Apie tipų Lietuvą įkvėpus dabarties

Apie tipų Lietuvą įkvėpus dabarties

Apie ti­pų Lie­tu­vą įkvė­pus da­bar­ties

Dr. Ne­ri­jus Bra­zaus­kas

Pa­va­sa­rio va­sa­ra taip įkai­ti­no švie­sos grei­čiu tuš­tė­jan­čią Lie­tu­vos že­me­lę, kad lie­tu­viai pa­ty­rė ko­lek­ty­vi­nę epi­fa­ni­ją, su­ži­no­ję, jog ras­tas Va­sa­rio 16-osios Ak­to ori­gi­na­las ar­ba „ori­gi­na­lų ori­gi­na­las“. So­vie­ti­nis men­ta­li­te­tas šią ži­nią pa­ver­tė ne džiu­gia ir ge­ra nau­jie­na (to­kių Ma­ri­jos že­mė­je ne­bū­na!), bet kal­ti­ni­mais, įžei­di­nė­ji­mais, spe­ku­lia­ci­jo­mis. Ak­tas – Šven­ta­sis lie­tu­vių Gra­lis – vir­to blo­giu, o tink­la­raš­ti­nin­kai ir ko­men­ta­to­riai tie­siog pa­šė­lo. Kaip at­sklei­dė fi­lo­so­fas Pau­lis Ri­coeu­ras, „[b]logis yra ne kaž­kas, o san­ty­kio ar­dy­mas“.

Tai da­ry­da­mas Vy­tau­to Di­džio­jo uni­ver­si­te­to pro­fe­so­rius dak­ta­ras Liu­das Ma­žy­lis tam­pa did­vy­riu, ku­riam plo­ja tūks­tan­čiai krep­ši­nio ger­bė­jų, su­si­ža­vė­ji­mo šū­kius žars­to aukš­čiau­si ša­lies pa­rei­gū­nai, skam­biais epi­te­tais puo­šia ei­li­niai žmo­nės, de­ra­mai įver­ti­nan­tys po­li­to­lo­go pa­stan­gas ir moks­li­nę nuo­vo­ką.

Ma­žy­lis iš­spren­dė ne Lie­tu­vos is­to­ri­jos moks­lo, bet Lie­tu­vos vals­ty­bės at­kū­ri­mo šimt­me­čio mi­nė­ji­mo pro­ble­mą, o da­bar mū­sų lau­kia do­ku­men­to ado­ra­ci­ja. Ir ji pra­si­dė­jo, nes tau­tie­čiai jau šiur­pi­na Vo­kie­ti­jos už­sie­nio rei­ka­lų mi­nis­te­ri­jos Po­li­ti­nio ar­chy­vo dar­buo­to­jus, de­monst­ruo­da­mi, kaip pui­kiai ski­ria mu­zie­jaus ir ar­chy­vo ins­ti­tu­ci­jas.

Vi­sus vals­ty­bės tar­nau­to­jus rei­kia įpa­rei­go­ti nu­si­pirk­ti pa­žy­mė­tą Ak­to ko­pi­ją, o gau­tas lė­šas pa­nau­do­ti ra­cio­na­liam moks­li­nių ty­ri­mų fi­nan­sa­vi­mui. Ne­be­ti­kiu, kad 2018 m. bus daug no­rin­čių „įkvėp­ti atei­ties“, nes di­džio­ji dau­gu­ma te­no­ri „iš­kvėp­ti da­bar­tį“, t. y. emig­ruo­ti. Bet ir šia­me kon­teks­te pro­fe­so­rius Ma­žy­lis ga­li pa­si­va­din­ti Di­džiuo­ju, nes jis pa­ro­dė, kad Lie­tu­va yra ti­pų vals­ty­bė.

