
Naujausios

Akvarelėse – akimirkos
Baibos Priedytės iš Daugpilio Marko Rothko meno centro paroda "Akimirkos" eksponuojama bibliotekos III aukšto galerijoje.
Pasak bibliotekos parodų koordinatoriaus profesoriaus Vaidoto Janulio, parodoje eksponuojama ir moderni, ir tradicinė spalvos drąsumu latviška akvarelė.
Pavasarį ši paroda buvo rodoma Vitebske, Baltarusijoje.
Pasak V. Janulio, "Akimirkos" – nuotaikų akvarelė, spalvų akvarelės terapija.
Bibliotekos direktorius prof. dr. Bronius Maskuliūnas džiaugėsi, kad bibliotekos parodinė veikla intensyvėja, eksponuojamos užsienio kūrėjų parodos.
Birželį bibliotekoje veikė Liublino Marijos Kiuri-Sklodovskos universiteto organizuojamo tarptautinio projekto "Ant popieriaus be ribų" paroda.
B. Maskuliūnas priminė, kad bendradarbiavimas pirmiausia užsimezgė tarp Šiaulių universiteto ir Daugpilio Marko Rothko meno centro, dabar tęsiasi ir su biblioteka.
Baibos Priedytės paroda "Akvarelės" veiks iki spalio 9 dienos.
Neįtakingi, bet lojalūs
Bibliotekos Mažojoje salėje pristatyta šiauliečio istoriko dr. Dangiro Mačiulio ir latvio Ēriko Jēkabsono monografija "Lietuviai Latvijos respublikoje 1918–1940 metais".
Apie lietuvius Latvijoje kalbėjo dr. D. Mačiulis, o apie latvius Lietuvoje – istorikė dr. Vilma Akmenytė-Ruzgienė, nagrinėjanti latvių, Lietuvos-Latvijos pasienio gyventojų, tapatumo raidą 1918–1940 metais. Renginį vedė dr. Ernestas Vasiliauskas.
Šiemet išleistoje D. Mačiulio ir Ē. Jēkabsono monografijoje "Lietuviai Latvijos respublikoje 1918–1940 metais" aptariama emigracija, lietuvių bendruomenės socialinis portretas, švietimo klausimai, Lietuvos valstybės parama bendruomenei, iššūkiai tapatybei, apžvelgiamos draugijos, kultūrinė, politinė, religinė veikla.
D. Mačiulis prisiminė savo nuostabą sužinojus, kokia milžiniška lietuvių kolonija gyveno Latvijoje Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse.
Ryga iki Pirmojo pasaulinio karo buvo vienas sparčiausiai ekonomiškai besivystančių pasaulio miestų ir bene lietuviškiausias miestas. Istorikas pacitavo Vaižgantą, kuris mini, kad Rygoje prieš pirmąjį pasaulinį karą gyveno 37 tūkstančiai lietuvių. Prieš Pirmąjį pasaulinį karą Rygoje ėjo du konkuruojantys lietuviški laikraščiai.
Istoriką nustebino ir itin gerai išlikę lietuvių draugijų Latvijoje archyvai.
D. Mačiulis su Ē. Jēkabsonu iš pradžių planavo rašyti vieną knygą. Dirbant paaiškėjo, kad medžiagos yra labai daug. Antroji knyga apims laikotarpį nuo XIX amžiaus pabaigos iki Pirmojo pasaulinio karo.
Pasak D. Mačiulio, tarpukariu lietuvių bendruomenė Latvijoje susitraukė, daugelis lietuvių grįžo į Lietuvą, bet pagrindiniai susitelkimo centrai liko tie patys: Ryga, Liepoja, daug lietuvių gyveno Žiemgalos regione, kuris ribojasi su Lietuva.
Lietuvos valstybė lietuvių bendruomenei Latvijoje skyrė labai daug dėmesio: buvo remiamas švietimas, draugijų veikla, spauda.
