieji šeimininkai.

2019 metais, dalyvaudamas Šiaulių Monmartre, žydiškų šaknų turįs menininkas kartu su kitais festivalio dalyviais vyko į Žagarę. Būtent tie senieji pastatai, kuriuose iki nacių okupacijos gyveno žydai, o dabar čia – kiti, svetimi, šeimininkai, ir įkvėpė nutapyti pastarąjį ciklą.

„Dailininkas nevaizduoja chronologinių įvykių, vengia vientisų siužetų. Tačiau galima įžvelgti pažįstamų dalykų, pavyzdžiui, trimitininkas, tiltelis ar kokio namo apybraiža“, – darbus iš ciklo „Siena“ apibūdina dailėtyrininkė D. Zovienė.

Ji pabrėžė, kad M. Vaisberg tapyboje pagrindinė raiškos priemonė yra spalva.

Ciklas „Siena“ – tai tarsi ateities vizija. Iš atskirų jausminių fragmentų susiklostęs 32 paveikslų ciklas, buvo tarsi „rakšties traukimas iš širdies“.

Ciklą dailininkas nutapė 2013–2014 metų sandūroje, vykstant Maidano įvykiams. Jų pėdsakus darbuose nesunkiai galima atpažinti.

Ciklas buvo eksponuotas daugelyje pasaulio šalių.

Kaip Paryžiaus Monmartre

Dalyvių ir žiūrovų nuotaiką praskaidrino muzikalus solistės Rasos Rapalytės ir pianisto Daumanto Slipkaus sveikinimas. Atlikėjai atliko penkias dainas prancūzų kalba.

Žiūrovai galėjo išgirsti pažįstamas dainas, tokias kaip Edith Piaf atliekamas „Non, Je ne regrette rien“ ir „Padam padam“.

Salėje skambėjo ir „Šiaulių Monmartro respublikos“ himnas – jį vieningai traukė dalyviai ir svečiai.

Festivalis vyks iki rugpjūčio 9-os Šiauliuose, Joniškyje, Kelmėje ir Pakruojyje. Iki penktadienio tęsis dailininkų pleneras, įvairiose vietose skambės Valstybinio Vilniaus, Čiurlionio kvartetų koncertai, vyks parodos. Numatomas ir šviesų performansas „Laiptų galerijoje“.

„Šiaulių Monmartro respublika“ savo sienas uždarys šeštadienį Joniškyje.