Ap­sib­rėž­ki­me ti­pą ne pa­gal pa­gar­bą aro­gan­tiš­kai pra­ra­du­sį is­to­ri­jos pro­fe­so­rių, pa­mė­gu­sį nau­ją­sias me­di­jas ir Ne­mu­no ban­gas, bet pa­gal ke­tu­rias „Da­bar­ti­nės lie­tu­vių kal­bos žo­dy­ne“ pa­teik­tas reikš­mes. Žo­dy­nus, kaip ir ki­tas kny­gas, taip pat jau pa­vei­kė vi­suo­ti­nis nu­li­nis iš­min­tin­gu­mas ir ket­vir­to­ji pra­mo­nės re­vo­liu­ci­ja, nes te­ko ma­ty­ti, kaip kny­gos vie­no­je Šiau­lių ka­vi­nė­je at­lie­ka sta­le­lio ko­jos funk­ci­jas. Ga­li ir ba­tus nu­si­va­ly­ti, ir nu­si­spjau­ti... O gal tai iš­ma­nus kny­gų skai­ty­mo me­to­das?

27-erius me­tus Lie­tu­va ne­sky­rė rei­kia­mo dė­me­sio is­to­ri­niams vals­ty­bės sim­bo­liams, jų moks­li­niam ty­ri­mui ir sklai­dai. Is­to­ri­kų ne­rei­kia kal­ti prie lie­tu­viš­ko­jo kry­žiaus, nes po­li­ti­niam eli­tui šie da­ly­kai nie­ka­da ne­rū­pė­jo, ir taip dar bus ma­žiau­siai try­li­ka me­tų. Ir nie­ko čia ne­pa­da­ry­si, nes mąs­ty­mo po­ky­čiui rei­ka­lin­gas lai­kas.

Dėl to tuš­čiai te­be­dis­ku­tuo­ja­ma dėl pa­mink­lo pa­triar­chui Jo­nui Ba­sa­na­vi­čiui, vi­suo­me­ni­nin­kai ka­rin­gai ku­ria Vy­čio pa­mink­lą Lu­kiš­kių aikš­tė­je, o kur dar vėž­lio grei­čiu vyks­tan­tis Lie­tu­vos Lais­vės Ko­vos Są­jū­džio 1949 m. Va­sa­rio 16-osios dek­la­ra­ci­jos sig­na­ta­rų įam­ži­ni­mas ar lė­šų te­be­lau­kian­tys pi­lia­kal­nių, ku­rių priei­gas grei­tai ga­lė­si­me pa­da­bin­ti šiukš­lė­mis, žy­me­nys. Po­li­ti­kai, biu­rok­ra­tai ir vals­ty­bi­nės ins­ti­tu­ci­jos yra ti­pas, ku­rį paaiš­kin­tų pir­mo­ji žo­džio reikš­mė: „daik­tų gru­pės mo­de­lis, pa­vyz­dys“.

Ras­ta­sis Ak­tas ir ki­ti ne ma­žiau svar­būs is­to­ri­niai do­ku­men­tai iro­niš­kai liu­di­ja, ko­kio­se pel­kė­se Lie­tu­vo­je yra at­si­dū­rę hu­ma­ni­ta­ri­niai ir so­cia­li­niai moks­lai. Pri­dė­ti­nės ver­tės ne­ku­rian­tys ir šiuo­lai­ki­nei ta­kiai vi­suo­me­nei ne­rei­ka­lin­gi mi­nė­ti moks­lai ėmė ir pa­ro­dė, kad jie yra es­mi­niai, kai kal­ba­me apie vals­ty­bin­gu­mo, is­to­ri­jos, po­li­ti­kos, kul­tū­ros, at­min­ties, kal­bos, pa­vel­do, ta­pa­ty­bės, vi­suo­me­nės ref­lek­si­ją.