Kai Lietuva su Latvija sutarė, kad viena kitos tautinės mažumos atžvilgiu nevykdys jokios asimiliacinės politikos, abi šalys įsipareigojo sukurti tautinėms mokykloms tokias sąlygas, kokias jie turėtų savo istorinėje tėvynėje.
Po 1934 metų Latvijoje įvykusio valstybės perversmo, kai įsitvirtino K. Ulmanio režimas ir pradėta vykdyti šalies letonizacija, lietuviai pasekmių beveik nejautė.
Pasak istoriko, jei vyriausybių lygmeniu viskas klostėsi gerai, tai savivaldose problemų visgi kildavo.
Iki Pirmojo pasaulinio karo 80 procentų Latvijos teritorijoje dirbusių katalikų kunigų buvo lietuviai, bet tarpukariu jau 80 procentų dvasininkų – latvių tautybės. Įdomus faktas, kad 1937 metais įkūrus naują – Liepojos vyskupiją, jos vyskupu tapo lietuvis Antanas Urbšas.
Politiniame gyvenime lietuviai į Latvijos seimą rinkimų nelaimėjo, bet į vietines savivaldas išrinktų būdavo.
Lietuviai nebuvo įtakinga mažuma, bet latviai neretai į juos pasižiūrėdavo atlaidžiau. Lietuvių bendruomenės laikysena buvo labai lojali Latvijos valstybei.
Latvių – mažiau
Pasak V. Akmenytės-Ruzgienės, latvių bendruomenė Lietuvoje buvo gerokai mažiau skaitlinga.
Latviai daugiausia gyveno kaimiškose pasienio vietovėse.
Centrinė jų organizacija yra veikusi Kaune, kitos stipresnės organizacijos – Žeimelyje, Joniškyje, Alkiškiuose. Karas stipriai išblaškė jų archyvus.
Latvijos konsulatas veikė Šiauliuose, konsulo Rudolfo Puikio veikimo zona buvo visa Šiaurės Lietuva.
"Leidinį skaičiau kaip latvių bendruomenės Lietuvoje veidrodį, be galo daug panašių situacijų ir istorijų", – D. Mačiuliui sakė istorikė.
E. Vasiliauskas atkreipė dėmesį, jog įprasta sakyti, kad lietuviai – kaimiečių tauta, o latviai miestiečių, bet migracija paveikė atvirkščiai: lietuviai Latvijoje tapo miestiečiais, o latviai Lietuvoje – kaimiečiais.
V. Akmenytė-Ruzgienė atkreipė dėmesį iki pat 1940 metų aktualų sienos su Latvija klausimą.
Kai 1921 metais nusistovėjo valstybių sienų ribos, pasienio gyventojai susidūrė su problemomis: kitapus sienos liko giminės, kai kurie ūkiai buvo perkirsti, kaimai padalyti. Fiksuotas ne vienas atvejis, kai laidojamą žmogų reikėjo nešti 15 kilometrų ratu, kad kirstų oficialų sienos perėjimo punktą.
Sienos problema buvo iškilusi ir po 1990 metų.
"Įprasta manyti, kad raštingiausia tauta Lietuvoje buvo žydai, bet XIX amžiaus pabaigos, 1923 metų surašymai rodo, kad raštingesni buvo latviai", – sakė V. Akmenytė-Ruzgienė.
D. Mačiulis citavo tarpukarinį pabarimą lietuvių tėvams: "Jūs siunčiate vaikus uždarbiauti Latvijoje, kai latviai vaikus siunčia mokytis."
Pasak V. Akmenytės-Ruzgienės, latviai Lietuvoje buvo jaunesnieji lietuvių broliai – ne konkurentai.
"Abi bendruomenės nevykdė ardomosios politikos, buvo lojaliausios tautinės mažumos", – apie lietuvius Latvijoje ir latvius Lietuvoje sakė D. Mačiulis.
