ENTER’14 – prizai ir nominacijos

ENTER’14 – prizai ir nominacijos

ENTER’14 – pri­zai ir no­mi­na­ci­jos

Arū­nas UO­GIN­TAS

„Šiau­lių kraš­to“ kul­tū­ros ap­žval­gi­nin­kas

54 pa­raiš­kos bu­vo pa­teik­tos Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos ENTER’14 Me­di­jų me­no fes­ti­va­lio kon­kur­si­nės pro­gra­mos ku­ra­to­riui, vi­deo­me­ni­nin­kui Vir­gi­ni­jui Mal­čiui. 17 fil­mų bu­vo at­rink­ti per­žiū­rėti, 8 no­mi­nuo­tie­ji ko­vo­jo dėl ver­tin­gų pri­zų (pir­mosios vie­tos pre­mi­ja – 500 eu­rų).

EN­TER fil­mų kon­kur­sas vyk­do­mas nuo 2002 me­tų. No­va­to­riš­ku­mas, me­di­jų tech­no­lo­gi­jos bei šiuo­lai­ki­nis po­žiū­ris į vaiz­do ar­chi­tek­tū­rą bu­vo ir yra šio fes­ti­va­lio es­mė. Tuo jis iš­si­ski­ria Lie­tu­vo­je ir yra po­pu­lia­rus tarp vi­deo­me­ni­nin­kų.

Šių me­tų kon­kur­si­nių fil­mų te­ma­ti­ka ir plas­ti­ka bu­vo la­bai įvai­ri, to­dėl šeš­ta­die­nį (ge­gu­žės 21 d.) ne­ma­žas bū­rys žiū­ro­vų tu­ri­nin­gai nuo 18 va­lan­dos lei­do lai­ką „Sau­lės“ ki­no sa­lė­je.

Ku­ra­to­rius nu­spren­dė no­va­to­riš­kų fil­mų ki­no per­žiū­rai pa­teik­ti sep­ty­nio­li­ka fil­mų, tarp ku­rių di­des­nė da­lis at­sto­va­vo kom­piu­te­ri­nei, su­stab­dy­to kad­ro ani­ma­ci­jai. Gal to­dėl ir fes­ti­va­lio pa­grin­di­nį ap­do­va­no­ji­mą pel­nė fil­mas „Saus­ra“ (2016), Vil­niaus tech­no­lo­gi­jos ir Di­zai­no ko­le­gi­jos ba­ka­lau­ro dar­bas.

Šio su­stab­dy­to kad­ro tech­ni­ka su­kur­to vi­deo­dar­bo siu­že­ti­nė li­ni­ja yra, kaip tei­gia au­to­riai, uni­ver­sa­li is­to­ri­ja, pa­sa­ko­jan­ti apie žmo­niš­ku­mą ir abst­rak­čio­je vi­zua­lio­je si­tua­ci­jo­je nag­ri­nė­jan­ti pa­ma­ti­nes vi­suo­me­nės ver­ty­bes.

Bal­ta, es­te­tiš­ka be­to­ni­nė, tar­si ke­lių aukš­tų ka­me­ra, ku­rio­je pa­tal­pi­na­mi he­ro­jai, yra dirb­ti­nai su­konst­ruo­ta struk­tū­ra, ta­čiau fil­mo kū­rė­jai jo­je įkom­po­nuo­ja vi­zua­lių me­ta­fo­rų pri­sod­rin­tą erd­vę, ku­ri lei­džia žiū­ro­vui ste­bė­ti vaiz­dą ir mo­de­liuo­ti ma­to­mas si­tua­ci­jas.

Fil­mo re­ži­sie­rė Ag­nė Kup­šy­tė ku­ria tam tik­ras vaiz­do ste­bė­ji­mo tai­syk­les, lyg ir pa­pras­tais siu­že­to vin­giais le­mian­čias per­so­na­žų veiks­mus: pa­va­din­čiau – bal­to smė­lio sklai­dy­to­jų kas­ta ne­lei­džia į sa­vo ly­gį per grin­dų gruo­dą be­si­brau­nan­čių­jų.

Vie­nas he­ro­jus pa­si­ryž­ta ir kei­čia si­tua­ci­ją: iš­gel­bė­ja iš per grin­dų mū­rą pra­si­ka­su­sį var­guo­lį. Tar­si ko­kia­me žai­di­me, šis ge­ras žmo­gus vė­liau dar tę­sia iš­ban­dy­mus van­de­niu bei ki­to­kio­mis sti­chi­jo­mis ir pa­kliū­va tarp aukš­tes­nių ūgiu ir iš­raiš­kin­ges­nės plas­ti­kos šios be­to­ni­nės erd­vės „dan­gaus“ gy­ven­to­jų.

Šia­me ani­ma­ci­nia­me fil­mu­ke de­ra gar­sas ir vaiz­das, re­ži­sie­rės rez­ga­mos ma­lo­nios vi­zua­lios ža­ban­gos kal­ba apie vi­sos kū­rė­jų ko­man­dos pro­fe­sio­na­lu­mą.