Moks­li­nė aist­ra ir nuo­sek­lus dar­bas, o ne pa­ža­dė­ta­sis mi­li­jo­nas at­ve­dė at­kak­lų­jį Ma­žy­lį į Ak­to paieš­kas. Ir stai­ga ki­lo nu­ste­bi­mas: ma­tai, jis nu­dar­dė­jo į Ber­ly­ną au­to­bu­su! O kas pa­klau­sė: kur ir kaip no­rė­tų nu­vyk­ti mi­nė­tų sri­čių Lie­tu­vos moks­li­nin­kai, jei­gu tu­rė­tų ga­li­my­bes? Lie­tu­vos moks­lo ta­ry­ba su­tei­kia tik mi­ni­ma­lias są­ly­gas, ir tai ne vi­siems. Tė­ra vie­na išei­tis, jei­gu no­ri­me bū­ti kon­ku­ren­cin­ga XXI a. vals­ty­bė: tu­ri­me ra­di­ka­liai di­din­ti iš­lai­das švie­ti­mui ir moks­lui, nes mū­sų vie­nin­te­lis tur­tas yra kū­ry­bin­gi, am­bi­cin­gi ir iš­si­la­vi­nę žmo­nės.

Moks­li­nin­kas trokš­ta ne gar­bės, o jo idė­jų ref­lek­si­jos, dia­lo­go ga­li­my­bės. Ir joks čia ste­buk­las, kad kaž­kam ne­ži­no­mas per­so­na­žo Va­sa­rio bend­ra­var­dis api­pi­la­mas dė­me­siu, ku­rio taip trokš­ta Pu­ti­no gi­mi­nai­tė ma­ne­ke­nė Sol­vei­ga My­ko­lai­ty­tė, iš nau­jo at­ra­du­si se­ne­lio bro­lio pa­li­ki­mą ir įsi­vaiz­duo­ja­mą ra­šy­to­jos gys­lą.

Ma­žy­lis no­ri ty­liai pro­fe­sio­na­liai dirb­ti, dėl to jis mus at­ve­da prie tre­čio­sios ti­po reikš­mės: „lit. vei­kė­jas, tu­rin­tis api­bend­rin­tus bū­din­gus tam tik­ros gru­pės žmo­nių bruo­žus“. Po­li­ti­kos moks­lų ir dip­lo­ma­ti­jos fa­kul­te­to Vie­šo­jo ad­mi­nist­ra­vi­mo ka­ted­ros pro­fe­so­rius yra moks­li­nin­ko ti­pas, o pa­sta­ra­jam pri­skir­ti­nų as­me­nų yra ne­ma­žai, bet jie ne­pa­žin­ti, nes dir­ba tik aka­de­mi­nė­je sfe­ro­je. Moks­lo po­li­ti­kos stra­te­gai tu­ri kur­ti efek­ty­vias moks­lo sklai­dos pro­gra­mas.

Šis ti­pas at­sklei­dė vie­ną Lie­tu­vos aka­de­mi­nio pa­sau­lio žaiz­dų: Lie­tu­vo­je, iš­sky­rus gy­vy­bės moks­lus, te­bek­les­ti dis­cip­li­ni­nis mąs­ty­mas, sa­vo­jo dar­že­lio pu­re­ni­mas ir ki­tų dis­cip­li­nų ko­le­gų žais­min­gas pa­nie­ki­ni­mas. Mes jau­čia­mės stip­rūs, kai tū­no­me sa­vo moks­lo ap­ka­sė­liuo­se, bet pa­sau­li­nės ten­den­ci­jos mus se­niai ver­čia per­ženg­ti ri­bas, jung­ti dis­cip­li­nas, pa­si­sko­lin­ti ki­tų moks­lų idė­jas ir me­to­do­lo­gi­jas, kur­ti nau­jus ob­jek­tus.

Ne­si­ruo­šiu skai­ty­ti pa­skai­tos, bet ki­ti pro­tai man pa­ro­dė, kad yra skir­tis tarp in­ter­dis­cip­li­niš­ku­mo, tarp­dis­cip­li­niš­ku­mo, dau­gia­dis­cip­li­niš­ku­mo. Vi­sos są­vo­kos tu­ri spe­ci­fi­nius tu­ri­nius, o šiuos ter­mi­nus kaip pa­gar­dus da­bar bū­si­mie­siems stu­den­tams siū­lo vis dau­giau Lie­tu­vos uni­ver­si­te­tų. Ir tai ge­rai, nes ro­do mąs­ty­mo kai­tą, o kon­cep­tua­liems tu­ri­niams taip pat ateis lai­kas. Tik, ži­no­ma, iki tol dar tūks­tan­čiai ga­bių abi­tu­rien­tų pa­liks ne tik fi­zi­ne, bet ir men­ta­li­ne pra­sme iš­tuš­tė­jan­čią Lie­tu­vą.

