Fotografijos muziejuje atidaryta retrospektyvi Raimundo Urbono paroda

Edvardo TAMOŠIŪNO nuotr.
Balandžio 11 dieną Fotografijos muziejuje Šiauliuose pristatyta retrospektyvi Raimundo Urbono (1963–1999) paroda „Gyvenimas po stalu“.

Balandžio 11 dieną Fotografijos muziejuje Šiauliuose pristatyta retrospektyvi Raimundo Urbono (1963–1999) paroda „Gyvenimas po stalu“. Apie autoriaus asmenybę, fotografijų archyvą, kūrybos kontekstus kalbėjo parodos kuratoriai – menotyrininkė Danguolė Ruškienė bei fotografas Remigijus Treigys.

Parodoje eksponuojama per septyniasdešimt autorinių atspaudų, trumpametražis dokumentinis filmas ir unikalūs eksponatai – asmeniniai autoriaus albumai.

Trumpametražis dokumentinis filmas „Sepija“ (1991 m., trukmė – 16 min., režisierė ir scenarijaus autorė Aušra Lukošiūnienė, operatorius L. Karvelis, garso takelio autorius Povilas Vaitkevičius) – vienintelis išlikęs vaizdo įrašas, kuriame įamžintos ne tik R. Urbono kelionės į Kaliningrado sritį, kai jis fotografavo ciklą „Rytų Prūsija“, bet ir jo interviu, apmąstymai apie fotografiją, kūrybiniai procesai fotolaboratorijoje. Būtent iš šio filmo pasiskolintas parodos „Gyvenimas po stalu“ pavadinimas – R. Urbono citata, kuria jis nusako anuometinę savo būklę ir situaciją kultūros lauke.

Asmeniniuose R. Urbono albumuose – draugų ir šeimos nuotraukos, autoriaus pastabos, piešiniai, iliustruojantys uostamiesčio menininkų tarpusavio ryšius. Šiose blunkančiose fotografijose ir pirmosios jų – hipių kelionės po anuometinę Sovietų Sąjungą, bene mažiausiai tyrinėtos autoriaus serijos „Rekviem seniems džinsams“ (1982) pradžia. Dar viename albume – R. Urbono fotografijų ciklas „Nuoga Klaipėda“, sukurtas Klaipėdoje apie 1990-uosius.

Paroda „Gyvenimas po stalu“ – didžiausia Kūrėjų sąjungos vykdyto projekto, kuris buvo skirtas R. Urbonui atminti, paroda. Pirmasis renginys „Nuo sienos iki sienos“ praeitų metų vasarą vyko Priekulės geležinkelio stotyje. Jame buvo pristatytas vienas svarbiausių R. Urbono fotografijos ciklų „Rytų Prūsija“ (1991–1992). Šis ciklas rodomas ir Fotografijos muziejuje Šiauliuose.

Antroji paroda – Beno Šarkos „Mes vis pūtėme dūmus ir aušo rytai“, dedikuota R. Urbonui, buvo eksponuojama neveikiančiame knygyne Klaipėdoje, kurio pastatas anuomet buvo miesto bohemos susibūrimų vieta.

R. Urbonas tragiškai žuvo per 1999 metų audrą. 2023 metais jam būtų sukakę 60 metų. Būtent ta proga įvairių sričių kūrėjus vienijanti asociacija inicijavo jam skirtą renginių ciklą „Pra/rasti pasauliai. Raimundo Urbono fotografija“.

R. Urbonas fotografija susidomėjo apie 1985 metus, o jau 1987 metais pelnė tarptautinių apdovanojimų. Beveik tuo pat metu įstojo į Lietuvos fotomenininkų sąjungą, nuo 1989 metų tapo žymiosios menininkų grupės „Doooooris“ nariu.

R. Urbonas aktyviai rengė personalines parodas, dalyvavo grupinėse parodose. Jis išsiskyrė savitu, skvarbiu aplinkos matymu, daugiausia fotografavo daiktus ir žmones kasdienėje, natūralioje aplinkoje. Vėliau pradėjo giliai domėtis Rytų Prūsijos istorija, planavo leisti fotografijų albumą.

Paroda Šiauliuose veiks iki birželio 23 dienos.