Vil­nie­čio An­ta­no Sku­čo „Lai­mės ži­bu­rys“ (2015) – pro­fe­sio­na­li ani­ma­ci­ja. Tar­pu­ka­rio Lie­tu­vos idea­liz­mas ir ar­si­nin­kų ta­py­bos es­te­ti­ka, gra­žus de­ri­nys.

Au­to­mo­bi­liai ir kai ku­rie ki­ti šių lai­kų vaiz­di­niai, pra­si­skver­bian­tys per Jo­no Bi­liū­no teks­to rit­mi­ką, kei­čia siu­že­to pro­ble­ma­ti­ką ir tam­pa su­pran­ta­mi, tar­kim, šių lai­kų jau­nam žiū­ro­vui. Tik fil­mo fi­na­li­nė da­lis trum­pa, ir lai­mės me­ta­fo­ra, ku­rią vi­siems do­va­no­ja žu­vu­sie­ji, ėję į Ži­bu­rį, stai­ga dvie­jų žmo­nių suei­ty­je ima ir pa­si­bai­gia. No­rė­jo­si vi­zua­laus ste­buk­lo, nors ar įma­no­ma pa­vaiz­duo­ti lai­mę? Sim­bo­liz­mo epo­chos ge­ni­jus Mi­ka­lo­jus Kons­tan­ti­nas Čiur­lio­nis bū­tent to­kiais sa­vo at­ras­tais vaiz­di­niais ir ste­bin­da­vo...

Šiau­lie­čio Ado­mo Žu­džio „#tupinigusiurblys“(2016) – vi­deo-

k­li­pas lie­tu­viš­ko re­po pra­na­šams gru­pei „MC Me­si­jus ir Mun­pauzn“ yra ge­rai su­tvar­ky­tas skait­me­ni­nės ani­ma­ci­jos dar­bas, ku­ris dėl pri­zi­nės kon­kur­so vie­tos rim­tai kon­ku­ra­vo, ta­čiau ko­mi­si­ja pa­si­rin­ko pre­mi­juo­ti tik vie­ną ani­ma­ci­jos fil­mą.

Per­nai Grand Prix ati­te­ko Šiau­lių ani­ma­ci­jos mo­kyk­los – uni­ver­si­te­to Au­dio­vi­zua­li­nio me­no pro­gra­mos ab­sol­ven­tui Jo­nui Ži­lins­kui. Be šio au­to­riaus, į kon­kur­si­nę per­žiū­rą tarp ge­riau­sių fil­mų pa­te­ko ir ori­gi­na­liai pa­si­ro­dė ir ki­tų šios pro­gra­mos stu­den­tų Jus­to Jur­ke­vi­čiaus („Ku ku“, 2016) ir Eg­lės Šau­ly­tės („Kon­tū­rai“, 2016) vi­deo­fil­mai.

Ant­ruo­ju kon­kur­so pri­zu bu­vo ap­do­va­no­tas vil­nie­čio Vy­tau­to Juo­zė­no trum­pa­met­ra­žis fil­mas „Blo­ki­niai“ (2016). Ver­ti­ni­mo ko­mi­si­jos na­riai šios no­mi­na­ci­jos dis­ku­si­jo­je mi­nė­jo ir Do­mi­ny­kos Čip­ly­tės (VDA) vi­deo­fil­mą „Da­tos“ (2016).

Abu vi­deo­dar­bai imp­re­sio­nis­ti­niai, iš­lai­kan­tys Jo­no Me­ko die­no­raš­ti­nio fik­sa­vi­mo – (dia­ry-film) žan­ro – dvelks­mą. Do­mi­ny­kos Čip­ly­tės vi­deo­vi­zi­jo­je įsi­me­na gar­so ta­ke­lis: trūk­čio­jan­tis mer­gi­nos pa­sa­ko­ji­mas apie vie­nos die­nos pri­si­mi­ni­mus, ku­ris ne tik pra­tę­sia pen­ke­rių me­tų vaiz­dų dė­lio­nę, bet ir nu­ve­da žiū­ro­vą pla­tes­nių me­ta­fo­rų link.

Vis­gi fron­ta­li­niai kai­my­nų – įvai­rių se­nu­kų, dar bal­to ka­ti­no ant pa­lan­gės – fil­ma­vi­mai tar­si per sa­vo bu­to lan­gą pa­pir­ko ko­mi­si­jos na­rius ir nu­spal­vi­no Juo­zė­no vi­deo­no­ve­lę tam tik­ru so­cia­li­niu šar­mu, ku­ris pri­mi­nė kiek­vie­nam iki skaus­mo ar­ti­mus ir ma­lo­niai kū­ry­bin­gus se­no­lius. O gar­so ta­ke­lis, kai per te­le­fo­ną mo­čiu­tė skun­džia­si dar nuo Kū­čių už­si­li­ku­sios sil­kės už­kan­dos li­ku­čiais ir dik­tuo­ja py­ra­go re­cep­tą, yra toks ar­ti­mas kiek­vie­nam iš sa­vo „gim­to­jo bu­to“ dirb­ti iš­vy­ku­sie­siems...