Kon­cer­nas, ne­su­ge­bė­jęs su­ras­ti sau lie­tu­viš­ko pa­va­di­ni­mo, pa­siū­lė vi­suo­me­nei, teat­lei­džia ko­le­gos kal­bi­nin­kai, „li­mo­ną“, o tai, da­bar aiš­ku, bu­vo ne­pa­vy­ku­si vie­šų­jų ry­šių ak­ci­ja. It iš Ast­ri­dos Lindg­ren kny­gos iš­lin­do Ma­žy­lis, su­ra­do Ak­tą, na, ge­rai, – vie­ną iš Ak­tų, ir baig­tas kriu­kis.

Ir čia at­si­sklei­džia ne­ga­ty­vu­sis kū­ry­bin­gu­mas, nes šian­dien jau rei­ka­lin­gas „Lie­tu­vių Tau­tai skir­to Ak­to ori­gi­na­las“. Su­ra­dus ki­tus Ak­tus bus priei­ta prie au­to­riaus, su­bjek­to klau­si­mų, o bū­tent dėl to vie­šų­jų ry­šių stra­te­gams ne­mo­ka­mai re­ko­men­duo­ju pa­skai­ty­ti fi­lo­so­fo Mi­che­lio Fou­cault straips­nį „Kas yra au­to­rius?“ (1969). O vi­siems, aikš­tin­gai vir­kau­jan­tiems, kad tai tik „Nu­ta­ri­mas“, pri­min­ti­na žo­džio „ak­tas“ tre­čio­ji reikš­mė: „ofi­cia­lus do­ku­men­tas, raš­tas, pro­to­ko­las“.

To­liau iš­kel­ki­me re­to­ri­nį klau­si­mą: ar ki­taip el­gia­si vals­ty­bė, Sei­mas, skelb­da­mas 2017-uo­sius pi­lie­čiams ne­gir­dė­to Al­gir­do Ju­liaus Grei­mo (bai­mė ap­si­juok­ti prieš UNES­CO), ne­tu­ri­mo Tau­ti­nio kos­tiu­mo (išei­gi­nis kai­mie­čių ap­da­ras), ap­leis­tų ir ne­pa­ženk­lin­tų Pi­lia­kal­nių (na­mo sta­ty­mo vie­ta), ne­pa­žin­tos Re­for­ma­ci­jos (te­su­kur­ta bam­bi­zo pra­var­dė), Lie­tu­vių kal­bos kul­tū­ros (vai­kų mei­lė ru­siš­kai ne­cen­zū­ri­nei lek­si­kai) me­tais?

Šiais sim­bo­li­niais mi­nė­ji­mais vals­ty­bė ban­do už­lo­py­ti vi­suo­me­nės ži­no­ji­mo, švie­ti­mo sis­te­mos spra­gas, o eti­niu po­žiū­riu tai tas pa­ts, kas pa­siū­ly­ti mi­li­jo­ną. Vals­ty­bė yra ti­pas, ku­riam bū­din­gas trum­pa­re­giš­ku­mas, man­kur­tiz­mas ir ku­riam ne­tgi są­ly­giš­kai ne­pris­kir­tu­me ant­ro­sios žo­džio reikš­mės, o ją skai­ty­to­jai pa­tys su­si­ras žo­dy­ne. Pas­ta­ro­jo ne­rei­kės ieš­ko­ti bib­lio­te­ko­je, nes jis da­bar gra­cin­gai puo­šia ir Vil­niaus ka­vi­nių len­ty­nas, ir pa­lan­ges.

