Nesibaigiantys fotomenininko ieškojimai

Nesibaigiantys fotomenininko ieškojimai

Ne­si­bai­gian­tys fo­to­me­ni­nin­ko ieš­ko­ji­mai

Penk­ta­die­nį Šiau­lių fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­ju­je ati­da­ry­ta fo­tog­ra­fo Gin­tau­to Stul­gai­čio (1959–2000) ret­ros­pek­ty­vi­nė fo­tog­ra­fi­jų pa­ro­da. Jo­je da­ly­va­vo me­ni­nin­ko kū­ry­bos bend­ra­žy­giai. Į pa­ro­dą at­vy­ko ir Ai­ri­jo­je šiuo me­tu gy­ve­nan­ti G. Stul­gai­čio duk­ra Jo­nė.

Fo­to­me­ni­nin­ko G. Stul­gai­čio var­dą di­de­lė vi­suo­me­nės da­lis pir­mą kar­tą iš­gir­do 2011 me­tais Na­cio­na­li­nė­je dai­lės ga­le­ri­jo­je su­reng­to­je pa­ro­do­je „ZOO fo­tog­ra­fi­ja. Kau­nas. Pas­ku­ti­nis so­viet­me­čio de­šimt­me­tis“, ta­pu­sio­je at­ra­di­mu ne tik me­no my­lė­to­jams, bet ir ne vie­nam me­no ži­no­vui.

Šiau­liuo­se fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­ju­je pri­sta­to­ma pa­ro­da – tai pui­ki pro­ga iš­sa­miau su­si­pa­žin­ti su G. Stul­gai­čio, vie­no iš va­di­na­mo­sios „Plėš­rių­jų sek­ci­jos“ na­rių, kū­ry­ba.

2015 me­tais mu­zie­jaus fon­dus pa­sie­kė G. Stul­gai­čio duk­te­rų pa­do­va­no­tas me­ni­nin­ko fo­tog­ra­fi­jų ar­chy­vas (1 607 au­to­riaus si­dab­ro at­spau­dai).

G. Stul­gai­čio dar­buo­se at­si­sklei­džia skir­tin­gų te­mų, sti­lių, žan­rų gau­sa. Cik­luo­se „Šei­my­ni­niai po­rtre­tai“, „Ba­lius“ bei pa­vie­niuo­se po­rtre­tuo­se me­ni­nin­kas fik­suo­ja sa­vo ap­lin­kos žmo­gų su­bti­lio­se in­ter­je­rų ir jų frag­men­tų stu­di­jo­se, cik­luo­se „Se­na­mies­čio etiu­dai“, „Bel­ve­de­ris. 1986-ųjų va­sa­ra“.

Kau­no zoo­lo­gi­jos so­de kur­to­je „Rū­kų“ se­ri­jo­je at­si­sklei­džia itin įdė­mus ir jaut­rus žvilgs­nis į ap­lin­ką. Kū­ry­bi­nį uni­ver­sa­lu­mą ir sa­vi­tą po­žiū­rį ypač at­spin­di au­to­riaus nau­do­tos tech­ni­kos spaus­di­nant ar to­nuo­jant at­spau­dus, daug eks­pe­ri­men­tuo­jant su na­tiur­mor­to žan­ru.

G. Stul­gai­čiui es­mi­nis kū­ry­bi­nis pro­ce­sas bu­vo ne pa­ts fo­toa­pa­ra­to už­rak­to pa­spau­di­mas, o vaiz­do re­ži­sa­vi­mas, ar tai bū­tų šei­my­ni­nis po­rtre­tas, ar na­tiur­mor­to kom­po­zi­ci­ja. Ir tai, kas vyk­da­vo fo­to­la­bo­ra­to­ri­jo­je: fo­tog­ra­fi­jų spaus­di­ni­mas, spal­vi­ni­mas, ran­kų dar­bo pa­spor­tų kū­ri­mas. Tai lė­mė, kad dvie­jų vie­no­dų at­spau­dų nė­ra, ta­čiau gau­su tos pa­čios fo­tog­ra­fi­jos va­rian­tų ir in­terp­re­ta­ci­jų.

Ir jei iš pir­mo žvilgs­nio ga­li pa­si­ro­dy­ti, kad me­ni­nin­kas taip ir neat­ra­do sa­vo te­mos, bu­vo nuo­la­t ieš­kantis, vis dėl­to bū­tų ga­li­ma teig­ti, kad jo te­ma ir nuo­la­ti­nis ty­ri­nė­ji­mo ob­jek­tas bu­vo pa­ts san­ty­kis – žmo­nių, daik­tų, for­mų, skir­tin­gų fak­tū­rų, at­spin­džių, švie­sos ir še­šė­lio.

Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­ju­je G. Stul­gai­čio dar­bų pa­ro­dą, veik­sian­čią iki ba­lan­džio 9 die­nos, pa­ren­gė Vi­to Luc­kaus fo­tog­ra­fi­jos cent­ras.

Prieš at­ve­riant du­ris pla­čia­jai vi­suo­me­nei į pa­ro­dą, smal­siau­si fo­tog­ra­fi­jos gerbėjai bu­vo pa­kvies­ti da­ly­vau­ti A. Ku­li­kaus­ko ve­da­mo­je meist­riš­ku­mo pa­mo­ko­je, ku­ri pa­dė­jo per­pras­ti G. Stul­gai­čio kū­ry­bos sa­vi­tu­mą, da­ly­viai ga­lė­jo iš­mė­gin­ti me­ni­nin­ko nau­do­tą fo­tog­ra­fi­jų to­na­vi­mo tech­ni­ką.

„Šiau­lių kraš­to“ inf.

Vy­tau­to RUŠ­KIO nuo­tr.

Pa­ro­dos ati­da­ry­me da­ly­va­vo fo­to­me­ni­nin­kai (iš kai­rės) Gied­rius Lia­gas, Arū­nas Ku­li­kaus­kas ir G. Stul­gai­čio jau­nes­nio­ji duk­ra Jo­nė, ku­ri yra vie­na iš ini­cia­to­rių do­va­no­ti tė­vo dar­bų ar­chy­vą mu­zie­jui.

Fo­to­me­ni­nin­ko dar­buo­se – žmo­nės, daik­tai, at­spin­džiai, švie­sa ir še­šė­lis.