Sa­vi­tai au­to­rius pa­nau­do­jo vie­no gra­žiau­sių ir į Lie­tu­vos Rau­do­ną­ją kny­gą įtrauk­to dru­gių – Ma­chao­no (lot. Pa­pi­lio ma­chaon) – me­ta­mor­fo­zę, ku­ri pri­me­na Ta­ve, čia au­gu­sį, be­si­mai­ti­nu­sį, po tru­pu­tį ener­gi­ją kau­pu­sį, o po to kur nors sve­tur su­žy­dė­ju­sį ir, de­ja, ta­me „blo­ki­nių kai­my­nų“ skruz­dė­ly­ne kaž­ką pa­li­ku­sį...

Tre­čios vie­tos no­mi­na­ci­jo­je kon­ku­ra­vo trys fil­mai: Ber­tos Til­man­tai­tės, Ši­la­lė, „Hi­ma­laya“ (2015), And­riaus Že­mai­čio, Tel­šiai, „Conic1988“ (2016) ir vil­nie­čių Gab­rie­lės La­ba­naus­kai­tės, Ado­mo Jab­lons­kio ir Eg­lės Bur­bai­tės „Tuš­tu­mos“ (2015).

Pui­kus Ber­tos Til­man­tai­tės vi­deo­mon­ta­žas iš ke­lio­nės į Hi­ma­la­jus kad­rų bu­vo ver­tas pre­mi­jos, ta­čiau EN­TER fes­ti­va­lio mo­to- ver­tin­ti ori­gi­na­lu­mą, me­niš­ku­mą ir tech­ni­nes fil­mo su­bti­ly­bes nu­lė­mė, jog lau­rai ati­te­ko And­riaus Že­mai­čio vi­deokūri­niui.

And­rius sa­vo fil­me, pa­si­telk­da­mas įvai­rius au­dio­vi­zua­li­nius, ta­čiau ne lėkš­tus efek­tus, su­bti­liai ma­ni­pu­liuo­ja, kaip pa­ts tei­gia, sa­vo ha­liu­co­ge­ni­niais iš­gy­ve­ni­mais, už­bu­ria žiū­ro­vą ir ve­džio­ja jį po sa­vo vi­zi­jų ko­ri­do­rių la­bi­rin­tus.

Tai­gi, me­di­jų me­no fes­ti­va­lio ENTER’14 fi­na­li­nė da­lis bai­gė­si įmant­ria ki­no fil­mų kon­kur­so pro­gra­ma, ku­riai pa­raiš­kas, kaip mi­nė­jau, pa­tei­kė per pen­kias­de­šimt me­ni­nin­kų iš Vil­niaus, Kau­no, Klai­pė­dos, Šiau­lių, Tel­šių, Rad­vi­liš­kio, Še­du­vos, Ma­žei­kių, Ši­la­lės, Tau­ra­gės mies­tų, ku­rie at­sto­va­vo įvai­rioms Lie­tu­vos vi­deo- me­no mo­kyk­loms: Vil­niaus dai­lės aka­de­mi­jai, Kau­no Vy­tau­to Di­džio­jo ir Šiau­lių uni­ver­si­te­tams, Vil­niaus tech­no­lo­gi­jos ir di­zai­no ko­le­gi­jai bei ki­toms mo­ky­mo­si įstai­goms.

Šiam ži­no­mam ša­lies fes­ti­va­liui, kaip tei­gia jo kū­rė­jai, di­de­lių pa­stan­gų kur­ti nau­jas kon­cep­ci­jas ne­rei­kia. Jas dik­tuo­ja nuo­lat kin­tan­ti skait­me­ni­nių tech­no­lo­gi­jų rai­da ir jos įta­ka vi­suo­me­nės gy­ve­ni­mui. Svar­biau­sia su­spė­ti rea­guo­ti į po­ky­čius, ap­rėp­ti pro­ble­mas ir nu­ma­ty­ti per­spek­ty­vas, o gau­sus šio fes­ti­va­lio da­ly­vių ir žiū­ro­vų skai­čius tei­gia apie ga­ran­tuo­tą tęs­ti­nu­mo ga­li­my­bę...

I vie­ta – Ag­nė Kup­šy­tė, Ba­lys Kum­ža. Sus­tab­dy­to kad­ro ani­ma­ci­jos fil­mo „Saus­ra“ frag­men­tas. Nuot­rau­ka Vir­gi­ni­jaus Mal­čiaus. 2016

II vie­ta – Vy­tau­tas Juo­zė­nas. Trum­pa­met­ra­ži­nio fil­mo „Blo­ki­niai“ frag­men­tas. Nuot­rau­ka Vir­gi­ni­jaus Mal­čiaus. 2016

III vie­ta – And­rius Že­mai­tis. Fil­mo „Co­nic 1988“ frag­men­tas. Nuot­rau­ka Vir­gi­ni­jaus Mal­čiaus. 2016

 

Jus­tas Jur­ke­vi­čius. Fil­mo „Ku­ku“ frag­men­tas. Nuot­rau­ka Vir­gi­ni­jaus Mal­čiaus. 2016