Muziejus įsigijo fotomenininko Arūno Kulikausko kūrinių kolekciją

Arūno KULIKAUSKO nuotr.
„Times Square“, 2012.

Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus – šiuolaikinės fotografijos fondus papildė fotomenininko Arūno Kulikausko 175 fotografijų kolekcija.

Įsigyti darbai apima paskutiniuosius menininko gyvenimo Jungtinėse Amerikos Valstijose metus – 2007–2012.

Kolekcijai atrinktos 33 fotografijos iš serijų „Dviračiai“, „Times Square“ ir įvairios tematikos kūriniai, kuriuose – Niujorko vaizdai, užfiksuoti kasdienybės objektai iš galinio kiemo („Backyard“), atostogų metu įamžinti peizažai Meksikoje, Playa La Mina paplūdimyje ir kt.

Rinkinyje savo gausa išsiskiria autoportretų serija „Pats/Self“ – 142 fotografijos, atliktos pinhole polaroid technika su autentiškomis paties fotografo sukonstruotomis pinhole kameromis, iš kurių 2 muziejus įsigijo kartu su fotografijomis (iš viso įsigytos 3 autoriaus gamintos pinhole kameros).

A. Kulikauskas – universalus menininkas, sujungęs Lietuvą ir išeiviją. Daugiau nei du dešimtmečius jis gyveno Niujorke, o 2012 metais vėl įsikūrė Lietuvoje. Prieš išvykdamas į JAV, A. Kulikauskas buvo neformalios fotografų grupės, vadintos „plėšriųjų sekcija“, lyderis. Jis su bendraminčiais įamžindavo realybę tokią, kokią ją išgyveno ir kokia ji buvo – be pagražinimų.

Išvykęs už Atlanto, A. Kulikauskas pildė fotografo dienoraštį ir kasdienybės atspindžius užrašinėjo vaizdais.

Kūrėjas savo darbuose sujungė dvi technikas – primityvųjį pinhole principą ir novatorišką momentinės fotografijos polaroid technologiją, kai fotografuojamam vaizdui išsaugoti naudojamos momentinės polaroidinės fotografijos medžiagos.

Dviejų technikų simbiozė yra tapusi A. Kulikausko kūrybos skiriamuoju bruožu. Fotografas, drąsiai jungdamas seną ir naują, kuria eksperimentinę fotografiją, kuroje fiksuojami urbanistiniai ir gamtos peizažai, jų fragmentai, miesto, gamtos ir namų aplinkos objektai.

Gyvendamas Niujorke, menininkas dirbo studijoje visai šalia „Times Square“ aikštės. Per pietų pertraukas joje pastatęs pinhole kamerą, jis fiksuodavo laiką, slenkantį per vietą, kuri yra tapusi pragmatiško ir materialaus pasaulio, kupino nesustabdomo judėjimo, simboliu.

Kol saulės šviesa užrašydavo vaizdą vienoje lėtoje A. Kulikausko pinhole fotografijoje, šimtai turistų tūkstančius kartų nuspausdavo mygtuką, sukurdami begales skaitmeninių vaizdų. Taip viename autoriaus kūrinyje sutilpdavo šimtai kadrų, darytų žmonių, tuomet buvusių ir fotografavusių Niujorko arterija vadinamą „Times Square“ aikštę.

A. Kulikauskas – pastabus ir jautrus aplinkos stebėtojas. Gyvenant Niujorke, fotografo žvilgsnį patraukė dviračiai – juos ėmė fiksuoti skirtingais kampais, įvairiose miesto erdvėse.

Unikali ir išskirtinė yra A. Kulikausko autoportretų serija „Pats/Self“. Gyvendamas Niujorke A. Kulikauskas pradėjo konstruoti pinhole fotoaparatus sau ir draugams. Jo savadarbes pinhole kameras pastebėjo momentinius fotoaparatus gaminančios „Impossible“ įmonės parduotuvės Niujorke vadovas ir užsakė 100 vienetų tokių kamerų. Kiekvienas pagamintas fotoaparatas buvo testuojamas – autorius pats pozuodavo.

Fotografijos muziejaus įsigytą koleciją bus galima pamatyti muziejaus istorinėje ekspozicijoje, parodose bei kituose muziejaus projektuose. Kolekcija galima pamatyti internete – https://i.fotomuziejus.lt/VULdi.