Frag­men­tuo­to­ji mū­sų vi­suo­me­nė te­be­tu­ri ro­man­tiš­ką pro­fe­so­riaus įvaiz­dį. Šiuo at­ve­ju kal­bu apie pro­fe­so­rių kaip ti­pą, ne­tu­rė­da­mas ome­ny­je jo­kio konk­re­taus žmo­gaus. Iš­si­la­vi­ni­mas, pa­rei­gos ne­tu­ri nie­ko bend­ro su žmo­gaus mo­ra­li­nė­mis ver­ty­bė­mis, o ne­re­tai tai bū­na as­me­ny­bės, per­si­sun­ku­sios ci­niz­mu, aro­gan­ci­ja ir ge­bė­ji­mu iš­nau­do­ti ki­tus sa­vo siau­riems egois­ti­niams in­te­re­sams ten­kin­ti. Pro­fe­so­rius taip pat žmo­gus su vi­so­mis silp­ny­bė­mis, ydo­mis, kau­kė­mis.

Ta­čiau man te­ko lai­mė su­tik­ti tik­rų pro­fe­so­rių, o tai bu­vo ne­pap­ras­tos eru­di­ci­jos, kuk­lu­mo ir in­te­li­gen­ci­jos žmo­nės. To­kių as­me­ny­bių dė­ka moks­las ei­na į prie­kį, jau­ni­mas ma­to už­kre­čian­tį pa­vyz­dį, o vi­suo­me­nė ta­da ne­ga­li ak­tua­li­zuo­ti ket­vir­to­sios ti­po reikš­mės: „šnek. žmo­gus su bū­din­go­mis ypa­ty­bė­mis (ppr. nei­gia­mo­mis)“.

Vals­ty­bę pa­mo­kė pri­va­čią ini­cia­ty­vą pa­siū­lę ap­suk­rūs vers­li­nin­kai, be­si­va­do­vau­jan­tys mo­to: „Veik­da­mi šian­dien, ku­ria­me ryt­die­ną.“ Tai jiems lei­do ma­ni­pu­liuo­ti ma­sė­mis, įpra­tu­sio­mis žais­ti kam­pų žai­di­mus, bet ne­no­rin­čioms tap­ti Lie­tu­vos bib­lio­te­kų kam­pi­nin­kais. Vi­suo­me­nė stai­ga su­si­do­mė­jo Lie­tu­vos is­to­ri­ja, kul­tū­ra, kal­ba, pa­vel­du, o tai pa­va­din­ki­me „Ma­žy­lio sind­ro­mu“.

Siū­lau jį pa­lai­ky­ti ir stra­te­giš­kai tęs­ti, nu­ma­tant fi­nan­sa­vi­mą ir moks­lo ty­ri­mams, ir ne­for­ma­liam vi­suo­me­nės švie­ti­mui(si). Ini­ci­juo­ki­me vals­ty­bei, o ne fon­dams rei­ka­lin­gus ir reikš­min­gus ty­ri­mus, bet ne­mė­gin­ki­me su­ras­ti So­vi­jaus ar Ne­pa­žįs­ta­mo­sios. Taip mes bent per kris­le­lį priar­tė­si­me prie 1918 m. sig­na­ta­rų iš­min­ties ir drą­sos, ku­rios taip trūks­ta mums šian­dien. O ir mū­zos kvie­čia at­si­kvo­šė­ti: „Ti­pus, pa­vy­duo­lius ir gar­bėt­roš­kas pa­mes­kit, / Vi­sus mi­li­jo­nus, žal­čius ap­leis­kit: / Tos pre­mi­jos ne­gal jums nie­ko ge­ro duo­ti, / Bet tur vi­sus šimt­me­čiams pra­pul­dy­ti“.

Au­to­riaus nuo­tr.

Sta­nis­lo­vo Sa­jaus so­dy­ba Ba­lan­diš­kio kai­me 2009 m.